همه چیز درباره جرمگیری دندان

8

1402/2/18

00:04


آیا با اینکه دقیقا جرمگیری دندان چه کاری انجام می دهد و چه زمانی انجام آن الزامی است آشنا هستید؟ اگر اطلاعاتتان در این زمینه کامل نیست این نوشتار را تا انتها مطالعه کنید.

بروساژ دندان

جرمگیری دندان (بروساژ دندان) چیست؟

جرم گیری دندان به انگلیسی Teeth Scaling یکی از روش های ترمیم دندان است که به آن بروساژ دندان هم گفته می شود.

یکی از خدمات رایج اکثر مراکز دندانپزشکی اعم از کلینیک های دندانپزشکی شبانه روزی جرم گیری دندان است. که در این روش دندانپزشک به کمک تجهیزات مخصوصی هر گونه پلاک و تاتار در بین دندان ها و زیر لثه ها را پاکسازی می کند.

برخلاف تصور عموم مردم جرم گیری دندان تنها خدمات زیبایی دندانپزشکی نیست بلکه در وهله اول یکی از خدمات درمانی دندانپزشکی است؛ چرا که در صورت تجمع بیش از حد پلاک دندانی احتمال بروز بیماری های لثه بسیار زیاد است. همچنین در صورت عدم درمان بیماری لثه احتمال از دست دندان هم بسیار زیاد است.

مزایای جرم گیری دندان چیست؟

از جمله مزایای این روش ترمیم دندان عبارتند از:

جلوگیری از پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان یکی از دلایل اصلی بروز هر گونه بیماری و مشکلات در ناحیه دهان و دندان است که در صورت جرم گیری به موقع می توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد. همچنین در صورت جرم گیری دندان احتمال اینکه در آینده نیاز به سایر خدمات دندانپزشکی مثل پر کردن دندان و یا حتی کشیدن دندان داشتن باشید بسیار کم است.

جرمگیری دندان

جلوگیری از بیماری های لثه

تجمع پلاک و تاتار در زیر خط لثه می تواند باعث تحلیل لثه و بروز بیماری های لثه شود. در صورتی که این آسیب به موقع درمان نشود می تواند منجر به از دست دندان شود؛ که همین مشکل باعث می شود شما متحمل هزینه های بیشتر مثل دندان مصنوعی، ایمپلنت دندان و … شوید.  بنابراین با جرم گیری به موقع دندان ها سلامت لثه و دندان های خود را تضمین کنید.

تغییر رنگ دندان ها را رفع می کند

مصرف نوشیدنی ها و مواد غذایی رنگدانه دار مانند چای، قهوه، تنباکو و … می تواند به مرور باعث تغییر رنگ دندان ها شود. با جرم گیری دندان ها می توان تا حدی این لکه ها را از بین بردن و به سفید کردن دندان ها کمک می کند. البته در صورتی که میزان تغییر رنگ دندان ها شدیدتر باشد نیاز است که با روش های دیگری مثل بلیچینگ دندان یا حتی کامپوزیت و لمینت دندان تغییر رنگ دندان ها را رفع کرد.

جلوگیری از بوی بد دهان

طبیعی است که وجود پلاک ها و تاتارها در بین دندان ها و زیر خط لثه محل خوبی برای رشد باکتری هاست که باعث ایجاد بوی بد دهان می شود. این شرایط با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن رفع نمی شوند (یا به طور موقت رفع می شود) و نیاز است که به صورت اساسی و با جرمگیری مشکل رفع شود.

چند وقت یکبار نیاز به جرم گیری دندان است؟

اینکه چند وقت یکبار نیاز به جرم گیری دندان دارید کاملا بستگی به سلامت دهان و دندان شما دارد. اما به طور کلی توصیه دندانپزشکان این است که افراد سالم هر ۶ ماه یکبار جرم گیری دندان یا بروساژ دندان را انجام دهند. البته در صورتی که میزان رسوبات شدید باشد ممکن است دندانپزشک هر ۳ یا ۴ ماه یکبار جرم گیری را پیشنهاد کند.

توجه:

جرم گیری بیش از حد دندان افرادی که مینای دندان نازکی دارند، باعث ساییده شده تاج دندان می شود که منجر به آسیب دیدگی بیشتر می شود. بنابراین این افراد باید جرم گیری دندان را در فواصل زمانی طولانی تری انجام دهند.

عوارض جرمگیری دندان چیست؟

با اینکه جرم گیری دندان مزایای بسیار زیادی دارد اما نمی توان از عوارض جانبی آن هم چشم پوشی کرد؛ این عوارض عبارتند از:

  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند؛ ممکن است پس از جرم گیری دندان دچار عفونت شدید شوند.
  • جرم گیری ممکن است باعث تورم و حساس شدن لثه ها شود.
  • در صورتی که جرم گیری دندان به صورت اصولی انجام نشود؛ ممکن است پس از سفت شده لثه ها ریشه های دندان نمایان شوند که این امر باعث خونریزی لثه ها می شود.
  • درد خفیف و ضربان دار دندان ها
  • حساسیت به مواد غذایی سرد، گرم یا شیرین
  • بدن برخی از افراد به مواد استفاده شده در بروساژ دندان آلرژی نشان می دهند.

جرم گیری دندان

مراقبت های پس از جرم گیری دندان

  • به دلیل استفاده از داروی بی حس کننده برای انجام بروساژ دندان ممکن است تا چند ساعت پس از درمان لب ها، دندان ها و زبان شما بی حس باشد؛ بنابراین تا زمانی که اثر داروی بی حسی به طور کامل از بین نرفته از جویدن پرهیز کنید.
  • تا ۲ ساعت پس از جرم گیری دندان چیزی میل نکنید.
  • تا سه روز پس از جرم گیری دندان از مواد غذایی نرم استفاده کنید و از خوردن غذاهای گرم یا تند پرهیز کنید.
  • حداقل تا سه روز پس از جرم گیری به هیچ عنوان از انواع دخانیات مصرف نکنید.
  • در روز اول پس از جرم گیری بسیار آرام مسواک بزنید و از روز دوم می توانید به آرامی نخ دندان استفاده کنید. به تدریج پس از گذشت یک هفته، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند به روال عادی خود برگردد.
  • سه بار در روز آب نمک با آب ولرم غرغره کنید.
  • تا مدت زمان تعیین شده داروهای تجویزی را مصرف کنید.

قیمت جرم گیری دندان چقدر است؟

قیمت جرم گیری دندان بستگی به فاکتورهای مختلفی مثل هزینه تصویربرداری، تخصص و مهارت دندانپزشک، میزان جرم دندان و … بستگی دارد؛ اما در کل جرم گیری دندان جزء خدمات ارزان قیمت دندانپزشکی است.

آیا بیمه هزینه جرم گیری دندان را تقبل می کند؟

بله به دلیل اینکه جرم گیری دندان بیشتر کاربرد درمانی دارد تا زیبایی، به همین دلیل اکثر بیمه های درمانی درصدی از هزینه جرم گیری دندان را تقبل می کنند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو