طرز تهیه کوکی هویج ، شیرینی خوشمزه و محبوب

3

1402/7/2

14:03


طرز تهیه کوکی هویج در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکی هویج ، یکی از شیرینی های…

طرز تهیه کوکی هویج

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه کوکی هویج ، یکی از شیرینی های خوشمزه را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

کوکی‌ها مانند کاپ کیک‌ها در گروه شیرینی‌های محبوب قرار گرفته‌اند و طرفداران زیادی دارند. امروزه کوکی‌ها پای ثابت دورهمی‌ها و مهمانی‌ها به شمار می‌آیند و لحظات کنار هم بودن را شیرین می‌کنند. کوکی ها در اشکال مختلف مانند یخچالی، رولی، پرسی و… و انواع طعم‌ها مانند شکلاتی، موزی، گردویی، پرتقالی و… پخته می‌شوند.

کوکی هویج یکی از محبوب‌ترین طعم‌ها است. جالب است بدانید کوکی هویج یک شیرینی بین المللی به شمار می‌آید. طرز تهیه کوکی هویج بسیار آسان است و شما به راحتی می‌توانید در منزل این شیرینی خوشمزه و دلچسب را پخته و نوش جان کنید.

طرز تهیه کوکی هویج

طرز تهیه کوکی هویج

مواد لازم

  • آرد سفید ۱۵۰گرم (یک لیوان)
  • پودر شکر ۸۰ گرم (تقریبا کمتر از نصف لیوان)
  • هویج رنده شده ۱ عدد (۷۵ گرم یا ۲/۳ لیوان)
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • کره یا روغن مایع ۱۰۰ گرم
  • بکینگ پودر ۵ گرم (یک قاشق مرباخوری)
  • وانیل ¼ قاشق چایخوری
  • کشمش، مغز گردوی خرد شده و شکلات چیپسی به مقدار دلخواه

طرز تهیه کوکی هویج

مرحله اول: آماده سازی و الک کردن آرد

اولین اقدام برای درست کردن کوکی هویج این است که آرد سفید را خوب الک کنید تا زمانی که بافتی سبک و یکدست پیدا کند. اگر آرد بافت سنگینی داشت، می‌توانید یک بار دیگر نیز آن را الک کنید. بعد از سبک و یک دست شدن آرد، بکینگ پودر را به ظرف آرد اضافه کنید. آرد سفید و بکینگ پودر را هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. بعد از ترکیب کردن آرد و بکینگ پودر، مجددا آنها را سه بار الک کنید تا به یک بافت سبک و یک دست برسند و پس از الک کردن آن را کنار بگذارید.

مرحله دوم: آماده کردن ترکیب کره و شکر

بعد از ترکیب کردن آرد سفید و بکینگ پودر، هویج را شسته و پوست گرفته و سپس آن را با قسمت ریز رنده، رنده کنید و در ظرفی کنار بگذارید. پس از رنده کردن هویج، ۱۰۰ گرم کره و پودر شکر را درون ظرفی بریزید و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه با همزن برقی آنقدر مواد را هم بزنید تا کاملا کرم رنگ و مخلوط و یکدست شوند و به اصطلاح حالت پفکی داشته باشند.

مرحله سوم: اضافه کردن وانیل و دارچین و تخم مرغ

زمانی که ترکیب کره و شکر آماده شد؛ تخم مرغ را به مواد اضافه کنید و با همزن هم بزنید تا حدی که مواد کاملا مخلوط شوند و حالت لختگی تخم مرغ از بین برود. بعد از اینکه مواد خوب مخلوط شدند وانیل را به آنها اضافه کنید و هم بزنید تا عطر خوش آن به همه‌ی مواد برسد. پس از این مرحله، دارچین را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا عطر دارچین نیز در مواد پخش شود.

طرز تهیه کوکی هویج

طرز تهیه کوکی هویج

مرحله چهارم: اضافه کردن آرد سفید به مواد

در این مرحله با استفاده از یک لیسک، ظرفی که در آن مواد را آماده کردید دور گیری کنید. پس از دورگیری آرد سفید را آرام آرام و در چند مرحله به مواد اضافه کنید و برای هم زدن از لیسک یا همزن دستی استفاده کنید. مواد را آنقدر هم بزنید تا هیچ آرد گلوله شده ای در مواد باقی نماند و تمام مواد مخلوط حالت یکدست پیدا کند. وقتی خمیر حالت منسجمی به خود گرفت؛ یک حوله نمدار روی خمیر انداخته و مواد را ۲۰ دقیقه داخل یخچال بگذارید. این کار برای شکل دادن بهتر خمیر انجام می‌شود.

مرحله پنجم: اضافه کردن کشمش و هویج رنده شده به مواد

پس از آماده شدن خمیر، زمان اضافه کردن کشمش به مواد است. کشمش‌ها را حتما تمیز کنید و بعد در آرد غوطه‌ور کنید تا وقتی به مواد اضافه شدند به ظرف نچسبند و ته نشین نشوند. پس از اضافه کردن کشمش‌ها، هویج‌هایی که از قبل رنده شده‌اند را به مخلوط مواد اضافه کنید و هم بزنیم تا در تمام مایه کیک پخش شود. زمانی که هویج به طور یکسان پخش شد و مایه بافت یکسانی پیدا کرد؛ قالب شیرینی یا سینی فر را با کره یا روغن چرب کنید و درون آن کاغذ روغنی قرار دهید.

مرحله ششم: فرم دهی، قرار دهی و پخت کوکی هویج

بعد از چرب کردن قالب شیرینی و قرار دادن کاغذ روغنی، دست‌هایتان را با روغن چرب کنید و با استفاده از قاشق مقداری مایه خمیر را با دست‌هایتان شکل دهید و روی کاغذ روغنی قرار دهید. دقت کنید که شیرینی‌ها را با فاصله از هم روی کاغذ بگذارید به این دلیل که پس از پخت، حجم شیرینی‌ها افزایش می‌یابد. سپس فر را روشن کرده و روی ۱۷۰ درجه سانتیگراد قرار دهید و ۱۰ دقیقه صبر کنید تا گرم شود. پس از ۱۰ دقیقه سینی یا قالب را درون فر در طبقه وسط قرار دهید. حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه برای پخت کوکی‌ها لازم است. صبر کنید تا روی کوکی‌ها طلایی شود. در این لحظه می‌توانید کوکی‌ها را از فر خارج کنید.

مرحله هفتم: سرد کردن و تزئین کوکی هویج

پس از بیرون آوردن کوکی‌ها از فر، کمی صبر کنید و از دست زدن به آن‌ها خودداری کنید تا در هوای محیط خنک شوند. سپس خیلی آرام کوکی‌ها را از کاغذ روغنی جدا کنید. حالا ظرف دلخواه و مناسبی انتخاب کنید و کوکی‌ها را در آن بچینید. در مرحله اخر برای تزئین کوکی‌ها با توجه به سلیقه و ذائقه‌ی خودتان می‌توانید از مقداری عسل و شکلات صبحانه یا خامه قنادی استفاده کنید و آن را روی کوکی‌ها پخش کنید. بعد از پخش عسل یا شکلات و خامه، با توجه به علاقه خود، کوکی‌ها را با مغز گردوی خرد شده، پودر نارگیل، پودر پسته، مغز فندق خرد شده، خلال بادام، شکلات چیپسی و… تزیین کنید.

طرز تهیه کوکی هویج

طرز تهیه کوکی هویج

سخن پایانی

در میان انواع شیرینی‌ها، کوکی‌ها در گروه محبوب‌ترین‌ها جای دارند. کوکی هویج از خوش طعم ترین کوکی‌ها به شمار می‌آید. اگر از طعم هویج خوشتان می‌آید، از مزه این کوکی به شدت لذت خواهید برد. محبوبیت این نوع کوکی به دلیل طعم لذیذ و طرز تهیه آسان و سریع آن است. این کوکی خوش طعم، به عنوان دسر برای پذیرایی در دورهمی‌ها، مهمانی‌ها، تولدها و… قابل استفاده است. همچنین می‌توانید آن‌ها را به عنوان میان وعده مقوی یا عصرانه با چای، قهوه یا شربت سرو و نوش جان کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو