چرا این جمعیت 9 میلیونی و این خانوارهای 8 میلیونی، به توالت فرنگی دیواری نیاز دارند؟!

منبع: فوت و فن

4

1402/4/2

11:13


ممکن است سالمند باشید یا در منزل‌تان، سالمند یا افرادی دارای ناتوانی جسمانی داشته باشید یا احتمالا برای‌تان اتفاق افتاده که سالمندانی از اقوام، به آپارتمان کوچک شما آمده‌ باشند. در این مواقع، حتی اگر به خاطر شرم یا خجالت، سوال نکنند که توالت فرنگی دارید یا خیر،

چرا این جمعیت 9 میلیونی و این خانوارهای 8 میلیونی، به توالت فرنگی دیواری نیاز دارند؟!

ممکن است سالمند باشید یا در منزل‌تان، سالمند یا افرادی دارای ناتوانی جسمانی داشته باشید یا احتمالا برای‌تان اتفاق افتاده که سالمندانی از اقوام، به آپارتمان کوچک شما آمده‌ باشند. در این مواقع، حتی اگر به خاطر شرم یا خجالت، سوال نکنند که توالت فرنگی دارید یا خیر، هنگام استفاده ار سرویس بهداشتی، امیدوارند یا منتظرند از زبان شما بشنوند: «در صورت تمایل، می‌توانید از توالت فرنگی استفاده کنید.» اینجاست که وجود توالت فرنگی دیواری را به‌ویژه در یک آپارتمان کوچک و برای سالمندان احساس می‌کنید.

البته به جز سالمندان، بسیاری از افراد دیگر مانند معلولان، مصدومان، زنان باردار، بیمارانی که عمل جراحی کرده‌اند و حتی افرادی که هیچ‌کدام از خصوصیات یادشده را ندارند، به دلایل مختلف توالت فرنگی را ترجیح می‌دهند. در مقابل، هنوزعده‌ای، متمایل به سرویس بهداشتی سنتی ایرانی هستند و اساسا با «فرنگی» آن مشکل دارند!

اکنون اگر جمعیت کشور را 85 میلیون نفر و طبق اظهارات مسئولان، آمار سالمندان را حدود 10.5 درصدلحاظ کنیم، به این معناست که حدود 9 میلیون سالمند در کشور داریم؛ جمعیتی که جزءمخاطبان هدفِ استفاده از توالت فرنگی هستند.

علاوه بر جمعیت سالمند، شاخص دیگر برای وجود توالت فرنگی خصوصا دیواری، متراژ پایین خانه‌ها در مقایسه با دهه‌های قبل است. هرچند آمار رسمی دقیق از واحدهای مسکونی در کشور ارائه نشده اما طبق آمارهای منتشرشده، می‌توان میانگین را (بدون احتساب خانه‌های خالی)، حدود 24 میلیون واحد درنظر گرفت که از این میزان، تقریبا یک‌سوم خانواده‌ها در متراژهای کمتر از 70 یا حتی50 مترزندگی می‌کنند. این امر به این معناست که حدود 8 میلیون خانوار با متوسط 3.3 نفر که در مجموع، حدود 26 میلیون نفر می‌شوند، در خانه‌هایی با متراژ کم سکونت دارند. البته با افزایش قیمت مسکن، متراژ واحدها کوچک‌تر می‌شود.

بنابراین رشد جمعیت سالمندان از یک‌طرف و کوچک‌شدن مساحت آپارتمان‌ها از طرف دیگر، استفاده بهینه از فضای ساختمان خصوصا سرویس بهداشتی یا حمام را برای نصب توالت فرنگی ضروری می‌سازد. طبق نظر کارشناسان، حداقل ابعاد مناسب برای سرویس بهداشتی معمولی 1.10×1.20، حداقل ارتفاع 2.20، حداقل فاصله دستشویی از کنار دیوار 45 و عرض آن حداقل 60 سانتی‌متر است.با این روند، نصب توالت فرنگی معمولی در فضای آپارتمان‌های امروزی، فضای زیادی را اشغال می‌کند.

  • مزایای توالت فرنگی دیواری برای سالمندان

بهترین پیشنهاد برای کاهش فضای اشغال‌شده و راحتی سالمندان، داشتن توالت فرنگی دیواری یا وال‌هنگ در دستشویی یا حمام است. این روزها، توالت فرنگی دیواریبه خاطر مزایایی همچون عدم اشغال فضا، اندازه کوچک، نصب دیواری، فاصله از کف سرویس بهداشتی و نظافت آسان، کاربرد زیادی پیدا کرده و نظر بسیاری از خریداران، به‌ویژه خانواده‌های دارای سالمند، معلول یامشکلات جسمانی را به خود جلب کرده است.

توالت فرنگی دیواری تاشو به دلیل اشغال فضای صفر، در حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی کوچک، بسیار مناسب است و به خاطر داشتن گیره نگهدارنده، توالت را بعد از استفاده روی دیوار نگه می‌دارد و اجازه باز شدن به آن نمی‌دهد.

یکی از مزایای ویژه توالت فرنگی دیواری برای سالمندان، ارتفاع قابل تغییر آن است. برای این منظور، وضعیت دیوار، قابلیت نصب توالت روی آن، وزن قابل تحمل و راحتی استفاده برای سالمندان، از نکات قابل توجه است. چنانچه امکان تغییر ارتفاع نباشد، می‌توان از ارتفاع‌دهنده توالت فرنگی روی نشیمن استفاده کرد. در برخی مدل‌های ارتفاع‌دهنده توالت فرنگی دیواری، دستگیره‌ وجود دارد که می‌توان آن را جدا کرد.

در آمریکا، ارتفاع توالت فرنگی دیواری باید بیشتر از 17 تا 19 اینچ باشد. هرچه ارتفاع بالاتر باشد، فشار کمتری به زانو و کمر افراد سالمند و قدبلند وارد می‌شود. همجنین ارتقاع بالاتر، میزان خم شدن برای نشستن را کاهش می‌دهد و این موضوع، برای سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد.

نکته دیگر نظافت است. توالت فرنگی دیواری با توچه به حساسیت و وسواس سالمندان یا اعضای خانواده، برای نظافت هنگام استفاده از سرویس بهداشتی کاربردی است، زیرا به دلیل عدم اتصال به کف زمین، می‌توان فضای زیر آن را تمیز کرد. همچنین با نصب قیف تاشونده در زیر آن، می‌توان از ترشحات جلوگیری کرده و دغدغه‌های ناشی از رعایت بهداشت و پاکیزگی را از بین برد.

از آنجا که سالمندان هنگام نشستن، اصطلاحا وزن خود روی پاها می‌اندازند، استحکام بالای توالت فرنگی دیواری خصوصا برای کسانی که وزن بالاتری دارند، بسیار حائز اهمیت است. استفاده از توالت فرنگی دیواری با دارا بودن قابلیت تحمل 150 کیلوگرم وزن، یک انتخاب هوشمندانه است. در این رابطه، پایه‌های نگهدارنده که حالت زاویه‌دار دارند، وزن بیشتری را تحمل می‌کنند.

همچنین ویژگی مثبت توالت فرنگی دیواری تاشو، برای مستاجران این است که امکان جابجایی آن، در صورت سکونت در منزل جدید وجود دارد؛ موضوعی که برای توالت فرنگی‌های ثابت میسر نیست.

  • بهترین توالت فرنگی دیواری برای سالمندان

در حال حاضر، مدل‌های مختلف توالت فرنگی دیواری تاشو، از نظر جنس بدنه، اتصال به دیوار، قابلیت استحکام، امکانات جانبی مانند دسته‌دار یا بدون دوسته، با قیف و بدون قیف، وجود دارند که با توجه به ویژگی‌های یادشده، قیمت‌های متفاوتی دارند. برندهای آسانا، رسا و سینکو، از معروف‌ترین مدل‌های توالت فرنگی دیواری هستند.

برای سالمندان یا افرادی که دارای بیماری‌ یا معلولیت هستند، به دلیل سهولت استفاده و راحتی در نشست و برخاست، توالت فرنگی دیواری از جنس فلز، دارای ارتفاع بیشتر، امکانات جانبی مانند دستگیره، بالشتک، قیف تاشونده، پایه محافظ، پایه نگهدارنده زاویه‌دار و با قابلیت تحمل وزن بیشتر، توصیه می‌شود.

البته در حال حاضر، فرهنگ استفاده از توالت فرنگی، در بین اقشار مختلف جامعه، رو به رشد است و مختص سالمندان یا بیماران نیست؛ به‌گونه‌ای که بسیاری از جوانان نیز توالت فرنگی را نسبت به سرویس‌ بهداشتی معمول ترجیح می‌دهند؛ خصوصا کسانی که به طراحی مدرن، علاقه یا با آن سروکار دارند،زیرا وضعیت معلق وال‌هنگ‌ها، حس فضای مدرن به سرویس بهداشتی می‌دهد.

  • از کجا توالت فرنگی دیواری بخریم؟

بهترین شیوه برای آگاهی 9 میلیون سالمند و بیش از 25 میلیون نفر دارای منازل کم‌متراژ (8 میلیون خانوار)، درباره بهترین و متنوع‌ترین انواع توالت فرنگی‌ دیواری تاشو با مدل‌ها و قیمت‌های مختلف، مراجعه به ‌سایت‌‌های معتبر در حوزه تجهیزات سلامت است. وب‌سایت دکتر مهندس، علاوه بر راهنمایی خریداران برای خرید توالت فرنگی دیواری، ویژگی‌ها، مزایا و برندهای مطرح با امکان مقایسه بهترین محصول را به متقاضیان به‌ویژه سالمندان ارائه می‌کند تا «سهولت درکهولت» را تجربه کنند و دغدغه‌ خاصی برای استفاده از سرویس بهداشتی فرنگی نداشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو