مقایسه هرم جمعیتی پرجمعیت ترین کشورهای جهان + اینفوگرافیک

مقایسه هرم جمعیتی پرجمعیت ترین کشورهای جهان + اینفوگرافیک


منبع: روزیاتو

3

1402/3/15

20:32


مقایسه هرم جمعیتی پرجمعیت ترین کشورهای جهان + اینفوگرافیک

مقایسه هرم جمعیتی پرجمعیت ترین کشورهای جهان + اینفوگرافیک

داده‌های جمعیت‌شناختی می‌تواند حقایق مختلفی را در مورد یک جمعیت، از نرخ باروری و مرگ‌ومیر گرفته تا اینکه چگونه رویدادها و سیاست‌های خاصی بر ترکیب آن جمعیت اثر می گذارد، نشان دهد. هرم جمعیت یکی از بهترین راه‌ها برای تجسم داده‌های جمعیتی است و مقایسه هرم جمعیت کشورها و مناطق مختلف در کنار هم می‌تواند دیدگاه ها و تفاوت‌های غیرمنتظره‌ای را بین گروه‌ها آشکار کند. این اینفوگرافیک از داده‌های جمعیت سازمان ملل برای مقایسه جمعیت‌شناسی برخی از کشورها و مناطق منتخب جهان استفاده می‌کند و نشان می‌دهد که توزیع سنی چقدر می‌تواند متفاوت باشد.

بررسی هرم جمعیت کشورهای مختلف جهان

هرم جمعیت

اگرچه هرم های جمعیتی می توانند در اشکال و اندازه های مختلف باشند، اغلب به سه دسته مجزا تقسیم می شوند:

هرم گسترده یا فزاینده (Expansive Pyramids): که به همان شکل سنتی هرم در قاعده آن پهن و در امتداد راس باریک می شوند؛ جمعیتی با نرخ زاد و ولد بالا همراه با نرخ مرگ و میر بالا را نشان می دهند که در کشورهای در حال توسعه بیشتر دیده می شود.

هرم انقباضی یا کاهنده (Constrictive Pyramids): با قاعده باریک و بخش های میانی و بالای هرم ضخیم تر، این هرم اغلب در اقتصادهای توسعه یافته ای که جمعیت آن ها نرخ تولد پایین و امید به زندگی طولانی دارند، رخ می دهد.

هرم ثابت (Stationary Pyramids): این هرم، جمعیتی را به نمایش می دهد که به طور مساوی در بین گروه های سنی توزیع شده اند که اغلب در کشورهای تازه توسعه یافته ای یافت می شود که نرخ تولد و مرگ و میر ثابتی دارند.

هر هرم جمعیتی اساساً تصویری بصری از تجزیه و تحلیل جمعیت فعلی یک کشور است که با نوسان نرخ تولد و مرگ و میر و همچنین تغییر در سیاست‌های مهاجرت و شرایط اجتماعی آن شکل می‌گیرد. درک خطرات ذاتی مرتبط با انواع مختلف هرم ها می تواند به ایجاد بینشی در مورد چالش هایی که این جمعیت ها با آن روبرو هستند کمک کند.

هر نوع ساختار هرمی جمعیت دارای چالش ها و مزایای منحصر به فردی است که اغلب با توجه به مرحله فعلی توسعه اقتصادی کشور یا منطقه مشخص می شود. جمعیت‌هایی با هرم‌های گسترده، مانند هرم‌هایی که قاره آفریقا را نشان می دهند، از مزایای جمعیت جوان‌تر و نیروی کار بیشتر برخوردارند، اما اگر رشد شغل، آموزش و مراقبت‌های بهداشتی در اولویت قرار نگیرند، این مزیت باطل می شود.

بررسی هرم جمعیت کشورهای مختلف جهان

کشورهایی مانند ژاپن با چالش مراقبت از جمعیت سالخورده، با کاهش نیروی کار مواجه هستند. در حالی که مهاجرت و افزایش نرخ زاد و ولد می‌تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کند، با توجه به اینکه تعداد جمعیت شاغل بیشتر است، کشورهای دارای هرم محدود باید راه‌هایی برای افزایش بهره‌وری خود بیابند تا از کاهش بالقوه رشد اقتصادی جلوگیری کنند.

مقایسه جمعیت چین و هند

بررسی هرم جمعیت کشورهای مختلف جهان


پس از اینکه جمعیت جهان در سال گذشته به ۸ میلیارد نفر رسید، سال ۲۰۲۳ نقطه عطف جمعیتی جدیدی را به همراه داشت، زیرا هند از چین به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان پیشی گرفت.

وقتی هرم جمعیت دو کشور را مقایسه می‌کنید، می‌بینید که چگونه جمعیت هند دارای پایگاه قوی از افراد جوان و نیروی کار در مقایسه با هرم جمعیتی محدودتر چین است که میانگین سنی بالاتری نیز دارد.

بررسی هرم جمعیت کشورهای مختلف جهان

این تفاوت جمعیتی عمدتاً به خاطر سیاست تک فرزندی چین شکل گرفته است که از سال ۲۰۲۱ به عنوان سیاست سه فرزندی، تغییر یافت. در نتیجه، نرخ باروری کل چین امروز حدود ۱.۲ است، در مقابل نرخ باروری کل هند که ۲.۰ است.

در حالی که هند قرار است از رونق و امتیاز نیروی کار بیشتر خود استفاده کند، این کشور باید اطمینان حاصل کند که می تواند هرم جمعیتی خود را ثابت نگه دارد زیرا اکثریت جمعیت پیر می شوند و نرخ باروری کل همچنان رو به کاهش خواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو