نقد و بررسی فیلم Extraction 2 | اکشن چشم‌نواز

منبع: گیمفا

3

1402/4/4

13:32


پس از سه سال فیلم Extraction 2، نسخه دوم فیلم Extraction اثری اکشن و هیجان‌انگیز با بازی کریس همسورث منتشر شد. در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار اثری با نام Extraction یا همان استخراج منتشر شد. فیلمی اکشن با بازی کریس همسورث و گلشیفته فراهانی و به کارگردانی سم هارگریو که توجهات را به خود […]

نقد و بررسی فیلم Extraction 2 | اکشن چشم‌نواز

پس از سه سال فیلم Extraction 2، نسخه دوم فیلم Extraction اثری اکشن و هیجان‌انگیز با بازی کریس همسورث منتشر شد.

در سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار اثری با نام Extraction یا همان استخراج منتشر شد. فیلمی اکشن با بازی کریس همسورث و گلشیفته فراهانی و به کارگردانی سم هارگریو که توجهات را به خود جلب کرد.

فیلمی که همانگونه که از نامش پیداست، قصه ماموریت غیرممکن خارج کردن شخصی از یک محیط را روایت می‌کرد.

پس از پایان فیلم اول و با سه سال فاصله، حال سم هارگیو دومین فیلم این مجموعه با نام Extraction 2 را ساخته است. مجموعه‌ای که بنظر می‌رسد فعلا ادامه خواهد داشت و باید دست کم منتظر یک فیلم دیگر از سری فیلم‌های Extraction باشیم.

در Extraction 2 نیز مجددا با کریس همسورث و گلشیفته فراهانی همراه می‌شویم، با این تفاوت که در این فیلم گلشیفته فراهانی حضور به مراتب پررنگ‌تری نسبت به فیلم اول دارد و در ایفای نقش خود نیز به همانند کریس همسورث خوب ظاهر شده است.

قصه فیلم Extraction 2 نیز مشابه به قصه نسخه اول است. بار دیگر تایلر با بازی کریس همسورث ماموریت دارد تا افرادی را از جایی فراری داده و خارج کند.

این بار هدف تیم او خانواده‌ای در گرجستان است که پدر این خانواده با نام داویت، سردسته یک باند مخوف مواد مخدر بوده و پس از بازداشت همسر و فرزندان خود را نیز به زندان منتقل کرده است. از قضا همسر داویت، خواهر میا یعنی همسر سابق تایلر نیز می‌باشد. حال تایلر قصد دارد تا در ماموریتی غیرممکن این خانواده را از زندان و از چنگ داویت فراری دهد.

آثار اکشن و هیجان‌انگیز اکثرا با هدف سرگرمی مخاطب ساخته می‌شوند. بنابراین اولین اصل در چنین آثاری رسیدن به این هدف است. چراکه در صورتی که چنین اثری حتی نتواند مخاطب‌ را سرگرم کند، در همه ابعاد یک اثر شکست خورده خواهد بود.

فیلم Extraction 2 در این زمینه موفق است. این فیلم می‌تواند رتیم خود را حفظ کرده و تا حد زیادی در سرگرم کردن مخاطب خود موفق باشد.

یکی از دلایل مهم رسیدن به این موفقیت، طراحی و اجرای دقیق و با کیفیت لحظات اکشن است. Extraction 2 بدون شک اثری به شدت چشم‌نواز است.

این فیلم دارای اکشنی بسیار باکیفیت با طراحی و اجرای خیلی خوب می‌باشد. برداشت‌های بلند در هنگام لحظات اکشن، تماشای آن را به تجربه‌ای بسیار لذت‌بخش تبدیل کرده است.

کارگردانی فیلم Extraction 2 و به تصویر کشیدن اکشن طراحی شده در این فیلم مهم‌ترین نقطه قوت این اثر می‌باشد. این اکشن با کیفیت علت اصلی همان سرگرم‌کننده بودن این فیلم است.

فیلم لحظات اکشنی دارد که به جرئت می‌تواند مخاطب را به تصویر میخکوب کرده و با او کاری کند تا لحظه‌ای چشم از تصویر برندارد. برداشت‌های بلند کارگردان در هنگام لحظات اکشن علاوه بر آن که بسیار مشکل و سخت می‌باشد، یادآور بازی‌های ویدیویی است.

در واقع می‌توان گفت که فیلم Extraction 2 اثری تکنیکال است. فیلمی که تمام تمرکز خود را بر روی تکنیک‌های دوربین و کارگردانی گذاشته است که نتیجه آن خلق لحظات اکشن با کیفیت و بسیار چشم‌نواز است.

اما مشکل بزرگی که در نسخه اول فیلم وجود داشت در فیلم Extraction 2 نیز تکرار می‌شود. فیلم Extraction 2 در بخش فیلمنامه بسیار فقیر است.

فیلم هر چه در اکشن و کارگردانی آن موفق است، در فیلمنامه عملکرد ضعیفی دارد. فیلمنامه فیلم Extraction 2 پیش از هر چیز بسیار یکنواخت است.

فیلمنامه‌ای که از ابتدا تا انتهای آن چندان دچار غافلگیری نمی‌شویم و عملا در آن خبری از نقاط عطف نیز نیست. بنابراین فیلمنامه این فیلم یکنواخت و قابل پیش‌بینی می‌باشد و حتی کوچک‌ترین گره یا بالا و پایینی در آن وجود ندارد.

همین موضوع باعث می‌شود تا میزان علاقه مخاطب به صحنه‌های اکشن بیش از پیش افزایش یابد و فیلم در لحظات غیر اکشن خود دچار نوعی سکته می‌شود تا دوباره به اکشن بعدی برسد.

فیلمنامه در بسیاری از لحظات بسیار ساده‌انگارانه بوده و به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد فیلم تنها قصد داشته تا از این لحظه از قصه عبور کند و هیچ تفکر جدی پشت چگونگی آن وجود نداشته است.

از مشکلات دیگر فیلمنامه فیلم Extraction 2 که در نسخه اول نیز دیده می‌شد، تلاش برای دراماتیک کردن لحظات است در حالی که این لحظات دراماتیک‌ بسیار اجباری و مصنوعی به نظر می‌رسند.

در واقع فیلم سعی می‌کند تا مخاطب را قانع کند که در حال تماشای لحظه‌ای دراماتیک است اما در عمل اصلا اینگونه نیست. بنابراین فیلمنامه فیلم Extraction 2 به درستی دراماتیزه نشده است.

در کنار آن همچنان شخصیت‌های منفی این فیلم با وجود آنکه همه نوع امکاناتی را در اختیار دارند، خیلی ترسناک به نظر نمی‌رسند و مخاطب همواره در ذهن خود می‌داند که تایلر و گروهش موفق می‌شوند. فیلم همچنین تمرکز بسیار زیادی بر روی یک ویژگی از گذشته تایلر دارد و هیچ چیز دیگری به شخصیت او اضافه نمی‌کند و در حال تماشای همان تایلر نسخه اول هستیم که چند بار دیگر گذشته او با فرزندش را می‌شنویم.

در واقع تمام نقاط قوت فیلم Extraction 2 در کارگردانی، اکشن و اجرا در فیلمنامه جبران شده است. فیلمنامه این اثر تک بعدی و بسیار سطحی است که در همان ابتدا به ذهن هر شخصی می‌رسد و کمترین میزان شاخ و برگ و پرداخت را دارد. این در حالی است که فیلم می‌تواند با اضافه کردن کمی عمق به فیلمنامه این فیلم را به اثر جدی‌تری تبدیل کند.

بنابراین فیلم Extraction 2 اثری بسیار چشم‌نواز و تماشایی است. به آن معنا که مخاطب می‌تواند به مدت دو ساعت از تماشای لحظه به لحظه اکشن آن لذت ببرد. اثری تکنیکال که با دقت زیادی اکشن خود را طراحی و اجرا کرده است.

اما از طرف دیگر به نظر می‌رسد توجه بسیار زیاد به این موضوع باعث شده تا فیلم از نظر فیلمنامه و روایت بسیار ناتوان و ابتدایی باشد.

در یک کلام فیلم Extraction 2 اثری پر از لحظات اکشن ناب است اما این لحظات بر روی یک روایت منسجم و دقیق سوار نشده است. در واقع مشغول تماشای تکه تکه‌های اکشنی هستیم که با یک روایت به یکدیگر متصل نشده‌اند و هر کدام به تنهایی از نظر بصری بسیار تماشایی هستند.

به نظر می‌رسد که این مجموعه نشان داده است که کار خود را در اجرا بسیار خوب بلد است. بنابراین امیدواریم که برای فیلم سوم خود وقت و تمرکزی بیشتر بر روی فیلمنامه، روایت و شخصیت‌های خود بگذارد تا در کنار یک اکشن قوی با فیلمنامه‌ای عمیق‌تر نیز روبرو باشیم. چراکه حتی اکشنی با این سطح کیفیت اگر در کنار روایتی قوی قرار نگیرد، از جایی برای مخاطب تکراری و عادی خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو