هان ای دل عبرت‌بین، ایوان مدائن را به یادآر!

هان ای دل عبرت‌بین، ایوان مدائن را به یادآر!


منبع: دلتا پیام

3

1402/2/12

15:31


در گوشه‌ای از یکی از شهرهای کشور همسایه ما یعنی عراق، یکی از شکوهمندترین و باارزش‌ترین یادگاران دوران حکومت ساسانیان، یعنی طاق کسری، در شهر تیسفون آرام‌گرفته است.

هان ای دل عبرت‌بین، ایوان مدائن را به یادآر!

در گوشه‌ای از یکی از شهرهای کشور همسایه ما یعنی عراق، یکی از شکوهمندترین و باارزش‌ترین یادگاران دوران حکومت ساسانیان، یعنی طاق کسری، در شهر تیسفون آرام‌گرفته است. همراه مجله گردشگری دلتا دیداری از این عمارت عظیم باستانی داشته باشید.

طاق کسری

ایوان مدائن، آینه عبرت

شاپور اول یا همان انوشیروان معروف و محبوب یکی از قدرتمندترین و معروف‌ترین پادشاهان دوره ساسانی در زمان حکومتش دستور به ساخت طاقی به عرض بیست و پنج‌متر در شهر تیسفون داد، تا عریض‌ترین طاق معماری باستان را از خود به‌ یادگار بگذارد. بلندی تقریبی این ایوان حدود سی متر و پهنای آن نزدیک به چهل و سه متر است. بااین‌وجود ارتفاع نمای این عمارت باشکوه زمانی حتی به هفت متر هم می‌رسیده است.

در زمان ساسانیان، دیدارهای مهم پادشاهان ساسانی و جشن‌های باستانی در طاق کسری برگزار می‌شد. متاسفانه در سده هفتم میلادی این کاخ باشکوه مورد هجوم اعراب قرار گرفت و غارت شد. فرش زیبای بهار خسرو یا همان فروش معروف بهارستان که در ایوان این کاخ پهن شده بود در همان زمان، غارت و تکه‌تکه شد.

پس از این غارت بزرگ، اعراب از این کاخ باشکوه تا مدتی به‌عنوان مسجد استفاده می‌کردند. اندکی بعد از آن، شکوه و جلال طاق کسری کم‌کم روبه نابودی گذاشت. بااین‌حال همیشه زیبایی و عظمت خود را حفظ کرد که تا ابد الهام‌بخش شاعران و جهانگردان و تاریخ‌نگاران شود.

ایوان مدائن

چراق طاق کسری؟

مشهور است که اعراب به پادشاهان ساسانی کسری می‌گفتند که مترادف خسرو در زبان فارسی بود که به آهنگ و لهجه عربی درآمده بود. از همین جهت طاق کسری به کاخ کسری شهرت یافته بود.

منصور خلیفه عباسی، زمانی تمام تلاش خود را در تخریب ایوان مدائن به کار بست؛ اما این کار چنان گزاف و پرهزینه شد برایش که از ادامه کار منصرف شد و عقب کشید.

چگونه به دیدن طاق کسری برویم؟

به شهر بغداد بروید. از جنوب این شهر سی و هفت کیلومتر به سمت شرق رود دجله حرکت کنید. در نزدیکی شهر سلمان پاک، این بنای باشکوه در مقابل دیدگان شما ظاهر خواهد شد.

تیسفون

پیشنهاد مطالعه: مطلب مرگبارترین جزیره دنیا کجاست؟ را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو