چرا بلیط چارتر استرداد نمی شود؟

منبع: سیمرغ

3

1402/8/9

12:26


چرا بلیط چارتر استرداد نمی شود؟


یکی از انواع بلیط‌های هواپیما، بلیط چارتر است که عموماً از نرخ پایین‌تری نیز برخوردار هستند. اگرچه به‌طور کلی این تصور وجود دارد که بلیط‌های چارتر، قابل استرداد نیستند اما در واقع آژانس‌های مسافرتی، قوانینی برای برگرداندن و لغو این بلیط‌ها دارند که تا حدودی با قوانین و استانداردهای لغو بلیط‌های پرواز معمولی، متفاوت است. در این مطلب قصد داریم نگاهی به قوانین استرداد بلیط‌های چارتر بیندازیم. شما نیز اگر علاقه‌مند هستید که در این باره اطلاعاتی به دست بیاورید، تا انتهای این مطلب، با ما همراه شوید.


بلیط چارتر چیست؟


چارتر کردن پرواز، به معنای کرایه کردن دربست یک هواپیما است. زمانی که یک آژانس هواپیمایی یا پلتفرم آنلاین فروش بلیط هواپیما، تمام یا تعدادی از صندلی‌های یک هواپیما را از پیش اجاره می‌کند، به اصطلاح می‌گوییم که پرواز چارتر شده است. در این حالت چارترکننده، نرخ پایین‌تری برای صندلی‌های چارتر شده پرواز به شرکت هواپیمایی پرداخت کرده (به دلیل خرید عمده و در تعداد) و می‌تواند به همان تناسب بلیط‌ هواپیما چارتر را با قیمت ارزان‌تری به مشتری‌های خود بفروشد.


قوانین استرداد بلیط‌های سیستمی


پیش از هر چیزی لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که بلیط‌های سیستمی که در مقابل بلیط‌های چارتر قرار دارند، مطابق قوانین استرداد شرکت‌های هواپیمایی خود هستند. البته قیمت بلیط هواپیما در حالت سیستمی نیز گران‌تر از نرخ بلیط چارتر مشابه است. در واقع آژانس‌های مسافرتی در خصوص قوانین استرداد بلیط‌های سیستمی، تصمیم‌گیرنده نبوده و مطابق با چیزی که هر شرکت هواپیمایی، برای پروازهای خود در نظر گرفته است، جریمه استرداد و مهلت آن، مشخص است.

به‌طور مثال ممکن است یک شرکت هواپیمایی نرخ جریمه 20 درصدی را برای استرداد بلیط سیستمی خود تا دو روز پیش از پرواز، در نظر گرفته باشد. حال فارغ از اینکه شما این بلیط سیستمی را از چه طریقی خریداری کنید، برای استرداد و لغو آن، مشمول همین قانون 20 درصدی خواهید شد.
 

3e752330-a03d-4e23-a60e-3fc6734fe15a.jpg


قوانین استرداد بلیط‌های چارتر


اما اوضاع در مورد بلیط‌های چارتر، کاملاً متفاوت است. ازآنجایی‌که آژانس‌های مسافرتی، به صورت مستقیم پروازها را چارتر کرده و در واقع صندلی‌های هواپیما را پیش خرید می‌کنند، استرداد و جریمه کنسلی بلیط‌های چارتر نیز در اختیار آژانس مسافرتی یا به هر ترتیب پلتفرم فروش آنلاین بلیط خواهد بود. از‌این‌رو با تکرر سلیقه در این خصوص روبه‌رو هستیم و ممکن است آژانس‌های مسافرتی مختلف، برای استرداد بلیط چارتر، قوانین متفاوتی را در دستور کار خود قرار داده و نرخ جریمه متمایزی را لحاظ کنند.

با این حساب، این که گفته می‌شود، بلیط‌های پرواز چارتری، قابل استرداد نیستند، تقریباً اشتباه است. درصورتی‌که شما برای خرید بلیط هواپیما، به سراغ پلتفرم‌های معتبر یا آژانس‌های هواپیمایی معتبر بروید، امکان استرداد بلیط وجود دارد.مثلا بلیط پرواز اسنپ تریپ یکی از پیشنهادات معقول می تواند باشد. معمولاً زمانی که شما بلیط چارتر را با تخفیف خریداری کرده باشید، در همان زمان خرید بلیط، غیرقابل استرداد بودن آن، قید شده و از پیش نسبت به این موضوع، آگاهی دارید.

ازاین‌رو معمولاً توصیه می‌شود تنها درصورتی‌که از سفر خود اطمینان دارید، بلیط چارتر ارزان‌قیمت، خریداری کنید. به‌طور مثال اگر بلیط تهران کیش را به‌صورت چارتری خریداری می‌کنید، حتماً دقت داشته باشید که از پیش، موعد سفر خود را فیکس کرده و آمادگی لازم را داشته باشید.

نکته مهم: با توجه به اختیارات آژانس‌های مسافرتی یا پلتفرم‌های فروش بلیط هواپیما در قوانین استرداد بلیط چارتر و جریمه کنسلی، بهتر است که برای خرید بلیط هواپیما، به سراغ یک سامانه کاملاً معتبر بروید. در این صورت، احتمالا قوانین بهتری مشمول حال شما شده و ضمن تسهیل موضوع استرداد بلیط، نرخ جریمه کمتری نیز برای لغو و کنسلی، لحاظ خواهد شد.
 

14003547-916a-44a3-a0af-3f3af13affbe.jpg


کنسل شدن پرواز چارتر از سوی شرکت هواپیمایی


نباید همیشه موضوع را از سمت مسافر نگاه کنیم، بلکه گاهی اوقات نیز پیش می‌آید که به دلیل نامساعد بودن هوا، نقص فنی هواپیما و موارد مشابه، پرواز چارتر از سوی شرکت هواپیمایی، لغو می‌شود. در این صورت با فاصله زمانی اندک، موضوع رفع شده یا پرواز دیگری جایگزین خواهد شد؛ همچنین امکان پرداخت خسارت از سمت شرکت هواپیمایی و آژانس مسافرتی واسط، به طور کامل به مسافر وجود دارد.

با این حساب مشاهده می‌کنید که مطابق قوانین موجود در رابطه بین مسافر و شرکت‌های هواپیمایی، از هر دو سو، منافع طرفین در نظر گرفته شده است. البته معمولاً کنسلی پرواز، کمتر از اراده مسافر برای استرداد بلیط و لغو سفر، رخ داده و به‌سرعت نیز شرکت‌های هواپیمایی معتبر، موضوع را بررسی کرده و راه‌حل جایگزین ارائه خواهند کرد.


سخن پایانی


همان‌طور که در این مطلب مشاهده کردید، کنسل کردن و استرداد بلیط چارتر نیز تحت شرایطی امکان‌پذیر است. با این حساب، معمولاً توصیه می‌شود که بلیط چارتر ارزان‌قیمت را تنها زمانی خریداری کنید که از زمان سفر خود و هماهنگ بودن همه چیز، اطمینان کامل داشته باشید.

شما می‌توانید با اطمینان خاطر برای خرید بلیط هواپیما، به سراغ اپلیکیشن و نسخه وب اسنپ تریپ رفته و راحت بلیط هواپیما ارزان‌قیمت مورد نظر خود را خریداری کنید. چراکه در این صورت اگر قصد کنسل کردن بلیط خود را داشته باشید، راحت‌تر می‌توان نسبت به استرداد بلیط اقدام کرد. شما چه تجربه‌ای در رابطه با کنسلی و استرداد بلیط هواپیما دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم از تجربیات خود دراین‌باره برای ما بگویید و این مطلب را با دوستان و آشنایان خود نیز به اشتراک بگذارید و آن‌ها را با قوانین استرداد بلیط چارتری، آشنا کنید.





 گردآوری:گروه خبر سیمرغ
seemorgh.com/news
منبع:snapptrip.com



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو