خشک کردن شیر مادر با چند روش خانگی و آسان

خشک کردن شیر مادر با چند روش خانگی و آسان


منبع: آرگا

4

1402/4/20

16:40


دلایل زیادی برای خشک کردن شیر مادر وجود دارد. این روند را سرکوب شیردهی می نامند. زمان ایده آل برای از شیر گرفتن زمانی است که مادر شیرده و نوزاد آمادگی کامل باشند. گاهی اوقات، مادران می خواهند روند شیر دادن را متوقف کنند. در بسیاری از افراد ممکن است تولید شیر در عرض چند روز متوقف شود. در حالی که برای بسیاری دیگر، چندین هفته طول می کشد تا شیر آنها به طور کامل خشک شود. توصیه می شود روند از شیر گرفتن را به صورت تدریجی انجام دهید. البته ممکن است این روش همیشه امکان پذیر نباشد. چرا که از شیر گرفتن ناگهانی ممکن است ناراحت کننده باشد و به عفونت و دیگر مشکلات پزشکی منجر شود. بنابراین قبل از امتحان هر کدام از این روش ها، حتما با پزشک، ماما یا مشاور شیردهی خود مشورت کنید. در این مقاله قصد داریم با راه های خانگی و دارویی خشک کردن شیر مادر بیشتر اشنا شویم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شیردهی نوعی فرایند عرضه و تقاضا محسوب می شود. به این معنا که هر چقدر بیشتر به کودکتان شیر بدهید، شیر بیشتری خواهید داشت. اگر به طور ناگهانی روند شیردهی را قطع کنید، بدن شما نمی تواند با همین سرعت ترشح شیر را متوقف کند. به همین خاطر احتمال ورم دردناک سینه و در موارد حادتر، ماستیت یا عفونت پستان وجود خواهد داشت. چنانچه از شیر گرفتن کودک بیشتر از چند هفته طول بکشد، بدن به صورت عادی متوجه می شود که احتیاج به شیر مادر کم است و در نتیجه شیر کمتری تولید خواهد کرد. در ادامه مطلب به بررسی راه های خشک کردن شیر مادر اشاره خواهیم کرد.

خشک کردن شیر مادر با استفاده از روش های خانگی

کلم چینی

کلم چینی می تواند روند شیر سازی را متوقف کند. البته توصیه می شود یک دوره کامل از آن را مصرف کنید. در حقیقت برگ کلم یکی از بهترین گزینه ها برای خشک کردن شیر مادر است. برای استفاده از کلم کافی است برگ های کلم را جدا کرده و به خوبی بشویید. سپس برگ ها را داخل ظرفی قرار دهید و در آن را به خوبی ببندید. آن ها را داخل یخچال قرار دهید تا خنک شوند. پیش از پوشیدن سوتین، یک برگ کلم را بر روی هر سینه خود قرار دهید. بعد از این که احساس کردید برگ ها پژمرده شده اند، هر دو ساعت یک بار نسبت به تعویض آن‌ ها اقدام کنید.

نحوه خشک کردن شیر مادر

لیمو

توصیه می شود قفسه سینه خود را چند بار در روز با لیموی نصف شده به صورت دایره ای ماساژ دهید. این روش یکی از بهترین شیوه های جایگزین برای خشک کردن شیر مادر است. هم چنین می توانید از این شیوه به همراه کمپرس سرد هم استفاده کنید.

مریم گلی

مطالعات مختلف نشان می دهند که گیاه مریم گلی تأثیر زیادی در خشک کردن شیر مادر دارد. به منظور پیشگیری از هر نوع عوارض جانبی ناشی از مصرف مریم گلی، ابتدا مقدار کمی از آن را استفاده کنید و در نهایت اگر هیچ عارضه ‌ای مشاهده نکردید، استفاده از آن را ادامه دهید. لازم به ذکر است دمنوش مریم گلی یکی از بهترین دمنوش‌هایی است که می‌توانید برای این منظور مصرف کنید.

خشک کردن شیر مادر با استفاده از داروها

در ادامه به داروهای مؤثر برای خشک شدن شیر مادر و روند شیردهی اشاره خواهیم کرد:

راه های سریع خشک شدن شیر مادر

قرص بروموکریپتین

قرص بروموکریپتین یکی از دارو‌هایی است که به خشک کردن شیر مادر کمک می ‌کند. اما به خاطر عوارض جانبی که دارد، به طور معمول تجویز نمی ‌شود. از عوارض مصرف این دارو می‌ توان به استفراغ، یبوست، سرگیجه و گرفتگی عضلات اشاره کرد.

قرص کابرگولین

قرص کابرگولین یکی از دارو‌هایی است که بیشتر برای خشک کردن شیر مادر مورد استفاده قرار می گیرد. این قرص به توقف تولید پرولاکتین کمک کرده و به این ترتیب بر کم شدن شیر مادر و قطع روند ترشح شیر تأثیر می‌گذارد. میزان دز لازم این قرص برای قطع کامل شیردهی، بستگی به بدن فرد داشته و میان زنان مختلف متفاوت است. به طور مثال این احتمال وجود دارد یک نفر تنها با مصرف یک دز به این هدف برسد و فردی دیگر احتیاج به مصرف دز‌های بیشتری از آن داشته باشد.

ویتامین B

استفاده از دوز بالای ویتامین های B1، B6 و B12 می‌ تواند در خشک کردن روند تولید شیر مؤثر عمل کند. مطالعات صورت گرفته در سال ۱۹۷۰ نشان می دهند که این شیوه برای ۹۶ درصد از شرکت‌ کنندگان عوارض جانبی ناخوشایندی را به همراه نداشته است. باید خاطر نشان ساخت در مورد اثرات منفی ناشی از مصرف بیش از اندازه ویتامین B1، B6 و B12 یا میزان ایمن بودن مصرف دوز های بالای این دارو، اطلاعات چندانی موجود نیست. بنابراین توصیه می شود پیش از شروع مصرف یک مکمل و ویتامین جدید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین روش خشک شدن شیر مادر

قرص‌های پیشگیری از بارداری

قرص‌های پیشگیری از بارداری که حاوی استروژن هستند، می توانند روند تولید شیر را کاهش دهند. البته فراموش نکنید که استفاده از این دارو‌ها، با خطر لخته شدن خون همراه خواهند بود.

هشدار: هیچ کدام از روش های خشک کردن شیر که به آن ها اشاره کردیم را بدون مشورت با پزشک انجام ندهید؛ چرا که ممکن است عوارض جبران ‌ناپذیری به دنبال داشته باشند.

از انجام روش های زیر برای خشک کردن شیر مادر خودداری کنید

  • از تحریک کردن بیش از حد سینه ها اجتناب کنید.
  • از بستن سوتین های تنگ و سفت خودداری کنید.
  • سینه های خود را با آب بسیار داغ شستشو ندهید.

روش های خشک کردن شیر مادر

مدت زمان از شیر گرفتن کودک

بهترین راه برای کاهش تولید شیر این است که به تدریج تعداد دفعاتی را که به کودکتان شیر می ‌دهید، کاهش دهید. این که از شیر گرفتن کودک چقدر زمان می برد، به سن کودک و تعداد دفعاتی که در هر روز فرایند شیردهی را انجام می دادید، بستگی خواهد داشت. هر چند روز یک بار یک وعده شیردهی به نوزاد را کم کنید تا زمانی که احساس کنید سینه‌ هایتان دیگر مثل همیشه پر شیر نیست. هنگامی که این احساس را پیدا کردید یک وعده دیگر را کم کنید و به همین منوال ادامه دهید.

پرولاکتین هورمونی است که شیر مادر را تولید می‌ کند. هنگامی که کمتر شیردهی انجام می دهید و یا سینه‌ هایتان را کمتر پمپ می‌ کنید، بدن شما اقدام به ترشح فاکتور مهارکننده‌ پرولاکتین می ‌کند. پرولاکتین به مغز پیغام می‌ دهد که دیگر نیازی به تولید شیر نیست و به تدریج تولید شیر را قطع می ‌کند. به این ترتیب، افزایش جریان شیر به معنای افزایش شیر مادر خواهد بود. بنابراین شما باید از هر کاری که باعث جریان شیر از سینه مادر می شود (مانند ایستادن طولانی مدت زیر دوش آب گرم حمام)، خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو