26 جاذبه گردشگری دیدنی ترکیه + عکس

26 جاذبه گردشگری دیدنی ترکیه + عکس


منبع: تالاب

4

1402/5/7

16:14


ترکیه سرزمینی با زیبایی طبیعی بی‌نظیر و فرهنگ‌های‌ متنوع که زیربنای اعصار تاریخ اسـت، کشوری که مانند هیچ کشور دیگری نیست. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از برترین جاذبه های‌ ترکیه را منتشر کرده ایم.   بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه ترکیه که بـه خاطر تاریخ باستانی، فرهنگ غنی […]

ترکیه سرزمینی با زیبایی طبیعی بی‌نظیر و فرهنگ‌های‌ متنوع که زیربنای اعصار تاریخ اسـت، کشوری که مانند هیچ کشور دیگری نیست. دراین قسمت از مجله تفریحی تالاب برای شـما همراهان عزیز لیستی از برترین جاذبه های‌ ترکیه را منتشر کرده ایم.

 

بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه

ترکیه که بـه خاطر تاریخ باستانی، فرهنگ غنی و مناظر هیجان انگیزش مشهور اسـت، مقاصد بسیار محبوبی اسـت که سالانه میلیونها میلیون بازدیدکننده را بـه خود جذب می کنند.

 

در طول تاریخ ترکیه، پیشینه و فرهنگ ترکیه تحت تأثیر فرهنگ های‌ متعددی مانند ارمنی ها، رومی ها و یونانی ها بوده اسـت. این کشور بخشی از امپراتوری عثمانی بود که بـه مدت شش قرن بر کشور های بسیاری در سراسر آسیا، اروپا و آفریقا حکومت می کرد.

 

از بالون سواری در رسانه های‌ اجتماعی گرفته تا کاوش در کوه های‌ مه آلود شرق دریای سیاه، ترکیه کارهای متنوعی را برای انجام ارائه می دهد. اما این تمام چیزی نیست که باید دراین کشور منحصر بـه فرد بررسی کرد!

 

یافته‌های‌ باستان‌شناسی قابل‌توجه در ترکیه، مانند مقبره‌های‌ لیسیایی، ان را بـه نقطه‌ای داغ برای علاقه‌مندان بـه تاریخ و ذهن‌های‌ کنجکاو و شیفته تاریخ باستان تبدیل کرده اسـت. از دیگر جاذبه های‌ گردشگری ترکیه میتوان بـه گنبد و مناره پر از افق استانبول و سواحل در امتداد دریای مدیترانه اشاره کرد. این کشوری اسـت که منتظر کاوش اسـت!

 

✅ مطالب مشابه:  سفرهای تابستانی به کشور ترکیه

 

26. خرابه های آنی

بهترین جاذبه های گردشگری ترکیه

ویرانه های‌ آنی در سراسر رودخانه اخوریان از ارمنستان، بقایای شهری اسـت که زمانی کلان شهر آنی، یک شهر باستانی ارمنی بوده اسـت.

 

آنی که بیش از 1600 سال پیش تأسیس شد، بـه طور گسترده بـه عنوان “شهر هزار و یک کلیسا” شناخته می شد. این شهر محصور در قرن یازدهم از بیش از 100000 ساکن محافظت می کرد که برای زمان خود پر رونق بود. متأسفانه برای شهر، بیش از چند بار فتح، آزار و اذیت و حمله شد ودر نتیجه آنی بـه طور کامل توسط 1700 رها شد.

 

خرابه‌های‌ آنی بیش از 30 غار، 50 کلیسا و 20 کلیسا را بـه نمایش می گذراند و کاوش‌های‌ دیگر نیز تعداد بیشتری از این ساختارهای تاریخی را کشف میکنند. با رسیدن بـه خرابه‌های‌ آنی، نخستین منظره با دیوارهای سر بـه فلک کشیده شهر که عمدتاً در طول سال‌ها سربلند ایستاده‌اند، مورد استقبال قرار میگیرد.

 

سپس، پس از گذشتن از دیوارها، یکی از محبوب ترین سازه هایي اسـت که در خرابه های‌ آنی، کلیسای جامع حفظ شده اسـت. این بزرگ ترین بنای ایستاده در آنی اسـت، یک بازیلیکای گنبدی شکل با طاق‌های‌ نوک تیز و پایه‌های‌ خوشه‌ای که وقتی خورشید از بخش‌هایي از ساختار گم شده‌اش نگاه میکند، تحسین می شود.

 

25. آبشار دودن، آنتالیا

آبشار دودن، آنتالیا

مجموعه ای از آبشارهای آنتالیا، آبشارهای دودن بـه آب های‌ فیروزه ای غنی دریای مدیترانه می ریزند. آبشارهای دودن بـه آبشار دودن بالا و آبشار دودن پایین تقسیم می شوند.

 

آبشار Upper Duden که بـه ان آبشار الکساندر نیز می گویند، یک منطقه تفریحی مورد علاقه اسـت که جذابیت طبیعی و با طراوت را در فضای سبز احاطه کرده اسـت. داستان از این قرار اسـت که اسکندر مقدونی هنگام عبور از منطقه بـه اسب هایش اجازه می دهد در این جا آب بنوشند. در پشت آبشار بالا دودن غارهایی وجوددارد که مردم برای دیدن مناظر آبشار روان از پایین بـه آنجا می‌روند.

 

آبشار Lower Duden که بـه ان Karpuzkaldiran Selalesi نیز میگویند «که بـه معنی آبشار بلند کردن هندوانه اسـت» در منطقه لارا در پارک دودن یافت می شود. مناظر خیره کننده آبشار اغلب با قایق، پیاده رو مجاور، یا از پارک دودن برای کسانی که بـه دنبال نمایشی پر از زیبایی و قدرت طبیعت هستند مشاهده می شود. آبشار Lower Duden آب را از رودخانه Duden، یکی از بزرگ ترین آبشارهای جنوب آناتولی، بـه دریای زیر می ریزد.

 

24. گوبکلی تپه

گوبکلی تپه

گوبکلی تپه «Göbekli Tepe» که بـه دوران نوسنگی پیش از سفال برمی‌گردد، یک مکان باستان‌شناسی مشهور اسـت که در ان قدیمی‌ترین مگالیت‌های‌ شناخته شده جهان کشف شده‌اند. مگالیت ها حدود 6000 سال از استون هنج پیرتر هستند!

 

این سایت باستان‌شناسی که در کوه‌های‌ Germus، در شمال شرقی سانلیورفا کشف شده اسـت، دارای سازه‌هایي اسـت که توسط شکارچیان-جمع‌آوران تخمین زده شده از 9600 تا 8000 قبل از میلاد ساخته شده‌اند و گمان میرود که بـه نوعی مربوط بـه آیین‌های‌ مذهبی باشند.

 

موزه سانلیورفا مجموعه ای چشمگیر از آثار کاوش شده از گوبکلی تپه را ارائه می دهد. بازدیدکنندگان می توانند بـه اسانی سایت را در Göbekli Tepe، قدیمی‌ترین معبد جهان کشف کنند. باستان شناسان را در حین حفاری در محوطه عظیمی که هنوز یافته های‌ باستانی و تاریخی بـه یاد ماندنی بیشتری ارائه می دهد، مشاهده کنید. موزه کوچکی در گوبکلی تپه وجوددارد که بازدیدکنندگان می توانند در ان انیمیشن‌های‌ سه‌بعدی جذاب سایت را تماشا کنند و اطلاعات بیشتری درباره این مکان تاریخی تاثیر گذار پیدا کنند.

 

✅ مطالب مشابه:  ترکیه ویزا می خواهد؟

 

23. موزه تمدن های آناتولی، آنکارا

موزه تمدن های آناتولی، آنکارا

دربخش جنوبی قلعه آنکارا در پایتخت ترکیه موزه تمدن های‌ آناتولی قرار دارد که در دو ساختمان مربوط بـه دوره عثمانی قرار دارد.

 

موزه تمدن های‌ آناتولی مکانی عالی برای یادگیری پیچیدگی پیشینه ترکیه از طریق نمایشگاه های‌ درجه یک که مصنوعات اصلی از مکان های‌ باستان شناسی بومی مختلف را بـه نمایش می گذارد. سفری در بین نمایشگاه‌های‌ موزه، که بـه ترتیب زمانی برای آسانی یادگیری سازمان‌دهی شده‌اند، بازدیدکنندگان را در دوره‌های‌ مختلف میبرد و مصنوعات چشم‌گیری مانند لوح‌های‌ میخی موزه را بـه نمایش می گذارد که قدمت ان‌ها بـه 2 قبل از میلاد بازمی‌گردد.

 

بـه تخته های‌ سنگی حکاکی شده از سایت باستانی 8000 ساله Arslantepe، شهری باستانی، نگاه کنید. بـه قطعات اسب و سپرهای ساخته شده توسط فلزکاران برجسته آناتولی، اورارتویی ها، نگاه کنید. در موزه تمدن های‌ آناتولی چیزهای زیادی برای دیدن و یادگیری برای درک تاریخ باستانی ترکیه وجوددارد.

 

22. مقبره های لیسیایی در فتحیه

مقبره های لیسیایی در فتحیه

مقبره های‌ باستانی لیکیایی که در فتحیه کشف شد، برای پادشاهان و ملکه ها ایجاد شد. انها یک شگفتی معماری هستند که قدمت ان بـه حدود 350 سال قبل از میلاد برمی گردد ودر کنار کوهی برای مشرف بـه شهر فتحیه ساخته شده اند.

 

لیکیاها مردمانی بودند که از حدود 1400 قبل از میلاد تا 546 قبل از میلاد در لیکیا، ایالتی مرفه در مجاورت دریای مدیترانه زندگی می کردند. لیکی ها معتقد بودند که مردگان توسط موجودات بالدار بـه زندگی پس از مرگ برده می شوند. مکان مقبره های‌ لیکیا درکنار صخره برای این بود که مردگان ارجمند بـه بهشت نزدیکتر شوند.

 

سفر بـه رودخانه برای دیدن مقبره ها یکی از محبوب ترین کارها در ترکیه اسـت. ورودی‌های‌ مقبره‌های‌ لیکیا در فتحیه با ستون‌های‌ کلاسیک مرتفع روشن می شوند که بـه لطف سال‌ها غارتگرانی که مقبره‌ها را خالی می کردند، داخل ان نسبتاً خالی اسـت.

 

21. شهر قدیمی ماردین

شهر قدیمی ماردین

در نزدیکی دشت های‌ بین النهرین و شمال مرز سوریه، ماردین شهری تاریخی پر از معماری دیدنی و هزاران سال تاریخ جذاب اسـت.

 

کارهای جذاب بسیاری در شهر قدیمی ماردین وجوددارد، مانند بازدید از موزه ماردین در میدان شهر باستانی. این موزه نمایشگاه‌های‌ برجسته‌ای را از فرهنگ‌های‌ ماردین در طول تاریخ خود ارائه می دهد. قلعه ماردین که طبق معمولً آشیانه عقاب نامیده می شود، مشرف بر کل ماردین اسـت و قدمت ان بـه 3000 سال قبل میرسد.

 

خانه‌های‌ سنگی ماردین یکیدیگر از این خانه‌ها اسـت که دارای معماری چشم‌نواز بـه سبک عربی اسـت که بـه‌صورت راهبردی، بـه روشی پلکانی، برای مشرف بـه دشت‌های‌ شمال سوریه و جلوگیری از مسدود کردن خانه‌ها از دید یک دیگر قرار گرفته‌اند.

 

این خانه های‌ سنگی فضای منطقه تاریخی را غنی می کند. آن ها بازدیدکنندگان را از همه ی جا جذب می کنند تا از گشت و گذار در خیابان های‌ شهر قدیمی ماردین که توسط معماری دیدنی و طراحی معتبر احاطه شده اسـت، گم شوند.

 

20. بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول

یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ ترین بازارهای سرپوشیده جهان، بازار بزرگ استانبول، روزانه صدها هزار بازدیدکننده را بـه خود جذب می کند.

 

این بازار که درسال 1461 در دوران حکومت عثمانی شروع بـه کار کرد، در طول سال‌ها بـه گسترش خود ادامه داد تا امروز در بدنام خود قرار گیرد. این یکی از برترین جاذبه‌های‌ گردشگری استانبول اسـت، بنابر این نمی خواهید سفر بـه این بازار مشهور و یکی از فروش‌های‌ مشهور ان را از دست بدهید، فرش‌های‌ دست‌دار سنتی همراه با تجربه داستان‌گویی بدنام از طرف فروشنده.

 

بازار بدنام بزرگ دارای بیش از 4000 فروشگاه، یک ایستگاه پلیس، چندین بانک و کافه، یک اداره پست و یک مسجد اسـت. برای خرید منسوجات سنتی، عتیقه‌های‌ تاریخی، فانوس‌های‌ جادویی، قالی‌های‌ ترکی و سایر یافته‌های‌ منحصربه‌فرد، در پیچ و خم بهشت خرید بازار بزرگ بگردید. سخت نیست که ساعت ها دراین بازار تاریخی و فرهنگی غنی قدم بزنید!

 

✅ مطالب مشابه: مکان یخی و قطبی زیبا پاموکاله در ترکیه

 

19. پارک ملی اولوداغ

پارک ملی اولوداغ

در نزدیکی استانبول و بورسا، پارک ملی اولوداغ محل کوه اولوداگ یا کوه بزرگ، بلندترین نقطه در منطقه مرمره اسـت. در زمان های‌ قدیم بـه عنوان Olympos Misios شناخته می شد، بیشتر بـه عنوان کوه المپ شناخته می شد، کوهی که زئوس و دیگر خدایان و الهه ها در اساطیر در ان زندگی می کردند.

 

یکی از مقاصد برتر برای ورزش های‌ زمستانی و فعالیت های‌ تابستانی، پارک ملی اولوداغ، سالانه پذیرای بیش از یک میلیون بازدید کننده اسـت. طولانی‌ترین تله‌کابین جهان، اولوداغ تله‌فریک، شهر بورسا را بـه پارک ملی اولوداغ و پیست اسکی نزدیک ان متصل میکند تا بازدیدکنندگان از مناظر باشکوه کوه اولوداگ دیدن کنند.

 

اسکی کنید، پیاده روی کنید، و شگفتی های‌ طبیعی پارک ملی اولوداغ را کشف کنید. مراقب گونه های‌ بومی متعدد گیاهان و جانوران ان باشید. سپس بـه سمت آبشار منزوی سافتابوگان بروید، جاییکه مردم محلی و گردشگران در طبیعت شنا می کنند و استراحت می کنند. در نهایت، بـه اسکی بازان دیگر در دامنه ها بپیوندید و دامنه کوه را که با درختان صنوبر و برف احاطه شده اسـت، پایین بیاورید.

 

18. آکروپلیس پرگامون

آکروپلیس پرگامون

پرگامون زمانی یک شهر یونانی باستانی و ثروتمند بود. اکنون آکروپولیس پرگاما بر فراز تپه ای رو بـه مرکز شهر برگاما قرار دارد.

 

سایت باستان شناسی آکروپولیس یکی از معروفترین مکان های‌ ترکیه اسـت. معابد چشمگیر و یک تئاتر زیبا در سرتاسر خرابه های‌ باستانی پراکنده شده اند. با این حال، یکی از شناخته شده ترین نقاط دیدنی آکروپولیس پرگامون، معبد تراژان با ستون های‌ مرمری اسـت که تنها بنای تاریخی رومی دراین مکان اسـت.

 

این بنا بـه دستور تراژان، امپراتور روم ساخته شد و توسط جانشین تراژان، هادریان، تکمیل شد. هدف معبد تراژان این بود که بـه عنوان مکانی برای پرستش فرمانروایان و زئوس توسط دیگران عمل کند ودر کنار ان روابط روم با مردم پرگامون را تقویت کند. دیگر ساختارهای تاریخی مرموز در آکروپولیس پرگامون شامل تئاتر هلنیستی، معبد دیونیزوس و محراب زئوس اسـت.

 

17. خرابه های تروا

خرابه های تروا

شهر افسانه ای تروی ممکن اسـت پابرجا نماند، اما ویرانه های‌ ان برای کاوش برای یک جهش عظیم بـه زمان داستان های‌ جنگ بزرگ تروا و اسب تروا باز اسـت.

 

داستان تروی توسط هومر در ایلیاد نوشته شد و داستان آشیل مشهور و محاصره ای را که بـه شکست ترواها در جنگ بـه یونانی ها ختم شد، شرح می دهد. با این حال، انچه قبلاً تصور می شد افسانه اسـت درسال 1870 پس از کشف شهر تروا توسط یک باستان شناس کشف شد.

 

خرابه های‌ تروی در سواحل دریای اژه ترکیه، نزدیک روستای توفیکیه یافت می شود. این سایت بـه عنوان یک جاذبه توریستی مشهور با قدم زدن در بین خرابه ها، مدل اسب تروا و موزه تروی تاسیس شده اسـت. این موزه یافته‌های‌ باستان‌شناسی از شهر تروی و مکان‌های‌ اطراف را حفظ و بـه نمایش میگذارد.

 

16. سمت

سمت

سیده که در سواحل مدیترانه جنوبی، بین آلانیا و آنتالیا واقع شده اسـت، شهری خیره کننده اسـت که با ویرانه های‌ باستانی چشمگیر، استراحتگاه های‌ مشهور و کارهای زیادی برای انجام دادن، بازدیدکنندگان را بـه خود جذب می کند.

 

یک شهر بندری باستانی، جذابیت طبیعی سیده، بهشت آفتاب و سواحل شنی رابا تأثیرپذیری معماری باستانی و مکان‌های‌ باستان‌شناسی ترکیب میکند. خاستگاه این شهر بـه 7 سال قبل از میلاد برمی گردد و بـه سرعت تبدیل بـه یک پست تجاری مهم منطقه شد. در طول تاریخ، این شهر تحت فرمانروایی بسیاری از رهبران و فرهنگ‌هایي قرار گرفت که بر سیده تأثیر گذاشته‌اند، از جمله اسکندر مقدونی.

 

تئاتری بـه سبک رومی باستان را که میزبان مبارزات گلادیاتورها در شهر قدیمی ساید اسـت، که بـه 2 بعد از میلاد برمی‌گردد، کاوش کنید. مجموعه قابل توجهی از آثار باستانی موزه باستان شناسی ساید را که از ساید و سایر مکان‌های‌ حفاری نزدیک بـه دست آمده اسـت، نگاه کنید.

 

یا جزر و مد را بچرخانید و بـه سواحل فیروزه‌ای ساید بروید و یک روز استراحت در زیر نور خورشید و استراحت در طبیعت بگذرانید. سپس برای خرید کالاهای ترکی، از جمله جواهرات و لباس، بـه بازار شهر قدیمی ساید بروید تا سوغاتی بـه خانه بیاورید!

 

15. کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی که در منطقه فاتح در استانبول یافت می شود، تا قرن هفدهم بـه عنوان محل سکونت سلاطین بوده اسـت. اکنون این یک موزه بزرگ اسـت که عظمت تاریخ و ثروت ترکیه را بـه نمایش می گذارد.

 

کاخ توپکاپی در قرن پانزدهم بـه دستور سلطان محمد دوم تأسیس شد. هنگامیکه سلطنت امپراتوری عثمانی درسال 1923 شکست خورد، این کاخ بـه یک موزه تغییر ساختار داد و بـه یک جاذبه توریستی مشهور برای بازدیدکنندگان تبدیل شد تا زندگی سلاطین را ببینند و تصور کنند. این موزه سالانه پذیرای بیش از سه میلیون بازدید کننده اسـت.

 

بازدیدکنندگان می توانند از نمایشگاه‌های‌ قابل توجهی دیدن کنند که در ان کافتان‌ها، پرتره‌ها، آثار مقدس و پنجمین الماس بزرگ جهان، Spoonmaker’s Diamond بـه نمایش گذاشته میشود. از طریق بخش حرم که بـه عنوان اقامتگاه خصوصی سلاطین و صیغه های‌ انها عمل می کرد، کاشی های‌ دست ساز ایزنیک با بهترین کیفیت وجوددارد. و این تنها بخشی از زیبایی خیره کننده کاخ توپکاپی اسـت، با حیاط های‌ بزرگ، باغ های‌ مرفه، و معماری پیچیده.

 

✅ مطالب مشابه: معرفی قلعه بدروم ترکیه + تصاویر

 

14. موزه فضای باز گورمه

موزه فضای باز گورمه

موزه فضای باز گورمه واقع در کاپادوکیه، مجموعه‌ای از کلیساهای پیچیده سنگ‌تراشی شده را نگه داری می کند که قدمت بسیاری از آن ها بـه قرن‌های‌ 10 تا 12 بازمی‌گردد. کلیساها تحت هدایت یکی از سه پدر برجسته کاپادوکیه، سنت باسیل قیصریه، که نقشی حیاتی در پیشرفت الهیات اولیه مسیحیت ایفا کرد، رونق یافت.

 

بسیاری از این کلیساهای اولیه نمایش‌های‌ خیره‌کننده‌ای از هنر بیزانسی را بـه نمایش می گذراند که سقف‌ها و دیوارها را تزیین می کند و صحنه‌هایي از کتاب مقدس را تصور میکند که بـه پیروانی که قادر بـه خواندن نبودند کمک میکرد. Elmali Kilise یا کلیسای سیب یکی از کلیساهای شناخته شده در موزه فضای باز گورمه اسـت. قدمت این کلیسا بـه حدود سال 1050 برمی‌گردد و آثار هنری متعددی از مناظر کتاب مقدس مانند شام آخر را بـه تصویر میکشد.

 

13. قلعه بدروم

قلعه بدروم

قلعه بدروم که بـه عنوان قلعه سنت پیتر نیز شناخته می شود، که در شبه جزیره ای صخره ای در ساحل جنوب غربی مستحکم شده اسـت، توسط شوالیه های‌ صلیبی در قرن پانزدهم بـه عنوان محافظت در برابر ترکان سلجوقی ساخته شد. این قلعه اکنون یک مکان دیدنی محبوب در بدروم اسـت و موزه مشهور جهانی باستان شناسی زیر آب را در خود جای داده اسـت که یافته های‌ زیر آب قابل توجهی از کشتی های‌ غرق شده و تمدن های‌ تاریخی را نشان می دهد.

 

دیوارهای قلعه بدروم بـه خوبی حفظ شده اند، همراه با برج ها و برجک های‌ باشکوهی که حسی مرموز قرون وسطایی و افسانه ای را تلقین می کنند. این قلعه در قدمی بـه زمان گشت زنی شوالیه ها در قلعه، دفع مهاجمان، بـه عنوان پناهگاه مسیحیان در آسیای صغیر عمل می کرد.

 

هر یک از چهار برج این قلعه بـه نام کشورهایی که مسئول ساخت ان هستند نامگذاری شده اند: برج های‌ آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و ایتالیایی. پس از غلبه بر قلعه توسط عثمانی ها در زمان سلیمان باشکوه، قلعه درسال 1895 مجدداً بـه عنوان یک زندان تأسیس شد.

 

✅ مطالب مشابه: 25 مکان زیبا و جذاب در ترکیه برای سفر + عکس

 

12. شهر زیرزمینی کایماکلی

شهر زیرزمینی کایماکلی

در داخل ارگ Kaymakli، در نزدیکی Nevsehir، شهر زیرزمینی Kaymakli یکی از معروف ترین شهر های زیرزمینی اسـت که اعتقاد بر این اسـت که حدود 2000 سال قبل از میلاد ساخته شده اسـت.

 

در زمان های‌ قدیم بـه این شهر زیرزمینی انگوپ میگفتند. با گذشت زمان، این شهر بـه عنوان پناهگاهی برای کسانی بود که در طول جنگ‌های‌ اعراب و بیزانس بـه دنبال پناهندگی بودند، این شهر زیرزمینی گسترش یافت و بـه وسیع‌ترین شهر ترکیه تبدیل شد.

 

فقط چهار سطح اول از هشت سطح برای عموم آزاد اسـت. طبقات نزدیک بـه سطح، محل زندگی خانواده های‌ ثروتمندتر بود. با قدم زدن در شهر زیرزمینی کایماکلی، آشپزخانه‌ها، خانه‌ها، اصطبل‌ها و یک کلیسا را مشاهده می کنید و تصور می کنید که چگونه سکونتگاه‌های‌ باستانی در پیچ و خم یکی از قدیمی‌ترین شهر های زیرزمینی کاپادوکیه زندگی می کردند.

 

11. ساحل پاتارا

ساحل پاتارا

عریض ترین و طولانی ترین ساحل در ترکیه، ساحل پاتارا، با تپه های‌ شنی زرد رنگ و مناظر با طراوت در نزدیکی شهر باستانی لیکیا پاتارا تزئین شده اسـت. این شهر زادگاه سنت نیکلاس، اسقف بیزانسی قرن چهارم بود که بعد ها بـه عنوان بابانوئل بـه افسانه تبدیل شد.

 

ساحل پاتارا یک ساحل مشهور و جاذبه توریستی اسـت که ماسه زرد عسلی ان بیشتر شبیه یک کویر اسـت تا یک ساحل. منطقه اطراف توسعه نیافته اسـت، و موقعیت مطلوبی برای آرامش ارائه می دهد، و اگر زمان مناسبی داشته باشید، میتوانید مناظر جادویی را هنگام غروب خورشید در زیر خط آب تجربه کنید.

 

در داخل ساحل ویرانه های‌ باستانی لیکیا و رومی وجوددارد. بنابر این، روزی را برای کاوش و لذت بردن از بهترین پاتارا بسازید. در ساحل پاتارا در شن‌ها و نسیم غوطه‌ور شوید و از خرابه‌های‌ باستانی پاتارا، از جمله آرامستان و بازیلیکا دیدن کنید تا بهترین‌ها را از هردو جهان بـه دست آورید!

 

10. دریاچه وان

دریاچه وان

دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه و بزرگ ترین دریاچه ترکیه، دریاچه وان در نزدیکی مرز ایران قرار دارد. این دریاچه که در زمان های‌ قدیم با نام Arsissa Lacus یا Thospitis Lacus شناخته می شد، در اثر انفجار آتشفشانی کوه نمرود ایجاد شد.

 

در نزدیکی بخش جنوبی دریاچه وان، چهار جزیره کوچک وجوددارد که همه ی انها مکان های‌ باستانی مهمی هستند. یکی از جزایر، جزیره آکدامار، بـه دلیل حفظ کلیسای صلیب مقدس و سایر ویرانه‌های‌ صومعه که بـه قرن دهم بازمی‌گردد، یک جاذبه گردشگری محبوب اسـت.

 

در زیر آب دریاچه وان کشف شگفت انگیز یک قلعه زیر آب بود. باستان شناسان و محققان هنوز در مورد این کشف تصادفی بحث عمیقی دارند. با این حال، واقعاً بـه تاریخ غنی ترکیه – خانه هزاران سال تاریخ، فرهنگ و داستان – قدرت می بخشد.

 

9. صومعه سومله

صومعه سومله

صومعه سوملا که با خاطرجمعی درکنار صخره کوه Mela در کوه‌های‌ پونتیک تعادل برقرار میکند، یک صومعه باستانی ارتدکس اسـت که در قرن چهارم ساخته شده اسـت. این صومعه درسال 1923 متروک شد و تبدیل بـه یک موزه تاسیس و جاذبه توریستی محبوب شد.

 

در سرتاسر صومعه و موزه سوملا، نقاشی های‌ دیواری خیره کننده ای وجوددارد که قدمت ان بـه قرن هجدهم بازمی گردد. این تصاویر باستانی صحنه های‌ کتاب مقدس مانند عیسی مسیح و مریم باکره را نشان می دهد.

 

مناظر اطراف صومعه سوملا، همراه با پیاده‌روی دراین مکان، خیره‌کننده اسـت. صومعه سوملا از روزهای مه آلود که خلوتی آرام را ایجاد می کند تا جو و روزهای آفتابی که مه را پاک می کند تا مناظر شگفت انگیزی از کوه ها یا آبشارهای پراکنده در راه را ارائه می دهد، صومعه سوملا در مکانی عالی برای لذت بردن از طبیعت و تاریخ مستقر شده اسـت.

 

✅ مطالب مشابه:  با مهم‌ترین مناطق آنتالیا ترکیه آشنا شوید

 

8. اولودنیز

اولودنیز ترکیه

اولودنیز که بـه خاطر تالاب آبی خیره کننده اش مشهور اسـت، یک روستا و شهر تفریحی اسـت که در سواحل جنوب غربی ترکیه ایجاد شده اسـت.

 

چند روزی را صرف باز کردن بسته ‌بندی فعالیت‌های‌ متعددی کنید که منتظر تجربه دراین مقصد نفس‌گیر هستند. پاراگلایدر بر فراز اولودنیز یکی از پرطرفدارترین کارهایی اسـت که می‌توانید با مناظر غیر واقعی از کوه ها و دریای آبی اطراف خود انجام دهید.

 

سپس، مشهور ترین و عکاس ترین جاذبه اولودنیز – تالاب آبی را بررسی کنید! آب‌های‌ آرام تالاب که یک سایت حفاظت‌شده ملی اسـت، برای شنا، کایاک‌سواری، سوارکاری با پارو و غواصی ایده‌آل اسـت.

 

برای یک ماجراجویی منحصر بـه فرد در سایت های‌ غواصی باستان شناسی اولودنیز، بـه غواصی بروید یا در مدارس غواصی آموزشی متعدد یاد بگیرید. سپس، بـه سفری با قایق بـه غار آبی مشهور نزدیک، با رنگ‌های‌ آبی نافذ و پایه‌ای که توسط سنگ‌های‌ آهکی ایجاد شده اسـت، بپیوندید.

 

7. افسوس

افسوس ترکیه

شهر باستانی در نزدیکی سلجوک، افسس زمانی یک کلان شهر ثروتمند و پایتخت امپراتوری روم شرقی بود. این بنا در اطراف یکی از عجایب هفت گانه جهان، معبد آرتمیس تأسیس شده اسـت.

 

خاستگاه این شهر درسال 4 قبل از میلاد آغاز شد که توسط یکی از ژنرال های‌ نظامی اسکندر مقدونی بـه نام لیسیماکوس تأسیس شد. بـه همراه ویرانه های‌ متعدد ان؛ کلیسای سنت جان، خانه مریم مقدس و مسجد عیسی بیگ هستند. از دیگر جاذبه های‌ تاریخی نمادین می‌توان بـه تئاتر بزرگ و کتابخانه سلسوس اشاره کرد.

 

قدمت تئاتر بزرگ بـه دوران هلنیستی بازمی‌گردد که توسط رومیان بازسازی شد تا بـه آمفی‌تئاتر سه طبقه، مرکز اجتماعی و مکانی برای مبارزات گلادیاتورها در افسوس تبدیل شود. کتابخانه سلسوس توسط یکی از اعضای برجسته مجلس سنای روم، Tiberius Julius Celsus Polemaeanus ساخته شد. این کتابخانه یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های‌ رومی زمان خود بود که دارای ورودی بزرگ قوسی و ستون‌های‌ قرنتی بود.

 

6. تئاتر آسپندوس

تئاتر آسپندوس ترکیه

نه چندان دور از آنتالیا، شهر باستانی آسپندوس و بنای تاریخی و جاذبه گردشگری مشهور ان؛ تئاتر آسپندوس قرار دارد. تئاتر آسپندوس یکی از بهترین تئاترهای باستانی حفظ شده در دوران باستان اسـت که در زمان امپراتور روم مارکوس اورلیوس ساخته شده اسـت. بزرگی ان قابل توجه اسـت و ثروت و رونق شهر باستانی ان را بـه نمایش می گذارد.

 

این تئاتر میتواند بین 15000 تا 20000 تماشاگر را در خود جای دهد. از آنجا که محوطه صحنه بعد ها بـه عنوان کاروانسرا «کاروانسرا» در زمان سلجوقیان مورد استفاده قرار گرفت، بـه طور مداوم تعمیر و نگه داری می شد. امروزه تئاتر آسپندوس مجدداً برای هدف اصلی خود مورد استفاده قرار می گیرد، میزبان جشنواره بین‌ المللی اپرا و باله آسپندوس اسـت که همه ی ساله آکوستیک برجسته و طراحی معماری پیچیده تئاتر را بـه نمایش میگذارد.

 

5. پاموکاله

پاموکاله ترکیه

پاموکاله که در زبان ترکی بـه معنای قلعه پنبه ای اسـت، منظره ای غیرواقعی در غرب ترکیه اسـت که بـه خاطر تراس های‌ سفیدش مشهور اسـت. تراس ها از تراورتن ساخته شده اند، سنگی رسوبی که توسط آب با محتوای موادمعدنی بسیار بالا ته نشین شده اسـت. هزاران سال اسـت که مردم در استخرهای ان استحمام کرده اند. شهر یونان باستان هیراپولیس بر فراز چشمه های‌ آب گرم توسط پادشاهان پرگامون ساخته شد.

 

یک شگفتی طبیعی، این صخره‌هایي که در زیر شهر باستانی هیراپولیس تشکیل شده‌اند، بـه یک چشمه آبشاری تبدیل میشوند. آب از چشمه های‌ آب گرم باستانی که بـه شکل‌گیری حوضچه های‌ تراس صدفی شکل در طی هزاران سال کمک کرده اند، تامین می شود.

 

بر فراز استخرهای زیبای تراورتن سفید پاموکاله، جاذبه مشهور استخر عتیقه کلئوپاترا قرار دارد. استخری که خود کلئوپاترا زمانی در ان شنا می کرد، این استخر دارای آب گرم و شفاف اسـت که توسط خرابه‌های‌ رومی احاطه شده اسـت، از جمله ستون‌های‌ افتاده و سنگ‌های‌ حکاکی شده برای کاوش.

 

4. مسجد کبود

مسجد کبود ترکیه

مسجد آبی استانبول که با نام رسمی مسجد سلطان احمد شناخته می شود، جاذبه ای مشهور اسـت که گردشگران زیادی را در طول سال جذب می کند. زیبایی معماری عظیم و باشکوه مسجد آبی خود یک جاذبه اسـت که درکنار مسجد مشهور ایاصوفیه ایجاد شده اسـت. مسجد آبی گواهی بر دستاورد ها و ثروت عثمانی ها در طول تاریخ اسـت و تنها مسجد دارای شش مناره در استانبول اسـت.

 

مسجد آبی که در اوایل قرن شانزدهم ساخته شد، بـه خاطر دیوارهای آبی رنگ داخلی ان که مجموعاً 20000 کاشی آبی را شامل می شود، شناخته شده اسـت. عبادتگاه فعال اسـت و بـه جز هنگام نماز که 90 دقیقه طول می کشد، برای عموم آزاد اسـت.

 

3. کوه نمرود

کوه نمرود

یکی از بلندترین قله‌های‌ کوه‌های‌ توروس شرقی، کوه نمروت بـه دلیل قرار گرفتن تپه خاکسپاری پادشاه آنتیوخوس اول پادشاهی کوماگنه در قله‌اش مشهور اسـت.

 

Commagene یک پادشاهی باستانی ارمنی بود که در نهایت درسال 72 پس از میلاد بـه امپراتوری روم پیوست. شاه آنتیوخوس اول مشهور ترین فرمانروای این پادشاهی بود. تپه تدفین شامل مجسمه‌های‌ پادشاه، خدایان دیگر، شیرها و عقاب‌ها اسـت. پادشاه حکم وقف تپه خاکسپاری را صادر کرد تا او مانند دیگر خدایان که بر روی سنگ ها تصویر شده اند، خدایی شود و پرستش شود.

 

از زمان ساخت انها، سرها از بدنه ها پایین افتاده ودر سراسر سایت پراکنده شده اند. قله کوه نمرود چشم اندازی عالی از کوه های‌ اطراف را فراهم می کند. جذابیت اصلی تماشای طلوع خورشید از تراس شرقی اسـت که بـه سرهای بی بدن رنگ نارنجی زیبایی می بخشد و بـه حس رمز و راز این مکان می افزاید.

 

✅ مطالب مشابه: لیست بهترین دانشگاه های ترکیه به تفکیک شهر

 

2. بالون سواری در کاپادوکیه

بالون سواری در کاپادوکیه

کاپادوکیا، یکی از بهترین مکان‌های‌ جهان برای سواری با بالون‌های‌ هوای گرم، بـه‌خاطر مناظر زیبای 360 درجه از دره‌های‌ وسیع و صخره‌های‌ طبیعی عجیب‌وغریب مشهور اسـت.

 

در جنوب شرقی آنکارا، منطقه کاپادوکیا شهر های بزرگ توریستی مانند گورمه و اورگوپ را در خود جای داده اسـت. در نتیجه، فصل بالون هوای گرم ان در تمام طول سال باز اسـت. قبل از طلوع خورشید، 100 بالون هوای گرم مجاز بـه بلند شدن هستند و پس از ان؛ هر نیم ساعت پس از طلوع آفتاب، 50 بالون دیگر مجوز میگیرند – بنابر این مطمئن شوید که بـه موقع برای رزرو بالون هوای گرم خود اقدا کنید!

 

این یکی از کارهایی اسـت که در ترکیه انجام می شود. مطمئن شوید که سفر با بالون هوای گرم خودرا زودتر رزرو کرده‌اید، تا این ماجراجویی بی نظیر را از دست ندهید!

 

1. ایاصوفیه

ایاصوفیه

ایاصوفیه که در مجاورت مسجد آبی در استانبول قرار دارد، در اصل یک بازیلیکا بود که برای امپراتور روم شرقی ژوستینیان اول در قرن ششم ساخته شد. یک شاهکار مهندسی رومی، گنبد عظیم «بـه قطر 31 متر یا 102 فوت» که برای بیش از 1000 سال بزرگ ترین فضای بسته در جهان بود را پوشش می دهد.

 

این کلیسا توسط صلیبیون چهارم درسال 1204 غارت شد ودر قرن پانزدهم زمانی که عثمانی ها شهر را فتح کردند بـه مسجد تبدیل شد. ایاصوفیه درسال 1935 بـه موزه تبدیل شد و اکنون یکی از برترین جاذبه های‌ ترکیه اسـت.

 

عموم مردم اکنون می توانند شگفتی های‌ معماری ایاصوفیه را که بـه «حکمت مقدس» ترجمه می شود، جذب کنند. در سرتاسر ایاصوفیه ستون‌ها و مرمرهایی وجوددارد که از ویرانه‌های‌ شهر های باستانی در سوریه و آناتولی مانند سنگ مرمر صورتی آفیون بـه دست آمده اسـت. موزاییک های‌ منحصر بـه فرد دیوارهای ایاصوفیه را تزئین می کنند، مانند موزاییک VI Leon Pantaktrator Jesus در دروازه امپراتور. منشا این دروازه بـه قرن ششم باز می‌گردد و تنها توسط امپراتور مورد استفاده قرار میگرفت.

 

نقشه جاذبه های گردشگری ترکیه

نقشه جاذبه های گردشگری ترکیه

 

✅ مطالب مشابه: معرفی قلعه بدروم ترکیه + تصاویر

 

در پایان

از نظر مسافران، ترکیه در یک لیگ خاص خود قرار دارد. این جا جایی اسـت که شرق بـه غرب میرسد. جایی که اروپا و آسیا با هم برخورد می کنند و یک برخورد فرهنگی بین قاره ای ایجاد می کنند. غذا های شگفت انگیز، سنت های‌ متنوع، مذاهب و تاریخ – این‌ها چیزهایی هستند که ترکیه را بـه یک مقصد سفر فراموش نشدنی تبدیل می کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو