آشنایی با تکنیک اتاق رومی و روش های استفاده از این تکنیک

آشنایی با تکنیک اتاق رومی و روش های استفاده از این تکنیک


منبع: آرگا

5

1402/4/26

23:40


آیا شما هم در طول روز نیاز دارید که موارد مختلف را به حافظه بسپارید؛ اما همیشه کاغذ و قلم در دسترس شما نیست؟ تمام کاری که باید انجام دهید، این است که اتاقی را در ذهن خود تصور کنید و بتوانید همه چیزهایی که دارید را داخل لیست قرار دهید و در ذهن خود به آنچه نیاز دارید، برسید. این تکنیک حفظ کردن را تکنیک اتاق رومی می گویند که به دوران باستان باز می گردد و در آن زمان توسط رومی ها مورد استفاده قرار می گرفته است. این تکنیک مناسب افرادی است که بیشتر بصری هستند یا می خواهند لیستی از کلمات نامربوط را حفظ کنند. بر همین اساس در این مقاله قصد داریم با تکنیک اتاق رومی و روش استفاده از آن بیشتر آشنا شویم. توصیه می کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تکنیک اتاق رومی که از آن با نام های دیگری مانند روش لوکی، کاخ ذهن، قصر ذهن و… نیز یاد می شود، از محبوب ترین الگوهای بهبود حافظه و یکی از بهترین روش ها جهت حفظ راحت تر کلمات به شمار می رود. این روش از زمان روم باستان تاکنون مورد استفاده بوده و با تأثیرات ثابت شده ای همراه است. در ادامه مطلب به تاریخچه تکنیک اتاق رومی و آموزش استفاده از آن خواهیم پرداخت.

نگاهی به تاریخچه تکنیک اتاق رومی

احتمالا شما نیز سریال شرلوک هلمز را دیده اید که در طول سریال شخصیت اصلی از اصطلاح قصر ذهن استفاده می کند که با ورود به آن، دقیق ترین و مهم ترین اطلاعات مورد نیاز که حفظ کرده است را به دست می آورد. جالب است بدانید این روش کاملا عملی است. به این صورت که با ایجاد یا شبیه سازی فضایی در ذهن خود می توانید حافظه خود را بهبود ببخشید. البته این سریال تنها اثری نیست که اشاره ای مستقیم به این موضوع داشته است، بلکه بسیاری از منابع تخصصی و معتبر روانشناسی و نورولوژی نیز به تکنیک اتاق رومی اشاره کرده اند. هم چنین روش لوکی در برخی از آثار مرتبط با فلسفه، منطق و بلاغت تا نیمه اول قرن نوزدهم میلادی نیز به چشم می خورد.

بسیاری از منابع معتقدند که ریشه روش لوکی به روم باستان باز می گردد؛ روایتی در رابطه با سیمونیدس، فیلسوف و شاعر یونانی که قرن پنجم پیش از میلاد مسیح زندگی می کرد، وجود دارد. طبق این روایت پس از خروج او از مجلس شعرخوانی ناگهان ساختمان فرو می ریزد و تمامی افراد زیر آوار دفن می شوند. پس از این فاجعه هیچ کس قادر به شناسایی اجساد نبود. اما سیمونیدس، تنها بازمانده زنده از این فاجعه، با قدرت حافظه اش همه را شگفت زده کرد. چرا که می توانست جای تمامی افراد را مشخص کند و آنها با آگاهی از مکان هر فرد به شناسایی اجساد پرداختند. تکنیک اتاق رومی نیز شباهت بسیار زیادی به این اتفاق دارد که در آن افراد با استفاده از تصویر سازی و حافظه فضایی اطلاعات بیشتری را در ذهن خود جای می دهند.

مزایای تکنیک اتاق رومی

آشنایی با روش های استفاده از تکنیک اتاق رومی

استفاده از تکنیک اتاق رومی نیازمند برداشتن قدم های مهم و اساسی است. در ادامه به این مراحل اشاره شده است:

۱. انتخاب مکانی مناسب

مهم ترین مسئله در ارتباط با استفاده از تکنیک اتاق رومی انتخاب مکانی مناسب و مشخص است. به افراد مبتدی توصیه می شود که به جای تصویرسازی فضای جدید، مکان هایی را انتخاب کنند که با آن ها آشنایی بیشتری دارند. چرا که روند مسیریابی و رمزگذاری را راحت تر خواهد کرد. هم چنین آشنایی کامل با فضا باعث می شود که پیش از استفاده از آن، مشکلی در یادآوری مطالب نداشته باشید. از سوی دیگر محدودیتی در انتخاب مکان مورد نظر وجود نخواهد داشت. به طوری که می توان از فضاهای باز مانند پارک و فضاهای عمومی و یا حتی مسیر هایی که به خوبی با آن ها آشنایی دارید، استفاده کنید.

۲. به کارگیری درست نشانه ها

انتخاب نقشه های درست و اصولی در مکان مورد نظر به کارآمدی این روش بسیار کمک می کند. به عنوان مثال بهتر است در ابتدای مسیر از نشانه های واقعی استفاده کنید. در این میان استفاده از ساعت دیواری یا میز کار گزینه های مناسبی هستند.

تکنیک اتاق حافظه

۳. ساخت مسیر

ممکن است بخواهید اطلاعات مورد نظر را به ترتیب حفظ کنید و یا اطلاعات زیادی برای حفظ کردن وجود داشته باشد. بنابراین برای این که به خوبی در کاخ ذهن خود جستجو کنید، بهتر است مسیر را برای خود مشخص کنید. ابتدا این مسیر را در ذهن خود تجسم کنید و سپس آن را چند بار مرور کنید. این کار به یادآوری سریع و راحت تر موضوعات کمک خواهد کرد. در صورتی که ترتیب عبارات یا موضوعات اهمیت دارد، می توانید آن ها را به ترتیب در مسیر خود بگذارید. به عنوان مثال از سمت چپ تا راست یا از در ورودی تا انتهای یک اتاق. بهتر است مسیری را انتخاب کنید که منطقی تر بوده و راحت تر به حافظه سپرده شود.

۴. ایجاد ارتباط

در این مرحله می بایست موارد ایجاد شده را به یکدیگر ارتباط دهید. این ارتباط در عین سادگی به قدرت حافظه بسیار کمک می کند. اما روابط ضعیف و بی ربط امکان دارد در یادآوری مطالب مشکلاتی را ایجاد کنند.

۵. در قصر ذهن خود وقت بگذارید

بعد از به پایان رسیدن تمامی مراحل، وقت آن است که به کاخ خود قدم گذاشته و آن را با مرور کامل تر کنید. به یاد داشته باشید اگر مسیری را مشخص کرده اید، همیشه از آن استفاده کنید و مطالب جدید را در ادامه آن اضافه نمایید. باید خاطر نشان ساخت که هیچ محدودیتی در تعداد فضاهای مورد نظر، استفاده از مکان های مختلف و… وجود ندارد. به طور مثال شما می توانید قصری با سالن و اتاق های مختلف را تصور کنید و یا از یک راهرو با چند اتاق و یا حتی تنها از یک محیط استفاده نمایید.

به کارگیری سیستم اتاق رومی

تمرین جهت به کارگیری تکنیک اتاق رومی

برای تمرین و یادگیری کامل تکنیک اتاق رومی می توانید موضوعاتی را با استفاده از این روش حفظ کنید. به طور مثال ده شهر از شهرهای ایران را انتخاب کرده و سعی کنید با استفاده از روش اتاق رومی نام آن ها را به یاد بیاورید. به همین ترتیب می توانید تمرینات دیگری را برای خود در نظر بگیرید. بهتر است تمرین های ابتدایی خود را ساده تر انتخاب کنید و برای این منظور از فضاهایی که به طور کامل آن ها را می شناسید، استفاده کنید.

مزایای استفاده از تکنیک اتاق رومی

  • استفاده از این الگو به تقویت حافظه که با تصویرسازی و حافظه فضایی همراه است، بسیار کمک می کند. البته ممکن است در ابتدای مسیر با مشکلاتی مواجه شوید و این روش نیز دشوار به نظر برسد. اما با ادامه دادن و تمرین بیشتر می توانید به سرعت پیشرفت کنید.
  • هم چنین از آن جایی که تصور بودن در اتاق رومی، داشتن مالکیت کامل بر روی فضای مورد استفاده است، حافظه تلاش می کند تمامی رمزها را به خاطر سپرده و این روند را آسان تر طی کند.
  • از دیگر دلایل محبوبیت تکنیک اتاق رومی می توان به فعالیت همزمان هر دو نیم کره مغز اشاره کرد. در این شرایط نیم کره راست مغز به فعالیت در زمینه ایجاد نظم، ارتباط و حفظ کردن عبارات و مکان ها مشغول است. در مقابل نیم کره چپ در زمینه تخیل، زیبا کردن فضا، فضاسازی و… فعالیت می کند تا همه چیز به طور بهتر در ذهن ثبت شود.
  • روش لوکای یا اتاق رومی

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات تقویت حافظه دیداری، تقویت قوای ذهنی و تمرین تصویرسازی ذهنی را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو