پارابن (Paraben) چیست؟ دشمن سلامت یا بی خطر!؟ همه چیز درمورد مضرات و عوارض پارابن برای پوست

پارابن (Paraben) چیست؟ دشمن سلامت یا بی خطر!؟ همه چیز درمورد مضرات و عوارض پارابن برای پوست


منبع: وقت مد

3

1401/10/17

18:24


پارابن (Paraben) چیست؟ دشمن سلامت یا بی خطر!؟ همه چیز درمورد مضرات و عوارض پارابن برای پوست که باید حتما بدانید!

پارابن (Paraben) چیست؟ دشمن سلامت یا بی خطر!؟ همه چیز درمورد مضرات و عوارض پارابن برای پوست

پارابن‌ (Parabens)؛ موادی است که در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی یافت می‌شوند. تا چند سال پیش ما چیز زیادی در مورد ماده پارابن نمی‌دانستیم. ما حتی متوجه نبودیم که از محصولاتی استفاده می‌کنیم که حاوی این ماده است و می‌توانند اثرات نه چندان مثبتی بر بدن و سلامت انسان و پوست داشته باشند.
خوشبختانه ما امروزه اطلاعات بیشتری در مورد پارابن کسب کرده ایم و با عوارض و مضرات آن آشنایی داریم. به همین دلیل، محصولات ارگانیک و طبیعی به طور فزاینده ای مورد توجه قرار می‌گیرند، زیرا آنها حاوی این مواد نگهدارنده نیستند و‌ می‌توان آنها را در محصولات آرایشی ارگانیک و بهداشتی مختلفی یافت.
در این بخش از مجله آرایش و زیبایی و سلامت وقت مد (Vaghtemod.ir)، درباره عوارض پارابن و مضرات و تشخیص آن در محصولات آرایشی و بهداشتی، بیشتر با شما صحبت می‌کنیم.

پارابن (Paraben) چیست!؟

در واقع می‌توان گفت، پارابن (Paraben)؛ مواد نگهدارنده در لوازم آرایشی و بهداشتی شخصی است. بنابراین، آنها شبیه به مواد نگهدارنده مصنوعی یا طبیعی هستند که در مواد غذایی، برای حفظ غذا در برابر عملکرد میکروارگانیسم‌ها استفاده می‌شوند و از فاسد شدن سریع آنها جلوگیری می‌کنند.

فرمول علمی پارابن

پارابن چیست؟

بنابراین، پارابن؛ از تخریب محصول آرایشی در اثر فعالیت میکروارگانیسم‌ها یا از دست دادن اثربخشی آن پس از باز شدن جلوگیری می‌کنند.
پارابن؛ پرمصرف‌ترین نوع نگهدارنده در محصولات آرایشی و زیبایی است، اگرچه می‌توان آنها را با سایر نگهدارنده ها نیز ترکیب کرد.

با این حال، همه پارابن‌ها مواد مصنوعی نیستند! اما برخی از آنها مواد آلی هستند که مثلاً در زغال اخته یافت شده و پس از مصرف متابولیزه می‌شوند. ناگفته نماند که تا 90 درصد از پارابن‌هایی که امروزه برای این عملکرد استفاده می‌شوند به‌ طور مصنوعی، سنتز شده‌اند.

بیشتر بدانید: فیشیال پوست (Facial) چیست؟ با انواع کاربرد، عوارض، فواید، مراحل انجام فیشیال صورت و پوست، مراقبت های بعد از آن.

انواع پارابن را بشناسید!

به طور کلی دو نوع پارابن وجود دارد. پارابن‌های ارگانیک؛ که برخی از مواد غذایی مانند زغال اخته حاوی آنها هستند و چون به طور طبیعی متابولیزه می‌شوند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند و پارابن‌های مصنوعی؛ که به صورت شیمیایی ساخته شده اند.

انواع پارابن را در تصویر مشاهده می‌کنید.

دو نوع پارابن؛ ارگانیک و پاربن مصنوعی وجود دارد.

مطالعه بیشتر: مهمترین روتین مراقبت از پوست در شب را آموزش ببینید.

متیل، اتیل، پروپیل، ایزوپروپیل، بوتیل؛ رایج‌ترین آنها هستند. به اصطلاح پارابن‌های با زنجیره کوتاه‌تر مانند متیل و اتیل، معمولاً به صورت ترکیبی استفاده می‌شوند در حالی که بوتیل پارابن اغلب به تنهایی استفاده می‌گردند.

همچنین، پارابن‌هایی با زنجیره طولانی‌تر از جمله پروپیل و بوتیل با فعالیت استروژنی قوی‌تر مرتبط هستند. به علاوه، نشان داده شده است که آنها ساختار شاخه ای فعالیت استروژنیک و همچنین قدرت حساسیت را افزایش می‌دهند.

در مورد پوست بیشتر بدانید: مهمترین محصولات زیبایی و مراقبت از پوست چیست؟ با اصلی ترین محصولات روتین مراقبت از پوست آشنا شوید.

آیا نگهدارنده پارابن، مضر است؟ عوارض پارابن برای پوست چیست؟!

یک مطالعه علمی معتبر، ردپای ماده پارابن را در 90 درصد از نمونه‌های بیماران مبتلا به سرطان پستان بررسی کرد و نتایج آن در مجله سم‌شناسی کاربردی منتشر شد. با این حال، نمی‌توان نتیجه گرفت که بین پارابن و تشکیل سرطان رابطه وجود دارد.

پارابن موجود در کرم صورت و بدن

هیچ منبع علمی ارتباط بین سرطان و بیماری های دیگر را با پارابن تایید نمی‌کند.

غلظت معمول پارابن؛ در بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی معمولاً بین 0.01٪ تا 0.3٪ متغیر است و در این غلظت ها، حداقل در کوتاه مدت یا میان مدت، جای نگرانی ندارند. اگرچه هیچ مطالعه علمی وجود ندارد که ارتباط پارابن ها را با سرطان یا سایر آسیب شناسی ها تایید کند.

در مورد پوست بیشتر بدانید: بهترین ماسک خانگی برای روشنی و سفیدی پوست! با بهترین ماسک روشن کننده پوست آشنا شوید.

کدام نوع پارابن بی خطر است؟

“FDA” اعلام کرده است که هیچ دلیلی برای نگرانی مصرف کنندگان در مورد استفاده از لوازم آرایشی حاوی پارابن (Paraben) وجود ندارد. همچنین این موسسه، متیل و پروپیل پارابن را به طور کلی به عنوان ایمن در نظر گرفته شده توسط متخصصان پزشکی و سم شناسی برای استفاده در نگهداری مواد غذایی طبقه بندی کرده است.

مطالعه بیشتر: خواص شگفت انگیز روغن آرگان (Argan oil)! کاربرد روغن آرگان برای پوست، مو و ناخن.

مضرات و عوارض پارابن را بشناسید

عوارض و مضرات نگهدارنده پارابن شامل این موارد است:

  • پاران؛ مختل کننده سیستم غدد درون ریز: اعتقاد بر این است که انواع پارابن متیل، پروپیل و بوتیل به عنوان مختل کننده غدد درون ریز بدن عمل می‌کنند، زیرا می‌توانند در فعالیت غدد و تولید هورمون اختلال ایجاد نمایند.
  • از عوارض پارابن میتوان به پیری زودرس اشاره کرد: اگرچه بسیاری از پارابنها در محصولات آرایشی و زیبایی استفاده می‌شوند، اما تحقیقات نشان داده که آنها می‌توانند روند پیری پوست را تسریع کنند. محققان دانشگاه پزشکی در ژاپن دریافتند که متیل پارابن می‌تواند حساسیت پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید افزایش دهد. (بیشتر بدانید: عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست.)
  • اثر شبه استروژن از مضرات استفاده از این ماده است: در سال 2004، محققان دریافتند که پارابن‌ها می توانند مانند استروژن عمل کنند که ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان با استروژن مثبت را افزایش دهند.
  • دستگاه تناسلی مردانه: پارابن‌ها با اختلال در عملکرد طبیعی دستگاه تناسلی مردان، مرتبط هستند. جذب پارابن از محصولات تجاری با کاهش سطح اسپرم و تستوسترون مرتبط می‏باشد. در نتیجه میتوان گفت که پارابنها، میتوانند از عوامل کاهش دهنده اسپم مردانه نام برد.

مضرات و عوارض پارابن برای صورت

عوارض پارابن را بشناسید.

مطالعه بیشتر: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

چه محصولاتی حاوی پارابن هستند!؟!

حال، پارابن بیشتر در چه محصولاتی یافت می‎شود؟! پارابن‎ها، بیش از همه در محصولات آرایشی، آرایش مو، محصولات اصلاح یا کرم‌های مرطوب کننده وجود دارند. بررسی ترکیبات آرایشی و بهداشتی در سال 1984 نشان داد که استفاده از پارابن در محصولات آرایشی هیچ خطری برای سلامتی ندارد، تا زمانی‌ که مقدار آن از 25٪ تجاوز نکند.

مطالعه بیشتر: ویژگی انواع جنس پوست! با خصوصیات انواع جنس پوست خشک، نرمال، چرب، مختلط آشنا شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو