نشانه های عفونت کلیه؛ چطور بفهمیم به این بیماری مبتلا شده‌ایم؟

منبع: خبرنما

3

1402/3/26

15:45


به طور معمول، علائم عفونت کلیه را تنها پس از مشاهده علائم اولیه عفونت دستگاه ادراری تحتانی تجربه می‌کنید. اگر دچار عفونت ادراری شوید، معمولاً  مدام احساس می‌کنید که باید به دستشویی بروید و ادرار کنید و هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید. اگر UTI بدتر شود و به عفونت کلیه تبدیل شود، احتمالاً علائمی مانند تب و کمردرد را تجربه خواهید کرد. شایع‌ترین نشانه های عفونت کلیه به شرح زیر است…

نشانه های عفونت کلیه؛ چطور بفهمیم به این بیماری مبتلا شده‌ایم؟

عفونت کلیه که به عنوان پیلونفریت شناخته می‌شود، نوعی عفونت ادراری است و زمانی رخ می‌دهد که باکتری وارد بدن می‌شود. دستگاه ادراری سیستم بدن، برای خارج کردن ادرار از بدن است. ادرار از کلیه‌ها، حالب‌ها، مثانه و مجرای ادرار جریان می‌یابد و سپس از بدن خارج می‌شود. عفونت هر قسمت از این دستگاه عفونت ادراری یا UTI نامیده می‌شود. گاهی اوقات، عفونت‌ها می‌توانند تا حالب‌ها و کلیه‌ها بالا بروند و باعث ایجاد پیلونفریت شوند. اما از کجا بفهمیم که عفونت کلیه داریم؟ با هم در این نوشتار خواهیم دید!

علائم عفونت کلیه

به طور معمول، علائم عفونت کلیه را تنها پس از مشاهده علائم اولیه عفونت دستگاه ادراری تحتانی تجربه می‌کنید. اگر دچار عفونت ادراری شوید، معمولاً  مدام احساس می‌کنید که باید به دستشویی بروید و ادرار کنید و هنگام ادرار کردن احساس سوزش دارید. اگر UTI بدتر شود و به عفونت کلیه تبدیل شود، احتمالاً علائمی مانند تب و کمردرد را تجربه خواهید کرد. شایع‌ترین نشانه های عفونت کلیه به شرح زیر است:

درد پهلو

درد پهلو یکی از علائم بارز عفونت کلیه است. این نوع درد به حساسیت و ناراحتی در پهلوها اشاره دارد. در برخی موارد، درد می‌تواند به کشاله ران هم برسد.

مهم است توجه داشته باشید که درد پهلو می‌تواند به شما کمک کند عفونت بالقوه کلیه را از UTI تشخیص دهید. اگر عفونت دستگاه ادراری تحتانی دارید که به کلیه ها سرایت نکرده است، بعید است که درد پهلو را تجربه کنید.

اگر عفونت به کلیه‌ها برسد، درد در یک طرف بدن حس می‌شود. علاوه بر درد، لمس ناحیه ای از پهلو که درد دارد نیز ممکن است آزاردهنده باشد و همچنین ممکن است معده حساس شود. در بیشتر موارد، درد تدریجی است و به جای درد تیز یا کوبنده، مانند یک درد مبهم احساس می‌شود.

نشانه‌های کلی عفونت

زمانی که دچار عفونت کلیه می‌شوید، علائم عمومی عفونت را تجربه می‌کنید. اکثر افراد مبتلا به عفونت کلیه تب بالایی دارند – گاهی اوقات تا ۳۹ درجه یا حتی بالاتر. همچنین ممکن است لرز، خستگی، حالت تهوع و احساس ناخوشی کلی را تجربه کنید، چیزی که به عنوان کسالت و رخوت شناخته می‌شود. به خاطر داشته باشید که لرز و تب بسیار کمتر از یک UTI رخ می‌دهد و شدت کم‌تری دارد.

در حالی که عفونت کلیه شیوع کمتری دارد، ممکن است علائمی مانند سرگیجه، فشار خون پایین و افزایش ضربان قلب نیز ایجاد کند. مهم است علائمی را که تجربه می‌کنید پیگیری کنید و در اسرع وقت درمان تجویز شده را دریافت کنید.

موضوع حائز اهمیت این است که اگر عفونت کلیه درمان نشود، می‌تواند به خارج از دستگاه ادراری و حتی خون گسترش بیابد. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است یک عارضه تهدید کننده زندگی به نام سپسیس را تجربه کنید که باعث علائمی مانند فشار خون بسیار پایین، آسیب دیدن اندام‌ها و گاهی اوقات مرگ می‌شود.

نشانه های عفونت کلیه: تغییر در ادرار

بسیاری از افراد مبتلا به عفونت کلیه متوجه تغییراتی در ادرار خود می‌شوند. ممکن است یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشید:

  • سوزش یا احساس درد هنگام ادرار کردن
  • ادرار مکرر
  • احساس فوریت برای ادرار کردن حتی اگر چیزی وجود نداشته باشد
  • ادرار تیره، بدبو، خونی یا کدر

به خاطر داشته باشید که حتی اگر عفونت ادراری داشته باشید که هنوز به کلیه‌ها سرایت نکرد، این علائم ممکن است رخ بدهند. با این حال، اگر تغییرات ادراری همراه با درد پهلو و سایر علائم مرتبط با عفونت را تجربه می‌کنید، بهتر است در مورد گزینه‌های درمانی ممکن با پزشک خود صحبت کنید.

علائم عفونت کلیه در کودکان

به طور کلی، کودکان بالای پنج سال علائم مشابه با بزرگسالان را تجربه می‌کنند. با این حال، تشخیص عفونت کلیه و UTI در کودکان کوچکتر اغلب دشوارتر است شاید به این دلیل رخ دهد که کودکان همیشه نمی‌توانند دردی را که احساس می‌کنند به درستی توصیف کنند.

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است عفونت کلیه یا UTI داشته باشد، ممکن است بهتر باشد که علائم دیگری را که کودکان مبتلا به عفونت کلیه ممکن است تجربه کنند، بررسی کنید، مواردی چون:

  • کم اشتهایی یا مشکل در تغذیه
  • کمبود انرژی
  • تب با درجه پایین

با این حال، این علائم همیشه منحصر به عفونت کلیه نیستند. اگر متوجه تغییری در سلامت فرزندتان شدید، با پزشک اطفال صحبت کنید تا وضعیت سلامتی او به درستی بررسی شود.

نشانه های عفونت کلیه در افراد مسن

علاوه بر علائم بارز عفونت کلیه، افراد مسن در معرض ریسک بروز تغییرات روانی و شناختی نیز قرار دارند. این تغییرات ممکن است شامل گیجی، مشکل در فکر کردن، مشکلات حافظه یا تغییر در خلق و خو باشد. حتی در بزرگسالانی که از نظر شناختی طبیعی هستند، تغییرات روانی می‌تواند به سرعت در طول عفونت رخ دهد.

توجه به این نکته ضروری است که این تغییرات موقتی هستند. با این حال، افراد مسن یا کسانی که از آنها مراقبت می‌کنند باید برای بهبود علائم و جلوگیری از بروز عوارض بیشتر به دنبال درمان باشند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت کلیه بدون درمان می‌تواند عوارضی ایجاد کند که ممکن است اوضاع کلی سلامت شما را بدتر کند. اگر متوجه تغییراتی در الگوی ادرار خود شدید، علائم مرتبط با عفونت را تجربه کردید، یا درد پهلو داشتید، ضروری است که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

همچنین اگر عفونت ادراری در شما تشخیص داده شده است، اما علائم بهبود نیافتند، یا اگر علائم بدتر شد، باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند آنتی بیوتیک متفاوتی را برای درمان عفونت به شما تجویز کند یا گزینه های جایگزین را در اختیار شما قرار دهد.

کلام پایانی

عفونت کلیه  که به عنوان پیلونفریت نیز شناخته می‌شود، نوعی عفونت دستگاه ادراری (UTI) است. کسانی که دچار عفونت کلیه می‌شوند علائم مرتبط با UTI مانند تغییر در ادرار را تجربه خواهند کرد. با این حال، اگر نشانه هایی مانند تب یا درد را تجربه کردید، ممکن است عفونت به کلیه ها سرایت کرده باشد.

عفونت کلیه می‌تواند درد و ناراحتی شدیدی ایجاد کند و بدون درمان، ممکن است عوارضی هم داشته باشد. به همین دلیل است که در صورت مشاهده تغییر در علائم‌تان، مراجعه به پزشک ضرورت دارد. به این ترتیب بهترین درمان عفونت کلیه را خواهید یافت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو