چه مواقعی باید بلیط هواپیما چارتر بخریم؟

منبع: روزانه

4

1402/6/11

00:05


بلیط هواپیما چارتر به نوعی بلیط هواپیما گفته می‌شود که توسط شرکت‌های مسافربری، آژانس ها یا سازمان‌های دیگر از قبل خریداری و رزرو می‌شود. این بلیط‌ها معمولاً با قیمت پایین‌تر از بلیط هواپیما عادی به فروش می‌رسند، زیرا شرکت‌های خریدار قبل از زمان پرواز آن صندلی‌‌ها را به نام آژانس خود زده‌اند و اگر فروش […]

چه مواقعی باید بلیط هواپیما چارتر بخریم؟

بلیط هواپیما چارتر به نوعی بلیط هواپیما گفته می‌شود که توسط شرکت‌های مسافربری، آژانس ها یا سازمان‌های دیگر از قبل خریداری و رزرو می‌شود. این بلیط‌ها معمولاً با قیمت پایین‌تر از بلیط هواپیما عادی به فروش می‌رسند، زیرا شرکت‌های خریدار قبل از زمان پرواز آن صندلی‌‌ها را به نام آژانس خود زده‌اند و اگر فروش نرود خودشان متضرر خواهند شد البته برای خرید صندلی‌های هواپیما تخفیفات ویژه‌ای نیز دریافت می‌کنند. بلیط هواپیما چارتر معمولاً برای مقصد‌های توریستی، تورهای گردشگری یا مناسبت‌های خاص مانند اعیاد یا تعطیلات سال نو استفاده می‌شود.

خرید بلیط هواپیما چارتر دارای مزایا و معایب خاص خود است. از جمله مزایای آن می‌توان به قیمت مناسب مخصوصا در آستانه زمان پرواز اشاره کرد. از جمله معایب آن نیز محدود بودن تعداد صندلی‌های موجود، عدم امکان استرداد وجه یا تغییر نام در صورت لغو سفر، عدم پوشش بلیط هواپیما چارتر توسط برخی از بیمه‌های سفر است.

روش خرید بلیط هواپیما چارتر

بلیط هواپیما چارتر را می‌توان از طرق مختلف خریداری کرد. رایج‌ترین روش خرید بلیط هواپیما چارتر از طریق سایت‌های اینترنتی شرکت‌های مسافربری، آژانس‌های مسافرتی یا سامانه‌های رزرواسیون آنلاین است. همچنین می‌توان از طریق پلتفرم سفرمارکت بلیط هواپیما چارتر تهیه کرد. البته باید توجه داشت که بليط هوایي چارتر به دليل قيمت پائين تقاضای زيادی دارد و لذا بهتر است در صورت قصد سفر با خرید بليط هواپیما چارتر، حدود يك الي دو ماه قبل اقدام به خريد آن كنيد.

قوانین رزرو بلیط هواپیما چارتر

بلیط هواپیما چارتر یکی از گزینه‌های مورد علاقه مسافران برای سفر به مقصد های داخلی و خارجی است. اما آیا شما با قوانین رزرو بلیط هواپیما چارتر آشنا هستید؟ در این بخش، ما به شما توضیح می‌دهیم که برای خرید بلیط هواپیما چارتر چه نکاتی را باید در نظر داشته باشید.

بلیط چارتر قابل استرداد نیست و در صورت لغو سفر، کل مبلغ پرداخت شده سوخته محسوب می شود. هیچ گزینه‌ای هم وجود ندارد که بتواند مبلغی را به شما بازگرداند. حتی اگر شخصی از دنیا برود هم این بلیط سوخت خواهد شد.

مورد بعدی این است که بلیط چارتر به هیچ عنوان قابل تغییر نام، تاریخ و مقصد نیست و در صورت درخواست تغییر، کل مبلغ پرداخت شده سوخت می‌شود. این در شرایطی است که اگر فامیلی خود را با یک حرف جابه‌جا بنویسید دیگر امکان ویرایش نیست و باید یک بلیط چارتر دیگر تهیه کنید.

بلیط چارتر مانند بلیط سیستمی دارای محدودیت در وزن بار مجاز است و در صورت عبور از حد مجاز، هزینه اضافه بار باید پرداخت شود. البته این موضوع خیلی با دیگر بلیط‌های هواپیما تفاوتی ندارد. زیرا در بلیط‌های سیستمی نیز محدودیت بار وجود دارد.

بلیط چارتر اگر از طرف ایرلاین کنسل شده باشد هزینه پس از چند روز استرداد می‌شود. خوب است بدانید که در صورت تاخیر یا تعجیل در پرواز اطلاعات مورد نیازتان از طریق آژانس مسافرتی به شما اطلاع داده خواهد شد.

چه مواقعی باید بلیط هواپیما چارتر بخریم؟

مزایا و معایب بلیط چارتر چیست؟

با توجه به موارد گفته شده شاید بخواهید بدانید که به صورت کلی مزایا و معایب این گونه بلیط‌ هواپیما چیست؟ شرایطی را در ادامه بررسی می‌کنیم که ممکن است در بعضی مواقع تغییر کند اما به صورت کلی به مزایا و معایب بلیط چارتر به شرح زیر است:

قیمت بلیط چارتر عموما پایین‌تر از بلیط عادی و سیستمی است.

بلیط های چارتر در دو بازه زمانی، می‌توانند بسیار ارزان‌تر از بلیط‌های سیستمی باشند. یکی در زمان‌های نزدیک به پرواز که معمولا آن را به نام بلیط لحظه آخری می‌شناسیم. دیگری در مسیرهای پروازی، خلاف سفر عموم مسافران. مثلا در روزهای تعطیل، افراد در حال رفتن به مقاصد تفریحی هستند. در نتیجه پروازهای برگشت، تقاضای کمتری دارد و ارزانتر می‌شود. مثلا پرواز روز ۱ فروردین از کیش به تهران.

معایب بلیط چارتر عبارتند از:

همان‌طور که گفته شد با خرید بلیط هواپیما چارتر فکر استرداد، تغییر و کنسل کردن بلیط را از سرتان بیرون کنید. چه به صورت آنلاین و چه در مواقعی که اپراتور آژانس هواپیمایی این بلیط را به شما می‌فروشد باز هم اطمینان حاصل می‌کند که امکان هیچ تغییری وجود ندارد. یکی دیگر از معیاب پرواز با بلیط‌های چارتری محدود بودن وزن بار مجاز است. مقدار مجازی که می‌توانید با خود وسیله ببرید و یا از مقصد خود سوغاتی بیاورید محدود است. برای اطلاع از مقدار و حجم آن می‌بایست از خود ایرلاین جویای این مورد شوید.

آخرین نقصی که می‌توان از بلیط‌های چارتری گرفت کم بودن خدمات پرواز و فضای صندلی است. به عنوان مثال در بلیط‌های چارتری، نوع پرواز فرست کلس یا بیزنس کمتری برای ارائه دارد یا اصلا در میان آن‌ها پروازی به غیر از پرواز اکونومی دیده نمی‌شود. اما این به این معنی نیست کیفیت پرواز پایین است. شما با هر بودجه‌ای می‌توانید یک پرواز خوب و مناسب را تجربه کنید. ما در این بخش سعی کردیم خوبی‌ها و معایبی که خرید بلیط هواپیما چارتر با خود به همراه دارد را برای شما بازگو کنیم. امروزه که سفرهای هوایی بخشی از زندگی روزمره شده است، لازم است که درباره انواع بلیط هواپیما بدانید. مخصوصا برای خرید بلیط چارتر که قوانین خاص خود را دارد و شما با خرید آن وارد دنیایی دیگر خواهید شد!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو