سیستم های سرمایشی جدید (یا به اصطلاح فنی تر سیستم های تهویه مطبوع جدید) بسیار کارآمد تر و کم مصرف تر از مدلهای قدیمی آنها است. با افزایش تعرفه های آب و برق و افزایش نجومی قیمت مسکن در کلان شهرها توجه و علاقه افراد به سبک های دکوراسیون مینیمال و لوازم برقی کم مصرف بیشتر شده است زیرا نیاز به فضای بیشتر و بهینه سازی مصرف انرژی بیشتر شده است از این رو گاهی اوقات ایجاد تغییراتی در جهت بهینه سازی و بالا بردن کارایی لوازم و ابزارها جزو اولویت ها محسوب میشود.

کولر آبی؛ معمولی ترین سیستم سرمایشی

یکی از سیستم های سرمایشی که در ساختمان های قدیمی به وفور دیده میشود استفاده از کولر آبی است، سیستمی که در ساختمان های نوساز استفاده از آن به ندرت به چشم میخورد. یکی از مهم ترین دلایلی که سبب معمولی شمرده شدن سیستم کولرهای آبی میگردد، میتوان به عدم استقلال دما برای قسمت های مختلف خانه اشاره کرد، زیرا با روشن نمودن کولر آبی تمامی قسمت های خانه به یک اندازه خنک میشوند در حالی که شاید افراد حاضر در خانه فقط از یک قسمت استفاده میکنند.

در این شرایط انرژی زیادی که صرف خنک نمودن قسمت های دیگر خانه شده، بطور کامل به هدر رفته است. البته این تنها دلیل ضعیف شمرده شدن کولر آبی نیست، از مشکلات دیگر کولرهای آبی میتوان به اشغال فضای زیاد خصوصا هنگام نصب در تراس،  ایجاد ظاهری زشت خصوصا اگر در نمای ساختمان دیده شود، مصرف آب زیاد، فضای مورد نیاز برای عبور کانالهای عمودی در ساختمان های چند طبقه و.... اشاره نمود.

هرچند که استفاده از کولر آبی خصوصا در ساختمان های لوکس خواهان زیادی اما همچنان میتوان جزء سیستم های سرمایشی پرمصرف محسوب میگردد. با بررسی انواع کولرهای آبی نیز مدل های جدیدی به چشم میخورد که در آنها مصرف برق کمتر شده و بازدهی آنها بالاتر رفته است. در گروه کولرهای آبی جدید بازار مدلهای سلولزی وجود دارد که بازدهی بالاتری دارند و طبیعی است که قیمت بالاتری نیز دارند. در نهایت اگر امکان خرید سیستم تهویه مطبوع و سرمایشی جدید را ندارید میتوانید جهت خرید کولر آبی با بررسی قیمت ها در سایت دماتجهیز مدل ها و برندهای برتر کولر آبی را بررسی کنید و مناسب ترین گزینه را خریداری نمائید.

در این مقاله قصد داریم نکاتی را در مورد تغییر سیستم سرمایشی ساختمان از کولر آبی به یکی از سیستم های تهویه مطبوع جدید در راستای بهینه سازی مصرف انرژی و کارایی بالاتر آن ارائه نمائیم.

با ما همراه باشید.

سیستم های تهویه مطبوع جایگزین کولر آبی

امروزه سیستم های تهویه مطبوع زیادی وارد چرخه تاسیسات ساختمان شده اند که بطور کلی میتوانیم آنها را به دو نوع سیستم های تهویه مطبوع مرکزی و سیستم های تهویه مطبوع مستقل دسته بندی نمائیم.

در سیستمهای تهویه مرکزی همانطور که از نام آنها پیداست شرایط ایده آل برای ایجاد دمایی مطبوع در یک ساختمان در محلی مانند موتورخانه تامین میگردد و از طریق تجهیزات دیگر به قسمت های مختلف یک ساختمان و بخش های مختلف واحدهای مسکونی میرسد. از نمونه این سیستم ها میتوانیم به چیلرها و فنکویل ها اشاره کنیم که در بررسی این سیستم ها هم معایب خاصی به چشم میخورد.

هرچند که در بسیاری از ساختمان های بزرگ و برج های بلند مرتبه از این سیستم ها به وفور استفاده میشود اما بدلیل هزینه بالای آنها چه در خریدهای اولیه تجهیزات و چه در تعمیرات و نگهداری آنها، امروزه شاهد آن هستیم که بسیاری از سازندگان و پروژه های بزرگ ساختمانی، انواع سیستم تهویه مطبوع مستقل مانند انواع کولرهای گازی و اسپلیت، داکت اسپلیت را ترجیح میدهند، چرا که خواهان سیستم های مستقل بسیار بیشتر هستند. لذا پیشنهاد میکنیم با مروری بر انواع سیستم های تهویه مطبوع مستقل که در ادامه به بررسی ویژگی ها، مزایا و معایب آنها میپردازیم همراه ما باشید.

کولرگازی و اسپلیت

اولین پیشنهاد برای جایگزین نمودن کولر آبی، استفاده از کولرگازی یا اسپلیت میباشد؛ کولرگازی اسپلیت از دو بخش یونیت خارجی (کندانسور) و یوینت داخلی (دستگاهی که داخل منزل یا محیط کار نصب میشود و در انواع دیواری یا کاستی که داخل سقف کاذب نصب میشود)‌ تشکیل شده است.

از مهم ترین مزایای نصب کولرگازی اسپلیت میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

۱. کاهش مصرف انرژی

بر حسب نیاز کولر گازی قسمت های مختلف خانه را خاموش یا روشن میکنید؛ به این ترتیب هزینه ای بابت انرژی هدر رفته در مکان های بدون استفاده پرداخت نمیکنید.         

دما تجهیز1

                                        

۲. تامین سرمایش و گرمایش بصورت همزمان

در بسیاری از مدل های کولر گازی و اسپلیت امکان استفاده از سیستم سرمایش و گرمایش بصورت همزمان وجود دارد. طوریکه در همه روزهای سال اگر نیاز به گرمایش هم داشته باشید تنها با انتخاب حالت گرمایش از روی ریموت کنترل دستگاه به هوای گرم اسپلیت دسترسی خواهید داشت، در حالی که شاید اتاق کنار شما دمای محیط را روی سردترین حالت تنظیم کرده باشد. (کمترین دمایی که در اکثر کولرهای گازی ارائه میشود 16 درجه سانتی گراد روی Mod  یا حالت سرمایش میباشد و بیشترین دما روی حالت گرمایش به 30 درجه سانتی گراد میرسد).

دما تجهیز2

3. دمای مستقل برای بخش های مختلف خانه

دمای آسایش برای افراد مختلف در یک خانواده تفاوت دارد. به این ترتیب با استفاده از کولرگازی اسپلیت به تک تک افراد حاضر اجازه میدهید بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران دمای مناسب خود را تنظیم کنند.

۱. عدم وابستگی

زمانی که از سیستم تهویه مطبوع یکپارچه یا مرکزی (مانند موتورخانه، داکت اسپلیت و...) استفاده میکنید اگر یکی از اجزاء سیستم دچار مشکل شود کل سیستم از کار می افتد، از این رو یکی از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم کولرگازی اسپلیت را میتوان عملکرد مستقل آن و عدم وابستگی به دیگر سیستم ها برشمرد.

۲. دمایی مطبوع بدون ایجاد رطوبت

کولرگازی و اسپلیت توسط گازهای مبرّد فریون ایجاد سرمایش و گرمایش میکنند و چون در سیستم آنها استفاده از آب جایی ندارد در نتیجه ایجاد بخار یا رطوبت نمیکنند. همین امر سبب میگردد که کولرگازی و اسپلیت ها بهترین گزینه برای محیط های گرم و مرطوب به شمار میروند. همچنین در بیمارانی که از ضعف استخوانی رنج میبرند و وجود رطوبت در فضا بیماری آنها را تشدید میکنداستفاده از سیستم کولرگازی به مراتب مناسب تر است.

۳. عملکرد دوگانه

در هنگام خرید اسپلیت ها اگر مدلهایی را انتخاب کنید که دارای عملکرد دوگانه سرمایش/گرمایش بصورت همزمان باشند، چنانچه در شرایط آب و هوایی گرم و خشک یا معتدل باشید (اگر با زمستان های خیلی سرد مواجه نمیشوید) میتوانید سیستم گرمایش محیط مثل رادیاتورها یا بخاری و هیترهای گازی را نیز حذف نمائید و در فصول سرد سال از حالت گرمایش اسپلیت ها لذت ببرید.

۴. ظاهری زیبا و کاملا مدرن

کولرگازی و اسپلیت ها در طرح های بسیار ساده و زیبا تولید میشوند که قطعا پاسخگوی هر نوع سلیقه و دکوراسیونی خواهد بود.

معایب نصب کولرگازی اسپلیت

در بررسی معایب کولرگازی و اسپلیت تنها موردی که میتوان به آن اشاره کرد این است که برای قسمت های مختلف منزل لازم است که یک اسپلیت بصورت جداگانه خریداری و نصب گردد، در این صورت اگر منزل شما بخش های مجزای زیادی داشته باشد ممکن است هزینه بالایی را برایتان ایجاد کند.

جهت برآورد هزینه های مربوط به خرید و نصب کولرگازی میتوانید با مراجعه به سایت دماتجهیز و مطالعه بخش راهنمای خرید کولر گازی و اسپلیت، تعداد اسپلیت های مورد نیاز و ظرفیت های مورد نیاز خود را محاسبه کنید.

بعد از بدست آوردن تعداد دستگاه مورد نیاز و ظرفیت های مناسب آنها نوبت به بررسی برند و خرید کولر گازی میرسد.

در سایت دماتجهیز تنوعی از برندهای ایرانی و خارجی وجود دارد که میتوانید آنها را از لحاظ قیمت و مشخصات فنی بررسی کنید و نسبت به بودجه ای که دارید بهترین مدل را انتخاب و خرید نمائید.

داکت اسپلیت

دومین پیشنهاد برای جایگزین نمودن کولر آبی، خصوصاً در زمان ساخت بنا، استفاده از سیستم داکت اسپلیت با توجه به نوع برق تک فاز یا 3 فاز مورد نیاز آن میباشد؛ اگر بخواهیم یک تعریف ساده از سیستم داکت اسپلیت ارائه دهیم باید بگوییم که داکت اسپلیت یک کولرگازی اسپلیت بزرگ است که از طریق کانال کشی (داکت Ducted به معنای کانال میباشد) سرما یا گرمای ایجاد شده را به نقاط مختلف یک واحد از آپارتمان میرساند. در ادامه به مهمترین مزایای نصب و استفاده از داکت اسپلیت ها اشاره میکنیم. همراه ما باشید.

دما تجهیز3

مزایای استفاده از داکت اسپلیت کدامند؟

۱. عملکرد دوگانه

بطور کلی داکت اسپلیت ها میتوانند دارای عملکرد فقط سرمایش یا سرمایش/گرمایش باشند اما در صورتی که داکت اسپلیت منتخب شما دارای کویل گرمایشی باشد در واقع عملکرد سرمایش/گرمایش دارد و براحتی میتواند با اتصال به پکیج دیواری یا لوله های آب گرم که از موتور خانه به واحد شما رسیده است، همزمان سیستم گرمایش محیط را نیز تامین نمایند. در صورت انتخاب داکت اسپلیت با عملکرد سرمایش/گرمایش میتوانید سیستم گرمایش قدیمی (بطور مثال رادیاتورهای قدیمی) را حذف کنید و فضای منزل یا محیط کارتان را زیباتر و کاراتر نمائید.

۲. کاهش هزینه ها

با انتخاب سیستم داکت اسپلیت میتوانید با یک تیر چند نشان بزنید. در واقع دیگر مانند کولرگازی اسپلیت نیاز نیست که برای هر اتاق یا هر بخش از پذیرایی یک اسپلیت جداگانه تهیه کنید و تنها با خرید یک عدد داکت اسپلیت با ظرفیت لازم هزینه های اضافی را کاهش می دهید.

نقاط ضعف استفاده از داکت اسپلیت کدامند؟

۱. عدم استقلال و بخش پذیری در تنظیم دما

استفاده از سیستم داکت اسپلیت بدین گونه است که در صورت نیاز به تغییر دما در یک بخش از محیط (بطور مثال یک اتاق از واحد مسکونی یا اداری) کل سیستم روشن میشود و دما بصورت یکسان در کل واحد تقسیم میگردد، در صورتی که ممکن است بخش های دیگر مورد استفاده قرار نگیرد. این موضوع یکی از بزرگترین نقاط ضعف در داکت اسپلیت ها بشمار میرود.

۲. مصرف انرژی بیهوده

در صورتی که داکت اسپلیت روشن شود کل ظرفیت سرمایشی/گرمایشی دستگاه به کار گرفته میشود، در حالیکه تنها نیاز به تغییر دما در یک نقطه وجود دارد و انرژی مصرف شده بابت تغییر دما در بخش های بدون استفاده واحد به هدر رفته است.

۳. نیاز به کانال کشی

همانطور که پیش تر به آن اشاره نمودیم داکت اسپلیت ها به وسیله کانال کشی هوای سرد یا گرم را در محیط آپارتمان شما توزیع میکنند. در صورتی که شما سیستم داکت اسپلیت را بعنوان سیستم سرمایش/گرمایش انتخاب میکنید نیاز است کانال کشی آن از پیش انجام شود یا اگر شما قصد بازسازی واحد مسکونی/اداری را داشته باشید احتمالا بخش زیادی از بودجه شما صرف ساخت سقف کاذب و کانال کشی میگردد.

۴. هزینه بالا

برای اینکه بتوانید بودجه خود را به نحو احسن هزینه کنید خصوصا زمانیکه قصد بازسازی یک واحد قدیمی را دارید پیش از گرفتن تصمیم نهایی خود بابت خرید داکت اسپلیت حتما سری به فروشگاه اینترنتی دماتجهیز به آدرس https://damatajhiz.com/  بزنید تا بتوانید قیمت داکت اسپلیت های مختلف را بررسی نمائید.

نکته مهم: هنگام بررسی قیمت های داکت اسپلیت به دو مورد مهم زیر که تاثیر زیادی بر قیمت نهایی محصول دارند توجه کنید:

  • اینورتر یا معمولی (بدون اینورتر) بودن آن

  • برق مصرفی آن که تک فاز است یا سه فاز

پس از بررسی قیمت انواع برندهای داکت اسپلیت حتما از لحاظ صرفه اقتصادی یک مقایسه کلی انجام دهید و با توجه به شرایط کلی آب و هوایی و بودجه در دسترس خود خرید یک عدد داکت اسپلیت به صرفه تر است یا خرید چند دستگاه کولرگازی اسپلیت؟

بدین ترتیب میتوانید بهترین تصمیم را درباره نوسازی سیستم تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش محیط منزل یا محل کار خود اتخاذ نمائید.

۵. ضعف یکپارچگی

زمانی که از سیستم تهویه مطبوع یکپارچه مانند داکت اسپلیت استفاده میکنید اگر یکی از اجزاء سیستم دچار مشکل شود کل سیستم از کار می افتد، از این رو یکی از نقاط ضعف استفاده از سیستم داکت اسپلیت را میتوان عملکرد یکپارچه آن دانست که بطور مثال هنگام بروز مشکل در کنداسنور، بقیه اجزاء سیستم قادر به فعالیت نیستند و تامین گرمایش یا سرمایش محیط متوقف میشود.