مصرف سیب زمینی سرخ شده می‌تواند زندگی شما را خراب کند

منبع: فوت و فن

4

1402/2/11

12:54


یک مطالعه جدید از پژوهشگران چینی نشان داد که مصرف سیب زمینی سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده فرانسوی، با 12 درصد افزایش خطر اضطراب و 7 درصد افزایش خطر افسردگی مرتبط است و مردان جوان بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

مصرف سیب زمینی سرخ شده می‌تواند زندگی شما را خراب کند

یک مطالعه جدید از پژوهشگران چینی نشان داد که مصرف سیب زمینی سرخ شده، به ویژه سیب زمینی سرخ شده فرانسوی، با 12 درصد افزایش خطر اضطراب و 7 درصد افزایش خطر افسردگی مرتبط است و مردان جوان بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

این مطالعه در روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد و تیم پژوهشی مشکوک است که مواد موجود در سیب زمینی سرخ شده، به ویژه آکریلامید، مسئول این افزایش خطر است که زمانی شکل می‌گیرد که برخی از غذاهای مبتنی بر سیب زمینی سرخ می‌شوند.

دانشمندان یادداشت کردند که تمرکز طولانی مدت بر آکریلامید باعث می‌شود که ماهیان زبرا بالغ اضطراب و رفتارهای افسرده‌کننده نشان دهند. اداره غذا و داروی آمریکا هشدار داده که سطوح بالای آکریلامید باعث سرطان در حیوانات می‌شود، اما خطر برای انسان “دقیقاً واضح نیست”.

نویسندگان با بررسی داده‌های 140،728 نفر از مردم انگلستان در طول 11 سال، با استثنای کسانی که در دو سال اول مطالعه تشخیص افسردگی دریافت کرده بودند، به این نتیجه رسیدند.

پژوهشگران به این نتیجه رسیدند که مصرف سیب زمینی سرخ شده با 2 درصد افزایش خطر افسردگی مقابل مصرف گوشت سفید سرخ شده مقایسه شده است. در کل، 12،735 مورد افسردگی و 8،294 مورد اضطراب شناسایی شدند و مردان جوان معمولاً بیشترین میزان غذای سرخ شده را مصرف می کردند.

یافته‌های این پژوهش با یک مطالعه اخیر منتشر شده در برزیل که نشان داد مصرف بالای غذاهای بسیار پردسته بندی شده با افزایش خطر ابتلا به افسردگی در بین بزرگسالان برزیلی همراه است، سازگاری دارد.

یک مطالعه جداگانه که در دسامبر منتشر شده است، ارتباطی بین مصرف روزانه غذاهای بسیار پردسته بندی شده و کاهش شناختی در بین بزرگسالان شناسایی کرده است.

تحقیقات اخیر به افزایش نرخ تشخیصات سلامت روان اشاره دارند. براساس موسسه ملی سلامت روانی ، حداقل 21 میلیون بزرگسال آمریکایی در سال 2020، در بلندترین نقطه بحران COVID-19، حداقل یک “حمله افسردگی شدید” را تجربه کرده اند.

علیرغم نتایج شگرف، یوژانگ ، نویسنده این مطالعه، از دانشگاه ژجیانگ به شبکه سی‌ان‌ان گفت: “به بدیهیات نیازی نیست در مورد اثرات مخرب غذای سرخ شده نگران باشید.”

در پایان، میزان مصرف نیز مهم است.

اما نتایج پژوهشگران شک برانگیز بوده و سوالاتی درباره ترتیب وقایع بر می‌انگیزد. اولین مورد بحث این است که افسردگی یا تنفس نفسی می‌تواند عامل مصرف غذای باطله باشد یا برعکس.

دکتر دیوید کتز، که با این مطالعه مرتبط نبود، پیشنهاد داد که شاید افرادی که با سلامت روان خود درگیر هستند، به “غذای راحتی” روی آورده‌اند تا خود را آرام کنند.

موسس موسسه غیرانتفاعی True Health Initiative به شبکه سی‌ان‌ان گفت: “عامل انسانی این مطالعه ممکن است به همان چیزی اشاره کند که مدعی است: مصرف بیشتر غذاهای سرخ شده خطر افزایش اضطراب / افسردگی را افزایش می دهد. با این حال، راه‌های علت و معلولی می‌تواند به هر دو سمت هم میرود: افرادی با اضطراب / افسردگی بیشتر به غذای راحتی روی می‌آورند تا به دنبال تسکین کمی باشند.”

اما جاناتان استی، روان‌شناس بالینی و مدرس دانشگاه کالگری، در توئیتر خود نوشت: “من بیش از ده سال در یک محیط بیمارستانی کار می‌کنم و به افرادی کمک می‌کنم که افسردگی شدید دارند. سیب زمینی سرخ شده افراد را به بیمارستان نمی‌برد.

او به این نتیجه رسید که “علم و آگاهی درباره سلامت روان، به معنای نگاه به آنچه که از عناوین بزرگتر است و درک این مطلب است که بیماری روانی چندعاملی است”.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو