نحوه کارکرد داکت اسپلیت و تفاوت آن با کولر گازی

منبع: فوت و فن

5

1401/10/21

20:30


انواع سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت به دلیل تنوع بالا در مدل و ساختارشان در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته و در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، مدارس و بیمارستان ها کاربرد دارند.

نحوه کارکرد داکت اسپلیت و تفاوت آن با کولر گازی

انواع سیستم های تهویه مطبوع از جمله داکت اسپلیت به دلیل تنوع بالا در مدل و ساختارشان در طیف گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته و در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، مدارس و بیمارستان ها کاربرد دارند. یکی از منحصربفرد ترین ویژگی های داکت اسپلیت که باعث محبوبیت آن در بین مصرف کنندگان شده قابلیت کانال کشی آن است که از اصلی ترین تفاوت های این دستگاه با کولر گازی بشمار می رود. در ادامه به نحوه کارکرد و شباهت و تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی پرداخته ایم. لازم به ذکر است که وبسایت فروشگاهی دماپویا با بیش از یک دهه سابقه فروشِ انواع سیستم های تهویه مطبوع، سیستم های گرمایشی و پمپ آب و تجهیزات آبرسانی، انواع این محصولات را با گارانتی معتبر و خدمات پس از فروش به مشتریان ارائه داده و امکان خرید آسان را از برندهای برجسته فراهم کرده است. اگر قصد خریداری دستگاه تهویه دارید، با دماپویا همراه باشید.

 

نحوه عملکرد داکت اسپلیت و انواع مدل های آن

داکت اسپلیت از دو یونیت خارجی (کندانسور) و یونیت داخلی (اپراتور یا هواساز) تشکیل شده است که کمپرسور در داخل کندانسور قرار داشته و بخاطر کارکرد با صدای آن در بیرون از ساختمان نصب می شود. یونیت داخلی در داخل سقف تعبیه شده و هوای مطبوع را به داخل ساختمان وزش می کند. نحوه عملکرد داکت اسپلیت در حالت سرمایشی شبیه به کولر گازی بوده و بواسطه چرخش گاز مبرد در بین دو یونیت سرمای مورد نیاز فضا را تامین می نماید اما در حالت گرمایشی، کارکرد این دو با هم متفاوت بوده و در فصول سرد کویل تعبیه شده در یونیت داخلی به موتورخانه یا پکیج نصب می شود و با چرخش آبگرم در درون لوله های کویل، گرمایش مورد نیاز ساختمان را تامین می نماید. در مدل هایی که قابلیت کانال کشی دارند، یونیت قابلیت تامین سرمایش یا گرمایش تمامی اتاق ها را بطور همزمان دارد.

انواع مدل های این نوع دستگاه شامل مدل های سقفی، سقفی کانالی و کاستی می باشد و همچنین از لحاظ نوع کمپرسور در مدل های معمولی، اینورتر دار و حاره ای توسط برندهای مختلف طراحی و تولید می گردند. داکت اسپلیت اینورتر یا کم مصرف از مدل هایی است که بخاطر کارکرد موتور با دور متغیر، به میزان کمتری برق مصرف کرده و بخاطر ساختار موتور و نحوه کارکرد آن تا 60 درصد در مصرف برق صرفه جویی بعمل می آورد. مدل های حاره ای مناسب مناطق گرمسیری و در محدوده T3 تروپیکال (گرمسیر) تولید می شوند و در درجه دمای بالاتر از 50 درجه سانتیگراد از عملکرد مطلوبی برخوردارند. کمپرسورهای این دستگاه ها از نوع روتاری، اسکرال و پیستونی هستند که هر کدام در شرایط آب و هوایی خاصی کاربرد دارند.

 

تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی

همانطور که اشاره کردیم، نحوه کارکرد داکت اسپلیت در حالت سرمایش شبیه به کولر گازی بوده و در هر دو با چرخش گاز مبرد در سیکل تبرید، سرمایش مورد نیاز ساختمان تامین می شود. به این ترتیب که مایع خنک مبرد در لوله های کویل تعبیه شده در یونیت داخلی چرخیده و بعد از خنک شدن اتاق، تبخیر می شود. کمپرسور گاز مبرد را مکش کرده و آن را بشدت فشرده و متراکم می سازد و دوباره به مایع مبرد تبدیل می کند. در رابطه با تفاوت داکت اسپلیت با کولر گازی باید گفت که این دو تنها در سیستم خنک کردن هوا با یکدیگر مشابه بوده و از لحاظ سیستم گرمایشی، مشخصات ظاهری و قابلیت زون بندی و کانال کشی با هم متفاوتند.

داکت ها در انواع مدل های سقفی، سقفی کانالی و کاستی تولید شده و یونیت داخلی آنها در داخل سقف نصب می شود. اما در کولر گازی اسپلیت، یونیت داخلی در انواع دیواری، ایستاده، پرتابل و پشت پنجره ای طراحی شده و در داخل اتاق قرار می گیرند، به همین دلیل زیبایی ظاهری آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شما مخاطبین گرامی می توانید برای خرید انواع مدل های داکت اسپلیت و کولر گازی از برندهای معتبر و همچنین دریافت مشاوره رایگان درباره آنها، با کارشناسان دماپویا تماس حاصل فرمایید و خرید مناسبی را با قیمت مقرون به صرفه تجربه نمایید.

تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی

از مهم ترین قطعات سیستم های تهویه مطبوع مانند داکت اسپلیت و کولر گازی، کمپرسور آنها است که کیفیت و قدرت آن و نحوه عملکرد آن در راندمان دستگاه تاثیر بسزایی دارد. تفاوت داکت اسپلیت اینورتر و معمولی در بهره مندی تکنولوژی اینورتر در کمپرسور دستگاه است. در مدل های اینورتر دار، یک کیت روی کمپرسور نصب شده و بطور مداوم دور موتور را تنظیم می کند. در نتیجه در مدل های اینورتر دار موتور با دور متغیر کار کرده و در هنگامیکه درجه اتاق به دمای دلخواه کاربر رسید، دور موتور بطور خودکار کاهش می یابد و در مواقع نیاز دور موتور نیز دومرتبه به طور هوشمند زیاد می شود. به این ترتیب از خاموش و روشن شدن مداوم کمپرسور جلوگیری شده و در مصرف برق نیز صرفه جویی می شود.

در اغلب مدل های اینورتر دار در برندهای مختلف، مصرف برق تا 60 درصد و در برخی از برندها تا 70 درصد کمتر از مدل های معمولی است و به همین دلیل این مدل ها کم مصرف نیز نامیده می شوند و تفاوت مصرف دو مدل در قبض برق بخوبی مشاهده می شود. وبسایت فروشگاهی دماپویا همچنین به منظور فراهم کردن سهولت در انتخاب محصول، انواع کالاهای خود را دسته بندی کرده و برای هر محصول بطور مجزا یک پیج باز کرده و مشخصات فنی آن را شرح داده است. شما مخاطبین گرامی می توانید برای خرید انواع داکت اسپلیت وارد لینک دماپویا شده، سپس وارد دسته بندی برندها شوید، جزئیات مدل های مورد نظرتان را مطالعه نمایید و بعد از مقایسه آنها، کالای مناسب نیازتان را تهیه کنید. بعد از خریداری محصول، کارشناسان فروش دماپویا کالا را در کوتاه ترین زمان ممکن برایتان (به سراسر کشور) ارسال خواهند کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو