خطرات مصرف الکل و مشروب قبل و بعد از اهدای خون

منبع: نم نمک

4

1402/2/24

13:59


مصرف الکل بعد از اهدای خون و بعد از مصرف الکل چه بخوریم و تاثیر الکل بر خون و ایا مصرف الکل در ازمایش خون مشخص میشود و پیامک بعد از اهدای خون و شرایط اهدای خون و ایا مشروب خون را رقیق میکند و بعد از اهدای خون چه کنیم و چند ساعت بعد از مصرف الکل می توان قرص خورد در نم نمک.

خطرات مصرف الکل و مشروب قبل و بعد از اهدای خون

خطرات مصرف الکل و مشروب قبل و بعد از اهدای خون

مصرف الکل قبل و بعد از اهدای خون ممنوع است. قبل از اهدای خون نیز یک لیوان آب میل کنید تا بدن تان هیدراته شود.

خطرات مصرف الکل و مشروب قبل و بعد از اهدای خون

خطرات مصرف الکل و مشروب قبل و بعد از اهدای خون

اجتناب از مصرف الکل حداقل 24 ساعت قبل و بعد از اهدا ضروری است زیرا ممکن است بر سطح هیدراتاسیون تاثیر بگذارد و بهبودی را به تاخیر بیندازد.

مصرف الکل بعد از اهدای خون

بعد از اهدای خون :

1) بعد از اتمام خونگیری و خارج کردن سوزن ، حدود 10 دقیقه بر محل آن با گاز استریل فشار وارد کنید بطوریکه حداقل 2 دقیقه اول دست بالا نگه داشته شود. در طی این مدت بر روی تخت استراحت نمایید.

2) موقع بلند شدن از دستی که از طریق آن خونگیری انجام شده ، به عنوان تکیه گاه استفاده نکنید. در صورت لزوم از یکی از افراد حاضر در اتاق خونگیری برای بلند شدن کمک بگیرید.

3) تا حدود 2 الی 3 ساعت چسب زده شده بر محل سوزن را جدا نکنید.

4) بعد از اهدای خون حداقل 2-1 ساعت از کشیدن سیگار اجتناب کنید. بهتر است قبل از سیگار کشیدن یک وعده غذا میل نمایید.

5) تا 24 ساعت مایعات بیشتری بنوشید. (بویژه در چند ساعت اول پس از اهدای خون) در این مدت از مصرف الکل به عنوان نوشیدنی جایگزین ، جداَ پرهیز کنید.

6) به مدت 24 ساعت از انجام حرکات ورزشی سنگین و بلند کردن اشیاء سنگین با دستی که از طریق آن رگ گیری انجام شده ، پرهیز نمایید. در انجام سایر فعالیت های بدنی روزانه ، نیم ساعت پس از خون دادن منعی وجود ندارد.

7) تا 24 الی 48 ساعت از انجام کارهایی از قبیل کوه نوردی ، اسکی بازی ، رانندگی با وسایط نقلیه سنگین و قطار ، خلبانی ، غواصی ، کار بربالای داربست ساختمان و نوردبان و.. پرهیز کنید.

8) اگر درطی روز یا روزهای بعد ، در ناحیه ورود سوزن دردی احساس کردید ، از مسکن های معمول مثل استامینوفن استفاده کنید. در این مورد از مصرف بروفن ، آسپیرین و.. خودداری کنید.

9) در صورتی که چند ساعت پس از اهدای خون حالت غش یا گیجی دارید قدری بیشتر استراحت کنید. بصورتی بنشینید که سرتان بین زانوهایتان قرار گیرد ویا به نحوی دراز بکشید که سر شما پایین تر از بدنتان قرار گیرد. اگر حال خوبی ندارید و درصورت تداوم علائم فوق با پزشک سازمان تماس بگیرید.

10) در اثر تکان دادن دست وجابجا شدن سوزن در رگ ونشت خون در اطراف سوزن ممکن است هماتوم (تورم و کبود شدگی) در محل ایجاد شود. دراین حالت تا 24 ساعت از کمپرس سرد وپس از آن از کمپرس گرم استفاده کنید.

مصرف الکل بعد از اهدای خون

طرز استفاده از کمپرس سرد :

تکه های یخ خرد شده را داخل کیسه نایلونی ریخته ودرون قطعه پارچه ای بپیچید و به مدت 15 تا 20 دقیقه ، هر چند ساعت یک بار(بجز شب موقع خواب) روی محل قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو