بیماری کهیر | انواع کهیر علائم آنها | روش های درمان کردن کهیر

منبع: تاپ ناز

6

1402/4/24

15:35


کهیر چیست؟ چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟

یکی از شایع ترین مشکلات پوستی کهیر است؛ که تقریباً درصدی از افراد جامعه را درگیر کرده، احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده که خارشی را بر روی پوستتان حس کرده اید و بدون هیچ دلیلی پوستتان قرمز شده ،ذهنیت عموم افراد در این مواقع روی آوردن به استحمام با آب سرد و خمیر دندان است، بهتر است در این موارد به پزشک متخصص مراجعه کرده زیرا پوست عضو مهمی از بدن است مراحل کارهای خودسرانه می‌تواند عوارضی را برای آن ایجاد کند .

در این مقاله قصد داریم کهیر و اطلاعات مربوط به آن را در اختیار شما بگذاریم.

عارضه پوستی کهیر

از عارضه های پوستی رایج می‌توان به کهیر اشاره کرد، که در علم پزشکی به اورتیکاریا معروف است. بر اساس آزمایشات و تحقیقات به عمل آمده کهیر به دلایل مختلفی از جمله حساسیت به برخی از مواد بروز پیدا می‌کند.

کهیر نزدیک به ۲۰ درصد از مردم جهان را به خود درگیر میکند و معمولاً به صورت تورم، التهاب و همچنین ضایعات قرمز رنگ بر روی پوست با شکل و اندازه های متفاوت ظاهر می شود که با خارش های خفیف یا شدید بسته به نوع حساسیت همراه است.

جالب است بدانید نقاط کناری کهیر پررنگ تر از وسط کهیر است که ممکن است بری روی پوست ناپدید شود و در قسمت دیگری از پوست ظاهر گردد ،اصولاً  بهبود یافتن کهیر چند ساعت تا چند روز و حتی ماه ها به طول می انجامد ،هر چند که بیماری شایعی است اما مسری و قابل انتقال نیست.

همچنین بیماری خطرناک و کشنده نخواهد بود و دلیل علمی آن فعالیت برخی از سلول های ایمنی پوست که ماست سل نام دارند بیان شده،هنگامی که این سلول ها توسط عوامل درونی و خارجی فعال شوند شروع به تولید ماده ای به نام هیستامین می کنند، این ماده توسط دیگر سلول ها تولید می شود و باعث بروز عارضه پوستی به نام کهیر خواهد شد.

چه مواردی باعث کهیر میشود؟

بر اساس تحقیقات انجام شده در حوزه پزشکی عوامل بسیاری که باعث ایجاد کهیر می شوند شناسایی شده است در مقاله با برخی از مهم‌ترین آنها آشنا می شویم:

  • مواد خوراکی و همینطور برخی از غذاها مانند تخم مرغ، آجیل، گردو، سویا ، گندم، شیر،صدف و بادام زمینی .
  • داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها (پنی سیلین،سولفا، آسپرین و ایبوپروفن)
  • نیش و گزش انواع حشرات مانند زنبور یا مورچه
  • محرک ها و تغییرات دمایی همچون سرما ،فشار، گرما و همچنین قرار گرفتن در معرض آفتاب
  • حیوانات خانگی مانند گربه
  • گرده افشانی برخی از گیاهان
  • سرماخوردگی مونونوکلئوز عفونی و هپاتیت که از عفونت های ویروسی هستند
  • عفونت های دستگاه ادرار و گلو درد چرکی که از عفونت های باکتریایی هستند
  • تزریق خون
  • مواد لاتکس
  • گیاهانی همچون بلوط سمی

کهیر

انواع کهیر

این عارضه پوستی گاهی اوقات ماندگاری کوتاه مدت در برخی از موارد نیز ماندگاری طولانی مدت دارد بر همین اساس به دو دسته کهیر حاد و کهیر مزمن تقسیم می شود.

کهیر حاد

کهیر حاد می تواند نتیجه آلرژی داشتن به برخی از غذاها و داروهای خاص باشد که حدود ۶ تا ۸ هفته ماندگاری دارد و کهیر بعد از حذف مورد حساسیت زا از بین می رود، اگر کهیر حاد تحت درمان قرار نگیرد و به آن رسیدگی نشود به کهیر مزمن تبدیل می شود،این نوع کهیر بر روی زبان، گلو، لب، دست،پا و داخل شکم نشانه های خود را به نمایش می گذارد.

دقت کنید که ایجاد تورم در برخی از قسمت ها منجر به تنگی نفس و گرفتگی معده می‌شود که ممکن است خطرناک باشد.

مطلب مشابه: بهترین خوراکی های برای رفع کهیر از دید طب سنتی

کهیر مزمن

جالب است بدانید علل ایجاد کهیر مزمن معین نیست ،التهاب ها و برجستگی های ایجاد شده در این نوع کهیر بیش از ۶ هفته طول می کشد و بر روی پوست ماندگار است ،حتی بعد از فروکش کردن ممکن است دوباره عود کند و همچنین در دوره های دیگر تکرار شود،کهیر مزمن دردناک و آزار دهنده است و می تواند کارهای روتین شخص مبتلا را دچار اختلال می کند، تحقیقات انجام شده نشان می دهند که نصف افرادی که به کهیر مزمن مبتلا هستند بعد از یکسال به بهبودی کامل دست پیدا می کنند.

این نوع کهیر بر روی صورت، لب ها، چشم ها ظاهر می شوند که ممکن است روابط اجتماعی افراد را دچار اختلال کند.

علاوه بر این دو نوع انواع دیگری از کهیر وجود دارد که بر روی پوست ظاهر می شود که علل آن ها تغییرات هورمونی در بدن است و به شرح ذیل است:

کهیر بارداری

در ماه‌های ابتدایی یا انتهای بارداری ممکن است این عارضه پوستی که از رایج‌ترین انواع عارضه هاست در فرد باردار ظاهر شود، علل ایجاد آن مشخص و معین نیست اما طبق تحقیقات به عمل آمده آنتی ژن های تولید شده در اثر تغییر شکم می تواند دلیل آن باشد.

هنگامی که جنین در شکم مادر رشد کند باعث افزایش سایز شکم مادر میشود و کششی را بر روی پوست آن ایجاد میکند ،تولید آنتی

ژن را افزایش میدهد این موضوع می تواند باعث التهاب و خارش بر روی پوست شود.

کهیر عصبی

برخی از افراد تنش‌های عصبی شدیدی را تحمل می کنند،جالب است بدانید که این نوع کهیر در اثر تنش های عصبی به وجود می آید،یکی از دلایل اصلی ایجاد این عارضه عدم ثبات اعصاب است. که شکل متفاوتی نسبت به دیگر انواع کهیر دارد و باعث ایجاد جوش های برجسته و سرخ رنگ بعد از استرس و اضطراب بر روی پوست می شود و مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار آن را تشدید میکند بهتر است در دوره درمان مصرف این نوع نوشیدنی ها را کنار بگذارید.

کهیر فیزیکی

کهیر فیزیکی مرتبط به حساسیت های غذایی و دارویی و دیگر عوامل تحریک کننده نیست و زمانی بر روی پوست ایجاد می شود که پوست به تحریکات فیزیکی و عوامل محیطی مانند دما ،نور خورشید، سرما و گرما واکنش نشان دهد.

که از عوامل ایجاد کننده آن عبارتند از:

  • مالش، یکی از دلایل عمده کهیر فیزیکی را مالش دادن است که کهیر در آن ظاهر می شود.
  • فشار طولانی مدت سبب تورم سرخ رنگ میشود.
  • تغییر در دمای بدن و بالاتر رفتن دمای بدن
  • قرار گیری در معرض نور خورشید
  • تورم درگ های خونی

کهیر

علائم و نشانه های کهیر

هنگامی که هیستامین در بدن فعال می شود سطح خون را در پوست افزایش می دهد ،نشانه هایی که بر روی پوست ظاهر می شوند کهیر نام دارد.

یکی از نشانه های اصلی کهیر،تورم پوست است که با خارش و قرمزی نواحی آن همراه است، این برجستگی در نقاطی مانند صورت، دست ها، انگشت ها و پاها قابل مشاهده است ممکن است این برجستگی‌ها ظرف ۲۴ ساعت برطرف شوند اما در مواردی که کهیر مزمن باشد زمان زیادی برای بهبود آن لازم است.

از علائم رایج کهیر می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • تورم برجستگی و جوش های قرمز رنگ یا به رنگ پوست
  • خارش پوستی
  • التهاب و متورم شدن پوست
  • ایجاد تاول بر روی پوست
  • ناپدید شدن کهیر در ظرف ۲۴ ساعت و پدید آمدن آن در نقطه ای جدید
  • متورم شدن لب ها

مطلب مشابه: درمان انواع حساسیت پوستی با روش های طبیعی در منزل

تفاوت کهیر با جای نیش حشرات

خیلی از افراد ممکن است در تشخیص عارضه پوستی خود دچار اشتباه شوند، جالب است بدانید عارضه پوستی کهیر با جای نیش حشرات متفاوت است.

التهاب‌های کهیری به صورت ناگهانی ظاهر می شوند که معمولاً سریعاً از بین رفته و بعد از مدت کوتاهی تشدید و تکرار می شوند ،التهاب کهیر برخلاف نیش حشرات دارای لبه های آشکار و به رنگ قرمز است،همچنین اگر نقطه ای از مرکز کهیر را فشار دهید باعث تغییر رنگ آن میشود. کهیر ها برخلاف جای نیش حشرات ممکن است تغییر شکل داده و جابجا شوند.

آیا کهیر خطرناک است؟

ایجاد هرگونه عارضه پوستی، التهاب و قرمزی برای پوست ممکن است افراد را دچار وحشت و نگرانی کند و تصور کنند که دچار بیماری‌ خطرناک شده اند ،اما باید بدانید که کهیر بیماری خطرناکی نیست و می توان با راهکارهای ساده و مراقبت های آسان آن را کنترل کرد.

البته از آنجایی که پوست عضو حساسی از بدن است و همچنین وجود عارضه هایی بر روی پوست که خارش دار هم هستند می توانند در کارهای روزانه افراد اختلالاتی را ایجاد کند ،باید توجه داشت که این عارضه واگیردار نیست و در نتیجه در صورتی که در کنار فرد مبتلا به کهیر حضور دارید لازم نیست مراقبت های خاصی را انجام دهید.

برخی از افراد در هنگام ابتلا به کهیر دچار علائم تنفسی و تنگی نفس می شوند که این موضوع در بین اطفال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باعث کاهش هوشیاری می شود در صورت بروز چنین نشانه هایی به پزشک مراجعه کنید و مشکل خود را با آن در میان بگذارید. در صورتیکه کهیر بیشتر از یک هفته بر روی پوست ماندگار باشند از نوع حاد به مزمن تبدیل می شود به همین دلیل حائز اهمیت است که سریعا به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

عوراض کهیر

هرچند که کهیر آرزوی خطرناکی نیست و افراد نباید ناراحت و نگران این مشکل باشند اما اگر درمان کهیر به موقع انجام نگیرد باعث ایجاد مشکلاتی در بدن میشود را هم از نظر جسمانی و هم از نظر روحی تحت تاثیر قرار دهد.

اگر کهیر به صورت مزمن بر روی پوست ماندگار باشد بر روی روحیه افراد تاثیر منفی گذاشتن و روابط اجتماعی آنها را دچار اختلال می کند.

همچنین اگر کهیر حاد باشد می‌تواند اختلالاتی را درخواب ایجاد کنند معمولاً احساس خارش در نقاطی که کهیر وجود دارد در شبها بیشتر شده و باعث اذیت فرد مبتلا میشود.

از رایج ترین عوارض کهیر می توان به مسدود شدن راه تنفسی، افت ناگهانی فشار خون اضطراب ،افسردگی، سرگیجه و همچنین کاهش توانایی در انجام فعالیت‌های روزانه اشاره کرد.

درمان کهیر

همانطور که قبلاً عرض کردیم کهیر در مواردی ظرف ۲۴ ساعت از بین میرود، اما بیشتر افراد به دلیل آزار دهنده بودن این عارضه به دنبال راهی هستند که سریعاً این عارضه را درمان کنند.

بیشتر پزشکان توصیه می کنند که پوست حساسیت های خاص خود را دارد به همین دلیل  خودسرانه عمل نکرده و هر دارویی را مصرف نکنید ،اگر به دنبال این هستید عوارض کمتری را برای درمان کهیر پشت سر بگذارید، از روش‌های درمان خانگی استفاده کنید اما رعایت دستورالعمل های خانگی کار چندان راحتی نیست.

کهیر

توصیه هایی به افراد مبتلا به کهیر

  • استرس اضطراب و ناراحتی خود را تا حد امکان کاهش دهید.
  • اگر دخانیات ( سیگار ، قلیان و …) مصرف می کنید سعی کنید و مصرف آن را به حداقل برسانید یا قطع کنید.
  • اگر به خوردن نوشیدنی های الکلی و کافئین دار معتاد هستید از خوردن آنها خودداری کنید.
  • از آنجایی که پوست حساس شده سعی کنید از شوینده های ملایم برای شستشو استفاده کنید.
  • سعی کنید تا بهبودی کامل از پوشیدن لباس های تنگ و غیر نخی دوری کنید.
  • داروها و همچنین غذاهای حساسیت سان را مصرف نکنید.
  • بهتر است برای کاهش التهاب تورم و خارش پوست از کمپرس یخ بر روی آن استفاده کنید.

درمان کهیر با آنتی هیستامین ها

آنتی هیستامین ها از بروز کهیر پیشگیری می کنند و همچنین مانع خارج شدن مایع از مویرگ به بافت پوست می شوند به طور کلی کهیر خطری ندارد و تهدید کننده حیات انسان نیست اما دقت کنید که دو نوع کهیر ممکن است خطرناک باشد.

اولین مورد کهیر ایست که تمام بدن را پوشش می دهد و کل بدن درگیر  می کند،در این مورد به دلیل ورود حجم زیادی مایع که از مویرگ به بافت های مختلف بدن ، ممکن است فرد دچار ضعف و سرگیجه شوپ.

دومین نوع کهیر ، کهیر ای است که در ناحیه لب ،بینی و صورت ایجاد میشود این نوع از کهیر را نیز جدی بگیرید زیرا ممکن است بخش های داخلی تنفسی مانند نای را دچار اختلال کند و می تواند برای فرد خطرناک باشد.

در چه مواقعی برای کهیر حتماً باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که کودکان مبتلا به کهیر باشند و دچار علائمی همچون تنگی نفس شود. اگر کودکتان غش کرد و بی هوش شد بلافاصله با فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

دقت کنید که کودکان به خاطر سیستم تنفسی کوچکی که دارند اندکی تورم باعث مسدود شدن تنفس آنها میشود.

این نکته را فراموش نکنید که پوست انسان بسیار مهم و یک سد دفاعی است شما میتوانید با جدی گرفتن اختلالاتی که برای آن ایجاد می شود سلامت پوست خود را تضمین کنید تا در برابر عوامل بیماری زا ایستادگی کند.

مطلب مشابه: رفع ترک های پوستی با استفاده از مواد طبیعی و غیر شیمایی خانگی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو