نقد فیلم Indiana Jones 2023 ؛ یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی

نقد فیلم Indiana Jones 2023 ؛ یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی


منبع: فیگار

3

1402/4/9

20:30


Indiana Jones 2023 یکی از مهم‌ترین آثار سینما در سال 2023 می‌باشد که چند روز دیگر اکران عمومی می‌شود. در ادامه به نقد فیلم Indiana Jones 2023 خواهیم پرداخت.

نقد فیلم Indiana Jones 2023 ؛ یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی

Indiana Jones 2023 یکی از مهم‌ترین آثار سینما در سال 2023 می‌باشد که چند روز دیگر اکران عمومی می‌شود. در ادامه به نقد فیلم Indiana Jones 2023 خواهیم پرداخت.

ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت، یا همان Indiana Jones and the Dial of Destiny یک فیلم اکشن ماجراجویی آمریکایی محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی جیمز منگولد و نویسندگی مشترک منگولد، جز باترورث، جان هنری باترورث و دیوید کوپ است که در نقد فیلم ایندیانا جونز نظرات منفی نگرفته است.

این فیلم توسط Walt Disney Pictures و Lucasfilm Ltd توزیع شده است. فرنچایز ایندیانا جونز با هنرنمایی هریسون فورد در آخرین نقش آفرینی خودش از باستان شناس معروف سینما، هنرنمایی کرده است.

از بازیگران جدید این فیلم می‌توان به فیبی والر-بریج، آنتونیو باندراس، توبی جونز، بوید هالبروک، اتان ایزیدور و مدز میکلسن اشاره کرد. داستان این فیلم در سال 1969 اتفاق می‌افتد، ایندیانا جونز و دخترخوانده‌اش هلنا شاو تلاش می‌کنند دستگاهی را پیدا کنند که می‌تواند مسیر تاریخ را قبل از یورگن وولر، دانشمند نازی که نازی شده است را تغییر دهد.

نقد فیلم Indiana Jones 2023

یک ماجراجویی فراموش‌نشدنی

شما می‌توانید فهرست بررسی Indiana Jones را در یک نگاه در لیست زیر مشاهده کنید:

مقالات مکمل:

نقد فیلم Indiana Jones 2023

نقد فیلم Indiana Jones 2023

Dial of Destiny تنها فیلم از این مجموعه است که نه توسط استیون اسپیلبرگ کارگردانی شده و هر دو به عنوان تهیه کننده اجرایی فعالیت می‌کنند. همچنین این تنها فیلم از این سری است که توسط پارامونت پیکچرز توزیع نمی‌شود.

بیشتر بخوانید:

بهترین سریال های 2023

بهترین انیمیشن های 2023

درباره فیلم

نقد فیلم Indiana Jones 2023

نقد فیلم ایندیانا جونز

برنامه ریزی برای پنجمین فیلم ایندیانا جونز به اواخر دهه 1970 برمی‌گردد؛ زمانی که لوکاس و اسپیلبرگ با پارامونت برای چهار دنباله از Raiders of the Lost Ark (1981) مذاکره کردند. لوکاس در سال 2008 شروع به تحقیق در مورد ابزارهای داستانی بالقوه برای فیلم پنجم کرد، اگرچه این پروژه سال‌ها متوقف شد.

در سال 2018، جاناتان کاسداناو به جای Koepp استخدام شد که در سال 2019 برای نوشتن بازگشت و در نهایت پروژه را ترک کرد. اسپیلبرگ قرار بود این فیلم را کارگردانی کند، اما در سال 2020 کنار رفت و منگولد جای او را گرفت.

فیلمبرداری در ژوئن 2021 آغاز شد و در مکان‌های مختلفی از جمله بریتانیا، ایتالیا و مراکش انجام شد و در فوریه 2022 به پایان رسید. این فیلم با بودجه تولید تخمینی 295 میلیون دلار، گران‌ترین فیلم مجموعه ایندیانا جونز نیز هست. به عنوان یکی از پرهزینه ترین فیلم‌هایی که تا به حال ساخته شده است.

ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت اولین نمایش جهانی خود را در هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن در 18 مه 2023 انجام داد و در 30 ژوئن 2023 در ایالات متحده اکران شد. این فیلم، در تحلیل فیلم سینمایی Indiana Jones با نقدهای متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد که عملکرد فورد و منگولد را تحسین کردند. کارگردانی و سکانس‌های اکشن، اما استفاده بیش از حد از جلوه‌های ویژه را مورد انتقاد قرار داد و فیلم را نسبت به قسمت‌های قبلی ضعیف‌تر دانست.

نقد فیلم Past Lives 2023

نقد فیلم Indiana Jones 2023

تحلیل فیلم سینمایی Indiana Jones

این فیلم، یک کیمیاگری موثر، بدون شکستن قالب و تظاهر، اما بسیار بسیار لذت بخش است. اما در این فیلم، منگولد درمان لوگان را به ایندیانا جونز می‌دهد، اما آیا کسی می‌خواهد یک فیلم غم‌انگیز و افسرده‌کننده ایندیانا جونز ببیند؟ پایانی قدرتمند و جسورانه که به شما می‌چسبد؛ اما نه برای فرنچایز محبوبی که همه ما می‌شناسیم و دوستش داریم.

در هر صورت، قطعه پایانی ایندیانا جونز، یک فرار دو و نیم ساعته با نشاط، با پایانی صراحتاً ناخوشایند که باعث خوشحالی محققین روایت‌های زمانی می‌شود است. منگولد، با فیلمسازی کاملاً ماهرانه‌اش ما را مبهوت می‌کند. این یک فیلم کوبنده، و شاید برای برخی کسل کننده باشد.

این فیلم، یک مهمانی خداحافظی است که هیچکس خواستار آن نشد و جشنی بود که شاید می‌توانست زودتر به پایان برسد؛ اما یک مهمانی ارزشمند اگر دلیلی نداشت جز نمایش صحنه دزدی فیبی والر-بریج در نقش هلنا شاو.

این فیلم بسیار ماهرانه ساخته شده است. یک بازی پایانی که به طرز تحسین برانگیزی جسورانه است. اما پس از 40 سال خیمه‌هایی با حضور دایناسورها، بیگانگان، روبات‌ها، جادوگران و ابرقهرمانان، ساختن یک اکشن ماجراجویی برای هیچکس احساس تازگی نداد.

نقد فیلم Past Lives 2023

نقد فیلم Indiana Jones 2023

بررسی Indiana Jones

اگر فیلم شخصیت نام تجاری اسپیلبرگ را نداشته باشد، جیمز منگولد اعتبار را در این فیلم، نمی‌تواند به فرانچایز بیاورد. این فیلم از دید برخی از هواداران، شاهکار می‌باشد، اما حاوی مقدار زیادی ارزش سرگرمی و هیجان‌های فراوان می‌باشد که جای خوبی برای پایان نشان می‌دهد.

فیلم آخر ایندیانا جونز، با اکشن فراوان، چند صحنه جالب و چند بازی خوب پیش می‌رود. برای فیلمی که در مورد شخصیتی که به گذشته نگاه می‌کند، باید امیدوار بود که چیز جدیدی یاد گرفته باشد نه اینکه فقط همان چیزی را که همه ما قبلاً خیلی بهتر دیده بودیم، دوباره تکرار کند، با تمامی خوبی‌هایش این فیلم، این کار را انجام داد.

Indiana Jones and the Dial of Destiny یک خداحافظی پر اکشن با شخصیت نمادین هریسون فورد و یک انفجار مطلق از یک زمان است. اگر راهی برای بیرون رفتن وجود داشته باشد، ایندیانا جونز و شماره گیری سرنوشت بهترین راه را برای خداحافظی پیدا می‌کنند. با احترام به گذشته، تسخیر روح فرنچایز و انجام دقیقاً همان کاری که ایندیانا جونز بهترین کار را انجام می‌دهد. بازی متعهدانه هریسون فورد نه تنها این سری فراچایز را زنده و سرگرم‌کننده نگه می‌دارد، بلکه ما را به تأمل در مورد اهمیت این نقش نمادین هم از نظر حرفه‌ای و هم در تاریخ سینما دعوت می‌کند.

بررسی ساختاری منتقدین

نقد فیلم Indiana Jones 2023

نقد فیلم Indiana Jones 2023

این فیلم، در وب‌سایت جمع‌آوری نقد Rotten Tomatoes، نمره 68 درصد از 209 منتقد، با میانگین امتیاز 6.3/10 دربافت کرد. اجماع این وب‌سایت می‌گوید:

به اندازه ماجراجویی‌های قبلی هیجان‌انگیز نیست، اما عجله نوستالژیک دیدن دوباره هریسون فورد در صحنه به ایندیانا جونز و Dial of Destiny کمک می‌کند تا چند قطعه نهایی از گنج سینمایی را پیدا کنند.

متاکریتیک که از میانگین وزنی استفاده می‌کند، بر اساس 49 منتقد، امتیاز 57 از 100 را به فیلم اختصاص داده است که نشان دهنده بررسی‌های ترکیبی یا متوسط است. جان نوجنت از مجله امپایر چهار ستاره از پنج ستاره را به فیلم داد و عملکرد فورد را تحسین کرد و خاطرنشان کرد که فیلمبرداری منگولد با اعتماد به نفس در میان مجموعه‌های اکشن پشت صحنه اکشن حرکت می‌کند و با سرعتی دیوانه‌وار پیش می‌رود.

Bilge Ebiri، در نقد فیلم Vulture، فیلم را سرگرم کننده نامید، اما اذعان کرد که مقایسه با قسمت‌های قبلی قابل مقایسه نیست. ژرمن لوسیه، در نقد فیلم برای io9، فیلم را به دلیل داشتن پیش‌فرض عالی، اکشن هیجان‌انگیز، شوخی‌های فوق‌العاده، و برخی پیچ‌وخم‌ها و چرخش‌های خارق‌العاده تحسین کرد.

اوون گلیبرمن از ورایتی این فیلم را به‌عنوان یک قطعه نوستالژیک به‌طور وظیفه‌شناسانه، اما در نهایت نسبتاً شادی‌بخش توصیف کرد. این پنجمین قسمت از مجموعه ایندیانا جونز است. دیوید رونی نیز برای هالیوود ریپورتر از فیلم انتقاد کرد و نوشت:

این یک فیلم بزرگ و غم‌انگیز است که همه چیز را پشت سر می‌گذارد، اما هرگز لذت زیادی در این روند نمی‌یابد. علی‌رغم اینکه موسیقی سخت‌کوش جان ویلیامز مدام دکمه‌های نوستالژی ما را فشار می‌دهد و تلاش می‌کند تا ما را متقاعد کن که در حال حرکت وحشیانه هستیم.

بیشتر بخوانید:

از همراهی شما تا انتهای نوشتار نقد فیلم Indiana Jones 2023 سپاس‌گزار هستیم. حتما ما را با نظرات خود در رابطه با این نوشتار، آگاه کنید. شما می‌توانید به عنوان نویسنده مهمان در سایت فیگار عضو شوید و علاوه بر اشتراک نظرات خود در رابطه با مقاله‌ها، نقد فیلم ، نقد سریال ، اخبار سینما و مطالب خودتان را نیز انتشار دهید. برای مطالعه فراخوان مرتبط با آن بر روی لینک نویسنده مهمان کلیک نمایید. در ضمن شما همراهان عزیز می‌توانید به اینستاگرام فیگار جهتِ شناختِ مهمترین فیلم های ژانرهای مختلف و خلاصه نقد و بررسی‌های فیلم‌های روز دنیا مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو