cme گپ چیست؟ و چطور آن را در نمودار پیدا کنیم؟

cme گپ چیست؟ و چطور آن را در نمودار پیدا کنیم؟


منبع: آرگا

3

1402/2/7

01:40


در دنیای ارز دیجیتال اصطلاحات مختلفی وجود دارد که ممکن است سردرگم کننده باشند. یکی از این اصطلاحات cme گپ است. اگر مایلید تا بدانید cme گپ چیست ؟ تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اگر به بازار ارز دیجیتال ورود کنید با اصطلاحات مختلفی روبرو می شوید که احتمالا سردرگم کننده هستند. در این بازار یک اصطلاح شناخته شده به اسم cme گپ وجود دارد که البته ممکن است در دیگر بازارهای مالی نظیر بورس، سهام و فارکس نیز روی دهد. با ادامه مطلب همراه باشید تا بدانید cme گپ چیست؟

اصطلاح cme گپ چیست؟

در دنیای ارزهای دیجیتال اصطلاحات گوناگونی وجود دارند که ممکن است سبب سردرگمی شوند. یکی از این اصطلاحات cme گپ یا شکاف قیمتی می باشد که به اسم گپ (Gap) قیمت هم شناخته می شود. موضوع شکاف قیمتی نه تنها در بازار ارز دیجیتال که ممکن است در تمام بازارهای مالی از جمله بورس، سهام و فارکس نیز روی دهد.

این پدیده به عدم انجام معاملات با حجم پایین در یک بازه قیمتی خاص اشاره می نماید. در نمودار ارزهای دیجیتال گپ های متعددی روی می دهند که می توانند علل مختلفی داشته باشند. مهم این است که تحلیلگران قادر باشند شناخت خوبی از گپ ها و پیش بینی روند بازار بعد از یک شکاف قیمتی داشته و تصمیمات درستی در رویارویی با آن ها اتخاذ کنند.

در این مطلب خواهید دانست که cme گپ چیست ؟ در ضمن با انواع آن آشنا می شوید و توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه خواهد شد.

آشنایی با cme گپ

ابتدا باید اشاره کرد cme مخفف بازار بورس کالای شیکاگو می باشد. این صرافی بزرگترین صرافی مشتقات مالی در دنیا محسوب می شود. پلتفرمی که به کاربران اجازه می دهد انواع مختلف دارایی ها مانند محصولات کشاورزی، انرژی، ارزهای فیات، شاخص های سهام، نرخ بهره، املاک و مستقلات، فلزات و … را مورد معامله قرار دهند.

حتی کاربران در این پلتفرم امکان معامله آتی آب و هوایی را نیز دارند. منظور از معاملات آتی آب و هوا نوعی مشتقات مالی در بازار آتی است که خریدار یا فروشنده بر اساس شاخص درجه هوا در زمان انقضا آن را خریداری نموده یا به فروش می رساند. همانطور که می دانید بازار رمز ارز در طول شبانه روز باز است و کاربر هر زمان که بخواهد می تواند در صرافی های بزرگ معامله داشته باشد.

ولی باید بدانید بازار cme آخر هفته ها تعطیل بوده و هیچ نوع معامله ارز دیجیتال در آن انجام نمی شود. به این ترتیب با از سر گیری معاملات در این بازار، غالبا یک شکاف یا فضای خالی در نمودار قراردادهای آتی به وجود می آید. بیشتر تجارت کنندگان به این گپ یا شکاف های ایجاد شده دقت می کنند.

به طور مثال هنگامی که قیمت بیت کوین به یازده هزار دلار رسیده بود، یک گپ قیمتی در سطح ۹۶۰۰ دلار ایجاد شده بود. حال از آنجا که در علم فیزیک نیز به این موضوع اشاره شد، طبیعت با خلا رابطه خوبی ندارد و سریعا درصدد پر کردن این فضاهای خالی بر می آید. اکنون این مفهوم در بازار رمز ارز یا کلا در نمودارهای معاملاتی و تحلیل تکنیکال نیز به وجود می آید.

به این ترتیب در جواب cme گپ چیست؟ باید گفت به معنی شکاف قیمتی اوراق فیوچرز و آتی بیت کوین در بازار بورس کالای شیکاگو است. گپ قیمتی در ارزهای دیجیتال نقطه ای است که در آن میان قیمت باز شدن کندل جدید و بسته شدن کندل قبلی اختلاف خیلی زیادی وجود داشته باشد.

معامله کنندگان یا تریدرها عموما گپ و شکاف های قیمت در cme را نوعی فرصت معاملاتی دیده و از آن در استراتژی هایشان جهت سودآوری بهره می گیرند. اگر نمودار قیمت ارزهای دیجیتال را مشاهده کرده باشید گاهی مواقع بین دو کندل قیمت یک فاصله گاها بزرگ و یا کوچک را می بینید که به این فاصله گپ یا شکاف قیمتی اطلاق می شود.

در حقیقت این که cme گپ چیست ؟ در واقع گپ حد فاصل بین قیمت بسته شدن کندل قبلی و قیمت باز شدن کندل جدید می بشد که در تحلیل کندل استیک ژاپنی به آن پنجره هم اطلاق می شود. با توجه به این که گپ قیمت ارزهای دیجیتال یک فرصت معاملاتی خوب جهت سود آوری را به همراه دارند در ادامه به تاثیر شکاف قیمتی بر بیت کوین نیز خواهیم پرداخت.

تحلیل cme گپ

به بیان ساده یک cme گپ یا شکاف قیمتی هنگامی به وجود می آید که قیمت یک دارایی، بالاتر یا کمتر از آنچه روز قبل با آن بسته شده بود، باز گردد. در حالی که در این میان هیچ حرکت قیمتی با معامله ای برای آن به ثبت نرسیده است. یکی از عوامل موثر در ایجاد گپ، اخبار است.

هنگامی که بازار غیر فعال بوده و اخبار مثبت و منفی توسط رسانه ها منتشر می شود، حرکت قیمت ها به ثبت نرسیده از این رو گپ به وجود می آید. در نمودارهای تحلیلی، گپ ها به تحلیلگران کمک کرده که نواحی حمایتی و مقاومتی را بهتر شناسایی نمایند.

نمونه ای تحلیل هایی که می توان به توجه به انواع cme گپ بیان کرد این است که اگر شکاف قیمتی رو به پایین باشد گپ می تواند به عنوان یک سطح مقاومتی عمل نماید و برخلاف آن اگر گپ رو به بالا باشد به عنوان سطح حمایتی ظاهر می شود. احتمالا تا این جا کاملا متوجه شده اید که cme گپ چیست ؟ بله فضایی از نمودار که هیچ معامله ای در آن صورت نگرفته است.

در واقع به فضای خالی بین قیمت باز شده و بسته شده دارایی گفته می شود. شکاف قیمتی فاصله و فضای پر نشده در نمودار معاملاتی می باشد. این شکاف در اثر یک حرکت شدید صعودی یا نزولی قیمت یک دارایی ایجاد می شود که در آن نقطه یا اصلا معامله انجام نشده یا حجم معامله خیلی کمی صورت گرفته است.

البته این شکاف قیمتی می تواند در نتیجه تعطیل بودن بازار در آن بازه زمانی نیز ایجاد شده باشد. که در مورد بازار بورس و کالای شیکاگو دقیقا به این ترتیب است. همانطور که اشاره شد بعد از این که آخر هفته طی شد و معاملات در cme از سر گرفته شد معامله بیت کوین در این صرافی با همان قیمتی که کندل قبل از تعطیلات بسته شده بود شروع شد.

در ادامه اتفاقی که رخ داد این بود که سایر صرافی ها در نمودار بیت کوین cme سبب تشکیل یک گپ قیمتی شدند. قابل ذکر است بازار کریپتو در بیشتر صرافی های بزرگ دنیا به طور شبانه روزی فعالیت دارد. ولی روند فعالیت در cme  این گونه نبوده و در روزهای آخر هفته کاملا تعطیل است.

از این رو هیچ معامله بیت کوینی در پایان هفته در ای بازار انجام نمی شود. و زمان از سر گیری معاملات بعد از این تعطیلی، منجر به تشکیل گپ قیمتی در نمودار بیت کوین cme می گردد.

انواع گپ در تحلیل تکنیکال

گپ به چهار نوع اصلی تقسیم می شود که در ادامه آن ها را مرور می کنیم. برخی از این گپ ها در هماهنگی با روند کلی نمودار قیمتی و برخی دیگر موقع توقف یک روند روی می دهند. شناسایی و پیش بینی آن ها برای تریدرها می تواند سود و زیان معاملات و قراردادهای آینده را مشخص نماید.

۱. گپ عادی

این گپ اغلب روی می دهد و سریعا پر می شود. پر شدن یک گپ به این معنا است که قیمت آن ارز به روز قبل از شکاف باز می گردد. این شکاف ها اغلب بدون علت خاصی روی می دهند و تاثیر چندانی نیز ندارند. اندازه گپ عادی در بیشتر مواقع کوچک بوده و در نواحی از نمودار مشاهده می شود که کمترین معاملات در آن ها صورت گرفته است و در عین حال مقداری سهام از بازار خارج شده است. به این گپ، گپ منطقه ای یا شکاف معاملاتی نیز گفته می شود.

۲. گپ شکست

گپ یا شکاف قیمتی شکست، موقعی ایجاد می شود که قیمت ها سبب شکست الگوی ثابت نمودار شوند. این شکاف ها معمولا بیرون از الگوهای نمودار، نظیر مثلث های صعودی و نزولی، نمایان شده و نشان دهنده یک تغییر بزرگ بعد از گپ هستند. گپ شکست بر اساس حرکت قوی بازار بعد از آن خیلی کم روی می دهد.

۳. گپ خستگی

در واقع گپ خستگی، پایان یک روند نزولی یا صعودی را نشان می دهد. این شکاف در اتمام یک روند شدید و طولانی روی می دهد و نشانگر آخرین تلاش ها جهت افزایش یا کاهش قیمت می باشد. با وقوع این گپ، تریدرها بایستی منتظر یک روند قیمتی نو باشند.

۴. گپ فرار

گپ قیمتی فرار موقعی ایجاد می شود که نمودار قیمت از روی یک نقطه قیمتی، پرش داشته یا از آن عبور نکند. این گپ معمولا به علت علاقه شدید سرمایه گذاران به سرمایه گذاری روی می دهد. گپ فرار خود را به شکل قیمتی بالاتر از روز قبل، در نمودار نشان می دهد و به عنوان هراس معامله گران از معامله نیز تصور می شود.

گپ فرار در طول یک پروسه کاهش یا افزایش سریع قیمت روی داده و زمان زیادی طول می کشد. به گپ فرار گپ اندازه گیری نیز گفته می شود.

cme گپ چه تاثیری بر قیمت بیت کوین دارد؟

همانطور که پیشتر اشاره شد بازار cme بزرگترین بازار خرید و فروش مشتقات مالی در دنیا به شمار می رود. cme قراردادهای آتی و گزینه هایی را برای هر دارایی قابل تصور عرضه می کند. منظور از قرار داد آتی یا آینده قراردادی است که در آن تعیین شده میزان مشخصی از یک کالا، محصول، ارز و … در روز معینی در آینده با قیمت مشخص معامله شود.

در بازار بورس کالای شیکاگو نیز می توان بیت کوین را از هر منطقه ای در جهان به طور شبانه روزی معامله نمود. با  این وجود این بازار شبیه بیشتر بازارهای سنتی بزرگ دنیا در روزهای پایانی هفته یا برخی ایام سال تعطیل می شود. در حالی که برخی بازارها مانند بایننس همچنان معاملات بیت کوین را انجام می دهد.

از این رو با بسته بودن بازار cme در بازه زمانی جمعه تا دوشنبه قیمت بیت کوین به حرکتش در بازار ادامه می دهد. این روند سبب شده که هنگام باز شدن بازار cme پدیده ای به اسم گپ cme  یا شکاف قیمتی ایجاد شود. اتفاقی بعد از یک cme گپ در بازار بورس کالای شیکاگو بعد از این روی می دهد این است که معمولا قیمت ها پس از مدتی به نزدیکی قیمتی که با آن در آخر هفته قبل بسته شده بودند، بر می گردد.

مثلا اگر در پایان روز جمعه، قیمت بیت کوین با نوزده هزار دلار بسته شود و دوشنبه با ۱۶ هزار دلار باز شود، حرکت بازار در ساعات یا روزهای آینده به سمت بازگرداندن قیمت به نوزده هزار دلار شده و از این رو نمودار بیت کوین صعودی می شود.

چگونه شکاف های قیمتی را در نمودار پیدا کنیم؟

حال که دانستید cme گپ چیست ؟ برای یافتن گپ های قیمتی cme اول باید نمودار cme را از سایت تریدینگ ویو باز کرد. بعد از ورود به این سایت، عبارت BTC1 را تایپ نموده و از نتایج پیشنهادی، روی نخستین نتیجه حاوی عبارت BTC1 کلیک نمایید. به این ترتیب نمودار آتی BTCcme  باز می شود.

بعد از باز شدن نمودار، می توان گپ ها را در بازه های زمانی مختلفی(یک ساعته، ۴ ساعته، روزانه  و  …) مشاهده نمود. با تنظیم تاریخ و بازه زمانی روی نمودار زوم کنید و  به پیدا کردن فضای خالی که همان گپ ها هستند؛ بپردازید. البته انتظار نداشته باشید که هر آخر هفته، شاهد یک cme گپ باشید. این شکاف ها موقعی روی می دهند که بیت کوین یک حرکت قوی در روزهای پایانی هفته از خود نشان بدهد.

علت پر شدن cme  گپ ها

در پاسخ به این که علت پر شدن cme گپ ها چیست ؟ همانطور که پیشتر ذکر شد پر شدن خلا قیمتی فقط مخصوص cme یا نمودار بیت کوین نیست. این یک پدیده خیلی معمولی است که به صورت منظم در بازارهای سهام و سنتی هم دیده می شود. در بیشتر مواد قیمت ها تمایل به پر کردن شکاف یا گپ ها دارند.

از این رو بسیاری از تحلیلگران فنی موقع انجام تحلیل قیمت ها، این گپ ها را در نظر گرفته ولی اصلا چرا پر می شوند؟ در علم فیزیک اصطلاحی وجود دارد که طبیعت از خلا بیزار است. یعنی اصرار دارد که هر فضای خالی و پر نشده ای غیر نرمال و خلاف قانون طبیعت است.

این قانون را ارسطو بیان کرده و بر اساس آن طبیعت عاری از خلاء می باشد. زیرا تراکم حول زنجیره ماده سریعا خلا اولیه را پر می نماید. آیا علت پر شدن این گپ ها نیز در بازارهای مالی همین قانون است. در این راستا نظریه های مختلفی وجود دارد ولی در واقع هنوز کسی علت دقیق پر شدن شکاف ها را پیدا نکرده است.

اما تحلیل گران یک علت احتمالی این موضوع را این طور بیان می کنند که قیمت معامله شده قبل از وقع گپ همیشه به عنوان قیمت منصفانه بازار بیت کوین، معتبر است. همچنین فعالان بازار احتمالا قراردادهای خود را با قیمت قبلی باز یا بسته می کنند از این رو سبب پر شدن گپ یا شکاف می شوند. با این حال پر شدن گپ cme همواره قطعی نبوده و حتی در مواردی به طور کامل نیز روی نمی دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو