رتبه بندی دولت ها در سراسر جهان بر اساس کیفیت عملکردشان

رتبه بندی دولت ها در سراسر جهان بر اساس کیفیت عملکردشان


منبع: روزیاتو

4

1402/4/12

21:30


رتبه بندی دولت ها در سراسر جهان بر اساس کیفیت عملکردشان

رتبه بندی دولت ها در سراسر جهان بر اساس کیفیت عملکردشان

دانشمندان برای رتبه بندی جایگاه کشورهای جهان به نسبت هم مدلی را طراحی کرده اند و جایگاه ۱۷۳ کشور جهان را با استفاده از یک ابزار سیاسی خوب رتبه بندی کرده اند. این مدل، توسط دانشگاه وورتسبورگ آلمان برای یافتن کارآمدترین کشورها ساخته شده است.


دکتر ترزا پائولا استاوسکی، که روی این مدل سنجش کار می‌کرد، گفت: «ما نه تنها وضعیت رسمی کشورها را اندازه‌گیری کردیم، بلکه به گزارش های غیررسمی نیز نگاه کردیم. ما می توانیم عملکرد دولت ها را از جنبه های مختلف ببینیم، به عنوان مثال در خیابان ها، دادگاه ها، پلیس یا مدارس».

سنگاپور در صدر رتبه بندی وضعیت کشورها قرار دارد

این شاخص وضعیت، سه دسته کلیدی از داده ها را در طول ۷۲ سال بین سال های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ مورد بررسی قرار داده است: قانون یک کشور، خشونت و مدیریت کلی آن، از جمله این موارد بودند. سپس داده های مختلف با استفاده از مدلی که به آن V-Dem، می گویند که بر پاسخ‌های نظرسنجی بیش از ۳,۵۰۰ کارشناس تکیه دارد، اندازه‌گیری و با یکدیگر مقایسه شده اند.

بر اساس این نتایج، وضعیت کشورها از رتبه برتر «عملکرد بالا» تا پایین‌ترین مرتبه یعنی «فروپاشی» طبقه‌بندی شدند. لیبی، یمن، سودان جنوبی و پاپوآ گینه نو تنها چهار کشوری بودند که در وضعیت «فروپاشی» قرار گرفتند که خدمات عمومی محدود، یکی از اصلی ترین دلایل جایگاه این کشورها در این وضعیت بود.

اکثر کشورها یعنی ۸۸ کشور در وضعیت «معیوب» یا «عمیقا معیوب» قرار گرفته اند که هائیتی، سومالی و قبرس در میان آنها دیده می شوند. اگرچه کشورهای «معیوب» اغلب از نظر سیاسی با ثبات بودند، اما دانشمندان معتقد بودند که سیستم‌های آنها عمدتاً دارای نقص است.

در مجموع ۸۱ کشور در وضعیت «کارآمد» یا «بسیار کارآمد» هستند. ایالات متحده در رده های بالا قرار داشت، اما در جایگاه ۲۳، بسیار پایین تر از آلمان، بریتانیا و اسپانیا قرار گرفت.

ایران در این جدل وضعیت کشورها، از میان ۱۷۳ کشور در جایگاه ۱۳۲ قرار گرفته است و وضعیت آن «معیوب» در نظر گرفته شده است.

منبع: dailymail

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو