هواپیمای چارتر چیست؟

منبع: ترنجی

4

1402/6/9

18:04


با توجه به اینکه خرید بلیط هواپیما چارتر نسبت به بلیط سیستمی در بین بسیاری از مسافران از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ تصمیم گرفتیم در این مطلب به‌بررسی کامل این واژه و مفهومی که دارد و همچنین مزایای این نوع هواپیما بپردازیم.

هواپیمای چارتر چیست؟

با توجه به اینکه خرید بلیط هواپیما چارتر نسبت به بلیط سیستمی در بین بسیاری از مسافران از محبوبیت بیشتری برخوردار است؛ تصمیم گرفتیم در این مطلب به‌بررسی کامل این واژه و مفهومی که دارد و همچنین مزایای این نوع هواپیما بپردازیم.

اگر قصد سفر هوایی و رزرو بلیط هواپیما را دارید؛ قطعا با 2 اصطلاح چارتر و سیستمی روبه‌رو خواهید شد. بلیط سیستمی شامل صندلی‌های مختلف هواپیما است توسط شرکت‌های هواپیمایی عرضه می‌شود؛ اما منظور از نوع چارتری چیست؟ برای آشنایی کامل با این اصطلاح تا انتها با ما همراه باشید.

اصطلاح چارتر به چه معنا است؟

اصطلاح چارتر درواقع به‌معنای کرایه‌کردن یا دربست‌کردن است. اگر بخواهیم به معنی دقیق این واژه و درک درستی از این اصطلاح دست یابیم؛ باید گفت در حقیقت چارتر یعنی دربست کرایه‌کردن.

وقتی از بلیط چارتری صحبت می‌کنیم یعنی تعدادی مشخص یا همه صندلی‌های یک هواپیما توسط شخصی حقوقی یا آژانس هواپیمایی کرایه شده‌اند. اشخاص حقوقی معمولا این کار را برای کاهش هزینه‌های ارگان، زمانی که نیاز دارند به‌طور مرتب نیروهایی را به خدمت اعزام کنند؛ انجام می‌دهند.

در مقابل آژانس هواپیمایی بلیط پرواز چارتر را در قیمتی مناسب به مسافران عرضه می‌کند تا افراد با بودجه‌های مختلف بتوانند بلیط مورد نیاز خود را تهیه کنند. قطعا این کار به سود آژانس هواپیمایی نیز خواهد بود.

البته اصطلاح چارتر تنها به دربست‌کردن صندلی‌های هواپیما اختصاص ندارد و اشخاص حقیقی یا آژانس‌های هواپیمایی می‌توانند اتاق‌های یک هتل را نیز چارتر کنند و آنها را در اختیار نیروهای خود یا مسافران قرار دهند.

هواپیمای چارتری انواع مختلفی دارد که هرکدام شرایط خاصی برای مسافران در نظر می‌گیرند و مسافر باید با آگاهی از این شرایط، اقدام به رزرو نوعی خاصی از آن کند.

انواع چارتر بر اساس ظرفیت صندلی

شرکت هواپیمایی می‌تواند تمام یا بخشی از صندلی‌های یک هواپیما را به آژانس یا شخص حقوقی اجاره دهد. این باعث به‌وجود آمدن انواع زیر می‌شود:

  • • فول چارتر (Full Charter): زمانی که تمام صندلی‌های یک هواپیما اجاره داده می‌شوند؛ به آن فول‌چارتر می‌گویند.
  • • سیت چارتر (Seat Charter): زمانی که تنها تعداد مشخصی از صندلی‌های یک هواپیما چارتر می‌شوند، به بام نام سیت چارتر آن را معرفی می‌کنند.

انواع چارتر بر اساس زمان

هواپیما چارتر براساس زمان دارای 3 نوع مختلف است که تفاوت‌هایی با یک‌د‌یگر دارند. در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم:

پرواز چارتر شناور

در پرواز چارتر شناور، آژانس هواپیمایی برای مدت‌زمانی مشخص، تمام یا تعدادی از صندلی‌های هواپیما را اجاره می‌کند. برای مثال؛ تعدادی مشخص از بلیط تهران کیش برای یک فصل کامل، به آژانس اجاره داده می‌شود.

در این شرایط افراد محدودیت خاصی در اخذ بلیط برگشت نخواهند داشت. یعنی در بازه زمانی مشخصی که صندلی‌ها در اختیار آژانس قرار دارند؛ می‌‌توان بلیط بازگشت را نیز رزرو کرد.

پرواز چارتر بک‌توبک

این نوع هواپیمای چارتری شباهت زیادی به پرواز شناور دارد. اما محدودیت زمانی برای اخذ بلیط برگشت کوتاه‌تر است. دلیل این موضوع به‌ محدود بودن شرکت‌چارترکننده در فروش بلیط‌های رفت ‌و برگشت بازمی‌گردد.

با این حساب باید گفت مسافران پس از رزرو  بلیط تهران کیش از هواپیمای چارتری، مدت‌زمان محدودی برای رزرو بلیط بازگشت در اختیار دارند (برای مثال؛ 2 هفته). این موضوع اختلالی در برنامه‌ریزی افرادی که تنها چند روز قصد ماندن در شهر مقصد را دارند ایجاد نمی‌کند.

پرواز چارتر بلاک

پرواز چارتر بلاک با 2 نمونه فوق کاملا متفاوت است و در آن شرکت چارترکننده تعیین می‌کند که شما در چه تاریخ و ساعتی باید از سفر بازگردید. این موضوع محدودیت زیادی برای مسافران ایجاد می‌کند. چرا که حق انتخابی برای مشخص کردن زمان بازگشت خود از سفر نخواهند داشت.

مزایای رزرو بلیط هواپیما چارتر

بزرگ‌ترین مزیت خرید این نوع بلیط را می‌توان در قیمت مناسب آن دانست. با توجه به اینکه آژانس هواپیمایی تمام یا بخشی از بلیط‌ها را پیش‌خرید کرده؛ درصورتی‌که نتواند آنها را در زمانی مشخص و پیش از پرواز به‌فروش برساند؛ احتمالا با ضرر هنگفتی مواجه خواهد شد.

به همین دلیل نیز در بسیاری از مواقع شاهد هستیم که در روزهای مختلف به‌خصوص چند روز انتهایی باقی‌مانده تا سفر، این نوع بلیط با کمترین قیمت عرضه می‌شود. پس مسافران می‌توانند با هزینه‌ای کاملا مقرون‌به‌صرفه، بلیط پروازی خود را از نوع چارتر رزرو کنند.

بهترین زمان خرید بلیت چارتر چه موقع است؟

این موضوع کاملا به زمان سفر بستگی دارد. در حقیقت باید بدانید که در روزهای شلوغ سال و زمان‌هایی که تقاضا برای سفر زیاد است؛ تفاوت قیمت چندانی بین بلیط‌های چارتر و سیستمی وجود ندارد.

همچنین درصورتی‌که تقاضا برای خرید بلیط هواپیما چارتر افزایش یابد احتمال اینکه قیمت آنها نسبت به بلیط‌های سیستمی افزایش پیدا کند نیز زیاد است. پس پیش از هر اقدامی باید به‌طور کامل انواع بلیط را از نظر قیمت بررسی نمایید.

در مقابل در فصل‌هایی که تعداد مسافر کمتر است و تمام بلیط‌ها به‌فروش نمی‌رسند، شرکت چارترکننده برای جلوگیری از ضرر معمولا بلیط‌های باقی‌مانده را با کمترین قیمت عرضه می‌کنند.

بهترین زمان برای تهیه بلیط روزها یا حتی ساعت‌های آخر باقی‌مانده تا پرواز است. این نوع بلیط پرواز معمولا با نام لحظه آخری شناخته می‌شود و قیمت بسیار مناسبی خواهد داشت. البته در شرایطی که تقاضا برای دریافت آن زیاد شود احتمال اینکه قیمتی بیشتر از روزهای عادی داشته باشد نیز زیاد است.

جمع‌بندی

بلیط هواپیما چارتر توسط آژانس‌های هواپیمایی خریداری شده و با قیمتی مناسب‌تر از نوع سیستمی به مسافران عرضه می‌شود. به همین دلیل نیز محبوبیت بسیار زیادی در بین مسافران دارند.

هواپیمای چارتر انواع مختلفی از نظر ظرفیت و زمان داشته که با اصطلاحات فول‌چارتر، سیت‌چارتر، پرواز چارتر شناور، پرواز بک‌توبک و پرواز چارتر بلک شناخته می‌شوند.

 سوالات متداول

هواپیمای چارتری چیست؟

درصورتی‌که تمام یا بخشی از بلیط‌های یک هواپیما به آژانس هواپیمایی یا شخص حقوقی فروخته شوند به آن هواپیمای چارتری می‌گویند.

تفاوت بلیط سیستمی و چارتری در چیست؟

مهم‌ترین تفاوت این 2 نوع بلیط را می‌توان در شرکت عرضه‌کننده آنها دانست. بلیط سیستمی توسط شرکت هواپیمایی و نوع چارتری توسط شرکت‌چارترکننده که معمولا آژانس هواپیمایی است، ارائه می‌شود.

خرید بلیط هواپیمای چارتر چه مزیتی دارد؟

با توجه به اینکه شرکت‌های چارترکننده می‌خواهند در هر شرایطی بلیط خود را به‌فروش برسانند، احتمال اینکه قیمت آنها نسبت به بلیط سیستمی خیلی کمتر باشد زیاد است. پس مهم‌ترین مزیت آن را می‌توان کاهش هزینه‌های سفر دانست.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو