علت بی حالی و خستگی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

آیا می‌دانستید بی حالی و خستگی بدن ناشی از کمبود کدام ویتامین‌ها است. در این متن این ویتامین‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

علت بی حالی و خستگی بدن کمبود کدام ویتامین است؟

کمبودهای تغذیه ای می تواند باعث کاهش انرژی و خستگی گاه به گاه شود، زیرا تریلیون ها سلول بدن شما برای تولید انرژی به ویتامین ها و مواد معدنی متکی هستند. عوامل مختلفی مانند استرس، ورزش، الکل، محیط و کم‌خوری می‌توانند ذخایر ویتامین و مواد معدنی شما را کاهش دهند، بنابراین مهم است که اطمینان حاصل کنید که این ذخایر را دوباره پر می‌کنید تا بهترین و پرانرژی‌ترین احساس را داشته باشید.

اولین راه برای انجام این کار، رعایت یک رژیم غذایی کامل و متعادل است که سرشار از غذاهای کامل است. این مهم است که ابتدا سعی کنید این ویتامین‌ها و مواد معدنی را از غذا دریافت کنید، زیرا غذا منبع پیچیده ای از ویتامین ها، مواد معدنی و فیتوکمیکال ها است که همگی به صورت هم افزایی عمل می کنند تا بیشترین اشکال زیستی این ویتامین ها و مواد معدنی را فراهم کنند.

اما اگر رژیم غذایی شما به اندازه کافی خوب است و هنوز با خستگی دست و پنجه نرم می کنید، افزودن مکمل ها به برنامه روزانه شما ممکن است به رفع کمبود مواد مغذی کمک کند و به نوبه خود انرژی شما را در صورت نیاز افزایش دهد. با این حال، تنها راه برای دانستن اینکه آیا سطح برخی از مواد مغذی شما پایین است یا خیر، آزمایش آنهاست. بنابراین قبل از مصرف هر مکملی، لازم است پزشک آزمایش خون را برای تعیین هر گونه کمبود انجام دهد و بر اساس نتایج آزمایش ویتامین‌های مورد نیاز تجویز می‌شود.

در عین حال، در این مقاله می‌گوییم علت بی حالی و خستگی بدن کدام ویتامین است.

همچنین بخوانید: خواب زیاد نشانه کمبود کدام ویتامین است

کمبود کدام ویتامین ها باعث بی حالی و خستگی می‌شود؟

1. بی حالی به علت کمبود ویتامین B12

B12 به همراه هفت ویتامین B دیگر برای تجزیه غذاهایی که می‌خوریم و تبدیل آن به انرژی ضروری است. ویتامین B12 از تشکیل گلبول های قرمز خون نیز پشتیبانی می کند. با خون اکسیژن دار یا گلبول های قرمز کمتر از حد مطلوب، ممکن است احساس خستگی کنید و به انرژی کافی نیاز داشته باشید.

در حالی که بالاترین غلظت B12 در محصولات حیوانی (مانند گوشت، تخم مرغ، غذاهای دریایی و لبنیات) یافت می شود بسیاری از غذاهای غیر حیوانی نیز با این ماده مغذی غنی شده اند (مانند غلات صبحانه و مخمرهای تغذیه ای). با این حال، رسیدن به سطوح بهینه ویتامین B12 از طریق رژیم غذایی به تنهایی می‌تواند برای مصرف کنندگان گیاهی چالش برانگیز باشد، به همین دلیل است که به وگان‌ها و گیاهخواران توصیه شده است هر گونه غذای غنی از ویتامین B12 را با مکمل‌ها همراه کنند تا مقدار توصیه شده رژیم غذایی  RAD2.4 میکروگرم در روز برای بزرگسالان تامین شود.

علت بی حالی بدن کمبود کدام ویتامین است

2. بی حالی و خستگی به علت کمبود ویتامین B6

یکی دیگر از اعضای کمپلکس ویتامین B، ویتامین B6 است که می‌تواند تولید و آزادسازی تعداد انگشت شماری از انتقال دهنده‌های عصبی انرژی‌زا از جمله دوپامین، نوراپی نفرین و سروتونین 2 را افزایش دهد. این ماده غذایی با تبدیل گلیکوژن (شکل ذخیره‌شده کربوهیدرات‌ها) به گلوکز (منبع اصلی انرژی) نقش مهمی در متابولیسم و آزاد شدن انرژی از غذا دارد.

برخلاف B12، B6 به راحتی در منابع مختلف حیوانی و گیاهی از جمله طیور، غذاهای دریایی (مانند ماهی تن و ماهی قزل آلا)، نخود، سبزیجات با برگ های تیره، موز و غیره در دسترس است. بنابراین، تامین این ویتامین از طریق غذاها نباید چندان دشوار باشد، به خصوص که RDA برای بزرگسالان 19 تا 50 ساله تنها 1.3 میلی گرم در روز است.

همچنین بخوانید: خارش لبه های بیرونی واژن نشانه چیست

3. خستگی به علت کمبود ویتامین D

ویتامین D نه تنها خلق و خو را تقویت می کند و از سیستم ایمنی سالم حمایت می کند، بلکه می تواند به حفظ سطح انرژی شما نیز کمک کند. در واقع، انرژی کم و خستگی گاه به گاه در افراد مبتلا به کمبود ویتامین D رایج است. این ممکن است به این دلیل باشد که ویتامین D به میتوکندری ها (نیروگاه های سلولی که انرژی تولید می کنند) کمک می کند تا از اکسیژن استفاده کنند، بنابراین به تأمین انرژی برای بسیاری از قسمت‌های بدن، از جمله ماهیچه ها کمک می کند.

اگر در نزدیکی خط استوا زندگی نمی‌کنید و زمان زیادی را در خارج از منزل سپری کنید، به احتمال زیاد روزانه به اندازه کافی ویتامین D دریافت نمی کنید. و بدتر از آن، ویتامین D در غذاها حداقل است. مطمئناً می توانید آن را در ماهی های چرب (مانند ماهی قزل آلا)، تخم مرغ و غذاهای غنی شده (مانند غلات صبحانه، شیر و آب پرتقال) پیدا کنید. اما احتمالاً برای رسیدن به هدف بهینه مصرف روزانه ویتامین D که 5000 واحد بین‌المللی است، نیاز به مصرف مکمل ویتامین D3 با کیفیت بالا دارید. و اگر قصد دارید مکمل ویتامین D را مصرف کنید، می‌شود که آن را در حین خوردن یک وعده غذایی حاوی چربی برای افزایش جذب مواد مغذی مصرف کنید.

کمبود کدام ویتامین موجب خستگی می شود

4. بی حالی بدن ناشی از کمبود منیزیم

با توجه به اینکه منیزیم در بیش از 300 واکنش آنزیمی در بدن دخیل است، ممکن است دانستن اینکه منیزیم، یک بازیگر کلیدی در تولید انرژی است، تعجب نکنید، منیزیم به تبدیل غذا به انرژی کمک می کند. و برای تولید ATP مورد نیاز است.” (به یاد داشته باشید،ATP  واحد اساسی انرژی در سلول ها است.)

بنابراین، منطقی است که بدون مقادیر کافی منیزیم در بدن، به احتمال زیاد احساس بی حالی می کنید. به هر حال، بدن شما به اندازه کافی چیزی که برای ساخت ترکیبی که سلول های شما را نیرو می دهد، ندارد. اما منیزیم را می توان در انواع غذاها از جمله لبنیات، حبوبات، دانه ها، غلات کامل و سبزیجات برگ دار یافت. رژیم غذایی استاندارد تنها حدود 50 درصد از  RDA  منیزیم را شامل می شود که برای مردان 400-420 میلی گرم و برای زنان 310-320 میلی گرم است.

اگر نمی توانید نیاز روزانه خود به منیزیم را تامین کنید، مکمل می تواند کمک کننده باشد. فقط مطمئن شوید که نوع مناسب مکمل منیزیم را انتخاب کنید (که تعداد زیادی از آنها وجود دارد). به عنوان مثال، ژو مالات منیزیم برای افزایش انرژی مناسب است. که به نوبه خود می‌تواند به سطح انرژی شما نیز کمک کند.

همچنین بخوانید: درمان خانگی عفونت رحم و کمر درد

5. خستگی بدن به علت کمبود آهن

آهن مسئول ساخت هموگلوبین، پروتئینی در گلبول های قرمز است که به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می کند. وقتی اکسیژن بدن کم است، بافت‌ها، ماهیچه‌ها و سلول‌ها فاقد اکسیژن و جریان خون خواهند بود و باعث می‌شود که شما احساس خستگی بیشتری کنید.

در رژیم غذایی خود با غذاهای غنی از آهن – مانند گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، مرغ، محصولات غنی شده (مانند غلات و نان)، لوبیا و آجیل – می تواند به شما کمک کند سطح آهن سالم را حفظ کرده و از هرگونه کمبود انرژی مرتبط با آهن دور شوید. برای افزایش جذب این ماده معدنی حیاتی، غذاهای غنی از آهن را در کنار غذاهای غنی از ویتامین C (مانند مرکبات، فلفل قرمز، کلم بروکلی و گوجه فرنگی) مصرف کنید.

و برای همه افرادی که گوشت، مرغ و غذاهای دریایی نمی‌خورند، به خاطر داشته باشید که تقریباً دو برابر مقدار توصیه شده روزانه برای گوشت‌خواران (یعنی 18 میلی‌گرم در روز برای زنان بالغ در دوران قاعدگی و 8 میلی‌گرم برای بزرگسالان) نیاز دارید.

سخن آخر

در این مطلب از آلامتو به این موضوع پرداختیم که کمبود کدام ویتامین ها در بدن علت بی حالی و خستگی است و چه مواد خوراکی و مکمل‌هایی می‌تواند این کمبود را جبران کند.