نکات کلیدی برای معامله موفق در بازار فارکس

منبع: پلازا

4

1402/4/26

13:46


نکات کلیدی برای معامله موفق در بازار فارکس

برای داشتن معامله موفق در بازار فارکس علاوه بر کسب تخصص، باید یک استراتژی دقیق و حساب شده داشته باشید و با آگاهی از تکنیک‌ها و اصول ترید وارد عمل شوید؛ در غیر این صورت چیزی جز شکست و ضرر در انتظارتان نخواهد بود.

اگر می‌خواهید با نکات کلیدی معامله موفقیت‌آمیز در بازار فارکس آشنا شوید، تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید.

بازار فارکس چیست؟

بازار فارکس یا بازار معاملات ارز خارجی (Foreign Exchange market) بزرگ‌ترین بازار مالی جهان است که در آن ارزهای جهانی مانند دلار، یورو، پوند انگلستان، ین ژاپن و … به صورت خرید و فروش تجارت می‌شوند. در این بازار، روزانه معاملاتی به ارزش میلیاردها دلار انجام می‌شود!

معامله‌گران فارکس در این بازار با هدف کسب سود، معاملات خود را به صورت جفت ارز انجام می‌دهند؛ یعنی در ازای فروش یک ارز، ارز دیگری را دریافت می‌کنند؛ مثلا دلار آمریکا را در مقابل یورو یا یورو را در مقابل ین ژاپن معامله می‌کنند.

مزیت اصلی بازار Forex این است که ۵ روز هفته (از یکشنبه تا جمعه) ۲۴ ساعته فعال است و امکان انجام معامله در آن وجود دارد. این بازار بدون محدودیت جغرافیایی فعالیت می‌کند و افراد با تمام سطوح تجربه، از شرکت‌های بزرگ تا معامله‌گران خصوصی قادر به شرکت در آن هستند؛ با این حال عمده فعالیت و معاملات ارزهای خارجی در این بازار میان بانک‌ها، شرکت‌ها، تجار و سرمایه‌گذاران بین‌المللی انجام می‌شود.

بازار فارکس فرصت‌های سودآوری زیادی برای تریدرها ایجاد می‌کند؛ با این حال حاوی ریسک‌ها و خطراتی هم برای آن‌ها خواهد بود. برای ورود به این بازار و کسب نتایج موفقیت‌آمیز، دانش و تجربه لازم است؛ همچنین بسیار مهم است که معامله‌گران درک کافی از ابزارها و روش‌های تحلیلی مربوطه داشته باشند. پس برای آشنایی با اصول معاملات در بازار فارکس، بهتر است در ابتدا با  جفت‌ارزها و نمادها  در بازار فارکس آشنا شوید.

۸ نکته کلیدی برای معامله موفق در بازار فارکس

تکنیک‌های کلیدی که باعث موفقیت شما در بازار فارکس می‌شود، زیاد است؛ از این رو ما در ادامه این قسمت، ۸ مورد از مهم‌ترین آن‌ها را به زبان ساده معرفی می‌کنیم. در نگاه اول ممکن است برخی از این نکات ساده به نظر برسند؛ با این حال گاهی بزرگ‌ترین شکست‌ها در اثر نادیده گرفتن کوچک‌ترین نکته‌ها رخ می‌دهند.

۸ نکته کلیدی برای معامله موفق در بازار فارکس

اولین لقمه را کوچک بردارید

اگر تازه واردِ این بازار هستید، از مقدارهای کم شروع کنید و از همان ابتدا تمام سرمایه‌تان را در هر معامله‌ای به خطر نیندازید. این آهسته و پیوسته رفتن و خودداری از ریسک کردن پول‌های درشت و هنگفت باعث می‌شود از همان آغاز با حداقل ضرر، حداکثرِ تجربه را کسب کرده و مهارت‌های خود را در بازار فارکس تقویت کنید.

در این زمان‌ها هرگز معامله نکنید

اینکه بدانید بهترین وقت برای معامله کردن چه زمانی است، خوب است؛ با این حال بهتر است این را هم بدانید که چه زمانی نباید معامله کنید. یک تریدر خوب مانند تک تیراندازی است که فقط یه گلوله در خشابش باقی مانده است؛ باید تمام حواس و تمرکز خود را معطوف این کند که در بهترین زمان و مکان ممکن آن یک گلوله را شلیک کند. شما هم در مقام یک معامله‌گر باید بهترین زمان برای خرید و فروش در این بازار را شکار کنید.

در این زمان‌ها هرگز معامله نکنید:

  • زمانی که قیمت از نقطه ورود شما عبور کرده است.

  • زمانی که هیچ تحلیلی انجام نداده‌اید.

  • زمانی که می‌خواهید حجم معاملات خود را افزایش دهید.

  • زمانی که نوسانات قیمت در بازار بسیار شدید است.

  • زمانی که نمی‌دانید نقطه خروج شما کجاست.

  • زمانی که نوع حرکت بازار به گونه‌ای است که با استراتژی شما مطابقت ندارد.

تایم فریم مناسب را بشناسید

تایم فریم (Time Frame) در بازار فارکس به مدت زمانی اشاره دارد که معامله‌گران در آن با استفاده از نمودار قیمتی یک جفت ارز، تغییرات قیمت آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. لازم به ذکر است برای تحلیل و پیش‌بینی حرکت قیمت‌ها در بازار فارکس، تریدرها از تایم فریم‌های مختلف استفاده می‌کنند.

ما غالبا به صورت مداوم بین بازه زمانی‌های روزانه، چهار و یک ساعته حرکت کرده و جابجا می‌شویم. البته نحوه حرکت ما بیشتر به این بستگی دارد که حرکت قیمت چگونه باشد. گاهی اوقات یک بازه زمانی روزانه، تغییرات قیمتی کمی را نشان‌ می‌دهد؛ در حالی که یک بازه ۱ ساعته یا ۴ ساعته روندهای قیمتی خوب و به درد بخوری را در اختیارتان می‌گذارد. در چنین موقعیتی بهتر است سراغ بازه زمانی‌های پایین‌تر بروید؛ اما زمانی که بازه زمانی یک یا چهار ساعته بیش از اندازه بی‌نظم هستند و کندل‌ها هم سایه‌های زیادی دارند، باید سراغ نمودار روزانه بروید؛ چرا که آنجا حرکت نمودار آهسته‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر است. با این حال همه آنچه که گفتیم یک قانون کلی است و استثنائات همیشه در آن صدق می‌کنند.

خودتان را کنترل کنید!

کنترل احساسات در بازار فارکس می‌تواند شما را از متحمل شدن ضررهای هنگفت و بی‌گدار به آب زدن نجات دهد! منظورمان از کنترل و مدیریت احساسات این است که بدانید چه زمانی باید معامله را متوقف کنید و برای ساعاتی از میز معامله فاصله بگیرید.

احساساتی مانند ترس، انتقام و طمع می‌تواند شما را به کامِ شکست‌های فراوانی در این بازار بکشاند و مشکلات زیادی خلق کند؛ بنابراین تریدر موفق آن کسی است که بداند چه زمان باید دست از معامله بکشد.

از نسبت ریسک به پاداش حداقلی استفاده کنید

یک نکته کلیدی پیشنهادی در خصوص موفقیت در بازار فارکس این است که برای هر معامله خود از نسبت ریسک به پاداش حداقل ۱:۲ استفاده کنید؛ یعنی هر یک دلار ریسک باید دست کم دو دلار سود برای شما داشته باشد.

استراتژی معاملاتی داشته باشید

استراتژی معاملاتی داشته باشید؛ یعنی چارچوبی مشخص کنید که معاملات شما طبق اصول و قواعد آن پیش بروند. چیدن استراتژی علاوه بر اینکه به ذهن‌تان نظم می‌دهد، باعث می‌شود که بدانید دقیقا از این بازار چه می‌خواهید. استراتژی‌ معاملاتی  در بازار فارکس به شما کمک می‌کند تا نتایج بهتری از معاملات خود داشته باشید.

حفظ سرمایه، حفظ سرمایه، حفظ سرمایه!

ساده‌سازی فرآیند تحلیل تکنیکال

شاید فکر کنید کسب سود بزرگ در این بازار بهترین کاری است که می‌توانید بکنید؛ اما اشتباه فکر می‌کنید! بهترین کار جلوگیری از وقوع ضررهای بزرگ است. برای موفق شدن در بازار فارکس باید بدانید چگونه سرمایه خود را حفظ کنید. یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست بسیاری از معامله‌گران این است که تمام سرمایه خود را در این بازار خرج کرده‌اند و حالا دیگر پولی برای ادامه دادن ندارند. قوانین مدیریت ریسک را با نگاهی سخت‌گیرانه اجرا کنید، مانع از وقوع ضررهای بزرگ شوید و سرمایه خود را حفظ کنید.

ساده‌سازی فرآیند تحلیل تکنیکال

موفقیت در سادگی است، به جای استفاده از تعداد زیادی اندیکاتور و قانون معاملاتی، تعداد کم‌تری از هر کدام را انتخاب کنید. اندیکاتورهای فراوان صرفا باعث افت دقت شما می‌شوند و شک، سردرگمی و بلاتکلیفی‌تان را دو برابر می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله ۸ نکته کلیدی برای موفقیت در بازار فارکس را به شما معرفی کردیم اما در نظر داشته باشید که به عنوان یک معامله‌گر همواره نیاز است که اطلاعات و دانش خود را به روز کنید و از یادگیری دست نکشید و عملکردتان را به صورت پیوسته در بازار ارزیابی کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو