عوارض بوتاکس معده

منبع: اوما

5

1401/12/15

02:43


عوارض بوتاکس معده

چاقی و اضافه وزن یکی از معضلاتی است که خیلی‌ها را درگیر کرده است. ورزش های سخت و متنوع و حتی رژیم های مختلف هم گاها تا مدت زمان کوتاهی تاثیر دارند و بعد از مدتی فرد دوباره به حالت قبلی خود باز می گردد. در این میان روش های جراحی خیلی خوب توانسته اند به این افراد کمک کنند. روش هایی که اغلب با کوچک کردن حجم معده همراه هستند و کاهش وزن قابل توجهی هم به دنبال دارند. اما هستند افرادی که علاقه ای به روش های جراحی ندارند و روشی غیرتهاجمی را ترجیح می دهند.

تزریق بوتاکس یکی از راه حل های مناسب برای مشکل چاقی است که طی فرآیند خاصی منجر به کاهش وزن شما خواهد شد. طبیعتا این روش مزایا و عوارضی به همراه دارد که در ادامه بیشتر درباره آنها توضیح می دهیم.

تزریق بوتاکس معده چیست؟

عملکرد بوتاکس معده برای لاغری همانند عملکرد آن بر روی عضلات صورت است. به این معنی که با تزریق بوتاکس عضلات صاف و عصب های حرکتی دیواره معده برای مدت 6 ماه خنثی می شوند. در این صورت انقباضات معده کمتر شده و در پی آن اشتها نیز کاهش پیدا می کند. احساس سیری بیشتر برابر است با کاهش میزان غذای مصرفی و با این پروسه فرد چار کاهش وزن خواهد شد.

نحوه تزریق بوتاکس معده

تزریق بوتاکس روشی راحت و بدون دردسر است و حتی بدون درد. در این روش با کمک دستگاه آندوسکوپ و بدون بیهوشی از طریق دهان، بوتاکس به معده فرد تزریق می شود. با توجه به نحوه انجام تزریق بوتاکس نمی توان آن را عمل جراحی در نظر گرفت، بنابراین این روش کاملا ایمن خواهد بود.

فواید تزریق بوتاکس معده

  • روش بوتاکس معده برای افرادی که شاخص توده بدنی آنها بین 28 تا 40 است، توصیه می شود. بنابراین استفاده از این روش برای کسانی که از چاقی مزمن رنج می برند، مناسب است.
  • در تزریق بوتاکس هیچ گونه برش و بخیه ای انجام نمی گیرد و نیازی هم به پانسمان ندارد.
  • فرد بلافاصله بعد از تزریق می تواند به کارهای روزمره خود باز گردد.
  • بهبودی در تزریق بوتاکس در مقایسه با روش های دیگر لاغری، سریع تر و راحت تر است.

عوارض تزریق بوتاکس معده

عوارض بوتاکس معده

ا

از آنجایی که عمل بوتاکس معده بسیار آسان و ساده است و در طی 4 تا 6 ماه به صورت کامل از بدن خارج می شود؛ بنابراین مشکل جدی و دائمی به همراه نخواهد داشت. فقط بعد از تزریق بوتاکس یک برنامه غذایی در نظر گرفته می شود که باید مطابق با دستورات آن پیش بروید. اگر غذا و نوشیدنی های سنگین بخورید، عملا نتیجه ای از بوتاکس معده نخواهید گرفت.

 با این حال، یک سری عوارض برای این روش مشخص شده که شامل موارد زیر هستند:

  •  سردرد
  • سفتی عضلات
  • مشکل در بلع
  • تنگی نفس
  • حالت تهوع
  • اسهال
  • دل درد
  • از دست دادن اشتها
  • ضعف عضلانی
  • درد و تورم در ناحیه تزریق

توجه داشته باشید که فردی که قصد انجام بوتاکس را دارد، در صورت داشتن بیماری عضلانی یا حساسیت به بوتاکس، نباید این روش را انتخاب کند. همچنین پزشک یک سری آزمایشات را تجویز می کند که نشان می دهد که آیا تزریق بوتاکس برای فرد مناسب است یا خیر.

خطرات تزریق بوتاکس معده

خطرات تزریق بوتاکس معده وجود دارد، اما تابحال موارد نادری گزارش شده و بسیار کم بوده است. با این حال این خطرات می توانند به صورت زیر باشند:

خونریزی: در برخی موارد این احتمال وجود دارد که با تزریق به معده فرد دچار خونریزی شود.

آلرژی: یکی دیگر از نادرترین عوارض بوتاکس معده، آلرژی است.

یبوست: برخی از بیماران پس از عمل بوتاکس معده از یبوست شکایت دارند. این عارضه با برخی از نرم کننده های مدفوع به راحتی برطرف می شود.

تزریق بوتاکس معده و بارداری

مطالعات کافی در مورد این موضوع وجود ندارد، اما توصیه می شود که روش بوتاکس معده مانند سایر جراحی چاقی بعد از زایمان صورت گیرد.

تزریق بوتاکس معده و الکل

مصرف الکل به صورت کلی روی سلامتی بیمار تاثیر منفی دارد و برای تزریق بوتاکس نیز توصیه می شود افراد الکل مصرف نکنند.

سوالات متداول

عوارض تزریق بوتاکس معده چیست؟

در مقایسه با سایر عمل های کاهش وزن، این روش نسبتاً ایمن تلقی می شود و عوارضی که ممکن است در اثر تزریق بوتاکس معده ایجاد شود، نسبت به سایر روش ها بسیار ساده است. برای جلوگیری از عوارض آن بهتر است این روش توسط جراح چاقی صورت بگیرد. دکتر سعید شمس فوق تخصص جراحی چاقی بهترین دکتر برای بوتاکس معده در تهران هستند که برای اولین بار این روش توسط جراح چاقی انجام می شود.

آیا سندرم دامپینگ تزریق بوتاکس معده وجود دارد؟

خیر، سندرم دامپینگ در اثر ورود ناگهانی مقدار زیادی غذا به معده ایجاد می شود، این سندرم با سایر جراحی های چاقی رخ می دهد اما با بوتاکس معده اتفاق نمی افتد.

میزان موفقیت تزریق بوتاکس معده چقدر است؟

معمولا بیمارانی که تزریق بوتاکس انجام داده اند، کاهش وزن حدود 10 کیلوگرم در طی یک دوره 6 ماهه پس از تزریق را داشتند. چون مدت زمان بوتاکس در معده فعال می ماند، 4 تا 6 ماه است.

تزریق بوتاکس معده چقدر طول می کشد؟

عمل بوتاکس معده حدود 20 دقیقه طول می کشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو