۱۵ سریالی که حتی یک فصل بد هم ندارند

۱۵ سریالی که حتی یک فصل بد هم ندارند


منبع: گیمفا

3

1402/5/18

12:03


برخی از سریا‌ل‌های تلویزیونی به حدی از کیفیتی ارزشمند برخوردار بوده‌اند که در تمام مدت زمان پخش خود هیچگاه دچار افت نشده و تا ابد در یادها به عنوان اثری تکرار نشدنی باقی خواهد ماند.

۱۵ سریالی که حتی یک فصل بد هم ندارند

برخی از سریا‌ل‌های تلویزیونی به حدی از کیفیتی ارزشمند برخوردار بوده‌اند که در تمام مدت زمان پخش خود هیچگاه دچار افت نشده و تا ابد در یادها به عنوان اثری تکرار نشدنی باقی خواهد ماند.

مدیوم تلویزیون در تاریخ طولانی مدت خود میزبان فراز و فرودهای بسیاری بوده و مجموعه‌های مختلفی را برای مخاطبینش به ارمغان آورده که برخی از آن‌ها همچون Game of Thrones (بازی تاج و تخت)، Prison Break (فرار از زندان) و Riverdale (ریوردیل) علی‌رغم شروع شگفت‌انگیز و قدرتمندی که داشتند اما به سبب حماقت سازندگانش به بی‌راهه کشیده شده و افت کیفیت قابل توجه و تاسف‌باری را تجربه کردند تا جایی که حتی توسط طرفداران ۲ آتیشه خود نیز به فراموش سپرده شدند.

با این حال برخی دیگر از سریال‌های تلویزیونی به سبب برخورداری از نویسندگانی توانمند، خلاق، باهوش و ریسک پذیر توانستند تا داستان‌های باکیفیتی را در طول فصل‌های خود به تصویر کشیده و نه تنها در تمام مدت زمان پخش خود ذره‌ای شاهد افت کیفیت نبوده‌ باشند، بلکه عملاً تبدیل به نماد مدیوم تلویزیون شده و میراث ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته‌اند.

با توجه به اعتصاب نویسندگانی که در سال‌های اخیر آثاری نه چندان ارزشمندی را خلق کرده‌اند، در مقاله امروز به سراغ ۱۵ مجموعه تلویزیونی تماشایی و فراموش نشدنی رفته‌ایم که هیچ یک از فصل‌های آن‌ها دچار افت کیفیت نشده است. پس در ادامه این مقاله جذاب و نوستالژی با ما همراه باشید.

مجموعه تلویزیونی Modern Family (خانواده امروزی)

در حوزه آثار ژانر کمدی و خانوادگی محور خیلی کم پیش می‌آید که مجموعه تلویزیونی با فصل‌های طولانی بتواند از ابتدا تا انتهاب کیفیت خود را حفظ نماید.

مسئله‌ای که سریال ۱۱ فصله Modern Family به خوبی از پس آن برآمده است. اثری که حول محور اعضای مختلفی از خانواده‌ای بزرگ جریان دارد که روزمرگی‌های آن‌ها با وقایعی کمدی و بعضاً درام گره خورده و شاهد موضوعات فرهنگی مختلفی توسط زندگی آن‌ها هستیم. به لطف مجموعه تلویزیونی Modern Family که تاکنون برنده ۲۲ جایزه از سوی جشنواره امی شده است، می‌توانیم از دیدگاه انسان‌هایی ساده شاهد پرداختن به موضوعاتی اجتماعی و خانوادگی باشیم که بارها توانسته تا ذهن مخاطبینش را به چالش کشیده و مفاهیمی آموزنده را برایشان به ارمغان بیاورد.

مجموعه تلویزیونی Ted Lasso (تد لاسو)

مجموعه تلویزیونی Ted Lasso بهترین مثال ممکن درباره اثری می‌باشد که اصطلاحاً “حال خوب کن” به شمار رفته و در کنار لحظات کمدی و جذابش، شما را به گریه نیز خواهد انداخت.

دنیای سریال Ted Lasso با ورود مربی فوتبالی در ظاهر ساده دگرگون می‌شود. مردی به نام تد لاسو که برای هدایت تیم در شرف نابودی وارد انگلستان شده و با قدم گذاشتن داخل استادیوم، نه تنها زندگی تمامی شخصیت‌های این مجموعه را دگرگون می‌کند، بلکه حتی دیدگاه مخاطبینش را نیز به مقوله زندگی می‌تواند دستخوش تغییر قرار دهد. شاید بتوان گفت که در طول تماشای ۳ فصل سریال Ted Lasso بهتر از هر روان‌شناسی می‌توانید روان و ذهن خود را رها کرده و آرامش را تجربه نمایید.

مجموعه تلویزیونی Six Feet Under (شش فوت زیر زمین)

اساساً هر زمان که بحث آثار نوستالژی مدیوم تلویزیون به میان می‌آید، شاهد اشاره به سریال Six Feet Under هستیم.

اثری کمدی سیاه با المان‌های درام که حول محور خانواده‌ای جریان دارد که با تشییع جنازه سر و کله زده و اتفاقاتی غیرقابل انتظار و شوکه‌کننده را تجربه می‌کنند. Six Feet Under با دست گذاشتن بر روی مقوله مرگ و اهمیت “زندگی” روایتی بسیار زیبا را در طول ۵ فصل به تصویر کشیده که دست بر قضا هیچگاه دچار افت کیفیت نمی‌شود تا حدی که برخلاف اثر پرمدعایی همچون Game of Thrones که در فصل پایانی به ابتذال کشیده شده‌ است، نویسندگان Six Feet Under سنگ تمام گذاشته و فصل پایانی موفق شد تا بالاترین امتیازات را از سوی منتقدین دریافت نماید که نشان دهنده کیفیت ارزشمند آن می‌باشد.

مجموعه تلویزیونی Mad Men (مد من)

به لطف سریال درام Mad Men بدون هیچ پرده‌ای می‌توان با شرایط طاقت‌فرسای مشاغل آمریکا در دهه ۱۹۹۰ آشنا شویم که زمینه‌ساز وقایعی شوکه‌کننده و پر فراز و نشیب بوده است.

این سریال با هنرنمایی جذاب و استادانه جان هام حول محور مدیر بازاریابی کاریزماتیکی به نام دان جریان دارد که در تلاش است تا با کمپانی‌های مختلف ارتباط برقرار کرده و نام خود را به عنوان مردی موفق و پولساز به شهرت برساند. مسیری که او را با شخصیت‌ها و وقایع مختلفی روبرو کرده و بدون هیچ ترس و واهمه‌ای، واقعیات پشت پرده چنین مشاغلی را به تصویر می‌کشد که حتی می‌توان مخاطب را آزرده خاطر نماید و همین مسئله سبب شده تا مجموعه تلویزیونی Mad Men با ۷ فصل از محبوبیتی مثال‌زدنی در ژانر خود بهره برده باشد که فضای شغلی آمریکا را بسیار رقابتی و قابل درک جلوه کرده است.

مجموعه تلویزیونی After Life (زندگی پس از مرگ)

ریکی جرویز به عنوان یک کمدین در آثار مشهوری به ایفای نقش پرداخته که شاید متفاوت‌ترین آن اثری به نام After Life باشد که تا حدودی یادآور حس و حال Ted Lasso خواهد بود.

این سریال حول محور مردی افسرده و تنها به نام تونی جریان دارد که پس از مرگ همسرش بر اثر سرطان، دیگر رغبتی به زندگی کردن نداشته و با غم و اندوه بسیار زیادی سر و کله می‌زند. در تمام طول ۳ فصل پخش شده از After Life ما شاهد سفر پر فراز و نشیب تونی برای درمان افسردگی‌اش می‌باشیم؛ کسی که تصمیم می‌گیرد تا زندگی خود را از فلاکت نجات داده و بتواند خوشبختی را بدون حضور همسرش نیز تجربه کند و این سفر روان‌شناسانه و بعضاً کمدی به حدی زیبا، آموزنده، تاثیرگذار و جذاب جلوه کرده که نه تنها افت کیفیتی به خود نمی‌بیند، بلکه می‌تواند در دیدگاه شما نسبت به زندگی نیز تاثیر به سزایی داشته باشد.

مجموعه تلویزیونی Friends (دوستان)

جایگاه آثار سیت‌کام امروزی را باید مدیون سریال Friends دانست که تحولی را در سریال‌های کمدی تلویزیون رقم زده است.

این سریال حول محور دوستی ۶ نفر جریان دارد که به صورت اتفاقی بر سر راه یکدیگر ظاهر شده و عملاً به یک خانواده دوست داشتنی تبدیل می‌شوند. ۶ نفری که در طول ۱۰ فصل Friends با رخدادها و وقایع مختلفی روبرو شده و بارها دوستی‌شان به چالش کشیده می‌شود اما در نهایت کنار هم حضور یافته و به نوعی تکیه‌گاه یکدیگر محسوب می‌شوند. با وجود این که این مجموعه تلویزیونی کمدی سیت‌کام در طول مدت زمان پخش خود گاهاً دچار اشتباهاتی شد و پایان‌بندی آن نیز سبب دو دستگی بین طرفدارانش گشت اما هیچگاه افت قابل ملاحظه‌ای پیدا نکرد و تا آخرین قسمت، کیفیت قابل ستایش خود را حفظ نمود.

مجموعه تلویزیونی Breaking Bad (افسارگسیخته)

در عظمت و شکوه Breaking Bad تنها می‌توان همین را گفت که با یکی از برترین ساخته‌های ژانر درام تاریخ تلویزیون طرف هستیم که حتی اسپین‌آف آن به نام Better Call Saul (بهتره با سال تماس بگیری) نیز از همین قاعده پیروی کرده است.

سریالی که از روایت زندگی ساده یک معلم شیمی درگیر با سرطان آغاز شد و در نهایت به کشت و کشتار میان باندهای مختلف قاچاقچیان مواد مخدری کشیده شد که قهرمان داستانش را به ضدقهرمانی نمادین و مشهور در تاریخ تلویزیون تبدیل کرد. بینندگان سریال Breaking Bad در ابتدای مسیر تصور می‌کنند که با اثری به ظاهر معمولی در ژانر درام طرف هستند، با این حال به مرور شاهد اوج گرفتن این مجموعه در دل وقایعی شوکه‌کننده و تلخ خواهند بود که می‌تواند یکی از به یاد ماندنی‌ترین تجربیات آن‌ها را رقم بزند؛ اثری که در تمام طول ۵ فصل خود همیشه در اوج ماند و هیچگاه ذره‌ای افت را تجربه نکرد.

مجموعه تلویزیونی Downton Abbey (دانتون ابی)

به لطف سریال Downton Abbey می‌توانیم زندگی اشرافی خاندان‌ ثروتمند بریتانیا در اوایل دهه ۱۹۰۰ میلادی را تجربه نماییم.

این سریال حول محور روایت زندگی یکی از خاندان‌های ثروتمند کشور بریتانیا پیش از آغاز جنگ جهانی را به تصویر می‌کشد. خانواده‌ای که علی‌رغم میران ثروت هنگفتی که صاحب هستند اما رفتاری ارزشمند با خدمتکارهای خود داشته و با چالش‌های گوناکونی در طول روزمره خود مواجه هستند. هر فصل از سریال Downton Abbey با وجود آن که پیوستگی خاصی دارد اما بر روی موضوعات مختلفی از این خاندان دست گذاشته و گاهاً حتی فراز و فرودهای آن‌ها را نیز به تصویر می‌کشد که به حدی زیبا و تماشایی جلوه کرده که در طی ۶ فصل خود ۲۲ نامزدی را در جشنواره امی به ثبت رساند و کیفیت خود را تا پخش آخرین قسمت در سال ۲۰۱۵ حفظ نمود.

مجموعه تلویزیونی Ozark (اوزارک)

جیسون بیتمنی که عموماً با آثار کمدی منحصر به فردش به شهرت رسیده است، در سریال درام Ozark نقش آفرینی استادانه و تماشایی را از خود بر جای گذاشت که دیدگاه سینماگران را نسبت به وی برای همیشه تغییر داد.

سریالی که با الهام از مجموعه Breaking Bad توسط نتفلیکس ساخته شد و این بار حول محور مردی جریان داشت که به عنوان مشاور مالی، با کارتل مواد مخدر وارد همکاری شده و وقایع وحشتناکی را تجربه می‌کند. در حالی که Ozark به هیچ عنوان نمی‌تواند در حد و اندازه ساخته شبکه AMC ظاهر شود و گاهاً فصل نخست و یا پایانی آن با انتقاداتی مواجه بوده اما در طول ۴ فصل خود موفق شد تا کیفیتش را همچنان حفظ کرده و یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین آثار مدیوم تلویزیون را برای مخاطبینش رقم بزند که دستاوردهای ارزشمندی را از خود بر جای گذاشته است.

مجموعه تلویزیونی The Wire (شنود)

با وجود آن که ۲۰ سال از پخش نخستین قسمت The Wire می‌گذرد اما تاکنون هیچ سریالی نتوانسته تا در حد و اندازه آن ظاهر شود.

سریالی که به صورت کلی در شهر بالتیمور جریان داشت و در هر یک از ۵ فصل خود به جنبه‌های متفاوتی از تجارت مواد مخدر، آدم‌ربایی و جنایت‌های گوناگون می‌پرداخت و در تمام طول این مدت موفق شد تا وقایعی به شدت تاثیرگذار، جذاب و شوکه‌کننده را به تصویر بکشد که در نوع خود مدیوم تلویزیون تا آن زمان به خود ندیده بود. روایت واقع‌گرایانه و بسیار پیچیده تقابل نیروهای پلیس با جنایت‌کاران در سریال The Wire هیچگاه در طول این ۵ فصل افت نکرد و اتفاقاً بالعکس، همیشه کیفیت خود را در اوج نگه داشت و به یکی از به یاد ماندنی‌ترین مجموعه تلویزیونی‌های ژانر درام و جنایی بدل گشت که حتی امروزه نیز تماشای آن می‌تواند هر مخاطبی را در بهت و حیرت فرو ببرد.

مجموعه تلویزیونی Frasier (فریژر)

با وجود آن که سریال Frasier در کشور ما آنچنان دیده نشده اما مخاطبین بین‌المللی مخصوصاً آمریکایی از آن به عنوان یکی از زیباترین آثار سیت‌کام ساخته شده در تاریخ تلویزیون یاد می‌کنند.

این سریال حول محور مردی روان پزشک به نام فریژر کرین جریان دارد که پس از طلاق از همسرش، به زادگاه مادری خود یعنی سیاتل بازگشته تا در کنار خانواده‌اش زندگی جدیدی را شروع نماید. زندگی جدیدی که میزبان به وقوع پیوستن اتفاقاتی غیرقابل تصور، جذاب و سرگرم کننده بوده و به صورت کاملاً هوشمندانه در تمام طول ۱۱ فصل خود خنده را بر لبان مخاطبینش می‌آورد و هیچگاه در روایت کمدی خود افتی را مشاهده نمی‌کند.

مجموعه تلویزیونی Peaky Blinders (پیکی بلایندرز)

پش از آن که کیلین مورفی در قامت خالق نخستین بمب اتم جهان، گیشه را به آتش بکشد، در سریال تحسین شده Peaky Blinders جنبه متفاوتی از آثار گانگستری را به تصویر کشیده است.

سریالی که حول محور خانواده‌ای گانگستر در سال ۱۹۱۹ آغاز شده و ماجراجویی آن‌ها برای قدرت گرفتن در کشور بریتانیا را در فضایی بی‌رحمانه و تاریک به تصویر می‌کسد. اثری که از تیم بازیگری بسیار قدرتمندی بهره برده و روایت داستان آن نیز در تمام طول ۶ فصل کیفیت و جذابیت خود را حفظ می‌کند. فضای سرد و مرده شهر بیرمنگام در سریال Peaky Blinders موجب شده تا شاهد یکی از به یاد ماندنی‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین آثار گانگستری تاریخ تلویزوین باشیم.

مجموعه تلویزیونی The Office (اداره)

ریکی جرویز که در اوایل مقاله با یکی از جذاب‌ترین سریال‌هایش به نام او اشاره کرده بودیم، با مجموعه تلویزیونی The Office قصد داشت تا روایتی کمدی از فضای کارمندی بریتانیا را به تصویر بکشد که توفیق چندانی حاصل نکرد و این استیو کارل بود که با نسخه آمریکایی آن ژانر کمدی تلویزیون را دگرگون کرد.

نسخه آمریکایی The Office حول محور شرکت تولید کاغذی به نام داندر مفلین جریان داشت که از مدیری دیوانه با کارمندانی عجیب و غریب بهره می‌برد و در طول ۹ فصل خود وقایع جذاب و سرگرم کننده‌ای را با حالتی مستندگونه به تصویر کشید که هر مخاطبی را می‌توانست به وجد بیاورد. در حالی که بسیاری عقیده دارند نقطه اوج سریال The Office در فصل دوم آن رقم خورده و فصل‌های پایانی به سبب جدایی استیو کارل آن حس و حال همیشگی خود را از دست داده‌اند اما باید گفت که با وجود تمامی این مسائل، این مجموعه تلویزیونی موفق شد تا در طول ۹ فصل خود همچنان مخاطب را تحت تاثیر قرار داده و به عنوان یکی از آثار کلاسیک ژانر کمدی، تا ابد در یادها باقی بماند.

مجموعه تلویزیونی The Sopranos (خانواده سوپرانو)

در وصف عظمت سریال The Sopranos باید گفت که حتی ضعیف‌ترین فصل آن (در مقایسه با استانداردهای خودش) به حدی قدرتمند ظاهر شده که به راحتی می‌توان هر سریالی دیگری را در بحث کیفی به چالش بکشد.

این سریال حول محور تونی سوپرانو و خانواده او جریان دارد. مردی که باندی مافیایی را راه اندازی کرده و با وجود تمام بی‌رحمی و خشونتی که برای دشمنان و رقبایش دارد اما به عنوان تکیه‌گاهی محکم برای خانواده و دوستانش محسوب می‌شود که حاضر به انجام هر کاری برای آن‌ها خواهد بود. سریال The Sopranos روایت منحصر به فردی حول محور باندهای مافیا دارد که محبوبیت و جذابیت آن در تمام طول ۶ فصلش بر دوش جیمز گاندولفینی فقیدی می‌باشد که یکی از شخصیت‌های نمادین تاریخ تلویزیون را به ارمغان آورده است.

مجموعه تلویزیونی BoJack Horseman (بوجک هورسمن)

مجموعه تلویزیونی BoJack Horseman که ثابت کرد اثری انیمیشنی تا چه اندازه می‌تواند سیاه و تاثیرگذار ظاهر شود، از جایگاهی ارزشمند در تاریخ مدیوم تلویزیون بهره برده است.

این مجموعه حول محور بازیگری به نام بوجک هورسمن جریان دارد که از روزهای اوج خود فاصله گرفته و همین مسئله سبب شد تا غرق در افسردگی شود که روزهای خود را به بدترین شکل ممکن سپری می‌کند. با وجود آن که نمایش کمدی سیاه BoJack Horseman در ظاهر می‌تواند احمقانه و حتی مبتذل جلوه نماید اما در باطن خود حاوی مفاهیم مهم و ارزشمندی حول محور افسردگی، تنهایی، اعتیاد و نژاد پرستی بوده که در طی ۶ فصل خود به اشکال گوناگون این مفاهیم را مورد کنکاش قرار می‌دهد و با وجود آن که در مقایسه با استانداردهایش، فصل‌های پایانی آن می‌تواند کمی ناامید کننده ظاهر شود اما به صورت کلی کیفیت ارزشمند خود را برای طرفدارانش حفظ کرده و به یکی از محبوب‌ترین ساخته‌های مدیوم تلویزیون بدل گشته است.


شخصاً دوست داشتید تا چه مجموعه تلویزیونی دیگری بتواند جایگاهی در این مقاله داشته باشد؟ به عقیده شما دلیل حفظ کیفیت آثار نام برده شده چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: CBR

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو