درمان خانگی عفونت واژن در بارداری

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری ( قارچی، پنیری و باکتریایی) با طب سنتی

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری یکی سوالات بسیاری از زنان در این دوران است. در دوران بارداری، بدن تحت مجموعه ای از تغییرات قرار می گیرد. برخی از این تغییرات ممکن است منجر به هیچ گونه احساس ناراحتی نشوند، اما برخی از تغییرات منفی می توانند نتایج بسیار آزار دهنده ای در پی داشته باشند. از آنجایی که بدن در طول بارداری تغییرات زیادی را در سطوح هورمونی تجربه می کند، گاهی اوقات می تواند منجر به عدم تعادل در PH طبیعی واژن شود. در نتیجه، ممکن است عفونت قارچی، پنیری و باکتریایی را تجربه کنید که در دوران بارداری شایع‌تر است.

عفونت قارچی واژن باعث خارش شدید و ترشحات غیرطبیعی واژن می شود که بافت آن بسیار غلیظ به نظر می رسد، درست مانند پنیر.

همچنین بخوانید: درمان عفونت واژن در خانه با نمک

عفونت قارچی واژن چیست؟

عفونت قارچی واژن، عفونت واژن است که بیشتر به علت قارچی به نام کاندیدا است که در علم پزشکی به عنوان کاندیدیاز ولوواژینال (VVC) شناخته می شود. حداقل 75 درصد از زنان در مقطعی از زندگی خود دچار عفونت قارچی می‌شوند. اگرچه آنها در زنان با سیستم ایمنی سالم تهدید کننده زندگی نیستند، اما می توانند کیفیت زندگی زنان را به ویژه در موارد مزمن به شدت تحت تاثیر قرار دهند. علائم از خیلی خفیف تا شدید متغیر است، و اگرچه به طور رسمی یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شوند، اما می توانند در بدو تولد بین شرکای جنسی و به کودکان منتقل شوند. بنابراین، مهم است که درمان خانگی عفونت واژن در بارداری (قارچی، پنیری و باکتریایی) با طب سنتی را بدانیم.

علت عفونت قارچی، پنیری و باکتریایی در بارداری چیست؟

میزان بالای استروژن در دوران بارداری باعث می شود واژن شما گلیکوژن بیشتری تولید کند، که پس از آن رشد مخمر را در آنجا آسان تر می کند. برخی از محققان بر این باورند که استروژن نیز ممکن است تأثیر مستقیمی بر مخمر داشته باشد و باعث رشد سریع‌تر آن شود و راحت‌تر به دیواره‌های واژن بچسبد.

همچنین احتمال بیشتری برای ابتلا به عفونت قارچی در دوران بارداری وجود دارد اگر:

  • اخیراً آنتی بیوتیک یا داروهای استروئیدی مصرف کرده است
  • دیابت دارید و قند خونتان تحت کنترل نیست
  • دوش بگیرید یا از اسپری های واژینال استفاده کنید
  • سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید
  • از داروهای ضد بارداری حاوی استروژن استفاده کنید
  • از نظر جنسی فعال هستند

علائم عفونت واژن در بارداری (قارچی، پنیری و باکتریایی) چیست؟

شایع ترین علامت عفونت قارچی در بیشتر موارد خارش واژن و واژن است. علاوه بر آن، زنان ممکن است ترشحات سفید رنگی را نیز تجربه کنند که بی بو است و از نظر بافت شبیه پنیر دلمه است. برخی دیگر از علائم عفونت قارچی عبارتند از:

  • درد یا درد در فرج یا واژن
  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • بثوراتی که در داخل و اطراف فرج ظاهر می شود و می تواند به نواحی دیگر مانند ران ها و کشاله ران گسترش یابد.
همچنین بخوانید: بهترین پماد خارش واژن داخلی و بیرونی برای دختران و زنان

انواع درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با طب سنتی

چند روش برای درمان خانگی عفونت واژن در بارداری (قارچی، پنیری و باکتریای) با طب سنتی:

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با عسل فرآوری نشده

استفاده موضعی از عسل از آنجایی که حاوی قند بسیار بالایی است می تواند رشد قارچ را متوقف کند. عسل، زمانی که به صورت موضعی استفاده شود، می تواند PH  واژن را کاهش دهد، که باعث می شود رشد قارچ به طور چشمگیری کاهش یابد. شما همچنین می توانید برخی از گیاهان با خواص ضد قارچی مانند اکالیپتوس، بادرنجبویه، شمعدانی و غیره را به عسل اضافه کنید و محلول قوی تری بسازید که می تواند به طور موثر با قارچ مبارزه کند.

عسل فقط باید به صورت موضعی استفاده شود زیرا خوردن عسل ممکن است وضعیت را تشدید کند زیرا محتوای قند عسل در معده رقیق می شود که می تواند منبع تغذیه قارچ برای تغذیه و زنده ماندن باشد.

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با عسل فرآوری نشده

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با روغن نارگیل

یکی دیگر از درمان های خانگی بسیار موثر برای عفونت قارچی در بارداری، استفاده موضعی از روغن نارگیل است. حاوی خواص ضد قارچی است که به از بین بردن کاندیدا کمک می کند. یک سویه از کاندیدا آلبیکنس به روغن نارگیل حساس است که بسیار غلیظ است. در مقایسه با فلوکونازول، فقط مقدار کمی روغن نارگیل برای خلاص شدن از شر آن کافی است.

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با سرکه سیب

سرکه سیب یک محصول معجزه آسا است که می توان از آن برای درمان عفونت قارچی استفاده کرد. سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند در برابر مخمر بسیار موثر باشد. یا باید از سرکه سیب در حمام استفاده کنید یا روزانه مقداری از آن را مخلوط در یک لیوان آب بنوشید تا نتایج مثبت را ببینید.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست؟ + روش های درمان آن

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با سرکه سیب

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با ماست

از آنجایی که عفونت‌های مخمری ناشی از باکتری های مضر هستند، مصرف باکتری‌های خوب می‌تواند به شما کمک کند که با عفونت واژن در بارداری مقابله کنید. ماست حاوی لاکتوباسیلوس اسیدوفیلوس است، یک باکتری که اتفاقاً در واژن های سالم یافت می شود. در حالی که برخی از زنان با مصرف ماست عفونت را درمان می‌کنند، رویکرد سریع‌تر و مستقیم‌تر مستلزم این است که ماست را به صورت موضعی مصرف کنید.

چند راه برای انجام این کار وجود دارد. ساده ترین راه این است که کمی ماست را روی نوک تامپون بمالید و داخل واژن بگذارید. برخی دیگر از سرنگ (البته بدون سوزن) برای فشار دادن ماست به داخل واژن استفاده می کنند. اگر سعی می کنید عفونت قارچی خود را با ماست درمان کنید، حتما از ماست ساده و بدون شیرینی استفاده کنید. ماست طعم دار قند اضافی را وارد واژن شما می کند که فقط مخمر را افزایش می دهد.

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با سیر

سیر برای درمان عفونت قارچی و باکتریایی واژن موثر است. اگر عفونت خفیف باشد، به مادران باردار توصیه می کنند که هر 4 تا 8 ساعت یک حبه سیر تازه را وارد واژن کنید تا زمانی که علائم فروکش کنند.

اولین کاری که می خواهید انجام دهید این است که حبه سیر را پوست بگیرید. اگر سیر برش بخورد ممکن است باعث سوزش در ناحیه واژن شود. بهتر است با “دوز” های مختلف آزمایش کنید تا ببینید بدن شما چگونه واکنش نشان می دهد. برای درمان قوی‌تر، سیر را سوراخ کنید. اگر احساس سوزش نمی کنید، سعی کنید میخک را از وسط نصف کنید و آن را وارد واژن کنید. برای آسانتر خارج کردن سیر می توانید آن را با نخ ببندید.

همچنین بخوانید: برای تنگ شدن واژن از چه قرصی استفاده کنیم؟

درمان خانگی عفونت واژن در بارداری با سیر

سخن آخر

از آنجاییکه مصرف برخی از داروهای ضد قارچی مانند فلوکونازول (دیفلوکان) در بارداری به خصوص در سه ماهه اول مضر است، به زنان باردار مبتلا به عفونت قارچی توصیه می شود از طب سنتی استفاده کنند. ما در این مطلب به معرفی بهترین روش های درمان خانگی عفونت واژن در بارداری پرداختیم که امیدواریم مورد پسند شما واقع شده باشد.