زبان این مرد 64 ساله واقعا مو درآورد! ‌[+عکس]

منبع: تکراتو

4

1402/4/24

17:00


زبان این مرد 64 ساله پر از مو است که در وهله اول چنین به نظر می‌آید که زبانش حاوی نوعی خزه باشد که رنگ سبز عجیبی به خود گرفته است. اما علت این اتفاق چیست؟

زبان این مرد 64 ساله واقعا مو درآورد! ‌[+عکس]

زبان این مرد 64 ساله پر از مو است که در وهله اول چنین به نظر می‌آید که زبانش حاوی نوعی خزه باشد که رنگ سبز عجیبی به خود گرفته است. اما علت این اتفاق چیست؟

احتمالاً ضرب‌المثل مشهور «زبانم مو درآورد» را شنیده‌اید که در بین ایرانیان زیاد به کار گرفته می‌شود. در اخبار آمده است که یک مرد مسن زبانی پوشیده از مو دارد. اما موی موجود در زبان این مرد 64 ساله بیشتر شبیه به‌نوعی خزه‌ سبزرنگ عجیبی است که می‌تواند یک پدیده نادر و یا شاید هم نوعی بیماری یا اختلال عجیب باشد. اما نظر پزشکان در این خصوص چیست؟

بیشتر بخوانید: پژوهش جدید: فرایند نوشیدن قهوه بیش از کافئین موجود در آن روی مغز اثرگذار است

زبان این مرد 64 ساله از مو پوشیده شده است

پزشکان از مشاهده موهای سبز رنگ که روی زبان یک مرد ۶۴ ساله رشد کرده، حیرت زده شده‌اند. آنها پس از بررسی‌ دریافتند که این پدیده عجیب یک بیماری نادر و بی‌خطر به‌نام «زبان مودار است». این شخص دو هفته پیش از مراجعه به کلینیک، بلافاصله پس از اتمام مصرف آنتی‌بیوتیک که برای عفونت لثه وی تجویز شده بود، متوجه رویش موهای سبز روی زبان خود شد.

پزشکان در ابتدا این پدیده را به برفک دهان و عفونت قارچی نسبت دادند و درمان ضدقارچی را تجویز کردند که در جلوگیری از رشد موهای سبز رنگ بی‌تاثیر بودند. با بررسی دقیق‌تر مشخص شد که پاپیلاهای رشته‌ای فرد مبتلا که برجستگی‌های مخروطی شکل روی سطح زبان‌اند، بلندتر از حد معمول هستند. با این حال، هیچ نشانه‌ دیگری از آسیب یا بیماری در این فرد وجود نداشت و وی هیچ نوع درد یا تغییر در چشایی را تجربه نکرد.

زبان این مرد 64 ساله از مو پوشیده شده است

در مرحله بعد، پزشکان تشخیص دادند که او مبتلا به اختلال خو‌ش‌خیمی به‌نام «زبان مودار» است که در آن توده‌های خزه مانند با رنگ‌های مختلف روی سطح زبان جوانه می‌زنند. به‌طور معمول، پاپیلاها پیش از آنکه از بین بروند، حدود یک اینچ رشد می‌کنند. با این حال، در صورت عدم ریزش می‌توانند تا ۰.۷ رینچ رشد کرده و باعث ایجاد این پدیده شوند. این عارضه حدود ۱۳ درصد از افراد را در مقطعی از زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب موارد در مردان و بیماران بالای ۶۵ سال مشاهده شده است.

همان‌طور که برجستگی‌های سطح زبان به خزه‌‌هایی مو مانند تبدیل می‌شوند، ذرات غذا، باکتری‌ها، سلول‌های مرده پوست و سایر مواد زائد در این بخش انباشته می‌شوند و ظاهری خزدار به آن می‌دهند. رنگ زبان مودار می‌تواند متفاوت باشد و طیفی از قهوه‌ای، سفید، سبز، صورتی یا حتی سیاه را شامل می‌شود.

عواملی نظیر مصرف بالای غذاهای نرم، قهوه، چای، الکل، دخانیات، کم‌آبی بدن، عدم رعایت بهداشت دهان و استفاده از برخی داروهای خوراکی در بروز این عارضه نقش دارند. پزشکان برای درمان فرد مبتلا به زبان مودار، روزی چهار بار مسواک نرم روی زبان و ترک سیگار را تجویز کردند که در نهایت موثر واقع شد و باعث بهبودی و بازگشت به حالت عادی شد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رشد مو روی زبان این مرد 64 ساله چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو در میان بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو