راهنمای جامع انتخاب تشک و تختخواب

منبع: ایران ناز

4

1402/9/6

13:42


راهنمای جامع انتخاب تشک و تختخواب

راهنمای جامع انتخاب تشک و تختخواب

 

وقتی صحبت از وسیله ای باشد که با سلامتی جسمی یا روحی ما مرتبط است، مقدار هزینه اش دیگر در اولویت ما نیست، درباره خرید کالایی مثل تشک باید به ملاک های مهم تر دیگری توجه کرد.

 

مثلا چه چیزهایی؟ اینجا به طور کامل درباره تک تک آنها حرف می زنیم و برایتان می گویم برای هر کسی چه نوع تشکی مناسبتر است. گفتم «مناسبتر»، چون انتخاب تشک باید هماهنگ با ویژگی های همان شخصی باشد که قرار است روی تخت بخوابد.

 

راهنمای جامع انتخاب تشک و تختخواب ، A comprehensive guide to choosing a mattress and bed

 

با این حساب، به کار بردن لفظ بهترین تشک و گشتن دنبال چنین چیزی شاید چندان درست نباشد، چون یک گزینه قطعی و نهایی برای تمامی افراد یک جامعه وجود ندارد؛ ممکن است یک تشک برای شما ایده آل باشد و برای خواهر، برادر و فرزندتان اصلا گزینه خوبی به حساب نیاید.

 

به تشک جدید نیاز داریم؟

اصلا بگذارید ببینیم چه موقع باید سراغ خرید تشک برویم. بسیاری از مردم پس از چند سال استفاده، تشکشان را عوض می کنند؛ البته خیلی خوب است اگر مشکلی با هزینه اش نداشته باشید. اما اگر می خواهید درست سر موقع و به وقتش این کار را انجام دهید، موارد زیر را در نظر بگیرید:

 

اگر به محض بیدار شدن، در ناحیه کمر احساس درد و ناراحتی می کنید.

 

تشکتان با مرور زمان دچار مشکل و آسیب شده؛ برای مثال وقتی که بخشی از آن دچار پارگی است یا اینکه سطح آن دیگر مثل سابق یکدست و صاف نیست و فرورفتگی هایی دارد.

 

هزینه

در مقایسه با خرید چیزهایی مانند تلویزیون، فرش و حتی یخچال و فریزر که قیمتشان در درجه اول اهمیت قرار دارد، هزینه تشک ملاک اصلی ما نیست. با این حال همیشه متناسب با جیبمان خرج می کنیم.

 

پس قبل از هر چیز باید حواسمان باشد برای این کار چقدر بودجه در نظر گرفته ایم. اما حالا که بحث پول پیش آمده بگذارید این نکته مهم را هم بگویم که گرانتر بودن تشک به معنی باکیفیت تر بودنش نیست؛ ما فقط می خواهیم مقدار هزینه را بدانید که مطابق با آن سراغ گزینه ها بروید.

 

انتخاب نوع تشک

از آنجایی که من از سلیقه و نیاز شما خبر ندارم، خیلی مختصر و مفید درباره مدل های مختلف تشک می نویسم و خودتان بررسی کنید کدامیک از اینها با شرایط شما هماهنگتر است. انواع تشکی که معرفی می کنیم اینهاست: فنری (متصل و منفصل)، مموری فوم، بادی و لاتکس.

 

تشک فنری متصل

سنتی ترین تشک. اینکه می گویند متصل به این معنی است که فنرها به طور یکپارچه به هم وصل اند که همین باعث شده انعطاف پذیری و نرمی بسیار خوبی داشته باشند. اگر در ناحیه کمر مشکلی ندارید، می تواند جزو گزینه های اولتان باشد چون خوابیدن روی آن تجربه لذتبخشی است.

 

جوان ها هم اغلب سراغ این مدل می روند. برای خرید این نوع می توانید سراغ انواع تشک رویا بروید که برندی ایرانی و معتبر است.

 

اما اگر قرار است فردی سالمند یا کسی که کمردرد دارد روی تشک بخوابد، بهتر است گزینه ای دیگر انتخاب کنید که پشتیبانی بیشتری از کمر و باسن داشته باشد؛ تشک های طبی برای این افراد مناسب ترند.

 

تشک فنری منفصل

تجربه تشک های فنری سنتی باعث شد که کارشناس ها و طراحان به فکر شکل تازه ای از فنرها در ساخت تشک باشند. این شد که فنرها را به حالتی جدا از هم قرار دادند تا حرکتی یکی بر دیگری تاثیر نگذارد.

 

مزیتی که هتل ها را ترغیب کرد در تخت هایشان از این تشک ها استفاده کنند. برندهای مختلفی هستند که تشک های فنری منفصل تولید می کنند از جمله موناکو، بست، رویال و شرکت قدیمی و معروف خوشخواب .

 

در این مدل فنرها اصطکاک بسیار کمتری دارند و احتمال ایجاد سر و صدای ناخوشایند کاهش پیدا می کند.

 

تشک مموری فوم

حرفی که می زنم شاید کمی بامزه به نظر برسد اما واقعیت دارد؛ از این متریال در صنایع فضایی استفاده می شد ولی کم کم پایش به خانه های شخصی باز شد.

 

دلیل استقبال از این ماده این است که به سادگی خودش را با وزن و میزان فشار وارده هماهنگ می کند و به همان حالت درمی آید. جالبتر اینکه به خاطر خاصیت برگشت پذیری اش، خیلی زود به حالت قبلی اش برمی گردد.

 

تشک های مموری فوم (یا فوم حافظه دار) در مقایسه با مدل های فنری گرانتر هستند.

 

تشک مموری فوم

 

تشک بادی

احتمالا تبلیغات این تشک ها را زمانی که تب ساخت و عرضه شان بالا گرفته بود دیده اید. تشک هایی که جمع و جور بودند و قابلیت جابجایی داشتند و آماده شدنشان چند دقیقه زمان می برد.

 

موضوع دیگر اینکه چون نرمی و سفتی آنها به میزان بادشان برمی گردد، این امکان را به کاربر می دهند که متناسب با نیازش، میزان باد را مشخص کند. این ها مزیت های اصلی تشک های بادی هستند.

 

مزیت هایی که باعث شده تا بیشتر از آنکه در خانه و اتاق خواب کاربرد داشته باشند، برای فضاهای باز، کنار استخر و برای گردشگری استفاده شوند. برای این تشک ها معمولا نیاز به خرید روتختی ندارید!

 

لاتکس

بین تشک های مختلف، بیشترین دوام و ماندگاری را تشک های لاتکس دارند. اگر بخواهیم مقایسه ای بین تشک لاتکس و مموری فوم داشته باشیم، باید بگوییم انعطاف این مدل بیشتر است.

 

مقاومت در برابر گرد و غبار، گردش هوای خوب در تشک و پخش شدن فشار بر سطح تشک از جمله مزیت های دیگرش است.

 

در خصوص حساسیت زا بودن هم باید بگوییم که اگر بعد از استفاده از کالاهایی که لاتکس در آنها به کار رفته (مثل دستکش) دچار حساسیت شده اید، هنگام خرید تشک به این مورد دقت کنید.

 

انتخاب تختخواب مناسب

 

انتخاب تختخواب مناسب

حتما خودتان می دانید که تشک ها در اندازه های مشخص و استانداردی تولید و عرضه می شوند. اگر تخت خواب دارید و فقط می خواهید خود تشک را عوض کنید، مشکلی در این مرحله ندارید.

 

اما اگر هنوز تختخواب نخریده اید، به چند نکته باید توجه کنید؛ چیزهایی مثل اندازه اتاق، تعداد افرادی که روی تخت می خوابند، میزان استفاده از تخت و البته هزینه ای که برای آن کنار گذاشته اید. ما اینجا یک راهنمای کوتاه و سریع برایتان آماده کردیم:

 

اگر فضای اتاق کوچک است و در عین حال باید دو نفر روی تخت بخوابند، سراغ نوع دو طبقه بروید؛ قیمت تخت دو طبقه شاید کمی بیشتر از تخت های دو نفره معمولی باشد، اما در استفاده از فضا صرفه جویی می کند؛ ضمن اینکه با جدا شدن تخت هر شخص، مشکلات متداول خوابیدن روی تخت های دو نفره هم از بین می رود.

 

حالا که درباره فضا گفتیم، بگذارید مثالی هم از شرایط آب و هوایی بزنیم. در شهرهای شمالی که رطوبت بالاست، تخت های فلزی معمولا استفاده نمی شود.

 

اگر در چنین مناطقی هستید پیشنهاد می کنیم سراغ نمونه هایی که از جنس MDF بروید که هم مقاومت خوبی در برابر رطوبت دارند هم تا حد زیادی از آسیب حشرات جلوگیری می کنند.

 

حالت دیگری را در نظر می گیریم؛ فضای اتاق کم است و شما ناچارید یک تخت بخرید. در چنین شرایطی تخت خواب کمجا می تواند گزینه بسیار خوبی باشد.

 

این نوع تخت ها اغلب به شکل تاشو هستند و این امکان را به شما می دهند که به محض تمام شدن کارتان با تخت، آن را جمع کنید و از تمامی فضای اتاق استفاده کنید.

 

برای کسانی که همه چیز را حاضر و آماده می پسندند هم یک پیشنهاد ویژه داریم؛ تخت باکس، که میل به خریدش هم در حال افزایش است.

 

به خاطر وجود مزیت هایی مثل جابجایی آسانتر (به خاطر وزن سبکتر نسبت به تخت های دیگر)، بی نیازی به سرهم بندی و وصل کردن قطعات، زیبایی خاص به دلیل تنوع پارچه و روکش و در آخر هم صرفه جویی در فضا.

 

اگر تا به حال به این نوع تخت ها توجه نکرده بودید حالا فرصت خوبی است که به سایت سه گامه سر بزنید و نگاهی به انواع مدل های تخت باکس بیندازید.

 

بهترین چوب برای تختخواب

انتخاب بین دو نوع چوب طبیعی و مصنوعی بستگی به وضعیت شما دارد؛ چوب های طبیعی اغلب دوام بالایی دارند، به لحاظ ظاهری بسیار چشمنواز و شکیل هستند، اما مشکلشان این است که پول زیادی باید برایشان کنار بگذارید.

 

اگر بودجه کمی دارید اما نمی خواهید تخت فلزی تهیه کنید، سراغ تخت خواب های MDF بروید که مزیت های زیادی دارند، از جمله تنوع مدل، امکان انتخاب طرح و رنگ روکش، مقاومت در برابر آسیب حشرات و البته مقرون به صرفه بودن. برای مشاهده انواع محصولات تختخواب اینجا کلیک کنید.

 

حرف آخر

به کار بردن لفظ «بهترین» شاید چندان دقیق و منطقی نباشد، چرا که شرایط و وضعیت شما روی انتخاب نوع و طرح تخت تاثیر دارد؛ مدلی برای شما عالی است و برای شخصی دیگر اصلا مناسب نیست.

 

در اینجا سعی کردیم شرایط مختلف را در نظر بگیریم تا بهتر به شما کمک کنیم. با این حال چنانچه سوالی در ذهن داشتید، با شماره 44038424 تماس بگیرید تا مشاوران ما به خوبی راهنمایی تان کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو