دوش واژینال یعنی چی؟

آیا درباره دوش واژینال و مزایا و معایب آن اطلاعاتی دارید؟ در این مقاله می‌گوییم دوش واژینال یعنی چه و طریقه استفاده از آن چگونه است؟

دوش واژینال و طریقه استفاده از آن

واژن یک بخش خود تمیز شونده باورنکردنی از بدن است. با این حال، علی‌رغم توانایی خود در تمیز کردن واژن، بسیاری از زنان هنوز دوش را انتخاب می‌کنند یا به امید “تمیز کردن” واژن‌شان آب را به داخل واژن می‌پاشند. و اگرچه دوش واژینال نسبتاً رایج است، بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی آن را توصیه نمی کنند زیرا خطرات سلامتی قابل توجهی دارد. در این مقاله به طریقه استفاده از دوش واژینال می‌پردازیم.

همچنین بخوانید: طریقه مصرف قرص مترونیدازول برای عفونت واژن

دوش واژینال یعنی چی؟

دوش واژینال فرآیند شستشو یا تمیز کردن واژن با فشار دادن آب یا محلول دیگری به داخل حفره واژن است تا ترشحات واژن یا سایر محتویات را از بین ببرد. دوش واژینال شستن یا شستشوی واژن با آب یا مایعات دیگر است. دوش‌های واژینال به صورت مخلوط‌های بسته‌بندی شده در دسترس هستند که معمولاً شامل آب مخلوط با سرکه، جوش شیرین یا ید است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد.

دوش واژینال خوبه؟

مطالعات ارتباط بین عمل دوش واژینال (پاکسازی داخل واژن با محلول مایع) و چندین پیامد نامطلوب سلامتی را نشان داده‌اند. برخی از این پیامدهای نامطلوب سلامتی عبارتند از بیماری التهابی لگن، واژینوز باکتریایی، سرطان دهانه رحم، وزن کم هنگام تولد، زایمان زودرس، انتقال HIV، بیماری های مقاربتی، حاملگی خارج از رحم، کاندیدیازیس مکرر ولوواژینال و ناباروری. فلور واژن، تضعیف دفاع طبیعی واژن و ایجاد محیطی مستعدتر برای رشد بیش از حد عوامل بیماری زا. علاوه بر این، فرآیند وارد کردن مایع به صورت داخل واژینال می‌تواند به هل دادن باکتری‌های مضر به داخل دستگاه تناسلی کمک کند.

طریقه استفاده از دوش واژینال جوش شیرین

طریقه استفاده از دوش واژینال جوش شیرین به این ترتیب است که یک قاشق چایخوری جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید یا محلول آماده آن را از داروخانه تهیه کنید. آن را در دوش واژینال ریخته و وارد واژن کنید و با فشار محلول را در آن اسپری کنید. در پایان چند دقیقه منتظر بمانید تا مایع از واژن خارج شود.

طریقه استفاده از دوش واژینال بتادین

طریقه استفاده از دوش واژینال بتادین باید طبق دستور پزشک و علت تجویز انجام شود. استفاده از بتادین برای دوش واژینال برای درمان التهاب واژن بر اثر کاندیدا،  تریکوموناس، عفونت‌های مخلوط واژن و شستشوی این اندام پیش از جراحی تجویز می شود.

همچنین بخوانید: درمان عفونت واژن در خانه با نمک

طرز استفاده از دوش واژینال پویدون آیوداین

داروی پوویدون آیودین یا پوویدون ید در بین عموم به بتادین شناخته می‌شود. پویدون آیوداین ماده‌ای ضد عفونی برای تمیز کردن و درمان التهاب واژن و التهاب غیر اختصاصی و … به کار می‌رود. طرز استفاده از دوش واژینال پویدون آیوداین به این صورت است که به آرامی نازل اپلیکاتور را به اندازه 7 سانتی‌متر وارد واژن کند و به فشار آن، مایع را وارد واژن کنید. بهتر است این کار را در حالت نشسته روی توالت یا ایستاده زیر دوش انجام دهید.

دوش واژینال با سرکه

دوش واژینال با سرکه اگرچه محبوبیت زیادی دارد، اما می توانید به میکروبیوم واژن آسیب شیمیایی وارد کنید. دوش کردن همچنین باکتری‌های خوب لاکتوباسیلوس را از بین می‌برد و فضایی را برای رشد باکتری‌های مخرب یا قارچ‌ها باز می‌گذارد.

دوش واژینال با آب نمک

دوش واژینال با آب نمک تاثیر قابل توجهی در از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های گسترش یافته در واژن دارد. به این منظور وان حام یا یک تشت را با آب گرم پر کرده و نصف فنجان نمک در آب بریزید و در حالت چمباتمه در آن بنشینید. همچنین می‌توانید از آب نمک استریل آماده استفاده کنید. آب نمک بی ضررترین ماده برای دوش واژینال است.  

دوش واژینال برای عفونت قارچی

دوش واژینال برای عفونت قارچی توصیه نمی‌شود. در واقع پاکسازی واژن به این روش ممکن است، با از بین بردن باکتری های سالم از واژن به گسترش عفونت‌های قارچی کمک کند. و اگر قبلاً عفونت داشتید، دوش واژینال ممکن است آن را به دهانه رحم و داخل رحم گسترش دهد. واژن اندامی خود تمیز شونده است، بنابراین نیازی به تمیز کردن داخل واژن ندارید. شستن فرج با صابون ملایم و بدون عطر یا فقط آب ساده سالم ترین راه برای تمیز کردن اندام تناسلی است.

بو، ترشح یا ناراحتی غیرطبیعی واژن می‌تواند نشانه‌ای از وجود عفونت باشد، بنابراین دوش واژینال برای تسکین این علامت نه تنها از مشکل اساسی جلوگیری نمی‌کند و حتی ممکن است عفونت را بدتر کند. اگر بوی غیرطبیعی یا ترشحات واژن، درد ، سوزش یا خارش دارید ، مهم است که برای تشخیص و درمان به متخصص مراقبت های بهداشتی خود مراجعه کنید. دوش کردن قبل از مراجعه به پزشک می تواند تشخیص مشکل و توصیه درمان مناسب را دشوارتر کند.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست

مضرات استفاده از دوش واژینال

مضرات استفاده از دوش واژینال

همانطور که گفتیم پزشکان دوش واژینال را توصیه نمی کنند و آن را عامل برهم زننده مقدار باکتری‌های مفید بدن می‌دانند. در ادامه به برخی از مضرات استفاده از دوش واژینال می‌پردازیم:

1. دوش واژینال منظم تعادل شیمیایی ظریف واژن را تغییر می‌دهد و می‌تواند زن را مستعد ابتلا به عفونت کند.

2. دوش واژینال می‌تواند باکتری‌های جدیدی را وارد واژن کند که می‌توانند از طریق دهانه رحم، رحم و لوله‌های فالوپ پخش شوند و منجر به بیماری التهابی لگن (PID) شوند. زنانی که به طور منظم دوش می گیرند، تحریکات و عفونت‌های واژن مانند واژینوز باکتریایی و افزایش تعداد بیماری های مقاربتی را تجربه می‌کنند.

3. افرادی که به طور منظم دوش‌ واژینال انجام می‌دهند با خطر قابل‌توجهی بالاتری برای ابتلا به بیماری التهابی لگن (PID) روبرو هستند، از جمله یک بیماری مزمن که در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به ناباروری یا حتی مرگ شود. واژینوز باکتریایی و PID می توانند اثرات نامطلوب جدی بر بارداری از جمله عفونت در نوزاد، مشکلات زایمان و زایمان زودرس داشته باشند.

گزارش نشان می‌دهد زنانی که بیش از یک بار در هفته دوش می‌گیرند، در مقایسه با زنانی که این کار را انجام نمی دهند، شانس کمتری برای باردار شدن دارند. علاوه بر این، دوش کردن ممکن است خطر عوارضی مانند حاملگی خارج از رحم را افزایش دهد. علاوه بر این، دوش بیش از حد نیز با افزایش شانس سرطان دهانه رحم مرتبط است.

همچنین بخوانید: بهترین پماد برای سوزش واژن

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به عناوین طریقه استفاده از دوش واژینال جوش شیرین، طریقه استفاده از دوش واژینال بتادین، طرز استفاده از دوش واژینال پویدون آیوداین و … پرداختیم و مزایا و معایب استفاده از دوش واژینال را گفتیم. امیدواریم این مطلب از آلامتو مورد پسند شما همراهان قرار گرفته باشد.