چه زمانی بلیط هواپیما تهران ارزان می شود؟

منبع: پارس ناز

3

1401/10/17

17:45


چه زمانی بلیط هواپیما تهران ارزان می شود؟

تمامی افرادی که در زندگی روزمره خود با خرید و فروش سروکار دارند، می ‌دانند که این امر در هر حوزه‌ ای اصول خاص خود را دارد؛ طبیعتا برای تهیه بلیط هواپیما نیز این قاعده پابرجا است.

 

ماه‌ هایی از سال، روزهایی از هفته یا ساعت ‌های منتهی به پرواز، زمان‌ هایی هستند که بلیط ارزان ‌تر در اختیار شما قرار می‌ گیرد؛ بنابراین بهتر است که پیش از تهیه بلیط خود برای سفر، به نکات مهمی در این مورد توجه نمایید.

 

مشخصا مناسبت ‌های سنتی و مذهبی، که عموما با تعطیلی ‌های رسمی همراه هستند، در قیمت پروازها تاثیر گذاراند. اما در کنار این موارد، نکات مهم ‌تری نیز وجود دارند که با توجه به آن‌ ها  می‌ توانید سفری باکیفیت و ارزان را تجربه نمایید.

 

در این مقاله قصد داریم درباره بلیط هواپیما تهران صحبت نماییم؛ بنابراین اگر شما هم بین تهران و سایر شهرها رفت ‌و آمد زیادی دارید، در ادامه با ما همراه باشید.

 

انواع بلیط هوایپما

 

چه زمانی بلیط هواپیما تهران ارزان می شود؟

اگر قصد داشته ‌باشید که برای سفر خود بلیط هواپیما تهیه کنید، به ‌طور کلی با سه نوع بلیط روبرو خواهید بود. بلیط سیستمی، بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری، سه موردی هستند که در زیر به توضیح آن‌ ها می ‌پردازیم.

 

بلیط هواپیما سیستمی

بلیط سیستمی، بلیطی است که مستقیما از شرکت‌ هواپیمایی (ایرلاین) خریداری و برنامه زمانی و نرخ آن‌ ها از سوی شرکت هواپیمایی تعیین می ‌شود. نرخ این نوع بلیط ‌ها در تمامی طول سال ثابت بوده و برنامه مشخصی نیز دارند. گفتنی است که این نوع بلیط، امکان استرداد و کنسل کردن هم دارد.

 

اگر مسافر به هر دلیلی از پرواز استفاده نکند، هزینه بلیط سیستمی پس از کسر درصدی از وجه، به‌ عنوان جریمه به حساب مسافر باز می ‌گردد. میزان جریمه بلیط مسافران براساس قوانین و جدول تصویب‌ شده توسط هواپیمایی کشوری اتخاد می ‌گردد.

 

بلیط هواپیما چارتر

بلیط چارتر یکی از انواع بلیت‌ های ارزان‌ قیمتی می‌ باشد که بسیاری از افراد به ‌دنبال دسترسی به آن هستند؛ اما بهتر است که با مفهوم این نام و ترفندهای عجیب آژانس ‌های هواپیمایی برای فروش این بلیط‌ ها بیشتر آشنا شوید.

 

هنگامی که تمام صندلی‌ های یک هواپیما یا قسمتی از آن برای مدت مشخصی توسط یک آژانس مسافرتی یا دفتر خدمات گردشگری اجاره می ‌شود، اصطلاحا به آن پرواز، پرواز چارتر و به بلیط آن، بلیط هواپیما چارتر گفته می ‌شود. همچنین در این شرایط، به شرکت هواپیمایی که صندلی‌ های پرواز خود را اجاره می ‌دهد، چارتردهنده و به آژانس مسافرتی اجاره‌کننده صندلی ‌ها، چارترکننده می‌ گویند.

 

در رابطه با پروازهای چارتر باید به بعضی نکات دقت داشت؛ به‌ طور مثال مسیرهای پرطرفدار معمولا بلیط ‌های چارتر فراوانی دارند، اما واقعیت با آن‌ چه آژانس‌ های مسافری تبلیغ می‌ کنند متفاوت است. ممکن است برای یک بلیط هواپیما تهران که به صورت چارتر عرضه می ‌شود، با قیمتی بسیار پایین روبرو شوید؛ اما هنگامی که برای تهیه آن اقدام می‌ نمایید، متوجه می‌ شوید که شرایط الزامی همراه آن، اصلا با تصورات شما هم‌ خوانی ندارد. بنابراین هنگام تهیه بلیط‌ های چارتر، حتما دقت لازم را انجام دهید.

 

بلیط هواپیما لحظه آخری

هنگامی که آژانس چارترکننده نتواند بلیط ‌های خود را تا ساعات منتهی به پرواز (24 ساعت مانده)، به ‌طور کامل بفروشد، عموما بلیط‌ های مربوط به ظرفیت تکمیل‌ نشده پرواز را با قیمت بسیار پایین‌ تر عرضه می ‌کند. بنابراین به دو دلیل نزدیکی به زمان پرواز و تکمیل ‌نشدن صندلی‌ ها، امکان تهیه بلیط با قیمتی بسیار پایین ‌تر از حالت معمول فراهم می ‌گردد.

 

بهترین زمان تهیه بلیط

 

چه زمانی بلیط هواپیما تهران ارزان می شود؟

اگر به ‌دنبال بلیط هواپیما تهران یا سایر شهرهای کشور هستید، باید توجه داشته‌ باشید که قیمت بلیط‌ ها به عوامل متعددی بستگی دارد. در بعضی از ماه‌ های سال، بلیط‌ ها ارزان‌ قیمت ‌تر هستند؛ اما با این وجود، روزهای هفته نیز به خودیِ خود در این قیمت‌ ها تاثیرگذار بوده و وجود مناسبت ‌های رسمی نیز مستقیما در هزینه‌ های شما موثر خواهند بود.

 

بنابراین به ‌طور کلی می ‌توان گفت که برای تهیه بلیط خود خیلی عجله نداشته ‌باشد؛ چرا که در ابتدای عرضه بلیط‌ ها ممکن است قیمت‌ ها کمی بالاتر باشد، هرچند که این قیمت از آن‌ چه به‌ عنوان استاندارد می‌ شناسیم بالاتر نیست؛ اما هنگامی که فاصله تا زمان پرواز کمتر می‌ شود، قیمت بلیط به دلیل باقی‌ ماندن ظرفیت صندلی‌ ها از سوی آژانس ‌های مسافرتی کاهش می‌ یابد.

 

البته در این مورد باید توجه داشت که در تعطیلی ‌های مناسبت‌ های ملی و مذهبی، به دلیل تقاضای بالای بلیط ‌ها، اغلب با چنین کاهش قیمتی روبرو نخواهید بود؛ لذا اگر قصد سفر در زمان‌ های نزدیک به تعطیلی‌ های رسمی را دارید، بهتر است برای پیش‌گیری از مشکلات احتمالی، مراحل تهیه بلیط را سریع‌ تر انجام دهید. اگر این مقاطع سال را کنار بگذاریم، قیمت بلیط‌ ها را می ‌توانیم به ماه ‌های سال و روزهای هفته وابسته بدانیم، که آن را بررسی می‌ نماییم.

 

بهترین ماه‌ های سال برای تهیه بلیط

در اوایل فصل بهار، به ‌مناسب تعطیلات عید نوروز، ساکنین شهرهای مختلف مانند تهران راهی سفر می ‌شوند؛ با توجه به اینکه در این موعد بسیاری از مردم تهران راهی سفر هستند، بلیط هواپیما تهران با قیمت مناسب ‌تری قابل دسترسی است.

 

در فصل زمستان و بهمن ‌ماه که سردترین روزهای سال به ‌شمار می ‌رود، ارزان ‌ترین پروازهای داخلی را می ‌توان جستجو کرد؛ هرچند که اگر در زمستان متقاضی سفر به مناطق جنوبی کشور هستید، انتظار قیمت ‌های پایین را نداشته‌ باشید.

 

یکی دیگر از مقاطع سال که بلیط ‌های هواپیما با کاهش قیمت روبرو است، اوایل فصل پاییز و ماه ‌های مهر و آبان است. علاوه‌ بر کاهش دمای هوا در این ماه‌ ها، با آغاز مدارس و دانشگاه‌ ها، تراکم سفرهای بین شهری کاهش می‌ یابد.

 

بهترین روزهای هفته برای تهیه بلیط

اگر مناسبت خاصی رخ ندهد، اختلاف قیمت ‌ها در روزهای هفته دچار تغییر نمی‌ شود. توجه داشته ‌باشید که برای تهیه بلیط ارزان‌ تر، در صورت امکان پرواز خود را به اواسط هفته موکول کنید؛ دوشنبه و سه‌شنبه بهترین روزها از نظر قیمت بلیط هواپیما هستند، در صورتی که شنبه و پنجشنبه گران ‌ترین روزها از نظر قیمت بلیط هواپیما به‌ حساب می‌ آیند.

 

در پایان این نکته گفتنی است، که ساعت پرواز نیز در قیمت بلیط آن موثر است؛ بلیط‌ های اول صبح علیرغم مزیت ‌های قابل توجه خود، اغلب به ‌دلیل تقاضای کمتر با قیمتی پایین ‌تر عرضه می‌ گردد.

 

کلام پایانی

 

میزان هزینه، همواره یکی از دغدغه‌ های مسافرین بوده ‌است؛ بنابراین مطلوب هر شخصی است که بتواند بلیط هواپیمای خود را ارزان ‌تر خریداری کند. اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران یا سایر شهرهای کشور با بهترین قیمت را دارید، نیازمند توجه به بعضی نکات می ‌باشید.

 

بلیط‌ های هواپیما به سه صورت سیستمی، چارتر و لحظه آخری قابل دسترسی هستند که قیمت ‌های مختلفی دارند. همچنین انجام سفر در هر کدام از ماه ‌ها و فصول سال، در کنار انتخاب روز مناسب هفته و ساعات مشخصی از روز برای پرواز، می‌ تواند فرصت دست ‌یابی به بلیط ارزان ‌تر هواپیما را برای شما فراهم نماید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو