بسیاری از ما عاشق لباس های جدید هستیم. آنها کاملا نو هستند". رنگ ها روشن، خطوط واضح و تزئینات عالی هستند. پس چرا آنها را بشویید و حتی قبل از اینکه فرصتی برای پوشیدن آنها پیدا کنید، ظاهر آنها را تغییر دهید؟ در این مطلب از سلام دنیا به 3 دلیل که چرا باید لباس نو را قبل از پوشیدن بشوییم و نحوه شستن لباس های نو و دست دوم خواهیم پرداخت.

3 دلیل که چرا لباس های جدید را باید قبل از پوشیدن شست

سه دلیل برای شستن لباس‌های جدید وجود دارد، به‌ویژه لباس‌هایی مانند لباس‌های زیر یا تی‌شرت‌ها و شورت‌هایی که قبل از پوشیدن آن‌ها در تماس مستقیم با پوست شما هستند. 

1. انتقال رنگ

یکی از دلایل شستن لباس های جدید، شستن رنگ اضافی است که می تواند به پوست یا لباس های دیگر منتقل شود. بیشتر پارچه های ساخته شده از الیاف مصنوعی ( پلی استر ، اکریلیک ) با رنگ های آزوآنیلین رنگ می شوند. این رنگ‌ها می‌توانند واکنش‌های پوستی شدیدی را برای افراد، به‌ویژه کودکان کوچک که به آن‌ها حساسیت دارند، ایجاد کنند. اگر آلرژی شدید باشد، بثورات شبیه پیچک سمی خواهد بود. اما حتی واکنش‌های کمتر شدید نیز می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های ملتهب خشک و خارش‌دار پوست شود.


حتما بخوانید: ترفند شستن لباس مجلسی و بالش پولک دار


2. باکتری ها، قارچ ها و حشرات

انتقال شپش ، گال، باکتری و قارچ از فردی به فرد دیگر هنگام امتحان کردن لباس امکان پذیر است. اتاق‌های رختکن می‌توانند به محل پرورش همه چیز از ویروس‌ها گرفته تا پای ورزشکاران تبدیل شوند. چرا این ریسک را بپذیرید؟

3. تحریک کننده های شیمیایی

و مهمتر از همه، لباس های جدید باید شسته شوند تا پوشش های شیمیایی مانند اوره فرمالدئید که تولید کنندگان برای بهبود بافت و کاهش چین و چروک روی لباس ها قرار می دهند، از بین برود. روکش‌ها همه را آزار نمی‌دهند، اما اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید به‌خصوص در نواحی تماس دائمی مانند زیر بغل، یقه‌ها، سرآستین‌ها و کمر و ران‌های شلوار جوش بزنید. 

اوره فرمالدئید اغلب ماده شیمیایی است که برای جلوگیری  از تشکیل کپک روی لباس هایی که باید در ظروف گرم و مرطوب از آسیا و آمریکای جنوبی به ایالات متحده حمل شوند، استفاده می شود. بوی بسیار تندی دارد که تا زمانی که لباس شسته شود در پارچه باقی می ماند. یک بار شستشو احتمالاً تمام فرمالدئید را از بین نمی برد، اما رزین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهید و با هر بار شستشو حذف آن ادامه می یابد.

همه چیز در باره شستن لباس های نو

نحوه شستن لباس های نو

لباس های نو باید طبق دستورالعمل های روی برچسب مراقبت شسته شوند . اگر برچسبی روی لباس دارید که روی آن نوشته شده است "قبل از پوشیدن جداگانه بشویید" مراقب انتقال رنگ باشید . شستن به حذف مقداری از رنگ اضافی کمک می کند، اما بعد از هر بار شستشو، آب شستشو را بررسی کنید. اگر رنگ در آب باقی ماند، به شستشوی جداگانه یا با رنگ های مشابه ادامه می دهید. ممکن است چندین بار شستشو طول بکشد تا رنگ اضافی از بین برود و از آسیب به پارچه های دیگر جلوگیری شود.

شستن ملحفه های جدید و حوله های حمام باید برای حذف مواد شیمیایی اعمال شده انجام شود زیرا این مواد در تماس مستقیم با پوست هستند. شستشو همچنین با از بین بردن پوشش های سطحی روی الیاف، جذب پارچه را بهبود می بخشد.


حتما بخوانید: بهترین روش شستن روتختی و ملافه


1. از پوست کودک خود محافظت کنید

به خصوص مهم است که لباس‌های کودکان، به‌ویژه لباس‌های مخصوص نوزادان، قبل از پوشیدن شسته شوند. نوزادان به مواد شیمیایی حساس هستند و ممکن است بثورات پوستی ایجاد شود. شوینده ای مانند Arm & Hammer Sensitive Skin را انتخاب کنید که بدون عطر و رنگ باشد زیرا رنگ ها و رایحه های شوینده نیز می توانند باعث واکنش های پوستی شوند. بعلاوه، شستن لباس‌های جدید برای کودکان باعث نرم‌تر و راحت‌تر پوشیدن آن‌ها می‌شود.

نحوه شستن لباس ها نو

نحوه لباس های مستعمل یا دست دوم

در مورد لباس های مستعمل یا دست دوم چطور؟

برای اهداف بهداشتی و برای جلوگیری از تحریک پوست، لباس‌های موجود در فروشگاه‌های اقلام کالایی یا اجناس باید همیشه قبل از پوشیدن شسته یا خشک شوند. اگرچه این لباس‌ها احتمالاً قبل از قرار دادن برای فروش تمیز شده‌اند، شستن در مواد شوینده معمولی شما نتایج بهتری را برای خانواده شما تضمین می‌کند. این امر به ویژه در صورتی مهم است که شخصی در خانه شما به عطرهایی مانند عطرهای موجود در نرم کننده های پارچه که بسیاری از مردم آن را دوست دارند، حساس باشد.

اگر لباس‌ها بوهای بیش از حد ناشی از عطر یا محصولات معطر دارند، باید اقدامات بیشتری را فراتر از شستشو انجام دهید. همانطور که توصیه می شود بشویید و اگر بو باقی ماند، از هوای تازه برای از بین بردن عطر استفاده کنید. یا قبل از شستن لباس را یک شب در سینک یا سطلی پر از آب ولرم و یک فنجان جوش شیرین خیس کنید. نصف فنجان سرکه سفید مقطر را به چرخه آبکشی اضافه کنید تا بقایای مواد شوینده یا نرم کننده پارچه در الیافی که ممکن است روی عطر باقی مانده است را از بین ببرید.

اجازه دهید لباس‌های تازه شسته شده در مکانی با هوا خشک شوند و قبل از پوشیدن، آن را تست بوییدن نهایی بدهید.


حتما بخوانید: از بین بردن بوی بد لباس بعد از شستشو با ترفند های ساده


شما می توانید با خرید لباس های فیبر طبیعی تولید شده ارگانیک از برخی مواد شیمیایی جلوگیری کنید. اما حتماً برچسب‌های مراقبت را بخوانید زیرا همه  لباس‌های نخی و کتان و پشم یکسان نیستند. تولیدکنندگان از مواد شیمیایی برای جلوگیری از کپک زدن استفاده می کنند و الیاف طبیعی به ویژه در صورت قرار گرفتن در معرض رطوبت در طول یک فرآیند حمل و نقل طولانی از تولید کنندگان خارج از کشور، در برابر کپک آسیب پذیر هستند.

نحوه لباس های مستعمل یا دست دوم

سخن آخر

لباس هایی را انتخاب کنید که بتوان آنها را در خانه شست تا از هرگونه مواد شیمیایی استفاده شده در فرآیند خشک شویی جلوگیری شود.