عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست

عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست


منبع: وقت مد

4

1402/4/6

14:51


با تمام عوامل پیری زودرس پوست آشنا شوید! تمام روش های درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست را آموزش ببینید✔

عوامل پیری زودرس پوست را بشناسید! درمان، پیشگیری، نشانه های پیری زودرس پوست

احتمالا برای شما هم سوال شده است که چه عواملی باعث پیری زودرس پوست میشود. در جامعه امروزی به دلیل آسیب اشعه ماوراء بنفش، آلودگی و عوامل دیگر، پوست ما سریعتر از گذشته پیر میشود. خوشبختانه، امروزه راه های مختلفی برای کند کردن روند پیری زودرس پوست، وجود دارد.
هنگامی که اولین چین و چروک ها و لکه ها روی صورت ظاهر می شوند، شاهد پیری پوست خواهیم بود. به طور کلی سلول‌های پوستی، پیر شدن معمولی را با افزایش سن تجربه می‌کنند.
اما چه عواملی بر سریعتر شدن روند پیری پوست، تاثیر می‌گذارند؟ چگونه می‌توانیم از ایجاد چین و چروک و لکه های سریع پوست جلوگیری کنیم؟ آیا روش‌هایی برای درمان پیری زودرس پوست وجود دارد؟ در این قسمت از سری مطالب مربوط به آرایش، زیبایی و سلامت پوست وقت مد (Vaghtemod)، کلیه نکات لازم درباره پیری زودرس پوست و چگونگی برخورد با آن، علت، علائم و درمان آن را خواهیم گفت.

برای آشنایی با جدیدترین و ضروری ترین نکته های آموزشی زیبایی و آرایشی به این سری از مطالب وقت مد را دنبال کنید.

پیری زودرس پوست چیست؟

روند پیری پوست (چین و چروک و لکه ها)؛ یک تکامل طبیعی و غیرقابل توقف است که همه ما به طور غیرقابل تغییری در معرض آن هستیم. در پیری زودرس پوست؛ نه تنها عامل ژنتیکی دخالت می‌کند، بلکه سایر عوامل محیطی و سبک زندگی فرد نیز در بروز این مسئله پوستی دخالت دارند.

در واقع پیری زودرس پوست؛ آسیبی است که پوست ما متحمل می‌شود که با سن بیولوژیکی ما مطابقت ندارد. به عبارت دیگر علیرغم اینکه بدن ما در طول سالیان دراز، دستخوش تغییرات منطقی و طبیعی می‌شود، این روند پیری در سنین جوانی به خصوص در پوست و صورت با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

مطالعه بیشتر: سیاهی زیر چشم چرا به وجود می‌آید!؟ ۱۲ مدل از انواع روش درمان کبودی و سیاهی زیر چشم.

اولین محرک پیری زودرس پوست چیست؟

یکی از محرک‎های پیری زودرس صورت؛ لکه ها هستند. قبل از چین و چروک و افتادگی صورت، لکه ها شروع به هشدار به ما می‌کنند که مشکلی در صورت ما، وجود دارد. پس از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید یا به دلیل مصرف تنباکو و الکل، پوست شکننده صورت شروع به ایجاد لکه های مجزا میکند یا در قسمت‌های تیره رنگ پوست، رنگ زرد به خود می‌گیرد.

علائم پیری زودرس پوست صورت

اولین نشانه پیری پوست لکه ها هستند.

در این مورد بخوانید: آموزش انتخاب بهترین ضد آفتاب برای پوست! راهنمای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب.

به همین دلیل باید از بروز لکه ها و بی‌نظمی‌های جدید در رنگ پوست و یا از بین رفتن درخشندگی صورت، کاملاً آگاه باشیم زیرا این امر ما را در هنگام انجام اقدامات لازم برای به تاخیر انداختن پیری زودرس پوست، هوشیار نگه می‌دارد.

در مورد زیبای و سلامت پوست بیشتر بدانید: انواع جوش صورت و بدن، علت، تشخیص و درمان آن را بشناسید!.

عوامل اصلی پیری زودرس پوست

دلایل زیادی برای پیری زودرس پوست وجود دارد که؛ آلودگی، سبک زندگی و ژنتیک و انواع جنس پوست از مهم‌ترین آنها می‌باشد. علل پیر شدن سریع پوست را می‌توان به دو نوع اساسی داخلی و خارجی تقسیم کرد.

  • علل داخلی پیری زودرس پوست:
    پیری زمانی یک فرآیند طبیعی است که بلافاصله پس از تولد شروع می‌شود. دلایل داخلی پیری زودرس پوست؛ شامل عوامل ژنتیکی و بیوشیمیایی و همچنین اثرات ناشی از تغییرات هورمونی در طول زندگی است. این تغییرات، پوست را نازک‌تر با ظاهری کم‌رنگ‌‌تر کرده و باعث می‌شود که پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام خود را از دست دهد.
  • علل خارجی پیری زودرس پوست:
    از آنجایی که پوست صورت، دائماً با محیط در تماس است، متحمل تهاجماتی می‌شود که باعث تغییر در عملکرد طبیعی و پیر شدن سریع آن می‌گردد. عوامل خارجی متعددی بر سریعتر شدن این فرآیند مانند آلودگی و عادات سبک زندگی مانند سیگار کشیدن، مصرف بیش از حد قند و قرار گرفتن در معرض نور خورشید تاثیر می‌گذارند.

مطالعه بیشتر در زمینه پوست: پیلینگ پوست چیست؟ فواید و عوارض و مشکلات پیلینگ پوست صورت.

دلایل خارجی پیری زودرس پوست چیست؟

از جمله عوامل خارجی و دلایل پیریزی زودرس پوست، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

1- اشعه نور‌خورشید، یکی از دلایل خارجی پیری زودرس پوست است

نور مستقیم خورشید؛ می‌تواند به پوست ما آسیب برساند. در واقع، تنها راه مطمئن برای گذراندن یک روز در ساحل و یا روزهای آفتابی، استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از آن در برابر اشعه های خورشید می‌باشد.

نور خورشید و اشعه UV؛ عامل اصلی پیری زودرس پوست است. تقریباً 90٪ از تغییرات قابل مشاهده که معمولاً به پیری سریع پوست نسبت داده می‌شود، ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) می‌باشد. بنابراین، هر روز چه در هوای آفتابی و چه ابری از یک ضد آفتاب با طیف وسیع برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، استفاده کنید.

در زمینه پوست بخوانید: مهمترین روتین مراقبت از پوست در شب را آموزش ببینید.

2- آلودگی هوا

کثیفی، دود، گازهای سمی و رادیکال‌های آزاد می‌توانند جذب پوست شوند و روند طبیعی پیری را تسریع کنند. روز به روز قرار گرفتن در معرض آلودگی، عوارض جانبی ناخوشایندی برای پوست (از جمله کم آبی، چین و چروک، خطوط ریز، ضعیفی و شل شدن پوست، تیرگی و حساسیت بیش از حد) ایجاد می‎کند.

آلودگی هوا از عوامل پیری زودرس پوست

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا روند پیری صورت را تسریع می‌کند.

بیشتر بدانید: منافذ باز پوست چیست؟ علت و درمان باز شدن منافذ پوست.

3- رژیم غذایی نامناسب

غذاهای فرآوری شده و سرشار از قند، سدیم و چربی‌های ترانس، سلامت و پوست شما را تخریب می‌کنند. کم خوردن پروتئین هایی که پوست را صاف و جوان نگه می‌دارند نیز باعث تخریب الاستین و کلاژن می‎شود.

یک رژیم غذایی نامناسب، می‌تواند باعث تیرگی، تورم، قرمزی، آکنه و موارد دیگر گردد. درصورتیکه می‌خواهید از پیری زودرس پوست جلوگیری کنید و آن را تمیز و سالم نگه دارید، تغذیه صحیح ضروری می‌باشد.

بیشتر بدانید : خواص شگفت انگیز روغن آرگان (Argan oil)! کاربرد روغن آرگان برای پوست، مو و ناخن.

استرس، یکی از علت های خارجی پیری زودرس است

در هنگام داشتن استرس، هورمون کورتیزول افزایش می‌یابد که این هورمون در تولید سبوم، میکروسیرکولاسیون و سطح هیدراتاسیون تأثیر دارد. برای جلوگیری از آسیب پوست و روندی پیری زودرس آن، حتما استرس خود را تا حد امکان به حداقل برسانید.

بیشتر بدانید: اندولیفت چیست؟ کاربرد، عوارض و فواید، حقایق علمی.

سبک زندگی نامناسب

برخی عادات بد و سبک زندگی نامناسب (مانند برنزه کردن محافظت نشده پوست، سیگار کشیدن و دستمال‌های آرایشی برای پاک کردن صورت) منجر به پیری سریع‌تر پوست می‌شوند.

مطالعه بیشتر: بهترین و سریعترین روش‎ درمان جوش زیر پوستی! همه حقایق مهم درمورد درمان جوش کیستیک.

نشانه ها و علائم پیری زودرس پوست

در پایین، برخی از نشانه ها و علائم پیری زودرس پوست را به شما ارائه می‌کنیم:

  • خطوط ظریف و چین و چروک‌های عمیقی که با گذشت زمان بیشتر می‌شوند.
  • سلول‌های مرده پوست سریع‌تر جمع شده، پوست زبرتر و خطوط آن واضح‌تر می‌شود.
  • پوست صورت، شادابی خود را از دست داده و کدر و بی روح به نظر می‌رسد.
  • منافذ پوست اغلب مسدود می‌شود که  منجر به تجمع ناخواسته آلودگی‌ها خواهد شد.
  • توانایی سیستم گردش خون برای انتقال اکسیژن، مواد مغذی و حذف مواد زائد کند شده و منجر به کم رنگ شدن چهره می‌شود.
  • بیرونی‌ترین لایه های پوست با کند شدن کلاژن و الاستین، شروع به ریزش می‌کنند. (درباره لایه برداری پوست بیشتر بدانید.)
  • پوست صورت، واکنش پذیرتر و حساس‌تر می‌شود.
  • لکه های پیری پوست، شروع به شکل‌گیری می‌کنند.

علت پیری زودرس پوست صورت را مشاهده می‌کنید.

نشانه ها و علائم پیری زودرس پوست را مشاهده می‌کنید.

درمورد پوست بخوانید: بهترین و سریعترین روش از بین بردن لک صورت! با بهترین انواع روش درمان لک صورت آشنا شوید.

راه های پیشگیری از روند پیری زودرس پوست

در زیر روش‌های پیشگیری و جلوگیری از روند پیر شدن زودرس پوست را آموزش میبینید:

  • هر روز از ضد آفتاب مناسب برای پوست خود استفاده نمایید. علاوه بر فصل تابستان و روزهای آفتابی در زمستان و هر زمانی که به بیرون می‌روید، حتما از یک کرم محافظ آفتاب بهره بگیرید. با انجام این کار از ایجاد لکه های ناشی از اشعه UVA جلوگیری می‌کنید.
  • برای پیشگیری از روند پیری زودرس پوست؛ روزانه حداقل 2 لیتر آب بنوشید. به لطف آبرسانی، پوستی روشن و صاف هم در بیرون و هم در داخل بدن به دست می آید. نوشیدن آب برای داشتن پوستی زیبا و جوان ضروری می‌باشد.
  • برای داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ویتامین‌ها، بتاکاروتن، اسیدهای چرب گیاهی و حبوبات برای پیشگیری از پیری و بسیاری از مشکلات دیگر پوست ضروری می‌باشد. غذاهای متنوع بخورید و قبل از هر چیز خود را از سبزیجات، میوه ها و پروتئین بدون چربی محروم نکنید. (مطالعه بیشتر: بیوتین (Biotin) چیست؟ آیا بیوتن به درمان ریزش مو کمک میکند؟)
  • بین 7 تا 8 ساعت بخوابید. هر روز 10 دقیقه زودتر بخوابید تا در نهایت به 8 ساعت خواب در روز برسید تا درنهایت به پوستی شفاف و زیبا دست یابید.
  • آلودگی هوا که در بسیاری از شهرها رایج است باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد رد پوست شده و اثرات قرار گرفتن در معرض نور خورشید را تشدید می‌کند. محافظت روزانه از پوست با یک محصول SPF مناسب به کند شدن روند سریع پوست کمک می‌کند.
  • مواد شیمیایی و نیکوتین موجود در سیگار به روشی مشابه آلودگی، باعث ایجاد استرس اکسیداتیو می‌شود. به همین علت، ترک سیگار به جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می‌کند.

در مورد زیبایی و سلامت پوست بخوانید: اسکراب صورت و بدن چیست؟ نحوه استفاده، مضرات و انواع اسکراب پوست و صورت.

روش‌های درمان پیری زودرس پوست

استفاده از محصولات نامناسب با توجه به نوع پوست (کرم مرطوب کننده، آبرسان و یا لوازم آرایشی) به مرور زمان باعث پیر شدن سریع پوست می‌شود. بعد از تشخیص نوع پوست (چرب، خشک، مختلط، معمولی)، حتما با مواد ضروری روزانه مناسب (کرم آبرسان و ضد آفتاب) آن را تقویت نمایید.

درمان پیری زودرس پوست با استفاده از ماسک های مخصوص پوست

استفاده از ضدآفتاب و پاک کننده مناسب پوست؛ از پیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.

از طرفی، یک پاک کننده ملایم صورت؛ پوست را بدون خشک کردن پاک می‌کند. همچنین از یک محصول مرطوب کننده مراقبت از پوست که مانع از پیری سریع صورت شما می‌شود، بهره بگیرید.
به طور کلی دو بار در روز، پوست خود را با یک ضدآفتاب با طیف وسیع پاکسازی و مرطوب کنندگی محافظت کنید. درمان‌های ضد پیری صورت باید از 20 سالگی شروع شود تا پوستی قوی، سالم و انعطاف پذیر در برابر اثرات سمی داشته باشید.

در زیر به تعدادی از روش‌های درمان پیر شدن سریع پوست اشاره می‌کنیم:

1- لایه برداری پوست، بهترین روش درمان پیری زودرس

لایه برداری منظم، می‌تواند خطوط ریز و چین و چروک پوست را کاهش دهد و حتی از بدتر شدن آنها جلوگیری کند. همچنین لایه برداری به باز کردن منافذ، کاهش هایپرپیگمانتاسیون، به حداقل رساندن ظاهر سیاهی و کاهش تولید چربی اضافی پوست کمک می‌کند. نکته اصلی این است که اسکراب مناسب برای نوع پوست خود را پیدا کنید.

بیشتر بدانید: میکرونیدلینگ، میکرودرم  و موثرترین روش های جوانسازی پوست را در مجله وقت مد بخوانید.

2- یک متخصص پزشک زیبایی قابل اعتماد پیدا کنید

مراجعه به یک متخصص در زمینه زیبایی و پوست، باید اولین قدم شما برای معکوس کردن پیری زودرس پوست باشد. یک متخصص خوب در مورد موضوعاتی مانند سبک زندگی سالم و انتخاب محصولات مناسب با نوع پوست شما به شما مشاوره می‌دهد.

3- ترمیم کردن سد محافظ طبیعی پوست

درصورتیکه، آسیب دیدن موانع پوستی، نمی‌توانید پوستی سالم و محافظت شده داشته باشید. بنابراین باید یاد بگیرید که چگونه سد پوست خود را ترمیم کنید و همیشه با یک متخصص پوست مشورت نمایید.

درباره پوست بدانید: اتو صورت یا درما اف چیست؟ فواید، مضرات و آموزش استفاده از اتوی صورت که بهتر است بدانید!.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو