طرز تهیه شیرینی توپی خوشمزه با ظاهری جذاب

2

1402/6/18

14:10


طرز تهیه شیرینی توپی در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی توپی، یکی از محبوب ترین شیرینی…

طرز تهیه شیرینی توپی

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی توپی، یکی از محبوب ترین شیرینی ها را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

شیرینی توپی، یکی از لذیذترین شیرینی‌های دنیاست که یاد آور طعمی آشنا در ذهن بقیه است. این شیرینی که به شکل توپ‌های کوچک و بامزه با رنگ های متنوع آماده می‌شود، از مواد اولیه باکیفیت و به صورتی هنرمندانه پخته می‌شود.

انواع توپی‌های شکلاتی و کاکائویی گرم و سرد با انواع روکش‌های خوشرنگ و خوشمزه در بازار وجود دارد که طعمی فراموش نشدنی در زیر زبان شما ایجاد می‌کند که با بسته بندی‌های شکیل و زیبا به جذابیت آن اضافه می‌شود.

طرز تهیه شیرینی توپی

طرز تهیه شیرینی توپی

مواد لازم

  • زرده تخم مرغ پخته و رنده شده ۳ عدد
  • آرد ۱۸۰ گرم (۱ پیمانه و ½ پیمانه سرخالی)
  • شکر ۴۰ گرم (۳ قاشق سوپخوری)
  • خامه صبحانه ۵۰ گرم (۲ قاشق سوپخوری)
  • ماست ۵۰ گرم (۲ قاشق سوپخوری)
  • کره نرم ۸۰ گرم
  • وانیل یک سوم قاشق چایخوری
  • بکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری

مواد لازم برای گلیز شیرینی

  • شیر ۳۰ گرم (۲ قاشق سوپخوری)
  • کره ۳۰ گرم (۱ قاشق سوپخوری سرپر)
  • شکر ۶۰ گرم (¼ پیمانه سرخالی)

طرز تهیه شیرینی توپی

جالب است بدانید طرز تهیه شیرینی توپی بسیار آسان بوده و شما می‌توانید با استفاده از توضیحات ذیل، این شیرینی را به بهترین شکل تهیه نمایید‌.

مرحله اول

در مرحله اول برای تهیه شیرینی توپی، ابتدا تخم مرغ‌ها را آب‌پز کنید تا زرده‌های آن‌ها پخته شوند. سپس زرده‌ها را جدا کرده و در یک ظرف قرار دهید. با استفاده از رنده ریز زرده‌ها را رنده کنید تا به صورت خرد شده شوند. سپس شکر را به زرده‌های رنده شده اضافه کنید. با استفاده از یک قاشق یا لیسک، مواد را با هم مخلوط کنید تا شکر به زرده‌ها بچسبد و یک مخلوط یکدست و صاف ایجاد شود. این مرحله اساسی است تا ترکیب به درستی تشکیل شود و ماسه‌ای و همگن شود.

مرحله دوم

سپس کره‌ای که به دمای محیط رسیده و نرم شده است را به مخلوط زرده‌ها و شکر اضافه کرده و با دقت هم بزنید تا کره کاملاً با مواد ترکیب شود و بافت مخلوط به بهترین شکل ترکیب شود. این مرحله حیاتی است؛ چراکه کره به طور یکنواخت با مواد ترکیب می‌شود و مزه عالی را برای شما به ارمغان می‌‌آورد. سپس وانیل را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید تا عطر وانیل در مخلوط پخش شود و بافت آن یکدست و صاف شود.

مرحله سوم

بعد از آماده‌سازی مخلوط زرده‌ها، شکر، کره و وانیل، ماست را که به دمای محیط رسیده و سفت است، به مواد اضافه کنید. با استفاده از همان قاشق یا لیسک، ماست و دیگر مواد را با هم ترکیب کنید تا ترکیب یکپارچه و همگن شوند. سپس خامه را که از قبل به دمای محیط رسیده، به مواد اضافه کنید و با استفاده از لیسک هم بزنید تا تمامی مواد به طور کامل ترکیب شوند. در این مرحله اغلب از خامه غلیظ و با کیفیت استفاده می‌ شود تا به شیرینی لطافت ببخشد.

مرحله چهارم

در ظرفی دیگر، آرد را الک کنید تا سبک و یکدست شود. سپس با بیکینگ پودر آرد را ترکیب کنید تا مواد خشک به طور یکنواخت ترکیب شوند. حالا آرد و بیکینگ پودر را به تدریج به مخلوط مواد مایع اضافه کنید و با دقت و کنترل شده با استفاده از لیسک، مواد را با هم مخلوط کنید. این مرحله به منظور تهیه خمیر شیرینی بوده که باید نرم و لطیف باشد و به دست‌ها نچسبد. در این مرحله، حواستان به ترکیب مواد و اندازه آرد و بیکینگ پودر باشد تا بافتی ایده‌آل به وجود آید.

مرحله پنجم

خمیر را داخل یک کیسه فریزر قرار دهید و با دست یا وردنه آن را باز کنید. سپس کیسه را ببندید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید. این مرحله به خمیر اجازه می‌دهد تا استراحت کند و بافت آن منسجم شود. پس از این مدت، خمیر را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره کمی ورز دهید تا خمیر شما درست به شکل مناسب دربیاید.

مرحله ششم

حالا مقداری از خمیر حدود ۲۰ گرم را جدا نمایید. این مقدار می‌تواند بسته به سلیقه شما تغییر کند. به عبارت دیگر، شما می‌توانید تعیین کنید که آیا می‌خواهید شیرینی‌تان را بزرگتر یا کوچکتر درست کنید. با دقت به خمیر شکل دلخواه دهید و آن را باز کرده و در وسط آن، یک نصف مغز گردو قرار دهید.

مرحله هفتم

می‌توانید به جای مغز گردو، از پسته، بادام یا فندق به دلخواه خود استفاده کنید تا طعم شیرینی‌ها را تنوع ببخشید. سپس خمیر را به شکل دلخواه شکل دهید و به توپ‌های کوچکی درآورید. برای پخت شیرینی‌ها، سینی فر را با کاغذ روغنی پوشانده و توپ‌ها را با فاصله مناسب درون سینی قرار دهید. این فاصله باعث می‌شود که شیرینی ها به طور یکنواخت و کاملاً پخته شوند و از یکدیگر جدا بمانند.

مرحله هشتم

سپس سینی حاوی توپ‌های خمیر را در فر که از ده دقیقه قبل به ۱۶۰ درجه سانتیگراد تنظیم شده باشد، قرار دهید و به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا شیرینی‌ها به طور کامل پخته شوند و به طعم دلخواه برسند. پس از پخت، سینی را از فر خارج کنید و توپ‌های خمیری را در دمای محیط قرار دهید تا به طور طبیعی خنک شوند.

مرحله نهم

در مرحله بعد، برای تهیه گلیز شیرینی ها، کره را در یک ظرف بریزید و سپس شیر و شکر را به طور کاملاً یکدست و صاف به آن اضافه کنید. ظرف را بر روی حرارت کم قرار داده و با دقت آن را هم بزنید. هدف از این مرحله ذوب شدن کره و حل شدن شکر و شیر در آن است. به این ترتیب، مخلوط با یکدیگر ترکیب می‌شوند و شما گلیزی بسیار خوشمزه و یکدست برای روی شیرینی‌تان خواهید داشت.

مرحله دهم

بعد از رسیدن مواد به نقطه جوش، به مدت ۲ دقیقه اجازه دهید تا مواد با هم بجوشند. اگر حرارت را بیش از حد افزایش دهید، ممکن است گلیز شکرکی شود. پس از این ۲ دقیقه، ظرف را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید. اجازه دهید تا مخلوط گلیز خنک شود.

مرحله یازدهم

بعد از آن شیرینی‌ها را با مخلوط رومال کنید و سپس در پودر نارگیل زعفرانی یا پودر نارگیل شکلاتی یا مغز گردو خرد شده یا پودر پسته بغلتانید تا همه قسمت‌های شیرینی با مغزهای آجیل و به رنگ های مختلف پوشانده شوند. در این مرحله شیرینی‌های توپی با چندین رنگ و طعم متنوع به وجود می‌آیند که از نظر ظاهری زیبا و از نظر طعمی فوق‌العاده و جذاب هستند.

طرز تهیه شیرینی توپی

طرز تهیه شیرینی توپی

تهیه پودر نارگیل زعفرانی برای تزئین شیرینی ها

برای تهیه پودر نارگیل زعفرانی، مقداری زعفران دم‌کرده غلیظ را با پودر نارگیل مخلوط کنید و با دقت هم بزنید تا رنگ زعفران به طور کامل به خورد پودر نارگیل‌ها برود. سپس این ترکیب را در یک ظرف بزرگتر بریزید تا رطوبت پودر نارگیل‌ها خارج شود و خشک شوند. این پودر نارگیل زعفرانی می‌تواند به عنوان یک مکمل خوشمزه برای تزئین و طعم‌دهی به شیرینی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

پودر نارگیل کاکائویی

برای تهیه پودر نارگیل کاکائویی نیز، می‌توانید به این صورت عمل کنید؛ مقداری از پودر کاکائو را با پودر نارگیل ترکیب کنید و با دقت هم بزنید تا پودر نارگیل‌ها به طور کامل به رنگ شکلاتی برسند. میزان استفاده از پودر کاکائو بستگی به سلیقه و ترجیح شما دارد. این پودر نارگیل کاکائویی می‌تواند به عنوان یک تزئین خوشمزه برای شیرینی‌ها و دسرها استفاده شود و به آن طعم و ظاهری شکلاتی و خوشمزه بدهد.

سخن پایانی

در نهایت تهیه شیرینی توپی‌ ترکیبی از هنر و خلاقیت است. این شیرینی‌های چند رنگ و چند طعم، انتخابی عالی برای پذیرایی‌ها و مهمانی‌ها هستند که به آن حس وحالی بینظیر و دوست داشتنی القا کرده و از طرفی به شما فرصتی می‌دهد که هنر ها و خلاقیت خود را برای میهمانانتان به نمایش بگذارید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو