تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

میشه به جای نشاسته ذرت از آرد ذرت استفاده کرد آرد ذرت برای چی خوبه تشخیص نشاسته ذرت تفاوت نشاسته گل با نشاسته ذرت چیست فرق نشاسته ذرت و گندم نی نی سایت طرز تهیه نشاسته ذرت طعم نشاسته ذرت فرق نشاسته ذرت و گندم

دو مورد از مواد اولیه ضروری که مورد نیاز هر خانه است و برای پخت کیک و شیرینی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، آرد ذرت و نشاسته ذرت است. افراد زیادی این دو ماده را یکی دانسته و هنگام خرید به آرد یا نشاسته توجه نمی‌کنند. با این حال، این دو محصول کاملاً با هم متفاوت بوده و کاربردهای متفاوتی نیز دارند. بنابراین باید ابتدا این آرد و نشاسته ذرت را به خوبی بشناسید تا به تفاوت آن‌ها نیز پی ببرید. در ادامه به بررسی تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت خواهیم پرداخت.

فرق آرد ذرت با نشاسته ذرت

آرد ذرت چیست؟

برای تهیه آرد ذرت، دانه‌های ذرت را آسیاب می‌کنند. بسته به نژاد ذرت و رنگ دانه‌های ذرت، آرد ذرت رنگ متفاوتی دارد ولی رنگ معمول آن زرد است. این آرد بر اساس نوع آسیاب شدن و درجه زبری و نرمی آن، مصارف مختلفی در آشپزی دارد. یعنی ممکن است از آسیاب نرم‌تر برای آسیاب کردن دانه‌های ذرت استفاده کنند ولی در هر صورت آرد ذرت هرگز به نرمی آرد گندم نمی‌شود.

آرد ذرت کمتر از نشاسته ذرت مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای ترد کردن خمیرهایی مانند خمیر جوجه چینی، خمیر بنیه، خمیر پیتزا و اسنک استفاده می‌شود. برای تهیه آرد ذرت، دانه‌های ذرت خشک و خام را داخل مخصوص آسیاب کردن آرد ریخته و پودر نسبتاً نرم آرد ذرت بدست می‌آید.

نشاسته ذرت چیست؟

یکی از نشاسته‌هایی که در غذاها و شیرینی‌ها کاربرد زیادی داشته و باعث غلظت غذا می‌شود، نشاسته ذرت است که از دانه‌های ذرت گرفته می‌شود. در دستور بسیاری از کیک و شیرینی‌ها، برای لطافت و نرمی بافت کیک، مقداری نشاسته ذرت جایگزین آرد می‌شود. همچنین در دسرهایی مانند کاسترد و پودینگ، نشاسته ذرت کاربرد زیادی دارد.

در بسیاری از سوپ‌ها، جهت غلیظ شدن غذا از نشاسته ذرت استفاده می‌کنند و زمانی که وارد غذا می‎شود، بی‌رنگ شده و این موضوع جزو ویژگی‌های مهم نشاسته ذرت است. این ماده غذایی محبوب، از لحاظ طعم، رنگ و بو خنثی بوده و به همین دلیل برای تزیین کیک‌ها با فوندانت، در شیرینی‌پزی و کیک‌پزی کاربرد فراوانی دارد. برای درست کردن رولت و کیک اسفنجی ساده، از نشاسته ذرت برای لطیف‌تر شدن بافت آن استفاده می‌کنند. همچنین از نشاسته ذرت می‌توان به جای پودر کاسترد استفاده کرد. در ادامه به بررسی تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت می‌پردازیم.

تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت

برای داشتن شیرینی و کیک لطیف، در بسیاری مواقع به جای مقداری از آرد دستور کیک، نشاسته ذرت را جایگزین می‌کنند. این کار باعث نرمی و لطافت بیشتر کیک می‌شود. علاوه بر این از نشاسته ذرت برای تهیه پودینگ، کاسترد و انواع کرم‌ها و دسرهای استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید آرد ذرت را از نشاسته ذرت تشخیص دهید، یکی سری فاکتورها و تفاوت‌ها دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید. تفاوت نشاسته ذرت و آرد ذرت عبارتند از:

روش تولید

برای تهیه آرد ذرت ابتدا دانه‌های ذرت را کاملاً خشک کرده و سپس از طریق آسیاب مخصوص، دانه‌های ذرت را پودر و به آرد تبدیل می‌کنند. اما برای تهیه نشاسته ذرت از دستگاه‌های صنعتی مخصوص استفاده می‌شود و این فرآیندی زمان‌بر و پیچیده است.

طعم و مزه

زمانی که آرد ذرت و نشاسته ذرت را بچشید متوجه خواهید شد که از آرد ذرت، کاملاً طعم و مزه ذرت را می‌توان تشخیص داد ولی نشاسته ذرت مزه‌ای خنثی داشته و هیچ طعم خاصی ندارد.

رنگ نشاسته ذرت و آرد ذرت

ذرت‌ها بر اساس نژادشان رنگ متفاوتی دارند و ممکن است زرد، سفید، آبی، بنفش و سیاه باشند. بر همین اساس وقتی دانه‌های خشک این ذرت‌ها آرد شوند، رنگ آرد ذرت بر اساس نژاد آن متفاوت خواهد بود. ولی رنگ مرسوم رنگ زرد و یا نخودی است. این در حالی است که نشاسته ذرت همیشه به رنگ سفید است. این مورد یکی از مهم‌ترین تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت است.

بافت نشاسته ذرت و آرد ذرت

درجه زبری و نرمی آرد ذرت متفاوت است و بر اساس کاربرد آن آسیاب می‌شود. در هر صورت آرد ذرت نمی‌تواند به نرمی آرد گندم باشد و همیشه مقداری تردی و زبری را در بافت خود دارد. نشاسته ذرت نسبت به آرد ذرت نرم‌تر و پودری‌تر است و کاملاً حالت آرد نرم و لطیفی دارد.

تفاوت در کاربرد

کاربرد آرد ذرت: لطافت آرد ذرت مانند آرد سمولینا متفاوت است و درجه‌بندی مختلفی دارد. به همین دلیل برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد‌های آرد ذرت عبارتند از:

✅ تهیه کیک‌های مختلف

✅ تهیه نان‌هایی مانند تورتیلا

✅ مورد استفاده در درست کردن سوسیس و کالباس خانگی

✅ جهت ترد شدن کوکو و کتلت

✅ برای درست کردن شیرینی و باقلوا

✅ برای درست کردن دسرهایی مانند حلوا، فرنی و…

کاربرد نشاسته ذرت: نشاسته ذرت کاربرد مختلفی داشته و برای تهیه بسیاری از کیک‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد مصرف نشاسته ذرت عبارتند از:

✅ تهیه دسرهای مختلف، پودینگ‌ها و کاسترد

✅ جهت نرم شدن بافت کیک‌ها و شیرینی‌های مختلف

✅ تهیه فوندانت کیک

✅ برای درست کردن کلوچه، رولت و کیک خامه‌ای

✅ مورد استفاده در سوپ‌ها، خورش‌ها، سس‌ها و…

سخن آخر

آرد ذرت و نشاسته ذرت از نظر ارزش غذایی، شباهت زیادی دارند ولی آرد ذرت به دلیل آسیاب شدن دانه‌های خام ذرت، خواص دانه ذرت را در خود داشته و دارای انواع ویتامین‌ها، فیبر و پروتئین است. اما نشاسته ذرت به دلیل روش تولید، فاقد پروتئین و فیبر است. ولی کاربرد نشاسته ذرت به دلیل رنگ، بو و طعم خنثی آن بیشتر از آرد ذرت است. امیدواریم این مطالب در مورد تفاوت آرد ذرت و نشاسته ذرت مورد توجه شما قرار گرفته باشد.