طرز تهیه باقلوا نارگیلی خوشمزه به روش مخصوص هندی

4

1401/10/17

18:32


طرز تهیه باقلوا نارگیلی در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باقلوا نارگیلی را خواهیم داشت. برای آشنایی…

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه باقلوا نارگیلی را خواهیم داشت. برای آشنایی با طرز تهیه این شیرینی معروف هندی با ما همراه باشید.

باقلوا یکی از شیرینی های محبوب و لذیذ بوده که در ایران، ترکیه و بسیاری کشورهای دیگر تهیه می شود. پایه این دسر خوشمزه خمیر می باشد که درون آن با انواع مغزها مانند گردو، پسته، بادام و… پر و با شهد مخصوص باقلوا آماده سرو می شود.

باقلوا نارگیلی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه بین المللی است که اصالت آن متعلق به هند می باشد. این باقلوا نسبت به باقلواهای ایرانی کمی متفاوت است اما بسیار خوشمزه و تهیه آن بسیار راحت است. در ادامه طرز تهیه باقلوا نارگیلی به روش هندی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

مواد لازم

  • آرد سفید ۲ پیمانه
  • پودر نارگیل ۱ پیمانه
  • پودر شکر یا پودر قند ۱/۲ پیمانه
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • کره یا روغن ۱۰۰ گرم
  • پودر هل ۱ قاشق چایخوری
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ ۱ قاشق غذاخوری
  • مغز دلخواه گردو، بادام، پسته به مقدار لازم (برای تزئین)
  • شربت بار ۲ لیوان

* طرز تهیه شربت بار را در انتها آورده ایم.

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

برای تهیه باقلوا نارگیلی هندی خوشمزه، ابتدا تمام مواد را از یخچال خارج کنید تا هم دما شوند. آرد و بیکینگ پودر را با هم مخلوط و الک کنید تا سبک شود.

داخل یک کاسه تخم مرغ و کره نرم شده (یا روغن) را ریخته و پودر شکر را اضافه کنید و با همزن دستی یا برقی به مدت ۵ دقیقه بزنید تا مخلوط و یکدست شوند.

در ادامه زعفران، پودر نارگیل و پودر هل را اضافه کنید و برای ۱ دقیقه دیگر هم بزنید تا مخلوط شوند. سپس مخلوط آرد را به تدریج شروع به اضافه کردن کنید تا خمیری نرم بدست بیاید. بسته به نوع آردهای مختلف ممکن است کمی بیشتر یا کمتر آرد نیاز باشد، پس یکباره آرد را اضافه نکنید و با لیسک مواد را خوب مخلوط کنید. (ورز ندهید زیرا مواد به روغن می افتد).

حالا داخل یک قالب مربع یا مستطیل خمیر را پهن کرده و با کاردک صاف کنید. به دلخواه می توانید روی خمیر را با چنگال و یا ماسوره طرح بیندازید. سپس قالب را در فری که از قبل با دمای ۱۶۰ درجه سانتیگراد گرم شده است قرار می دهیم.

پس از گذشت ۴۰ دقیقه خمیر را با خلال دندان تست می کنیم و اگر به طور کامل پخته بود، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا روی باقلوا رنگ بگیرد. در ادامه پس از خارج کردن باقلوا از فر و خنک شدن کامل آن، باقلوا را برش بزنید و یک سوم شربت بار را به صورت داغ روی باقلوا می ریزیم.

حتما باید شربت بار را از قبل گرم کنیم تا به خورد باقلوا برود. پس از گذشت ۱۵ دقیقه مجددا یک سوم شربت را به باقلوا اضافه می کنیم. پس از ۱۵ دقیقه دیگر، باقیمانده شربت بار را روی باقلوا می ریزیم.

حالا باقلوا را کنار می گذاریم تا شربت را جذب کند و به دمای محیط برسد. سپس روی باقلوا را با سلفون می پوشانیم و در یخچال قرار می دهیم تا خنک شود. هر چقدر باقلوا بیشتر در یخچال بماند نرم تر و خوشمزه تر می شود. روی باقلوای خود را می توانید با پودر پسته و یا نارگیل تزئین کنید.

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

طرز تهیه شربت بار

شربت بار نوعی شربت مخصوص انواع شیرینی و کیک است که باعث نرم تر شدن و خوشمزه تر شدن شیرینی ها می شود و به نوعی شهد انواع باقلوا و شیرینی می باشد. مواد لازم برای تهیه شربت بار، ۲ پیمانه شکر، ۱.۵ پیمانه آب، ۲ قاشق غذاخوری گلاب، ۱ قاشق چایخوری جوهر لیمو و زعفران دم کرده به مقدار لازم می باشد.

آب و شکر را بدون هم زدن داخل قابلمه ریخته و بدون هم زدن اجازه دهید تا شکر روی حرارت حل شود. بعد از جوش آمدن اجازه دهید تا شربت به قوام برسد، سپس جوهر لیمو و در ادامه گلاب و زعفران را نیز اضافه کرده و زمانی که به غلظت رسید از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا شربت خنک شود.

چند نکته مهم

  1. باقلوا باید کاملا خنک شده باشد سپس شربت گرم را روی باقلوای سرد بریزید.
  2. برای تهیه شربت مقداری آب و شکر و زعفران را روی حرارت بگذارید تا ذرات شکر ذوب شود.
  3. برش ها را عمیق بزنید تا شربت به خورد قطعات باقلوا برود.
  4. از انواع مغزیجات مورد علاقه می توانید به جای پودر نارگیل استفاده کنید.
  5. برای پخت روی گاز از تابه دو طرفه که کاغذ روغنی انداخته و چرب کرده اید استفاده کنید و روی شعله پخش کن قرار دهید.

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

طرز تهیه باقلوا نارگیلی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو