متروی تهران چند خط دارد؟

متروی تهران چند خط دارد؟


منبع: ترنجی

4

1402/2/30

20:34


باوجود آلودگی تحمل‌ناپذیر این‌روزها و حجم ترافیک بالا در ساعات اوج تردد، استفاده از مترو برای جابجایی در سطح شهر راه‌حلی منطقی و در بسیاری از موارد، راحت، به‌نظرمی‌رسد.

متروی تهران چند خط دارد؟

باوجود آلودگی تحمل‌ناپذیر این‌روزها و حجم ترافیک بالا در ساعات اوج تردد، استفاده از مترو برای جابجایی در سطح شهر راه‌حلی منطقی و در بسیاری از موارد، راحت، به‌نظرمی‌رسد.

متروی تهران اکنون با هفت خط و سه انشعاب، افراد زیادی را بین ایستگاه‌های مختلف جابجا می‌کند. با نگاهی به نقشه متروی تهران متوجه می‌شوید که اکثر ایستگاه‌ها در مرکز شهر قرار دارند. برای مثال ایستگاه انقلاب در یکی از نواحی مرکزی تهران است که دسترسی خوبی به دانشگاه تهران، کتاب‌فروشی‌های فراوان، انتشاراتی‌های مختلف، پارک لاله و کافه‌های کوچک‌وبزرگ دارد.

البته ایستگاه‌های زیادی در بخش‌های دیگر هم وجود دارد. برای نمونه سمت شمال تهران با ایستگاه حقانی یا همت، می‌توانید به‌سادگی خودتان را به باغ کتاب تهران برسانید. حتی برای سفر از تهران به کرج هم خط پنج مترو دردسترس است.

خط 1

خط 1 همان خط تجریش به کهریزک است. این خط را در نقشه مترو تهران با رنگ قرمز مشخص می‌کنند و طولانی‌ترین خط تهران است. برای سفر از شمالی‌ترین نقاط تهران به جنوب آن می‌توانید در متروی تهران وارد ایستگاه تجریش و در ایستگاه کهریزک پیاده شوید. این سفر حدودا یک ساعت و ده دقیقه طول می‌کشد.

در این‌بین هم ایستگاه‌های متعددی هستند که به مناطق و جاهای زیادی در تهران دسترسی دارند. برای نمونه شما می‌توانید از ایستگاه حقانی به باغ کتاب تهران و باغ‌موزه دفاع مقدس بروید یا فقط با چند دقیقه پیاده‌روی از ایستگاه جوانمرد قصاب، خودتان را به بقعه جوانمرد قصاب برسانید. ازهمه مهم‌تر در از ایستگاه پایانه جنوب به ترمینال جنوب دسترسی دارید. خط دو به‌ترتیب در ایستگاه‌های میدان محمدیه، امام خمینی(ره)، دروازه دولت و شهید بهشتی، با خطوط 7،2،4 و 3 تلاقی دارد.

خط یک 29 ایستگاه دارد که فاصله حرکت قطار در آن‌ها باتوجه به ساعت رفت‌وآمد و مبدا حرکت قطار، بین 5 تا 15 طول می‌کشد. البته بین ساعت 5:30 تا 6:10 صبح، فاصله حرکت قطارها از مبدا تجریش، هر 20 دقیقه یک‌بار ولی از مبدا شهرری بین 5 تا 10 دقیقه است. از ایستگاه‌های مهم این خط می‌توان به تجریش، قیطریه، حقانی، همت، طالقانی، دروازه دولت، امام خمینی(ره)، پایانه جنوب، شهرری، حرم امام خمینی(ره) و کهریزک اشاره کرد.

خط 2

اگر اهل رفت‌وآمد با مترو باشید، احتمالا یک بار از خط صادقیه به فرهنگسرا استفاده کرده‌اید. این خط به‌دلیل ایستگاه‌هایی که دارد، روزانه آمدوشد بیشتری، در مقایسه با بقیه خطوط متروی تهران در آن انجام می‌شود. درواقع شرق و غرب تهران با خط 2 مترو به هم وصل می‌شود. زمان طی‌شده برای سفر از فرهنگسرا به صادقیه هم حدودا 45 دقیقه است. ایستگاه‌های مختلفی در این ایستگاه دیده‌می‌شود که به مراکز و اداره‌های متعددی دسترسی دارند. برای نمونه ایستگاه‌های دانشگاه شریف، دانشگاه امام علی(ع) و دانشگاه علم‌وصنعت در خط 2 متروی تهران قرار دارند.

شما می‌توانید در ایستگاه امام خمینی(ره)، مسیرتان را به سمت خط 1 مترو تغییر دهید. برای مثال اگر در خط 2 هستید و باید به باغ کتاب تهران بروید، در ایستگاه امام خمینی(ره) مسیرتان را به خط 1، به‌طرف تجریش تغییر بدهید تا در ایستگاه حقانی پیاده‌شوید.

ایستگاه‌های دیگر یعنی شادمان، شهید نواب صفوی، دروازه شمیران و امام حسین(ع)، به‌ترتیب شما را با خط‌های 4،7،4 و 6 مرتبط می‌کنند. به‌عبارتی برای رفتن به خط 4 می‌توانید در شادمان یا دروازه شمیران مسیرتان را تغییر دهید. همان‌طور که می‌بینید، تغییر خط از خط 2، به همه خط‌ها به‌جز آزادگان قائم، به‌صورت مستقیم امکان‌پذیر است.

خط 3

خط 3 با اتصال آزادگان به قائم، به‌شکلی متفاوت از خط 1، شما را از جنوب به شمال تهران می‌برد. این خط با 24 ایستگاه در نقاط مهم شهر، در بعضی ساعت‌ها خیلی شلوغ و پرتردد است. شما می‌توانید در ایستگاه‌های مهدیه، تئاتر شهر و شهید بهشتی، به‌ترتیب مسیرتان را به خطوط 7،4 و 3 تغییر دهید. برای نمونه اگر بخواهید به پارک لاله بروید، باید در ایستگاه تئاتر شهر مسیرتان را به‌طرف میدان انقلاب تغییر دهید.

خط 4

خط 4 متروی تهران ایستگاه شهید کلاهدوز را به ارم سبز وصل می‌کند. 19 ایستگاه این خط به‌خصوص در ساعات پایانی روز، شلوغی و تراکم زیادی دارد. شما می‌توانید برای رفتن به پارک لاله، کتاب‌فروشی‌های انقلاب و دانشگاه تهران در ایستگاه میدان انقلاب اسلامی پیاده شوید.

خط کلاهدوز ارم سبز تقریبا با همه خط‌های دیگر متروی تهران ایستگاه مشترک دارد. ایستگاه‌های میدان شهدا، دروازه شمیران، دروازه دولت، تئاتر شهر، توحید و شادمان، به‌ترتیب شما را به خط‌های 6،2،1،3،7 و مجددا 2 وصل می‌کند. بعد از ارم سبز هم، به‌طرف ایستگاه ورزشگاه آزادی، کرج و چند مکان دیگر می‌رود. به‌ترتیب این دسترسی عالی، کار را برای جابجای و تغییر مسیر راحت می‌کند. علاوه‌براین خط 4 در ایستگاه بیمه، یک انشعاب به سمت فرودگاه مهرآباد دارد.

خط 5

این خط از صادقیه شروع می‌شود و دراصل مسیرش را از ادامه خط 2 و 4 شروع می‌کند. خط صادقیه گلشهر، 11 ایستگاه دارد که نام‌شان را در زیر برای‌تان می‌آوریم.

  • • صادقیه (تهران)
  • • ارم سبز
  • • ورزشگاه آزادی
  • • چیتگر
  • • ایران خودرو
  • • وردآورد
  • • گرم‌دره
  • • اتمسفر
  • • کرج
  • • محمدشهر
  • • گل‌شهر

خط 6

خط 6 متروی تهران قرار است شهید ستاری را به دولت‌آباد برساند. اما این وسط هنوز دو ایستگاه شهدای هفتم تیر و میدان ولی‌عصر(عج) باز نشده‌است. به‌همین‌دلیل خط 6 دو سمت شرقی و غربی جداگانه دارد. از ایستگاه‌های مهم آن می‌توان به دانشگاه تربیت مدرس، امام حسین(ع) و میدان شهدا اشاره کرد که به متروی خط 7، 2 و 4 وصل می‌شوند.

خط 7

خط بسیج میدان صنعت از خطوط جدید متروی تهران است. این خط با 15 ایستگاه، دسترسی به خط‌های دیگر را خیلی آسان می‌کند. برای مثال کافی است در میدان محمدیه به سمت تجریش مسیرتان را تغییر دهید تا به باغ کتاب تهران بروید. یا در ایستگاه توحید با تغییر خط به‌طرف شهید کلاهدوز، به ایستگاه انقلاب و از آن‌جا خیلی راحت به پارک لاله برسید.

دانشگاه تربیت مدرس، شهید نواب صفوی و مهدیه ازدیگر ایستگاه‌های مهم خط 7 به‌شمارمی‌روند که به‌ترتیب خطوط 6، 2 و 3 را به این خط مرتبط می‌کنند.

درباره خطوط انشعابی

یادتان باشد هنگام سفر در خطوط دومقصدی، به نوع قطار توجه کنید تا اشتباه سوار نشوید. اولین انشعاب از خط 1 است که در ایستگاه شاهد-باقرشهر به دو مقصد مختلف کهریزک و فرودگاه امام تقسیم می‌شود. خط 4 هم همانطور که گفتیم در ایستگاه بیمه دو مسیر جدا به سمت فرودگاه مهرآباد و ارم سبز دارد. خط 5 هم از ایستگاه گلشهر به ایستگاه شهید سپهبد قاسم سلیمانی منشعب می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو