خواص شنبلیله | مهم ترین فواید شنبلیله برای سلامت

منبع: تاپ ناز

4

1402/5/2

16:43


خواص شنبلیله | مهم ترین فواید شنبلیله برای سلامت

خواص شنبلیله و فواید بی نظیر آن

شنبلیله گیاهی معطر است که طبع گرم و خشک دارد و در طب سنتی استفاده می شود. این گیاه دارای برگ های سبز، گل های سفید کوچک و غلاف هایی است که حاوی دانه های کوچک و قهوه ای طلایی است. شنبلیله خواص بسیار زیادی دارد و سرشار از مواد مفید برای بدن است. این گیاه در صورت استفاده در دوز مناسب، برای تمام مزاج ها خواص درمانی بسیار زیادی دارد. در این مطلب به صورت کامل به فواید این گیاه دارویی می پردازیم.

شنبلیله برای کاهش وزن و لاغری

یکی از خواص این گیاه دارویی کمک به کاهش اشتها و ایجاد احساس سیری است. شنبلیله به دلیل داشتن مقادیر بالای فیبر می تواند به کاهش پرخوری و کاهش وزن کمک کند.

شنبلیله برای دیابت

برگ شنبلیله حاوی مقادیر زیادی از گالاکتومانان است که باعث می شود جذب گلوکز در خون کاهش یابد و می تواند به افزایش تولید انسولین در بدن کمک کند. بنابراین مصرف خوراکی تخم شنبلیله باعث کاهش سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت می شود.

شنبلیله برای درمان کبد چرب

یکی از خواص این گیاه دارویی کمک به درمان کمد چرب است. شنبلیله تجمع تری گلیسیرید روی کبد را کاهش می دهد و از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می کند.

شنبلیله برای کلیه ها

دانه شنبلیله حاوی مقادیری از فلاونوئیدهای پلی فنولی است و به همین دلیل باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود. همچنین مصرف دانه شنبلیله می تواند از ایجاد غشا در اطراف کلیه ها جلوگیری کند و باعث سلامت کلیه ها شود.

شنبلیله برای آرتریت

آرتریت یکی از عارضه های شایع امروزی است که موجب درد و ورم در مفاصل می شود و در موارد شدید می تواند شما را از حرکت هم باز نگهدارد. شنبلیله دارای خواص ضد التهابی قوی است و می تواند برای کاهش دردهای مفاصل بسیار مفید باشد.

مطلب مشابه: فواید گیاه مرموک | یخواص فوق العدع گیاه دارویی مرموک

خواص شنبلیله | مهم ترین فواید شنبلیله برای سلامت

شنبلیله برای کاهش کلسترول خون

شنبلیله دارای مقادیر زیادی فلاونوئید نارینجنین است که می تواند به کاهش کلسترول بد خون کمک کند. اگر مشکلاتی مانند کلسترول بالا و چربی خون دارید، این گیاه دارویی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

شنبلیله برای کاهش درد قائدگی

یکی از خواص شنبلیله برای خانم ها، کاهش درد و گرفتگی ها در دوران پریودی است. مصرف خوراکی پودر تخم شنبلیله می تواند دوره های دردناک قائدگی را کاهش دهد.

شنبلیله برای رشد و تقویت مو

شنبلیله دارای خواص ضد التهابی، ضد قارچی و ضد باکتریایی است که باعث سلامت مو می شود. روغن شنبلیله عمیقا به مو و پوست سر نفوذ می کند تا رطوبت مورد نیاز را فراهم کند، رشد مو را تحریک کند و بافت پوست و مو را نرم کند. همچنین این گیاه دارویی برای شوره سر هم بسیار مفید است.

شنبلیله برای سرفه

شنبلیله برای کاهش سرفه بسیار مفید است. برای مصرف آن به این منظور باید دانه ها یا تخم شنبلیله را ابتدا در آب خیس کنید و بعد 1 قاشق مرباخوری تخم شنبلیله را با عسل و لیمو مخلوط کنید. این ترکیب می تواند برای کاهش سرفه، گلودرد، تب و به طور کلی برای درمان سرماخوردگی موثر باشد.

شنبلیله برای افزایش سایز سینه

یکی از خواص شنبلیله کمک به افزایش سایز سینه های خانم ها می باشد. شنبلیله دارای خواصی شبیه به هورمون استروژن است که می تواند به تعادل هورمونی در خانم ها کمک کند و باعث بزرگ تر شدن سینه ها شود.

مطلب مشابه: خواص شیرین بیان + تمام فوایدی که برای سلامت بدن داردپ

خواص شنبلیله | مهم ترین فواید شنبلیله برای سلامت

شنبلیله برای افزایش باروری

این گیاه دارویی برای افزایش باروری در زنان و مردان بسیار مفید است. برای باردار شدن، دانه های شنبلیله یک مکمل شگفت انگیز هستند که می توانید در رژیم غذایی خود از آن ها استفاده کنید.

شنبلیله برای سلامت رحم و تخمدان

در تخمدان پلی کیستیک عصاره دانه شنبلیله می تواند باعث کاهش چشمگیر حجم تخمدان شود. به طور کلی این گیاه روی سلامت تخمدان ها و دستگاه تناسلی زنانه تاثیر مثبتی دارد. مصرف منظم تخم شنبلیله باعث افزایش ترشح هورمون لوتئینه کننده و هورمون محرکه فولیکولی می شود که به کاهش سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک می کند.

کاهش علائم یائسگی

شنبلیله دارای مواد شیمیایی دیوسگنین و ایزوفلاونهای استروژنی است که شبیه به هورمون جنسی زن یعنی استروژن می باشد. از دست دادن استروژن باعث بروز علائم یائسگی می شود. بنابراین مصرف شنبلیله باعث می شود تا علائم یائسگی مانند افسردگی، نوسان در مزاج، کرامپ و گرفتگی و دردهای غیر طبیعی کاهش یابند.

شنبلیله برای درمان بی خوابی

طبق تحقیقات انجام شده، مصرف این گیاه دارویی باعث بهبود بی خوابی می شود.

شنبلیله برای تقویت مغز و حافظه

این گیاه دارویی برای تقویت مغز و حافظه بسیار مفید است. شنبلیله برای افزایش یادگیری و تقویت حافظه مناسب است و به سلامت مغز نیز کمک می کند. مصرف شنبلیله با تقویت عملکرد مغز باعث می شود که خطر ابتلا به بیماری های شناختی مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و پارکینسون نیز کاهش یابد.

شنبلیله برای پوست

شنبلیله حاوی ترکیبات ضد التهابی و ضد باکتریایی به نام دیوسژنین می باشد. این گیاه دارویی باعث آبرسانی پوست می شود و از پوست در برابر عفونت های قارچی محافظت می کند. دانه های شنبلیله به عنوان یک پاک کننده بسیار قوی برای پوست و درمان جوش صورت عمل می کنند. برای پاکسازی پوست صورت می توانید دانه های شنبلیله را به صورت پودر درآورید و از آن ها استفاده کنید.

شنبلیله برای دستگاه گوارش

شنبلیله به دلیل داشتن انواع آنتی اکسیدان های قوی و مقادیر بالای فیبر می تواند به هضم راحت تر غذا، درمان مشکلات گوارشی، کاهش دردهای معده و دفع سموم موجود در بدن کمک زیادی کند. برای بهره مندی از این خواص بهتر است از چای شنبلیله استفاده کنید.

شنبلیله برای بواسیر

شنبلیله برای درمان بواسیر بسیار مفید است. برای استفاده می توانید 2 قاشق چای خوری دانه های شنبلیله را با معده خالی میل کنید. دانه های این گیاه، دارای مقدار زیادی فیبر هستند و می توانند بواسیر را درمان کنند و التهاب ناشی از آن را نیز بهبود دهند.

شنبلیله برای اسپرم و تستوسترون

یکی از فواید شنبلیله برای مردان کمک به افزایش سطح تستوسترون و تعداد اسپرم ها است. مصرف این گیاه دارویی به صورت منظم می تواند باعث بهبود هوشیاری ذهنی، خلق و خو و میل جنسی شود.

شنبلیله برای افزایش شیر مادر

شنبلیله می تواند به صورت طبیعی باعث افزایش شیر مادر شود به همین دلیل برای مادرانی که کمبود شیر دارند گزینه مناسبی است. البته حتما قبل از اضافه کردن شنبلیله به رژیم غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین در نظر داشته باشید که مصرف شنبلیله در دوران بارداری می تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

مطلب مشابه: خواص هل سبز و فواید درمانی و مصرف آن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو