آیا بلیط لحظه آخری و چارتر فرقی دارند؟

منبع: نیک شو

3

1402/7/18

08:54


اگر شما هم از جمله افرادی باشید که موقع سفر خودتان اقدام به خرید بلیط هواپیما آن هم بصورت اینترنتی می‌کنید پس حتما بارها و بارها عنوان بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری هواپیما را در صفحات فروش آنلاین بلیط دیده‌اید و حتما می‌دانید این دو بلیط که نام آنها در بیشتر مواقع در کنار …

آیا بلیط لحظه آخری و چارتر فرقی دارند؟

اگر شما هم از جمله افرادی باشید که موقع سفر خودتان اقدام به خرید بلیط هواپیما آن هم بصورت اینترنتی می‌کنید پس حتما بارها و بارها عنوان بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری هواپیما را در صفحات فروش آنلاین بلیط دیده‌اید و حتما می‌دانید این دو بلیط که نام آنها در بیشتر مواقع در کنار یکدیگر آورده می‌شود، طرفداران زیادی دارند. حال ممکن است این سوالات در ذهن شما هم شکل گرفته باشد که آیا بلیط چارتر با بلیط لحظه آخری تفاوت دارد؟ و اگر جواب آن مثبت است این تفاوت در چیست؟ در ادامه این مطلب قرار است به این پرسش‌ها و سوالاتی از این قبیل پاسخ دهیم.

 

بلیط چارتر چیست و چه تفاوتی با بلیط سیستمی دارد؟

نام بلیط هواپیما چارتر برای آنهایی که بطور مرتب برای سفرهای هوایی خود اقدام به خرید بلیط هواپیما می‌کنند نام آشنایی است. اما بسیاری از افراد ایده‌ درستی درباره تعریف این بلیط ندارند. بنابراین بهتر است پیش از آنکه به تفاوت بین بلیط چارتری و بلیط لحظه آخری هواپیما بپردازیم، بطور دقیق و خلاصه بلیط چارتری را تعریف کنیم و تفاوت آن را با بلیط معمولی بدانیم. معمولا شرکت‌های هواپیمایی طبق برنامه زمانی مشخص شده‌ای که برای پروازها دارند اقدام به فروش بلیط هواپیما به مسافران می‌کنند و به این دسته از بلیط‌ها بلیط سیستمی گفته می‌شود. اما وقتی یک آژانس مسافرتی تعداد زیادی یا همه بلیط‌های هواپیما در یک پرواز خاص را بطور عمده خریداری می‌کند آن وقت است که دیگر می‌گویند آن آژانس مسافرتی کل هواپیما یا تعداد زیادی از صندلی‌های هواپیما را در یک پرواز اجاره یا چارتر کرده است. در اینجا شرکت چارتر کننده بنا به صلاح دید خود قیمت مشخصی برای بلیط‌ها تعیین می‌کند و آن بلیط‌ها را تحت عنوان بلیط چارتر به مسافران می‌فروشد. اما تفاوت اصلی در اینجا است که وقتی مسافران استقبال خوبی از خرید بلیط‌ها نمی‌کنند، شرکت چارتر کننده که از پیش مبلغ کل بلیط‌ها را پرداخت کرده است به ناچار جهت پیشگیری از خسارت مالی بیشتر خود اقدام به فروش بلیط چارتر با قیمت بسیار پایین می‌کند.

آیا بلیط لحظه آخری و چارتر فرقی دارند؟

بلیط لحظه آخری چیست و چه تفاوتی با بلیط چارتر دارد؟

حالا که تعریف درست بلیط چارتر و تفاوت آن با بلیط معمولی یا همان بلیط سیستمی هواپیما را متوجه شدیم بهتر است به سوال اصلی که برای پیدا کردن جواب آن به خواندن این مطلب مشغول شده‌اید یعنی تفاوت بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری بپردازیم. اما قبل از آن بگذارید بگوییم بلیط لحظه آخری چیست؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت بلیط لحظه آخری در واقع نوعی از بلیط چارتر است و همانطور که از اسم آن می‌توان فهمید در فاصله کوتاهی از شروع پرواز یا همان لحظات آخر عرضه می‌شود. به عبارت ساده‌تر معمولا وقتی زمان باقی مانده تا شروع پرواز چارتر بسیار کم است و هنوز تعداد کافی از بلیط‌های چارتر به فروش نرفته‌اند شرکت چارترکننده چاره کار را در ارائه تخفیف‌های چندین برابری می‌بیند زیرا فرصت کمی برای فروش بلیط ها باقی مانده است و ریسک فروش نرفتن آن بسیار بالا است. در این شرایط به این دسته از بلیط‌های چارتر که در فاصله اندکی مانده به پرواز ارائه می‌شوند بلیط لحظه آخری می‌گویند. بنابراین تا همینجا تفاوت اصلی بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری مشخص شد و آن هم این است که بلیط لحظه آخری معمولا یک روز مانده به پرواز یا حتی چند ساعت مانده به پرواز عرضه می‌شود در حالی که بلیط چارتر ممکن است چندین هفته قبل‌تر از پرواز عرضه شود.

آیا بلیط لحظه آخری و چارتر فرقی دارند؟

قیمت بلیط لحظه آخری در مقایسه با بلیط چارتر

علاوه بر زمان عرضه بلیط، قیمت نیز از جمله مواردی است که می‌توان در تفاوت میان بلیط چارتر و لحظه آخر به آن اشاره کرد. قبل از آنکه به توضیح این موضوع بپردازیم بهتر است در نظر داشته باشید که شرکت چارتر کننده همواره بر اساس تعداد تقاضا برای خرید بلیط سیاست قیمت‌گذاری خود را مشخص می‌کند یعنی در مواقعی که تقاضا بالا باشد بنابراین قیمت بلیط‌ها افزایش دارد اما زمانی که تقاضا برای سفر پایین‌تر از حالت معمول است آن وقت دیگر ناچار به ارائه تخفیف برای بلیط چارتر و لحظه آخری می‌شود و دلیل اصلی محبوبیت و تقاضای بالا برای خرید بلیط هواپیما از میان این دو گزینه نیز همین موضوع است. با وجود آنکه هر دو این بلیط‌ها در ایام خلوت سفر قیمت بسیار مقرون به صرفه‌ای دارند اما همانطور که قبلا هم گفته شد بلیط لحظه آخری در حقیقت فرصت‌های پایانی برای فروش بلیط توسط شرکت چارتر کننده است و اگر شرکت نتوانسته باشد تعداد مورد انتظار از بلیط‌ها را فروخته باشد بنابراین به ناچار تخفیف زیادی بر روی قیمت بلیط پرواز اعمال می‌کند تا افراد را ترغیب به خرید بلیط کند و در نتیجه ضرر مالی خود را جبران و یا دست کم کاهش دهد. بنابراین می توان اینطور نتیجه گرفت که در بیشتر مواقع قیمت بلیط لحظه آخری در مقایسه با قیمت بلیط چارتر بسیار پایین‌تر است.

 

فرصت خرید برای بلیط لحظه آخری در مقایسه با بلیط چارتر

از دیگر تفاوت‌های بلیط چارتر و بلیط لحظه آخری فرصت محدود برای خرید بلیط لحظه آخری در مقایسه با بلیط چارتری است که این موضوع از چند مسأله نشأت می‌گیرد. به عبارت ساده‌تر معمولا متقاضیان خرید بلیط هواپیما دست کم چند گزینه بلیط چارتر برای مقصد مورد نظرشان پیدا می‌کنند، در حالی که معمولا تعداد بلیط لحظه آخری هواپیما به اندازه بلیط چارتر نیست و از این رو احتمال پیدا کردن بلیط‌های لحظه آخری کمتر است. علاوه بر آن این موضوع باعث می‌شود تا به محض آنکه بلیط لحظه آخری عرضه می‌شود تعداد زیادی از متقاضایان اقدام به رزرو آن کنند و در نتیجه به سرعت ظرفیت رزرو این بلیط‌ها به اتمام می‌رسد. حتی در صورتی که ظرفیت بلیط تکمیل نشود به دلیل آنکه بلیط لحظه آخری در فاصله اندکی از زمان شروع پرواز ارائه شده است بنابراین افراد زمان بسیار محدودی برای رزرو آن در اختیار دارند زیرا بدیهی است که پس از انجام پرواز فرصت خرید آن بلیط از دست رفته است. در حالی که معمولا در خرید بلیط چارتر فرصت رزرو آنقدرها هم محدود نیست و در اکثر مواقع این بلیط‌ها تا چندین روز همچنان ظرفیت رزرو را در اختیار مسافران قرار می‌دهند.

 

به این مطلب چند ستاره امتیاز میدید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو