کاربردهای زیادی برای آب اکسیژنه یا هیدروژن پراکسید در زمینه سلامتی، در خانه و خارج از منزل وجود دارد. هیدروژن پراکسید یک عنصر رایج در محلول های پاک کننده، محصولات سفید کننده یا روشن کننده مو و درمان های پزشکی است. در ادامه این مطلب سلام دنیا به معرفی 55 کاربرد هیدروژن پراکسید یا همان آب اکسیژنه در صنایع غذایی، خانه داری، سلامت و نظافت و موارد استفاده از  آب اکسیژنه برای ضد عفونی و را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

کاربرد آب اکسیژنه چیست

استفاده از هیدروژن پراکسید که در سال 1818 کشف شد، به یک عنصر اصلی در خانواده ها در سراسر جهان تبدیل شده است. بطری قهوه ای را می توان تقریباً در همه جا یافت و برای همه چیز از مراقبت از زخم گرفته تا رشد گیاه استفاده کرد.رایج‌ترین گونه هایی که بدون نسخه به فروش می‌رسند محلول 3 درصدی برای مصارف خانگی و 6 تا 10 درصدی است که در برخی از محصولات رنگ‌کننده مو استفاده می‌شود. غلظت های بالاتری از  35 درصد برای صنایع مواد غذایی و 90 درصد صنعتی نیز موجود است اما نیاز به مراقبت و رسیدگی ویژه دارد. همیشه به یاد داشته باشید که مصرف هیدروژن پراکسید ایمن نیست و غلظت های بالا باید با دقت و با تجهیزات حفاظتی مناسب استفاده شود.در ادامه کاربرد آب اکسیژنه را توضیح خواهیم داد.


حتما بخوانید: آب اکسیژنه چیست و خواص فیزیکی و شیمیایی آن


موارد استفاده از پراکسید هیدروژن برای بدن

از سفید کردن دندان ها گرفته تا هایلایت های طبیعی در موهای شما، هیدروژن پراکسید می تواند برای مراقبت از شما به روش های مختلف استفاده شود.مگر اینکه غلظتی که در این نمونه ها به آن اشاره شده است، محلول معمولی 3 درصدی باشد که در اکثر فروشگاه ها یافت می شود.

1. تمیز کردن جرم گوش

حذف جرم گوش ممکن است دشوار باشد، اما با اضافه کردن چند قطره روغن زیتون یا روغن بادام به گوش و سپس چند قطره هیدروژن پراکسید شروع به تجزیه جرم می کند و تخلیه آن را آسان تر می کند. بعد از اینکه چند دقیقه اجازه دادید در گوش بماند، سرتان را کج کنید و بگذارید مایع خارج شود. از گوش پاک کن برای حذف مواد اضافی استفاده نکنید، اما یک پارچه نرم که در اطراف دهانه کانال گوش قرار داده اید باید محلول باقی مانده را از بین ببرد.

 تمیز کردن جرم گوش

2. دکلره و هایلایت مو

محلول های بالاتر از 6 تا 10 درصد اغلب در محصولات دکلره مو یافت می شود. محلول 3 درصد، مخلوط شده با قسمت های مساوی آب، روی موهای خیس اسپری شده، می تواند هایلایت های طبیعی تری ایجاد کند. البته مراقب باشید بیش از حد استفاده نشود. ابتدا آن را روی یک بخش کوچک و پنهان شده را امتحان کنید.همچنین اغلب در روش اصلاح رنگ مو استفاده می‌شود که اگر می‌خواهید سایه روشن‌تری داشته باشید، موهایتان را دکلره کنید تا رنگدانه‌های تیره بیشتری از بین برود.

3. تهیه دهانشویه خانگی

از هیدروژن پراکسید به عنوان دهانشویه برای از بین بردن باکتری هایی که ممکن است باعث بوی بد دهان شوند، استفاده کنید. از محلول رقیق شده برای شستشوی حدود یک دقیقه استفاده کنید.

هشدار: هرگز هیدروژن  پراکسید را قورت ندهید.


حتما بخوانید: درمان خانگی از بین بردن جوش سر سیاه با هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه)


4. سفید کردن دندان

از هیدروژن پراکسید برای سفید کردن دندان های خود استفاده کنید و با یک محلول رقیق شده به مدت یک دقیقه شستشو دهید و سپس آن را خارج کنید. هشدار: محلول را قورت ندهید!

سفید کردن دندان

5. تهیه خمیردندان خانگی

تهیه خمیر خمیردندان با جوش شیرین و هیدروژن پراکسید مانند یک شستشوی سفید کننده، راهی عالی برای تمیز کردن دندان ها و خلاص شدن از شر پلاک و باکتری است. برای تقویت اثر سفید کنندگی، کمی نمک به خمیردندان خانگی خود اضافه کنید.

6. درمان های مراقبت از پوست

استفاده از محلول استریل 3 درصد که روی آکنه یا لک ها آغشته شده است می تواند به پاکسازی پوست شما کمک کند.هیدروژن پراکسید باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد، اما مراقب باشید که آن را به سایر بخش‌های سالم پوست پخش نکنید.

7. سفید کردن نوک ناخن های دست

هیدروژن پراکسید و دو قسمت جوش شیرین را روی ناخن های خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس بشویید.

8. نرم کردن پینه های دست و پا 

پینه‌های روی پاها و دست‌ها را می‌توان به راحتی با خیساندن آن‌ها در مخلوط رقیق‌شده نرم کرد. اجازه دهید حدود 5 تا 10 دقیقه بماند و سپس از سنگ پا یا اسفنج لایه بردار سفت برای برداشتن پینه استفاده کنید.سعی کنید از قرار دادن مخلوط روی پوست سالم اطراف دست و پا خودداری کنید.

نرم کردن پینه های دست و پا 

9. ضدعفونی کننده عمومی برای اقلام مستعد باکتری

این محلول برای از بین بردن باکتری ها عالی است،برلی این کار مخلوطی از قسمت های مساوی هیدروژن پراکسید و آب را برای ضدعفونی کردن مسواک، شانه، تیغ و غیره استفاده کرد.

10. از بین بردن عفونت قارچی در گوش سگ

به عنوان یک ضد عفونی کننده قوی، هیدروژن پراکسید به طور موثر قارچ را از بین می برد، اما باید ابتدا قبل از استفاده رقیق شود. دامپزشکان در مورد استفاده از هیدروژن پراکسید در گوش اختلاف نظر دارند زیرا ممکن است باکتری‌ها را از بین ببرد،اما آب باقیمانده پس از وقوع واکنش شیمیایی برای آنها خوب نیست اگر به راحتی خارج نشود. گوش های سگ نواحی کاملاً تاریک و مرطوب هستند که در وهله اول منجر به عفونت می شود، بنابراین قبل از امتحان این روش با دامپزشک خود مشورت کنید.


حتما بخوانید: خطرات و عوارض جانبی هیدروژن پر اکسید برای پوست


11. از بین بردن باکتری های روی پاها

از هیدروژن پراکسید برای از بین بردن باکتری های روی پا که می توانند باعث بوی بد پا شوند، استفاده کنید. مخلوط یکنواخت آب و هیدروژن پراکسید را می توان به عنوان اسپری یا در یک کاسه برای خیس کردن پاها استفاده کرد. حتماً پاهای خود را بشویید و اجازه ندهید زیاد خیس بخورند. از استفاده هیدروژن پراکسید روی سلول های سالم پوست باید اجتناب شود، اما این راهی سریع برای از بین بردن بوی شدید پا است. همچنین، اسپری سریع مخلوط به کفش شما نیز ممکن است کمک کننده باشد، هرچند مراقب احتمال تغییر رنگ پارچه داخلی باشید.

12. ضد عفونی کردن ابزاری برای مانیکور، پدیکور و مراقبت از بدن

استفاده مکرر از موچین، گیره، فر مژه و تیغ در مجاورت پوست می تواند به باکتری ها اجازه تشکیل و انتقال به شما را بدهد. برای ضدعفونی کردن این موارد، آنها را با محلول 3 درصد پاک کنید تا از عفونت جلوگیری کرده و باکتری ها را از بین ببرید.برس های آرایشی با تعداد زیادی باکتری پوست در تماس هستند و باید به طور مرتب ضدعفونی شوند. در صورت رقیق شدن هیدروژن پراکسید روی برس از اسپری استفاده کنید و بگذارید خشک شود.

ضد عفونی کردن ابزاری برای مانیکور، پدیکور و مراقبت از بدن

13. پاکسازی لنزهای تماسی 

برخی از محلول‌های تمیزکننده لنزهای تماسی از هیدروژن پراکسید به عنوان پایه محلول خود و پاک‌کننده‌های مؤثرتری نسبت به محلول‌های غیر مبتنی بر هیدروژن پراکسید استفاده می‌کنند. آنها معمولاً با موارد خاص برای نگه داشتن محلول و لنزها با قرص هایی استفاده می شوند که باعث واکنش شیمیایی برای خنثی کردن محرک هایی می شوند که قرار دادن لنز در دفعه بعد ناخوشایند است. بنابراین با اینکه آنها گزینه موثرتری هستند، اما حتماً دستورالعمل ها را دنبال کنید!

14. تمیز کردن تجهیزات دندانپزشکی

هر چیزی که برای تمیز کردن یا نگهداری دندان های خود استفاده می کنید باید به طور مرتب ضدعفونی شود. با خیساندن آنها در مقداری محلول هیدروژن پراکسید از شر باکتری هایشان خلاص می شوید. البته مطمئن شوید که بعد از آن همیشه با آب معمولی بشویید.

کاربرد هیدروژن پراکسید در خانه

15. شستشو لباس

اکسیداسیون لباس‌های شما به رفع بو و از بین بردن لکه‌ها کمک می‌کند که می‌توان این کار را با هیدروژن پراکسید مخلوط شده در آب انجام داد. برای لباس های تیره تر، همیشه ابتدا یک تست سریع رنگ انجام دهید.

16. سفید کردن لباس

افزودن هیدروژن پراکسید به لباس های شسته شده نیز می تواند به روشن شدن لباس های سفید کمک کند. فقط یک فنجان به لباس های خود اضافه کنید.


حتما بخوانید: طرز تهیه مایع لباسشویی و سفید کننده خانگی (10 مدل)


17. از بین بردن لکه های عرق و روشن کردن نواحی لکه شده 

از بین بردن لکه‌های عرق روی لباس می‌تواند دشوار باشد و ناحیه‌ای تغییر رنگ داده را به‌ویژه در لباس‌های سفید یا رنگ روشن برجسته کند. محلول حاوی یک قسمتی مایع ظرفشویی و دو قسمت هیدروژن پراکسید را روی لکه بمالید و بگذارید یک ساعت بماند و سپس در آب سرد بشویید این می تواند به از بین بردن لکه های عرق و روشن کردن نواحی لکه شده کمک کند.

 از بین بردن لکه های عرق و روشن کردن نواحی لکه شده 

18. از بین بردن لکه های

خون، قهوه و... به سرعت روی لباس رنگ می‌گیرند و به سختی پاک می‌شوند. در اسرع وقت محل هیدروژن پراکسید را روی لکه اسپری کنید، اما مراقب رنگ های تیره باشید زیرا ممکن است آنها را روشن کند.

19. تمیز کردن بند و پارچه کتانی

بند و پارچه کتانی بسیار شکننده است و تمیز کردن آن دشوار است زیرا باید با دست شسته شود. بند و پارچه کتانی که ممکن است بعد از استفاده طولانی مدت زرد شده باشند، می توانند با  خیساندن در آب سرد با حدود دو فنجان هیدروژن پراکسید به مدت حدود یک ساعت سفید و تمیز شوند.


حتما بخوانید: بهترين روش پاك كردن شيشه پنجره ساده و دوجداره و برق انداختن آن


20. تازه نگه داشتن میوه ها و سبزیجات برای مدت طولانی تر

با پاشیدن کمی هیدروژن پراکسید به سبزیجات و میوه های تان برای مدت طولانی تری آنها را تازه نگه دارید ، اما همیشه قبل از خوردن آنها را بشویید. این برای از بین بردن هرگونه آلودگی، باکتری یا آفت کش درست زمانی که آنها را به خانه می آورید بسیار مفید است. چند روز قبل از شروع نرم شدن می‌توانید کمی اسپریتز اضافه کنید.

 تازه نگه داشتن میوه ها و سبزیجات برای مدت طولانی تر

21. از بین بردن غذاهای باقی مانده

خمیری تهیه شده از جوش شیرین و هیدروژن پراکسید را می‌توان برای تمیز کردن قابلمه‌ها و تابه‌هایی که غذا و لکه‌های سخت غذا را دارند، استفاده کرد. در صورت نیاز بگذارید محلول برای مدت کمی در آن بماند. هنگامی که واکنش شیمیایی رخ داد، تنها چیزی که باقی می‌ماند آب ساده است، بنابراین اگر نمی‌خواهید از دستکش ظرفشویی استفاده کنید، می‌توانید با دستان تان آنها را بشویید.

22. از بین بردن لکه های ظروف

لکه های روی ظروف، قابلمه و تابه را می توان با جوش شیرین و خمیر هیدورژن پراکسید نیز از بین برد.

23. ضد عفونی کردن اسفنج های آشپزخانه

اسفنج های آشپزخانه محل رایجی برای رشد باکتری ها هستند که گاهی اوقات بوی نامطبوع پرا به همراه می آورند. می توانید اسفنج های خود را با خیس کردن آنها در یک کاسه هیدروژن پراکسید و یک قسمت آب گرم به مدت 10 دقیقه ضد عفونی کنید، بعد بگذارید خشک شوند.

24. تمیز کردن تخته های برش

تمیز کردن کانترها، سینک‌ها و تخته‌های برش می‌تواند به نواحی آماده‌سازی غذا تمیزی سریع و خوبی بدهد.

تمیز کردن تخته های برش

25. تمیز کردن یخچال

کشوها و قفسه‌های یخچال خود را پاک کنید تا از شر هر گونه بو، باکتری یا کپکی که ممکن است در حال رشد باشد خلاص شوید. هنگامی که پس از قرار گرفتن در معرض نور و هوا تجزیه می شود، هیچ اثری باقی نمی گذارد.


حتما بخوانید: روش اصولی تمیز کردن یخچال


26. کیسه ها و کیف های عایق دار

تمیز کردن این اقلام با یک محلول رقیق شده می تواند به رفع کپک، باکتری کمک کند و در عین حال تمیزی خوبی به آنها می دهد بدون اینکه مواد شیمیایی مضر را باقی بگذارند.

27. خلاص شدن از شر کپک و سفیدک 

هیدروژن پراکسید باکتری ها را می کشد و کپک و سفیدک که در حمام و زیرزمین رشد می کند را از بین می برد. یک محلول رقیق شده را تهیه کنید و از یک بطری اسپری و یا سطل برای مناطق بزرگ استفاده کنید.

28. زیبا کردن کفپوش

کفپوش های خود را با محلولی از ½ فنجان هیدروژن پراکسید و آب داغ تمیز کنید تا کفپوش ها را تمیز، روشن‌تر و تازه‌تر کنید.

29. پاکسازی ظرف ناهارخوری، ظروف نگهداری مواد غذایی و کیسه های قابل مهر و موم شدن

ظرف های ناهارخوری می توانند پس از استفاده های متعدد با نگه داشتن غذای سرد با تبخیر کیسه های یخ یا تراکم به داخل آستر، بو ایجاد کنند. پاک کردن داخل آنها با هیدروژن پراکسید می تواند باکتری ها، کپک ها را از بین ببرد و بوی را تازه کند.این محلول می تواند به تمیز شدن سریع و از بین بردن بوی ماندگار کیسه های قابل مهر و موم شدن و ظروف پلاستیکی نگهداری مواد غذایی کمک کند.

 پاکسازی ظرف ناهارخوری، ظروف نگهداری مواد غذایی و کیسه های قابل مهر و موم شدن

30. تمیز کردن و سفید کردن ماشین ظرفشویی

هیدروژن پراکسید را مستقیماً به دیوارها و قفسه‌های داخلی ماشین ظرفشویی اسپری کنید، بگذارید بماند، سپس آن را با آب تمیز و یک پارچه پاک کنید. همچنین می توانید یک چرخش کوتاه را روی یک دستگاه خالی اجرا کنید تا مطمئن شوید که همه آن حذف شده است.


حتما بخوانید: از بین بردن لکه خون از روی فرش با ترفند ساده


31. تمیز کردن تنگ ماهی

هنگامی که تنگ ماهی خود را تمیز می کنید، چند قطره هیدروژن پراکسید به محلول اضافه کنید این کار به کنترل قارچ هایی که ممکن است در حال رشد هستند و همچنین باکتری ها کمک کند. در صورت وجود ماهی در مخزن باید از مقدار کم استفاده شود. با این حال، اکسیژن آزاد شده در طول فرآیند واکنش در واقع می تواند یک تقویت کننده باشد، به خصوص اگر جلبک ها حذف شوند. همچنین می توانید گیاهان آکواریوم خود را در مخلوطی از 2 تا 3 میلی لیتر هیدروژن پراکسید 3 درصد در هر گالن آب قرار دهید تا به آنها در برابر جلبک ها، باکتری ها و انگل ها کمک کند. آنها را بیش از 5 دقیقه در آب فرو ببرید. (به ویژه در برابر جلبک های ریش سیاه فراگیر موثر است)برای کمک به حذف مناطق وسیعی از جلبک ها در حوضچه های فضای باز، می توان از غلظت بیشتری از هیدروژن پراکسید استفاده کرد، اما دستورالعمل های دقیق و همچنین تمام اطلاعات ایمنی باید رعایت شود.

34. افزایش سلامت ماهی ها

 هیدروژن پراکسید زمانی که در معرض یک کاتالیزور خاص مانند هوا یا نور قرار می گیرد تجزیه می شود، به آب ساده و یک مولکول اضافی اکسیژن تقسیم می شود. این مولکول های اضافی می توانند اکسیژن اضافی را برای ماهی های کوچک فراهم کنند. خود واکنش شیمیایی همچنین میکروب هایی را که می توانند بر سلامت ماهی های آب شیرین تأثیر بگذارند حذف می کند.

35. روشن کردن دوغاب کاشی و سرامیک

با گذشت زمان خاک می تواند وارد دوغاب شود یا مایعات ممکن است کثیف شوند و باعث تغییر رنگ شوند. برای تمیز کردن آن و روشن‌تر کردن دوغاب‌تان، می‌توانید با جوش شیرین خمیری درست کنید و با برس برای تکه‌های کوچک‌تر بشویید یا هیدروژن پراکسید را مستقیماً روی دوغاب در مناطق بزرگ‌تر بریزید و بگذارید بماند، سپس با آب معمولی بشویید. بهترین قسمت پراکسید هیدروژن این است که وقتی پس از استفاده شروع به تجزیه شدن می کند، هیچ اثر مضری باقی نمی گذارد و به آب ساده تبدیل می شود.

روشن کردن دوغاب کاشی و سرامیک

36. درخشان کردن آینه

با یک بطری اسپری هیدروژن پراکسید، درخشندگی بدون رگه ای روی آینه ها و پنجره ها ایجاد کنید. در این محلول مواد شیمیایی خشن وجود ندارد و هیچ باقیمانده ای ندارد.

نکته: روزنامه قدیمی یکی از بهترین چیزها برای تمیز کردن آینه است، اما اگر روزنامه ندارید، پارچه میکروفیبر بهترین نتیجه را دارد. روزنامه از کاغذ بازیافتی ساخته شده است که چندین بار به مالچ تبدیل شده است، بنابراین خط و خش کاغذ معمولی به خوبی از بین رفته است.


حتما بخوانید: تمیز کردن و برق انداختن آینه با ترفند های ساده


37. از بین بردن مایت های گرد و غبار در تشک

تشک شما باید هر روز هوا داده شود تا از تکثیر مایت های گرد و غبار در رختخواب شما جلوگیری کند و به ضدعفونی آن کمک کند، می توان از محلول رقیق شده هیدروژن پراکسید و اسانس های موجود در آب برای پاشیدن سطح، خلاص شدن از شر کنه ها و باکتری ها استفاده کرد تا بوی مطبوعی از خود به جا می گذارد.

38. تمیز کردن وسایل کودکان و اسباب بازی های حیوانات خانگی

هیدروژن پراکسید یک گزینه عالی برای استفاده در اسباب‌بازی‌ها و فضاهای ایمن برای کودکان است، زیرا هیچ گونه پسماند شیمیایی از خود باقی نمی‌گذارد. پاک کردن یا اسپری کردن مناطقی که بچه ها و حیوانات خانگی در آن بازی می کنند با مخلوط رقیق شده، ناحیه را تمیز و تازه می کند.

 تمیز کردن وسایل کودکان و اسباب بازی های حیوانات خانگی

39. تمیز و ضد عفونی کردن توالت

کاسه توالت خود را با ریختن حدود یک فنجان هیدروژن پراکسید در آن تمیز کنید و بگذارید مدتی بماند. هنگامی که صدای فش فش متوقف شد، از یک برس توالت برای تمیز کردن آن استفاده کنید.

40. ضدعفونی کردن رطوبت ساز و رطوبت گیر 

باکتری ها، کپک ها یا قارچ هایی که ممکن است در داخل دستگاه های رطوبت ساز شما رشد کنند را می توان با اسپری کردن هیدروژن پراکسید از بین برد. دستورالعمل‌های دستگاهای تنفسی CPAP روش‌های تایید شده‌ای برای تمیز کردن مخازن آب ارائه می‌دهد. می توانید از مخلوط هیدروژن پراکسید رقیق شده با آب به عنوان یک گزینه خوب برای ضدعفونی تجهیزات و همچنین ماسک صورت استفاده کنید. ماسک صورت مخصوصاً با هر دو باکتری پوست صورت شما تماس پیدا می کند، اما در معرض باکتری های دهان شما نیز قرار دارد و بنابراین در صورت امکان پس از هر بار استفاده باید پاک شود.


حتما بخوانید:بهترین روش شستن روتختی و ملافه


استفاده از هیدروژن پراکسید در فضای باز

41. هیدروپونیک (آب کشت)

مخازن در سیستم های هیدروپونیک باید به طور منظم تمیز شوند. یکی از گزینه ها استفاده از آب مقطر تازه برای بهترین نتیجه و اضافه کردن 2 تا 3 قاشق چایخوری از محلول 3 درصد هیدروژن پراکسید به ازای هر گالن آب در مخزن است. در مورد مقادیر بسیار مراقب باشید و در صورت امکان، فروشگاه هیدروپونیک محلی خود را برای نمودارها و اندازه گیری هایی که ممکن است کمک کننده باشد بررسی کنید. یک مقدار با دقت اضافه شده می تواند منجر به گیاهان سالم با رشد و عملکرد بهتر شود.

42. کمک به رشد باغ 

افزودن هیدروژن پراکسید به باغ می تواند رشد را بهبود بخشد و به خلاص شدن از شر آفات کمک کند. یک قاشق چایخوری را به یک فنجان آب اضافه کنید و اسپری کنید. اکسیژن اضافی که از آن در خاک می آید نیز می تواند به گیاهان کمک کند تا مواد مغذی بیشتری را جذب کنند.

43. محافظت از گیاهان در برابر بیماری

محلولی از یک قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید را در هر فنجان آب مخلوط کنید و به خاک اطراف گیاهان خود اضافه کنید تا از پوسیدگی ریشه و عفونت های قارچی محافظت کنید.

 محافظت از گیاهان در برابر بیماری

44. افزایش اکسیژن برای رشد قارچ ها

افزودن چند قطره هیدروژن پراکسید 35 درصدی به محصول قارچ می تواند به خلاص شدن از شر عفونت قارچی و افزودن اکسیژن کمک کند.هر زمان که از محلول 35 درصد استفاده می کنید، مطمئن باشید که تمام دستورالعمل های ایمنی را رعایت کرده و از لباس های محافظ مناسب استفاده کنید.

45. از بین بردن بوی بد راسو

از بین بردن بوی بد راسو یکی از سخت ترین کارها است. مخلوطی را همانطور که در زیر توضیح داده شده است درست کنید و آن را روی فرد یا حیوان آسیب دیده بمالید، مراقب باشید که برای جلوگیری از روشن شدن رنگ، آن را روی مو یا خز بیش از حد طولانی نگذارید.

  • ¼ هیدروژن پراکسید 
  • 1 قاشق چایخوری مایع ظرفشویی
  • 2 لیتر آب گرم
  • ¼ فنجان جوش شیرین

46. غنی سازی دانه های گیاه

افزودن چند قطره به خاک اطراف نهال‌ها می‌تواند کمی اکسیژن اضافی برای ریشه‌دهی آنها فراهم کند. اسپری کردن نهال ها در حالی که هنوز در گلدان هستند کمی رطوبت و اکسیژن به آنها اضافه می کند و هنگامی که آنها را در زمین کاشتید، کمی بیشتر از یک اونس به ازای هر لیتر آب به سیستم ریشه کمک می کند تا خود را استقرار دهد.

47. سلامت گیاهان

هنگامی که یک عامل بیماری زا به گیاه حمله می کند، یکی از اولین کارهایی که انجام می دهد، تولید هیدروژن پراکسید برای تقویت دیواره های سلولی و ایجاد مانعی برای جلوگیری از گسترش پاتوژن است. برای این، شما نیازی به انجام کاری ندارید. این فقط یک امتیاز اضافی است که گیاهان به تنهایی متوجه شده اند!

سایر کاربردهای هیدروژن پراکسید

48. داخل دستبند شب تاب چیست؟

برای چیزی کمی سرگرم کننده تر، دستبند شب تاب "درخشش" خود را از یک واکنش شیمیایی دریافت می کند. آنها با دو ظرف، یک جعبه پلاستیکی انعطاف پذیر بیرونی و یک جعبه شیشه ای شکننده در داخل ساخته شده اند. مواد شیمیایی در بدنه بیرونی یک کاتالیزور پایه و یک رنگ مناسب هستند. هنگامی که ظرف خم می شود، ظرف شیشه ای داخلی می شکند و مواد شیمیایی آن را با بقیه مخلوط می کند و باعث "درخشش" می شود. ظرف شیشه ای داخلی دستبند شب تاب پر از هیدروژن پراکسید است!درخشان اغلب برای سرگرمی در مهمانی ها، کنسرت ها و رویدادهای فضای باز در شب استفاده می شوند. با این حال، آنها همچنین برای عملیات جستجو و نجات، به عنوان چراغ اضطراری در هنگام قطع برق استفاده می شوند و به ویژه در زیر آب مفید هستند.

49. تصفیه کننده آب

برای ضدعفونی آب آلوده به عوامل بیماری زا می توان از محلولی با غلظت کم استفاده کرد. غلظت های بالا را می توان با اشعه ماوراء بنفش برای ضد عفونی آبی که با زباله های صنعتی آلوده شده است استفاده کرد. تحقیقات مداوم در این زمینه می تواند پیامدهای بسیار زیادی برای تصفیه مقادیر زیادی آب داشته باشد.محققان به طور فعال در حال بررسی هستند که آیا هیدروژن پراکسید می تواند راه حلی برای رساندن آب تصفیه شده به مناطق دور افتاده جهان باشد. آب آشامیدنی برای رشد هر جامعه ای ضروری است و با این حال تلاش برای وارد کردن تجهیزات تصفیه یا مواد شیمیایی بسیار مقرون به صرفه بوده است. اکنون آزمایش‌هایی برای کاهش این هزینه با تبدیل آب آلوده به هیدروژن پراکسید انجام می‌شود و سپس اجازه می‌دهد واکنش شیمیایی طبیعی انجام شود که هم تصفیه می‌شود و هم آن را به آب ساده تبدیل می‌کند.

تصفیه کننده آب

50. هیدروژن پراکسید در فضا

هیدروژن پراکسید غلیظ به عنوان پیشران در سوخت موشک استفاده شده است. که به آن پراکسید با تست بالا نیز گفته می شود، یک گونه اکسیژن فعال است که می تواند به عنوان پیشران استفاده شود. غلظت 90 درصد به طور قابل توجهی پایدار است و در چند دهه گذشته توسط نیروی فضایی روسیه استفاده شده است.اگرچه دستیابی به آن غیرممکن نیست، کمی دشوار است و به اقدامات مهاری خاصی مانند ذخیره سازی بنزین یا نفت سفید نیاز دارد. اگرچه هیدروژن پراکسید قابل اشتعال نیست،اما اکسیداسیون شدید می تواند باعث سوختگی شدید روی پوست شود. مانند سوخت هایی که برنامه فضایی ایالات متحده برای ایجاد نیروی لازم برای بلند کردن موشک استفاده می کند، که مشتعل نمی شود. در عوض، برای ایجاد انفجار نیرو و فشار با کاتالیزوری مانند نقره در تماس است.


حتما بخوانید:علت زرد شدن برگ درختان در فصل تابستان؛ علائم و روش رفع آنها


ماشین‌های بدل‌کاری، موتورسیکلت‌های اصلاح‌شده و آزمایش‌های جت پک ترجیح می‌دهند از هیدروژن پراکسید بسیار غلیظ برای سوخت سیستم‌های پیشرانشان استفاده کنند، زیرا پایدار است، آتش نمی‌گیرد و فقط آب را به‌عنوان پسماند باقی می‌گذارد.هیدروژن پراکسید فقط آبی است که چند مولکول اکسیژن اضافی به آن متصل شده است که آن را بسیار ناپایدار می کند. که باید در اسرع وقت از شر مولکول‌های اضافی خلاص شود، بنابراین تمایل دارد با مجموعه وسیعی از کاتالیزورها واکنش نشان دهد. نور، هوا و گرما به تنهایی کافی است تا خود به خود بازگردد. بنابراین مطمئن شوید که بطری خود را به درستی نگهداری کنید و از آزمایش برخی از مزایای آن لذت می ببرید.

کاربردهای هیدروژن پر اکسید در صنایع غذایی

استفاده از هیدروژن پراکسید به عنوان یک افزودنی در صنایع غذایی مفهوم جدیدی نیست و استفاده از آن در حال حاضر توسط تعداد زیادی از تولیدکنندگان مواد غذایی پذیرفته شده است.در ادامه نگاهی به کاربردهای هیدروژن پر اکسید در صنایع غذایی خواهیم انداخت.

51. استفاده به عنوان یک عامل سفید کننده

ترکیب هیدروژن پراکسید اجازه می دهد تا به عنوان یک عامل سفید کننده نه تنها در صنعت نساجی بلکه در صنایع غذایی نیز استفاده شود.به گفته مرکز ایمنی مواد غذایی، خواص قوی اکسید کننده هیدروژن پراکسید به آن اجازه می دهد تا به عنوان یک عامل سفید کننده در غذاهایی مانند آرد گندم، سفیده تخم مرغ، روغن خوراکی و غیره استفاده شود.هیدروژن پراکسید به شکل مایع است و بی رنگ و طعمی تلخ با بویی شبیه ازن دارد. این شکلی است که به طور گسترده در صنعت خوراکی استفاده می شود.تحقیقات اخیر انجام شده توسط EVONIK نشان داد که هیدروژن پراکسید پراکسیدی است که به طور گسترده برای اهداف سفید کننده در صنایع غذایی استفاده می شود.

استفاده به عنوان یک عامل سفید کننده

52. استفاده به عنوان یک عامل ضد میکروبی

اثرات ضد باکتریایی هیدروژن پراکسید برای همه شناخته شده است. مطابق با مطالعه انجام شده،هیدروژن پراکسید مسئول اثرات باکتری کش مختلف است.فعالیت میکروبی هیدروژن پراکسید برای حفظ محلول های پروتئین های طبیعی یا کربوهیدرات ها استفاده می شود.گفته شده است که استفاده از هیدروژن پراکسید همچنین پایداری میکروبیولوژیکی یخ مواد غذایی تولید شده در صنعت را بهبود می بخشد. مخلوط هیدروژن پراکسید در آب کیفیت آب را بهبود می بخشد. این کیفیت با فریز کردن یخ غذا و بعد فروش آن در بازار بهبود می یابد.

53. استفاده به عنوان کمک فرآیند مواد غذایی

کمک فرآیند مواد غذایی به هر ماده ای اطلاق می شود که در جنبه های تولید خاص مواد غذایی "کمک" ارائه می کند.بهترین مثال برای چنین فرآیندی هیدروژن پراکسید است که برای بهبود طعم، بافت و عملکرد بسیاری از غذاها استفاده می شود.طبق گزارش کتابخانه ملی پزشکی، هیدروژن پراکسید در فرآیند تولید سبزیجاتی مانند بروکلی، لوبیا، پیاز و تره فرنگی یافت می شود.توسعه اخیر در استرالیا نشان داده است که هیدروژن پراکسید می تواند به عنوان یک افزودنی در غذاهای مختلف اما در مقادیر محدود استفاده شود.FANZ، مخفف استانداردهای غذایی استرالیا نیوزیلند، حد 5 میلی گرم بر کیلوگرم هیدروژن پراکسید را در محصول نهایی تعیین کرده است.


حتما بخوانید: روش تمیز کردن پرز گیر و دریچه خشک کن برای کاهش خطر آتش سوزی


54. استفاده به عنوان ضدعفونی کننده تجهیزات

دستگاه ها و تجهیزاتی که قادر به تحمل دما و رطوبت بسیار بالا نیستند، معمولاً با هیدروژن پراکسید ضدعفونی می شوند.این روش از طریق کار تحقیقاتی کامل و قانونی که انجام شده است، با دستگاه ها سازگار است.گفته شده هیدروژن پراکسید یک روش ایمن و مؤثر برای استریل کردن دستگاه های حساس به حرارت محسوب می شود که این از نتایج تحقیقات CDC همانطور که در بالا ذکر شد پشتیبانی می کند.استریلیزاسیون نوعی فرآیند استریل سازی است که به طور خاص در دستگاه هایی که توسط چرخه استریلیزاسیون بخار آسیب دیده اند استفاده می شود.مثال دیگری از عقیم سازی از طریق هیدروژن پراکسید، استریلیزاسیون هیدروژن پراکسید  تبخیر شده است.به طور کلی، استفاده از هیدروژن پراکسید در استریل کردن تجهیزات به عنوان یک ماده غیر سمی و سازگار با محیط زیست در نظر گرفته شده است.

استفاده به عنوان ضدعفونی کننده تجهیزات

55. استفاده به عنوان نگهدارنده

مدت زمان زیادی است که از هیدروژن پراکسید به عنوان یک ماده نگهدارنده در صنایع غذایی استفاده می شود. محققان تا آنجا پیش رفته اند که گفته اند هیدروژن پراکسید  پتانسیل جلوگیری از گرسنگی جهانی را دارد. دلیل این باور چیست؟توزیع کنندگان در صنایع غذایی از هیدروژن پراکسید برای حفظ میوه ها و سبزیجات استفاده می کنند. اگر همه در سرتاسر جهان از هیدروژن پراکسید به عنوان یک نگهدارنده طبیعی استفاده کنند، طبق گفته جان لی می توان جدول ها را برگرداند و عرضه مواد غذایی را افزایش داد.علاوه بر این، هر نوع باکتری که سعی در نفوذ به بسته بندی مواد غذایی داشته باشد، می تواند با کمک هیدروژن پراکسید از بین برود و ریشه کن شود. Live Science بیان می کند که هیدروژن پراکسید توانایی تخریب دیواره سلولی باکتری ها را دارد.

سخن پایانی:

مزایای فراوان هیدروژن پراکسید، آن را به یک ماده پرکاربرد در همه زمینه ها از جمله سلامت، خانه داری، باغبانی و صنایع غذایی تبدیل کرده است،این ماده شیمیایی برای ضدعفونی کردن  یا تمیز کردن تجهیزات و لوازم خانگی و بهداشتی بسیار موثر است. البته برای استفاده از محلول های با درصد بالا باید موارد ایمنی را رعایت کنید.