نمودار صادرات چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲ + اینفوگرافیک

نمودار صادرات چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲ + اینفوگرافیک


منبع: روزیاتو

5

1402/2/13

20:33


نمودار صادرات چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲ + اینفوگرافیک

نمودار صادرات چین از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲ + اینفوگرافیک

از زمان شکل گیری امپراتوری روم و ساخت اولین کارخانه ساخته شده در انقلاب صنعتی تا به امروز، چین یکی از قدرتمندترین اقتصادهای روی کره زمین محسوب می شود، با تولید ناخالص داخلی که تقریباً ۳۰ درصد از اقتصاد جهانی را تشکیل می داد. در دهه ۱۹۷۰، اقتصاد این کشور، درآمد سرانه ای برابر با یک سوم کشورهای جنوب صحرای آفریقا داشت. اما طی چهار دهه آینده، تحول صنعتی سریع چین، آن را به مرکز تولیدی جهان تبدیل کرد و صادرات این کشور به سرعت افزایش یافت.

صادرات چین

برترین بازارهای صادراتی چین از ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۲

در سال ۲۰۰۱، زمانی که چین به سازمان تجارت جهانی پیوست، ارزش صادرات کالاهای این کشور به ۲۶۶ میلیارد دلار رسید. طی هفت سال بعد، صادرات این کشور بدون وقفه رشد کرد تا اینکه بحران مالی سال ۲۰۰۸ باعث کاهش شدید تجارت جهانی شد.

این چرخه مجدداً با رشد متوالی تا سال ۲۰۱۵ (یک کاهش دیگر در تجارت جهانی) و به دنبال آن کاهش رشد تا سال ۲۰۲۰ (شروع همه‌گیری کرونا) تکرار شد.

اما صادرات کالای این کشور در سال ۲۰۲۱ به میزان ۳۰ درصد و تا پایان سال ۲۰۲۲ به حدود ۳.۶ تریلیون دلار در سال افزایش یافت. این بدان معناست که صادرات چین به تنهایی از کل اقتصاد کشورهایی مانند بریتانیا، هند و فرانسه بزرگتر است.

بیشترین صادرات چین به کدام کشورهاست؟

در اینجا برترین بازارهای صادراتی چین از سال ۲۰۲۲ و تغییرات آنها از سال ۲۰۰۱ آمده است:

صادرات چین


علیرغم تعرفه های دوران ترامپ و شکاف ژئوپلیتیک فزاینده در چند سال اخیر، ایالات متحده بزرگترین بازار مقصد کالاهای چین در دو دهه گذشته بوده است. در سال ۲۰۲۲، این کشور نزدیک به ۵۸۲ میلیارد دلار کالا از چین دریافت کرد.

پس از آن، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا با ۵۶۲ میلیارد دلار، دومین بازار بزرگ صادرات کالاهای چینی هستند. هلند به تنهایی ۱۱۸ میلیارد دلار یا کمتر از ۲۱ درصد از صادرات کالاهای این کشور به اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است.

سایر کشورها چه جایگاهی در میان بازارهای مقصد کالاهای چینی دارند؟

در زیر فهرست کامل بازارهای مقصد کالاهای چینی در سال ۲۰۲۲ به تفکیک کشورها و مناطق آمده است:


آیا چین به رشد خود ادامه خواهد داد؟

چین در مسیر متعادل کردن صادرات خود از ترکیب تولید سنگین به تخصیص یکنواخت تر هم در بخش تولید و هم در خدمات حرکت می کند. همچنین، اتکای کلی اقتصاد این کشور به صادرات نسبت به اوج خود در اواسط دهه ۲۰۰۰ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

این بدان معنا نیست که انتظار می رود سلطه چین در صحنه صادرات جهانی تزلزل یابد. با سیاست های اقتصادی گسترده راه های رشد آتی زیادی برای صادرات این کشور وجود دارد.

از آنجایی که این کشور در دهه‌های آینده با یک تغییر جمعیتی داخلی بی‌سابقه مواجه است، شاید بخش صادرات قوی چین برای ادامه رشد اقتصادی کلیدی باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو