طرز تهیه کلوچه کنجدی نرم و پفکی با طعمی عالی

3

1402/3/12

01:41


طرز تهیه کلوچه کنجدی در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کلوچه کنجدی ، یکی از شیرینی های…

طرز تهیه کلوچه کنجدی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کلوچه کنجدی ، یکی از شیرینی های خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کلوچه کنجدی یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که بافتی نرم و پفکی و سبک دارد. این شیرینی در تمام شهرها تهیه می شود و مناسب مهمانی ها و دورهمی های شماست.

این کلوچه خوشمزه را می توان در رنگ های متنوع نیز تهیه کرد. در ادامه طرز تهیه کلوچه کنجدی خوشمزه و پف دار به روش خانگی را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه کلوچه کنجدی

طرز تهیه کلوچه کنجدی

مواد لازم

  • آرد سفید قنادی ۳ پیمانه
  • شکر ۱ پیمانه
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • روغن مایع نصف پیمانه
  • ماست ۳ قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر هل ۱ قاشق چایخوری
  • وانیل نوک قاشق چایخوری
  • کنجد به مقدار لازم

طرز تهیه کلوچه کنجدی

برای تهیه کلوچه کنجدی، ابتدا یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم و ماست را به همراه بیکینگ پودر درون کاسه میریزیم و خوب مخلوط می کنیم. سپس آن را کنار می گذاریم و اجازه می دهیم مخلوط ماست و بیکینگ پودر پف کند.

در این مرحله یک کاسه مناسب و جادار دیگر انتخاب می کنیم، تخم مرغ را به همراه شکر و وانیل درون ظرف میریزیم و با دور تند همزن برقی به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه خوب مخلوط می کنیم تا مواد سفید و کش دار شود. حالا روغن مایع را به مخلوط تخم مرغ و شکر اضافه می کنیم و به مدت ۱ دقیقه با همزن برقی مخلوط می کنیم.

در ادامه مخلوط ماست و بیکینگ پودر را به مخلوط تخم مرغ اضافه می کنیم و مجددا با همزن برقی مخلوط می کنیم. حالا یک کاسه مناسب مجزا انتخاب می کنیم و آرد را ۲ مرتبه درون کاسه الک می کنیم. در ادامه آرد را مجددا درون الک می ریزیم و این بار روی مخلوط تخم مرغ الک می کنیم و با لیسک خوب مخلوط می کنیم.

توجه داشته باشید غلظت خمیر کلوچه باید مانند غلظت حلوا باشد. در ادامه اگر تمایل داشتید که کلوچه های رنگی داشته باشید، خمیر کلوچه را به ۳ قسمت مساوی تقسیم کنید و به یک قسمت خمیر کلوچه پودر کاکائو و به قسمت دیگر خمیر نیز زعفران دم کرده را با ۱ قاشق غذاخوری آرد اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم. (توجه داشته باشید چون زعفران دم کرده باعث می شود خمیر شل شود به این منظور با آرد اضافه می کنیم).

اگر کلوچه با رنگ های مختلف نمی خواهید نیازی به زعفران و پودر کاکائو و تقسیم خمیر نیست. در این مرحله هر ۳ قسمت خمیر را درون نایلون فریزر قرار می دهیم و به مدت ۳ ساعت درون فریزر می گذاریم. به این منظور که خمیر حالت چسبندگی دارد و با این کار خمیر سفت می شود و راحت حالت می گیرد.

حالا فر را روی حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم و اجازه می دهیم فر کاملا گرم شود. پس از گذشت ۳ ساعت خمیر کلوچه را از فریزر خارج می کنیم و با دست چرب مقداری از خمیر را بر می داریم. خمیر را در دست گرد می کنیم و به شکل گردوی بزرگ در می آوریم، سپس مقداری کنجد روی خمیر می ریزیم. در ادامه همه خمیر کلوچه را به همین شکل گرد می کنیم و روی آن ها مقداری کنجد می ریزیم تا مواد تمام شود.

در این مرحله روی سینی فر کاغذ روغنی قرار می دهیم، سپس کلوچه ها را با فاصله از هم روی سینی فر می چینیم. در ادامه سینی فر را طبقه وسط فر قرار می دهیم و اجازه می دهیم به ۱۵ دقیقه درون فر بماند تا بپزد. وقتی اطراف کلوچه طلایی شد، کلوچه کنجدی خوشمزه شما آماده است.

طرز تهیه کلوچه کنجدی

طرز تهیه کلوچه کنجدی

روش تهیه کلوچه کنجدی بدون فر

اگر فر ندارید می توانید این کلوچه را در تابه نیز تهیه کنید. به این منظور شعله پخش کن را برای ۱۵ دقیقه روی حرارت قرار دهید تا گرم شود، کف تابه را کاغذ روغنی قرار دهید. از مواد کلوچه بردارید و کف دست گرد کنید و داخل کنجد بزنید، سپس با فاصله از هم داخل تابه قرار دهید.

روی درب تابه دمکنی قرار داده و برای ۱۵ دقیقه زمان دهید تا کلوچه ها داخل تابه پخته شوند. حرارت گاز باید ملایم باشد. توجه داشته باشید اگر با تابه دو طرفه درست می کنید نیازی به دم کنی نیست. کلوچه کنجدی خوشمزه شما آماده است.

چند نکته

  • برای رنگی کردن خمیر شما به ۱ قاشق غذاخوری پودر کاکائو و ۱ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده احتیاج دارید.
  • اگر مواد را زعفرانی کردید، حتما ۱ قاشق غذاخوری آرد مجدد به آن مواد اضافه کنید تا مایه شل نشود.
  • کلوچه بعد از پخت پف می کند و پهن می شود، بنابراین آنها را با فاصله در سینی فر بچینید.

طرز تهیه کلوچه کنجدی

طرز تهیه کلوچه کنجدی

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو