جاذبه های تاریخی که باید در سفر به تهران ببنید

منبع: روزانه

2

1402/5/16

00:31


تهران، پایتخت شلوغ و پر رفت و آمد ایران، گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود جای داده است. این آثار نگاهی اجمالی به میراث فرهنگی غنی کشورمان دارد. از کاخ‌های باستانی و موزه‌های بزرگ گرفته تا مساجد شگفت‌انگیز و بازارهای پرجنب‌وجوش، تهران آثاری دارد که هر علاقه‌مند به تاریخ را مجذوب خود می‌کند. در […]

جاذبه های تاریخی که باید در سفر به تهران ببنید

تهران، پایتخت شلوغ و پر رفت و آمد ایران، گنجینه‌ای از جاذبه‌های تاریخی را در خود جای داده است. این آثار نگاهی اجمالی به میراث فرهنگی غنی کشورمان دارد. از کاخ‌های باستانی و موزه‌های بزرگ گرفته تا مساجد شگفت‌انگیز و بازارهای پرجنب‌وجوش، تهران آثاری دارد که هر علاقه‌مند به تاریخ را مجذوب خود می‌کند. در این نوشته از سفرمارکت به بررسی برخی از جاذبه‌های تاریخی که باید در تور گردشگری تهران در برنامه خود بگنجانید، می‌پردازیم.

۱. کاخ گلستان

این کاخ شگفت‌انگیز تنها چند دقیقه از بازار بزرگ فاصله دارد کاخ گلستان یک اقامتگاه سلطنتی متعلق به دوران قاجار است. این کاخ در مجموع از ۱۷ سازه شامل تالارهای پذیرایی، موزه‌ها، اتاق‌ها و محله‌های سلطنتی تشکیل شده است و باغ‌های چشمگیر و جذابی نیز دارد.

کاخ گلستان که در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. در حقیقت این مجموعه باشکوه عظمت و تجملات دوران قاجاریه ایران را به نمایش می‌گذارد. این کاخ دارای معماری خیره‌کننده، باغ‌هایی با منظره زیبا و سالن‌هایی با تزئینات پیچیده است که با آینه کاری‌های نفیس و کاشی‌های رنگارنگ تزئین شده‌اند. هنگام بازدید از این مکان، ایوان تخت مرمر و عکس خانه را از دست ندهید. این‌ها مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از نقاشی‌های و عکس‌های دوران قاجار را در خود جای داده‌اند. یکی از ویژگی‌های بازدید از این مجموعه این است که در نزدیکی بازار تهران قرار داد. به این ترتیب شما هم می‌توانید از بازار دیدن کنید و به خرید بپردازید و هم به کاخ گلستان بروید. بسیاری از گردشگران بلیط هواپیما تهران را خریداری می‌کنند و به بازار بزرگ می‌روند تا از این مکان بازدید کنند.

۲. موزه ملی ایران

برای بررسی جامع تاریخ ایران، بازدید از موزه ملی ایران ضروری است. این موزه مجموعه وسیعی از آثار باستانی هزاران ساله را در خود جای داده است. این آثار شامل سفال‌های باستانی، مجسمه‌ها و جواهرات است. آثار برجسته و معروف این مکان نیز عبارتند از مرد نمکی معروف، یک مومیایی که قدمت آن به دوره اشکانی باز می‌گردد. همچنین یکی دیگر از جاذبه‌های موزه تالار هخامنشی است که آثاری از امپراتوری قدرتمند ایران را به نمایش می‌گذارد.

موزه ملی ایران مملو از گنجینه‌ها و اشیایی است که قدمت برخی از آنها ۳۰۰۰۰ سال‌ است. از ابزارهای عصر حجر گرفته تا سرستون‌های مزین تخت جمشید و سکه‌ها و سفال‌ها، در این موزه اقلامی از وسعت تاریخ ایران به نمایش گذاشته شده است. خود این بنا که در اوایل قرن بیستم با گرایش به معماری ساسانی طراحی شده است، یکی از جالب‌ترین بناهای مدرن تهران است. گردشگران از سراسر کشور و دنیا برای دیدن این موزه و آثار تاریخی جذاب آن بلیط هواپیما تهران را تهیه می‌‌کنند.

جاذبه های تاریخی که باید در سفر به تهران ببنید

۳. مجتمع سعدآباد

مجموعه سعدآباد که زمانی اقامتگاه تابستانی خانواده سلطنتی ایران بود، اکنون به یک مجموعه موزه گسترده تبدیل شده است. این مجموعه نگاهی اجمالی به زندگی حاکمان گذشته ایران دارد. کاخ‌های متعدد درون مجموعه را کاوش کنید که هر کدام دوره و سبک معماری متفاوتی را نشان می‌دهند. کاخ سبز، کاخ سفید و کاخ ملت از شاخص‌ترین بناها هستند. این مجموعه همچنین دارای موزه‌هایی است که به هنر، تاریخ نظامی و وسایل نقلیه سلطنتی اختصاص یافته است.

۴. بازار بزرگ

پس از پرواز تبریز تهران بازدید از بازار هیجان‌انگیز و پررونق تهران را فراموش نکنید. هیچ بازدیدی از تهران بدون کاوش در بازار بزرگ پر جنب و جوش کامل نمی‌شود. درست در قلب شهر، بازار بزرگ یک بازدید ضروری برای هر گردشگری در تهران است. قدمت این بازار شلوغ به قرن دهم بازمی‌گردد. بازار تهران گنجینه‌ای از فرش‌های ایرانی، جواهرات، ادویه‌جات، صنایع دستی و همه مدل کالا است. در کوچه‌های پر پیچ و خم اطراف بازار بگردید و در فضای پر جنب و جوش بازار غوطه‌ور شوید. یادتان نرود با مغازه‌داران چانه بزنید تا سوغاتی‌های بی‌نظیری خریداری کنید. بازار بزرگ تهران بیش از ۱۰ کیلومتر است و کوچه‌های پرپیچ و خم متعددی را درگرفته که پر از مغازه‌های سرپوشیده هستند. بازار در یکی از قدیمی‌ترین مناطق تهران قرار گرفته که هویت تاریخی شهر را شکل می‌دهد. بعد از گذراندن نصف روز صرف خرید کردن و گشت و گذار، شاید گرسنه شوید. رستوران‌های معروفی در اطراف بازار وجود دارد.

۵. بافت تاریخی شهر ری

شهر ری یک مرکز مهم سیاسی و مذهبی است که در جنوب تهران قرار دارد. از طریق مترو به ایستگاه شهر ری که جنوبی‌ترین ایستگاه شهر است، می‌توان دسترسی داشت. جاذبه‌های برجسته این منطقه شامل بازار سنتی شگفت‌انگیز، مقبره شاه عبدالعظیم، ویرانه‌های قلعه ساسانی و مقبره سلجوقیان است. درواقع جاذبه اصلی آن امامزاده شاه عبدالعظیم است. مقبره شاه عبدالعظیم متعلق به یکی از نوادگان امام دوم شیعیان است. در تمام طول سال زائران زیادی بلیط شهر تهران را تهیه می‌کنند و به این مکان می‌آیند.

۶. مجموعه نیاوران

مجموعه نیاوران مجموعه کاخ‌های مسحور کننده‌ای است که تاریخ، هنر و طبیعت را در هم می‌آمیزد. این مجموعه زمانی محل اقامت آخرین خاندان شاهنشاهی ایران بوده است. این مجموعه چندین کاخ، موزه و باغ‌های خیره کننده را در خود جای داده است. فرصت بازدید از کاخ صاحبقرانیه را از دست ندهید که به خاطر نقاشی‌های دیواری زیبا و کاشی کاری‌های رنگارنگش مشهور است.

۷. برج آزادی

کمتر کسی پیدا می‌شود که برج آزادی، نماد شهر تهران را ندیده باشد. برج نمادین آزادی یک نقطه عطف در معماری پایتخت است. این بنا در سال ۱۳۵۰ طراحی و ساخته شده است و ترکیبی از عناصر معماری سنتی و مدرن را نشان می‌دهد. بازدیدکنندگان می‌توانند برای دیدن مناظر پانوراما از تهران از این برج بالا بروند.

این برج در میدان آزادی و غرب تهران واقع شده است و دارای یک موزه زیرزمینی است که چیدمان جذابی دارد. اگرچه برج آزادی به بلندی برج میلاد نیست، با این وجود وقتی به طبقه بالای آن بروید، مناظر خارق‌العاده‌ای از شهر را خواهید دید.

۸. بازار تجریش و امام زاده صالح

بازار تجریش در شمال تهران نسبت به بازار بزرگ کوچکتر، زیباتر و خلوت‌تر است. این بازار، بازار رنگارنگی از میوه‌ها و سبزیجات تازه است. همچنین چند فروشگاه توریستی عالی که صنایع دستی سنتی و یادگاری‌های جذابی را می‌فروشند، در این بازار وجود دارد. هنگام گرسنگی کبابی مرکز بازار را از یاد نبرید. شما می‌توانید از چایخانه که در مسیر اصلی بازار قرار دارد نیز دیدن کنید. همچنین درمجاورت بازار، زیارتگاه خیره کننده امامزاده صالح قرار گرفته است. بعد از گشت و گذار در بازار می‌توانید برای عبادت و زیارت به این مکان مراجعه کنید. بنابراین با پرواز کرمان تهران و پرواز سایر شهر به تهران بیایید و سری به شمال شهر علی‌الخصوص بازار تاریخی تجریش بزنید.

جاذبه های تاریخی که باید در سفر به تهران ببنید

کلام آخر

در سفر تفریحی و کاری به پایتخت ایران، بازدید از جاذبه‌های تاریخی تهران را فراموش نکنید. کاخ‌ها و عمارت‌های تاریخی، موزه‌ها با آثار باستانی یا معاصر جذاب و بازارهای شلوغ، مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی این شهر هستند. از شکوه کاخ گلستان گرفته تا شلوغی بازار بزرگ، این جاذبه‌های تاریخی درک عمیق‌تری از میراث غنی تهران برای شما به ارمغان می‌آورند. در این نوشته از سفرمارکت برخی از جاذبه‌های تاریخی که در سفر به تهران باید ببینید را معرفی کردیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو