معرفی فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ (City Lights) ؛ بهترین فیلم چارلی چاپلین

معرفی فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ (City Lights) ؛ بهترین فیلم چارلی چاپلین


منبع: پلازا

3

1402/2/4

02:58


معرفی فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ (City Lights) ؛ بهترین فیلم چارلی چاپلین

فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ یکی از بهترین آثار در کارنامه درخشان چارلی چاپلین (Charlie Chaplin) است. با ما همراه باشید تا بیشتر با فیلم City Lights 1931 آشنا شویم.

در سال 1931 و در دورانی که فیلم‌های صدادار یا گویا (sound films) رفته رفته محبوبیت بیشتری پیدا می‌کردند، چارلی چاپلین تصمیم گرفت یک فیلم صامت (silent) دیگر را روانه سینماها کند. فیلم City Lights 1931 خیلی زود پس از اکران توانست نظرات بینندگان را به خود جلب کند و در دنیای سینما که شیفته‌ی فیلم‌های صدادار شده بود، به عنوان یک فیلم صامت خودنمایی کند. کیفیت این اثر به حدی بوده که بسیاری از منتقدان آن را بهترین اثر چاپلین و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌دانند.

مدت زمان فیلم City Lights 1931 حدود 87 دقیقه است. این فیلم اولین بار در 30 ژانویه 1931 (10 بهمن 1309) اکران شد. ژانر فیلم City Lights 1931 نیز کمدی-درام و عاشقانه است و در آن با شخصیت مشهور چارلی چاپلین یعنی ولگرد کوچولو یا ترمپ (Tramp) و ماجراجویی‌های جدید او همراه می‌شویم. در این مقاله از پلازا قصد داریم به معرفی فیلم City Lights 1931 بپردازیم پس اگر دوست دارید بیشتر با این شاهکار سینمایی آشنا شوید، تا پایان این مقاله با ما باشید.

فهرست مطالب:

داستان فیلم سینمایی روشنایی های شهر ۱۹۳۱

فیلم City Lights 1931

در خلاصه فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ می‌خوانیم که ولگرد کوچولو در این فیلم اتفاقات جدیدی را تجربه می‌کند. او از طرفی عاشق یک دختر گلفروش نابینا می‌شود و از سوی دیگر یک رفاقت جدید با یک میلیونر الکلی آغاز می‌کند. ولگرد کوچولو تصمیم دارد با کمک این مرد میلیونر، به دخترک گلفروش کمک کند تا بینایی‌اش را به دست بیاورد.

هنرپیشه های فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱

فیلمبرداری فیلم روشنایی‌های شهر در سال 1928 آغاز شد و در سال 1930 به اتمام رسید. همانطور که انتظار می‌رفت، چارلی چاپلین بار دیگر ایفای نقش شخصیت ولگرد کوچولو را در این فیلم برعهده داشت. در کنار او بازیگران دیگری نیز به ایفا نقش‌های کلیدی فیلم پرداختند. در ادامه با بیوگرافی چارلی چاپلین و سایر بازیگران فیلم City Lights 1931 آشنا می‌شویم.

چارلی چاپلین در نقش ولگرد کوچولو

بررسی فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱

چارلی چاپلین بازیگر کمدی، فیلم‌ساز و آهنگساز انگلیسی بود که در دوران فیلم‌های صامت به اوج شهرت خود رسید. چاپلین در 16 آوریل 1889 (27 فروردین 1268) به دنیا آمد و در 25 دسامبر 1977 (4 دی 1356) از دنیا رفت. او با خلق شخصیت ولگرد کوچولو به یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های صنعت سینما تبدیل شد. او حدود 75 سال در عرصه هنر فعالیت داشت، یعنی از دوران کودکی تا حدود یک سال پیش از مرگش و در طول این مدت با حواشی مختلفی دست و پنجه نرم کرد.

برخی از مهم‌ترین آثار چارلی چاپلین که او در آن‌ها به عنوان بازیگر، نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده حضور داشته عبارتند از فیلم The Kid محصول 1921، فیلم The Gold Rush محصول 1925، فیلم The Circus محصول 1928، فیلم Modern Times محصول 1936، فیلم The Great Dictator محصول 1940 و A King in New York محصول 1957.

ویرجینیا چریل در نقش دختر نابینا

معرفی فیلم City Lights 1931

در فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ ویرجینیا چریل (Virginia Cherrill) بازیگر آمریکایی را در نقش دختر نابینا می‌بینیم. ایفای نقشی که مهم‌ترین نقطه کارنامه هنری این بازیگر محسوب مي‌شود. ویرجینیا چریل در 12 آوریل 1908 (23 فروردین 1287) به دنیا آمد و در 14 نوامبر 1996 (24 آبان 1357) نیز از دنیا رفت.

برخی از دیگر آثار این بازیگر عبارتند از فیلم Fast Workers و Ladies Must Love هر دو محصول 1933، فیلم درام بریتانیایی Money Mad محصول 1934، فیلم جنایی Late Extra محصول 1935 و فیلم معمایی Troubled Waters محصول 1936.

هری مایرز در نقش مرد میلیونر

نقد فیلم City Lights 1931

هری مایرز (Harry Myers) بازیگر و کارگردان آمریکایی بود که در 5 سپتامبر 1882 (14 آذر 1261) به دنیا آمد و در 25 دسامبر 1938 (4 دی 1347) نیز از دنیا رفت. او در طول 30 سال فعالیتش در عرصه سینما در 330 فیلم به ایفای نقش پرداخت و تنها بین سال‌های 1913 الی 1917 بیش از 50 فیلم را کارگردانی کرد. فیلم The Adventures of Tom Sawyer محصول 1938، فیلم One Rainy Afternoon محصول 1936، فیلم Barbary Coast محصول 1935 و The Marriage Circle محصول 1924 تنها برخی از آثار این بازیگر هستند.

سایر بازیگران فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ عبارتند از:

  • فلورنس لی (Florence Lee) در نقش مادربزرگ دختر نابینا
  • ال ارنست گارسیا (Al Ernest Garcia) در نقش پیشخدمت مرد میلیونر
  • هنک من (Hank Mann) در نقش بوکسور حرفه‌ای

نمرات فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱

نمرات فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، فیلم روشنایی‌های شهر یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود. پس دور از انتظار نیست که چنین فیلمی امتیازات بالایی از منتقدان و بینندگان دریافت کرده باشد. کاربران سایت آی‌ام‌دی‌بی امتیاز 8.5 از 10 را به این فیلم دادند و بدین ترتیب فیلم روشنی‌های شهر به فهرست بهترین فیلم‌های IMDb راه پیدا کرد. سایت راتن تومیتوز با ارزیابی نظرات 61 منتقد امتیاز 95 درصد را به این فیلم داده است. سایت متاکریتیک این فیلم را به عنوان یکی از آثاری که حتما باید دید معرفی کرده. میانگین نمره این فیلم در این سایت بر اساس نظرات 15 منتقد، 99 از 100 است. در ادامه نقد فیلم City Lights 1931 را باهم مطالعه می‌کنیم.

Chicago Sun-Times / راجر ابرت: 100

اگر می‌شد فقط یکی از فیلم‌های چارلز چاپلین را حفظ کرد، فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ بهترین اثری است که تمام سطوح نبوغ او را به نمایش می‌گذارد. از کمدی لودگی گرفته تا لحظات شورانگیز، پانتومیم، هماهنگی‌های فیزیکی بی‌زحمت، ملودرام، وقاحت، وقار و البته، ولگرد کوچولو؛ همان شخصیتی که زمانی می‌گفتند مشهورترین تصویر روی کره زمین است.

Empire / دیوید پارکینسون: 100

هم خنده‌دار و هم تأثیرگذار است. این فیلم چاپلین را در بهترین حالت خود به نمایش می‌گذارد.

ReelViews / جیمز براردینلی: 100

بین تمام فیلم‌های چاپلین (احتمالا به جز فیلم دوران مدرن) فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ کامل‌ترین شخصیت‌پردازی ممکن را از ولگرد کوچولو به نمایش می‌گذارد. او فردی تنها است که مانند شخصی در یک رویا یا یک فرشته مست، می‌آید و می‌رود. نه خانواده‌ای دارد، نه دوستی و نه مکانی برای زندگی. او خارج از واقعیت ما می‌ایستد؛ گاهی تلاش می‌کند خود را در چارچوب این واقعیت بگنجاند و گاهی نیز اهمیتی نمی دهد. با این حال، مانند یک کودک، کاملا معصوم است و قلبی پاک و نیتی خوب دارد.

New York Daily News / ایرین تیرر: 100

از بس به فیلم روشنایی های شهر خندیدیم که خسته شدیم. بیایید دعا کنیم که زودتر خستگیمان در برود تا به سینمای جورج ام کوهن برویم و دوباره و دوباره چارلی را در این شاهکار دلخراش که با پانتومیم به بینندگان جهان عرضه می‌شود، ببینیم. فیلم City Lights 1931 به شدت خنده‌دار و بی‌اندازه غمگین است. باعث می‌شود بدون کنترل بخندید. اوقات خوشی را سپری می‌کنید اما گاهی حس می‌کنید گلویتان از بغض درد می‌کند.

ژانر فیلم City Lights 1931

Los Angeles Times / اندی کلاین: 100

لحظات آخرش از درخشان‌ترین (و ریسکی‌ترین) پایان‌بندی‌های تاریخ سینما است.

TV Guide Magazine / کارکنان: 100

یکی از بزرگترین و ماندگارترین شاهکارهای سینما است.

Slant / کارکنان: 88

اولین لحظه اوج بزرگ در فیلم روشنایی‌های شهر، صحنه بوکس‌بازی است که می‌تواند هوشمندانه‌ترین صحنه کمدی تمام کارنامه هنری چاپلین باشد. به ویژه به خاطر حضور هنک من در نقش حریف ولگرد کوچولو در رینگ و ادی بیکر در نقش داور.

نکات جالب درباره فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱

مدت زمان فیلم City Lights 1931

  • آلبرت اینشتین (Albert Einstein) و همسرش در اکران‌ اولیه این فیلم حضور داشتند.
  • چاپلین از اینکه اینشتین در صحنه آخر فیلم اشک در چشمانش حلقه زده بود تعجب کرد چون فکر نمی‌کرد او مردی احساساتی باشد.
  • چاپلین نگران بود مردم از این فیلم استقبال نکنند چرا که در آن سال‌ها دوران فیلم‌های صامت به سر رسیده بود.
  • علیرغم نگرانی‌های چاپلین، مردم آمریکا که در دوران رکود بزرگ به سر می‌بردند، از این فیلم استقبال خوبی داشتند.
  • صحنه‌ای که ولگرد کوچولو در آن از دختر گل می‌خرد، 342 بار فیلمبرداری شده بود!
  • وینستون چرچیل (Winston Churchill) از صحنه فیلمبرداری این اثر بازدید کرده بود.
  • چارلی چاپلین فیلم City Lights 1931 را بیشتر از بقیه آثارش دوست داشت.
  • چاپلین رابطه خوبی با ویرجینیا چریل نداشت  یک بار او را برای اینکه دیر به صحنه آمد اخراج کرد. او حتی قصد داشت بازیگر دیگری را جایگزین چریل کند اما هزینه‌های این کار خیلی زیاد بود و در نهایت رضایت داد چریل به فیلم برگردد. البته چریل برای بازگشت دو برابر دستمزد پیشینش را درخواست کرد!

هنرپیشه های فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱

  • پروسه تولید و فیمبرداری روشنایی‌های شهر طولانی‌ از سایر فیلم‌های چاپلین بود.
  • روشنایی‌های شهر ۱۹۳۱ یکی از فیلم‌های محبوب استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) است.
  • این اثر اولین تجربه چارلی چاپلین در ساخت موسیقی متن فیلم بود.
  • این فیلم هزینه‌های تولید بسیار بالایی داشت چراکه چاپلین به مدت 22 ماه به بازیگران و عوامل فیلم اجازه فعالیت در آثار دیگر را نمی‌داد. این در حالیست که طی این 22 ماه، تنها 179 روز صرف فیلمبرداری این فیلم شده بود.
  • روشنایی‌های شهر پرفروش‌ترین فیلم سال 1931 در آمریکا بود.
  • از سال 2007، تمام بازیگران و عوامل این فیلم از دنیا رفته‌اند.
  • این فیلم یکی از آثار مورد علاقه‌ی گیلرمو دل تورو (Guillermo del Toro) است.

کلام آخر

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در این مقاله به بررسی فیلم روشنایی های شهر ۱۹۳۱ پرداختیم. فیلمی که نه تنها به عنوان بهترین اثر چارلی چاپلین، که یکی از بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینما شناخته می‌شود. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آیا تریلر فیلم سینمایی روشنایی های شهر ۱۹۳۱ را دیده‌اید؟ اگر هنوز این شاهکار سینمایی را تماشا نکرده‌اید،‌ پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر سراغ دانلود فیلم City Lights 1931 بروید. فراموش نکنید نظراتتان را نیز در بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان پلازا در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو