محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال NFT + ارزهای ان اف تی 2023

محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال NFT + ارزهای ان اف تی 2023


منبع: پلازا

4

1402/5/21

17:02


محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال NFT + ارزهای ان اف تی 2023

اگر مدت زمان اندکی را در بازار ارزهای دیجیتال سپری کرده باشید مطمئناً نام چند مورد از ارزهای ان اف تی را شنیده‌اید یا احتمالاً‌ بر روی یک یا چند مورد از آن‌ها نیز سرمایه‌گذاری کرده‌اید. در این مطلب در نظر داریم به معرفی ارزهای ان اف تی 2023 بپردازیم که در صدر جدول بهترین‌ها قرار گرفته‌اند.

توجه داشته باشید که ترتیب معرفی این ارزها بر اساس ارزش بازار آن ها صورت گرفته است. علاوه بر این قصد داریم شما را با مشخصات و ویژگی‌های موارد معرفی شده در لیست ارزهای دیجیتال NFT بیشتر آشنا کنیم. اگر شما هم به سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال این حوزه علاقه‌مند هستید با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

ایپ کوین (APE) در صدر لیست ارزهای دیجیتال NFT

ایپ کوین (ApeCoin) به دلیل ارزش بازار بالاتر در ابتدای لیست ارزهای دیجیتال NFT ما قرار دارد. APE یک توکن کاربردی و حاکمیتی ERC-20 در اکوسیستم APE محسوب می‌شود و هولدرهای آن می‌توانند در ApeCoin DAO شرکت کنند. DAO مخفف عبارت سازمان خودگردان نامتمرکز است و افراد در آن تصمیم می‌گیرند که برای رسیدن به یک هدف مشترک از اهداف از پیش تعیین شده مشترک پیروی کنند. برای مثال اعضای این DAO تصمیم گرفتند که 62 درصد از کل ایپ کوین به فاند اکوسیستم (Ecosystem Fund) اختصاص یابد.

ایپ کوین در صدر جدول بهترین ارزهای ان اف تی

مزیت دوم ایپ کوین برای هولدرها، امکان دسترسی به بخش‌های مختلف اکوسیستم مانند بازی‌ها و خدمات انحصاری است. علاوه بر این به دلیل لانچ شدن APE روی بلاکچین اتریوم، امنیت آن توسط مکانیزم اجماع POW یا اثبات کار تأمین می‌شود. با توجه به مزایای ذکر شده، سرمایه‌گذاری روی آن جذاب به نظر می‌رسد.

رمزارز اینترنت کامپیوتر (ICP)

در رتبه 39 بازار ارزهای دیجیتال، اینترنت کامپیوتر (Internet Computer) با نماد ICP به چشم می‌خورد. اینترنت کامپیوتر با هدف تحول در طراحی بلاکچین وارد بازار شد و اولین بلاکچین «کامپیوتر جهانی» را ارائه کرد. این بلاکچین در انواع سیستم‌ها یا خدمات آنلاین کاربرد دارد و نیازی به سیستم‌های سنتی مانند خدمات رایانش ابری نیازی ندارد.

دلیل قرارگیری ICP در مقاله معرفی ارزهای ان اف تی سه کاربرد اصلی آن است. دلیل اول، فراهم‌سازی منبع سایکل (cycle) برای انجام محاسبات است و به عنوان مکانیزم ضدتورمی عمل می کند. دوم این که شما می‌توانید ICP را در سیستم دائوی Network Nervous System استیک کنید و به کمک این توکن حاکمیتی در رأی‌گیری‌ها شرکت کنید.

سومین مورد این که اینترنت کامپیوتر در نقش ذخیره ارزش عمل می‌کند و کاربران به کمک آن می‌توانند در فروش‌های نامتمرکز موجود در سرویس‌های وب 3 سرمایه‌گذاری کنند. به دلایل ذکر شده می توان روی ICP نیز حساب ویژه‌ای باز کرد.

ارز دیجیتال ان اف تی استکس (STX)

رمزارز استکس (Stacks) با نماد اختصاری STX در زمان نگارش مقاله در رتبه 43 بازار قرار گرفته است. استکس یک لایه بیت کوین برای قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود. به این معنی که اپلیکیشن‌های نامتمرکز و قراردادهای هوشمند به کمک استکس می‌توانند از بیت کوین به عنوان یک دارایی استفاده کنند و تراکنش‌های خود را روی بلاکچین بیت کوین انجام دهند.

ارز دیجیتال استکس

علاوه بر این که استکس یک لایه مقیاس‌پذیر با قابلیت تراکنش‌های سریع روی بیت کوین است، از زبان برنامه‌نویسی کلریتی (Clarity) برای قراردادهای هوشمند خود استفاده می‌کند. علاوه بر این، استکس به دلیل استفاده از بلاکچین بیت کوین که مبتنی بر مکانیزم POW است امنیت بسیار زیادی در مقابل حملات شبکه دارد. همچنین مدل اجماع اختصاصی این ارز دیجیتال، POX نام دارد که امنیت آن را دوچندان می‌کند.

رمزارز ان اف تی کانفلاکس (CFX)

چهارمین مورد لیست ارزهای دیجیتال NFT ما، رمزارز کانفلاکس با نماد CFX است و در حال حاضر رتبه 46 بازار را در اختیار دارد. کانفلاکس یک بلاکچین لایه اول است که با هدف ارائه خدمات به اپلیکیشن‌های نامتمرکز یا همان dApp، تجارت الکترونیک و وب 3 طراحی شد. این ارز دیجیتال از مکانیزم اجماع گراف درختی یا Tree Graph بهره می‌برد که در واقع ترکیبی از الگوریتم‌های اثبات کار (POW) و اثبات سهام (POS) است. نکته جالب ارز دیجیتال کانفلاکس، سازگاری آن با ماشین مجازی اتریوم یا همان EVM است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری بر روی آن جذاب‌تر شود.

از دلایل انتخاب CFX در لیست ارزهای ان اف تی 2023 می‌توان به رفع مشکلات موجود در صنعت ارزهای دیجیتال اشاره کرد. علاوه بر این کانفلاکس از پروتکل کراس چین خود به نام شاتر فلو (ShuttleFlow) استفاده می‌کند که به کمک آن ارتباط با بلاکچین‌های دیگر امکان‌پذیر می‌شود. از جمله این شبکه‌ها می توان به اتریوم، بایننس اسمارت چین و اکوچین هوبی اشاره کرد. مزیت دیگر این ارز ان اف تی، کارمزد بسیار پایین آن نسبت به شبکه‌هایی مانند اتریوم است و به دلیل استفاده از مکانیزم Fee Sponsorship، اسپانسرها هزینه تراکنش را می‌پردازند. به همین دلیل حتی اگر موجودی کاربران منفی باشد می توانند از پلتفرم استفاده کنند.

ارز دیجیتال مانا (MANA) یکی از بهترین ارزهای ان اف تی

توکن مانا با نام اختصاری MANA یک ارز دیجیتال روی شبکه اتریوم است که در حال حاضر در رتبه 47 بازار قرار دارد. مانا در واقع یک پلتفرم واقعیت مجازی (VR) است که کاربران به کمک آن می‌توانند به تولید محتوا و اپلیکیشن و همچنین کسب درآمد از آن بپردازند. جهان مجازی مانا در فوریه 2020 به روی عموم باز شد و کاربران در زمین‌های خود موسوم به LAND کارهای خود را انجام می‌دهند. در صورتی که شما هم بخواهید می‌توانید در Decentraland زمین‌های مجازی مورد نظر خود را به صورت ان اف تی خریداری کنید و هزینه آن را با توکن MANA بپردازید.

ارز دیجیتال مانا

از جمله دلایل قرارگیری مانا در محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال می‌توان به فعالیت در حوزه متاورس، امکان رأی دادن هولدرها در دائوی دیسنترالند و فعالیت گسترده در حوزه NFT اشاره کرد.

رمزارز تتا (THETA) در دنیای ان اف تی

تتا نتورک (Theta Network) با نام اختصاری THETA از نظر ارزش بازار در رتبه 49 قرار دارد. تتا یک شبکه مبتنی بر بلاکچین است که برای کمک به حوزه استریم ویدئو پا به بازار ارزهای دیجیتال گذاشت. کاربران به کمک این ارز دیجیتال می‌توانند منابع محاسباتی و پهنای باند خود را به صورت نظیر به نظیر یا P2P با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

جالب است بدانید که دو فرد سرشناس یعنی هم‌بنیان‌گذار یوتیوب و توییچ این پروژه را به کاربران توصیه کرده‌اند و با این کار مهر محکمی بر آینده‌دار بودن تتا زدند.

تتا نتورک روی بلاک چین اختصاصی خود فعالیت می‌کند و دو توکن بومی به نام‌های THETA و TFUEL دارد. همچنین کاربران با مشاهده محتوای شبکه و اشتراک‌گذاری منابع آن توکن TFUEL جایزه می‌گیرند. علاوه بر این، پروژه متن باز است و هولدرها امکان شرکت در رأی‌گیری را نیز دارند.

ارز دیجیتال تزوس (XTZ)

یکی از ارزهای ان اف تی جذاب و آینده‌دار بازار ارزهای دیجیتال، تزوس (Tezos) با نام اختصاری XTZ است. تزوس در واقع یک شبکه بلاکچین مشابه اتریوم است که قصد دارد امکانات پیشرفته‌تری را ارائه دهد.

هولدرهای XTZ می‌توانند در رویدادهای ارتقای پروتکل که توسط توسعه دهندگان اعلام می‌شود شرکت کنند. جالب است بدانید که صرافی‌های بزرگی مانند بایننس و کوین بیس از قابلیت استیک تزوس حمایت کرده‌اند.

ارز دیجیتال تزوس

علاوه بر موارد ذکر شده، تزوس در پروژه‌های سودآور و بزرگ نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در سپتامبر 2020 یکی از بانک‌های بزرگ فرانسه به نام Societe Generale اعلام کرد که قصد دارد برای آزمایش ارز دیجیتال بانک مرکزی از این بلاکچین استفاده کند.

 

رمزارز فلو (FLOW)

در ادامه معرفی ارزهای ان اف تی 2023 به ارز دیجیتال فلو با نماد اختصاری FLOW می‌رسیم که رتبه 52 بازار را در اختیار گرفته است. فلو یک بلاکچین نامتمرکز و مورد پسند توسعه دهندگان است که با هدف کمک به نسل جدید بازی‌ها، اپلیکیشن‌ها و دارایی‌های دیجیتال متولد شد. FLOW توکن بومی این شبکه محسوب می‌شود و در عمل به عنوان سوخت شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولیدیتورها (validator)، توسعه‌دهندگان و کاربران همگی برای شرکت در شبکه و کسب جایزه از FLOW استفاده می‌کنند.

از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد فلو می‌توان به معماری چند نقشی یا مولتی رول، برنامه‌نویسی با Cadence و توجه بالا به منابع اشاره کرد که آن را به یک ارز ان اف تی جذاب تبدیل می‌کند.

ارز دیجیتال اکسی اینفینیتی (AXS) و دنیای متاورس

اکسی اینفینیتی با نماد اختصاری AXS یک بازی مبتنی بر بلاکچین و روی شبکه اتریوم است که در حال حاضر در رتبه 53 قرار دارد. بازیکن‌های این بازی می‌توانند موجوداتی به نام اکسی (Axie) را جمع‌آوری و خرید و فروش کنند. اکسی‌ها در واقع یک ان اف تی محسوب می‌شوند که هر یک خصوصیات و توانایی‌های خاص خود را در بازی دارند. هولدرهای توکن حاکمیتی Axie Infinity با نام اختصاری AXS می‌توانند در رأی‌گیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها شرکت کنند.

اکسی اینفینیتی

جالب است بدانید که این ارز دیجیتال یکی از پیشگامان مفهوم P2E به معنی کسب درآمد از بازی است و بازیکن‌ها از طریق فعالیت در بازی می‌توانند رمزارز و ان اف تی بدست آورند. در نتیجه حجم عظیمی از سرمایه را به خود جذب می‌کند و به همین دلیل آن را در محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال قرار دادیم.

ارز دیجیتال NFT ایمیوچبل اکس (IMX)

ارز دیجیتال ایموچبل اکس با نماد IMX از همان ابتدا به عنوان راه حل مقیاس‌پذیری لایه دوم برای اتریوم و ان اف تی شروع به کار کرد. بلاکچین ایموچبل اکس محدودیت‌های اتریوم مانند مقیاس‌پذیری، تجربه کاربری ضعیف و نقدینگی را حل کرده است. این بلاکچین اولین راه حل لایه دومی است که از تکنولوژی zk-rollups استفاده می‌کند و تمرکز خود را منحصراً بر روی ان اف تی قرار داده است.

یکی از ویژگی‌های جالب ایموچبل اکس این است که کاربران هنگام اتصال کیف پول خود نیازی به تغییر شبکه ندارند. با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد Immutable X می‌توان انتظار داشت که در آینده به بلاکچین NFT پیش‌فرض همه کاربران تبدیل شود.

ارز دیجیتال سندباکس (SAND) یکی از ارزهای ان اف تی با قابلیت کسب درآمد

در ادامه معرفی ارزهای ان اف تی به سندباکس (Sandbox) می‌رسیم که در سال 2011 شروع به کار کرد. سندباکس نیز یک دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین است که به کاربران اجازه می دهد به خرید و فروش و ایجاد دارایی‌های دیجیتال و ان اف تی بپردازند. این پروژه از مدل P2E برای کسب درآمد از بازی بهره می‌برد و هدف اصلی آن، به کارگیری تکنولوژی بلاکچین در بازی‌هاست.

ارز دیجیتال سندباکس

در بازی سندباکس از توکن‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال یک نوع توکن به نام SAND وجود دارد که کاربران با هولد آن جایزه می‌گیرند. LAND نیز یک توکن از نوع NFT است که امکان کسب درآمد را برای بازیکنان فراهم می‌کند.

رمزارز چیلیز (CHZ) از جمله ازرهای ان اف تی حوزه ورزش

رمزارز چیلیز (Chiliz) یکی از ارزهای ان اف تی جذاب با رتبه بازار 58 است و توکن آن CHZ نام دارد. هدف اصلی پلتفرم ان اف تی چیلیز، فعالیت و ارائه خدمات در حوزه ورزش و سرگرمی است. برای مثال طرفداران یک باشگاه ورزشی می‌توانند در تصمیمات مربوط به باشگاه مورد علاقه خود شرکت کنند و با خرید توکن هواداری، حمایت خود را از تیم محبوب خود اعلام نمایند.

هر سازمان ورزشی که قصد استفاده از خدمات چیلیز را داشته باشد، توکن هواداری محدودی را در اختیار دارد. هواداران نیز برای خرید این توکن‌ها باید از ارز دیجیتال CHZ استفاده کنند و به همین دلیل آینده خوبی در انتشار این پروژه خواهد بود.

ارز دیجیتال رندر توکن (RNDR)

پس از معرفی ارزهای ان اف تی 2023 به رمزارز رندر توکن (RNDR) با نام اختصاری RNDR می‌رسیم. رندر توکن یک شبکه توزیع شده رندر GPU است که روی بلاکچین اتریوم فعالیت می کند. افرادی که قصد دارند توان پردازشی GPU خود را در اختیار هنرمندان و استودیوهای هنری قرار دهند می‌توانند به راحتی از این پلتفرم استفاده نمایند.

این توکن ERC-20 از سیستم اثبات رندر یا POR استفاده می‌کند تا مطمئن شود که قبل از پرداخت، تمام اثر هنر رندر شده باشد. علاوه بر این امنیت آن با قرارگیری روی شبکه اتریوم بیشتر تضمین می‌شود.

رمزارز انجین کوین (ENJ) در دنیای ان اف تی ها

یکی از جذاب‌ترین موارد لیست ارزهای دیجیتال NFT رمزارز انجین کوین (Enjin Coin) است که با نماد ENJ نشان داده می‌شود. پروژه Enjin Coin در نظر دارد اکوسیستم یکپارچه‌ای برای محصولات مرتبط با گیمینگ در حوزه بلاکچین ارائه دهد. کاربران به کمک پلتفرم گیمینگ اجتماعی ENJ با نام انجین نتورک (Enjin Network) وب‌سایت و کلن مورد نظر خود را بسازند، با یکدیگر چت کنند یا ان اف تی‌ خود را بفروشند.

ارز دیجیتال انجین کوین

از جمله ویژگی‌های کلیدی انجین کوین می‌توان به پشتیبانی از دارایی‌های مینت شده در پلتفرم با توکن ENJ و به کارگیری پردازش آنچین (درون زنجیره‌ای) و آفچین (برون زنجیره‌ای) اشاره کرد.

ارز دیجیتال مسک نتورک (MASK)

سرانجام به آخرین مورد از محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال NFT یعنی مسک نتورک رسیدیم. مسک نتورک با نماد MASK پروتکلی است که کاربران به کمک آن می توانند پیام‌های خود را به صورت رمزنگاری شده، از طریق توییتر و فیس‌بوک ارسال کنند. جالب است بدانید که پروژه Mask Network در نوامبر ۲۰۲۰ موفق به جذب سرمایه ۲ میلیون دلاری شد و سال بعد ۳ میلیون دلار دیگر جذب کرد.

به طور کلی پروژه مسک نتورک علاوه بر حفظ حریم خصوصی در پیام رسانی، امکان ارسال و دریافت رمزارز، اشتراک‌گذاری فایل و تعامل با اپلیکیشن‌های نامتمرکز را بسیار ساده کرده است.

سخن پایانی در مورد بهترین ارزهای ان اف تی ۲۰۲۳

در این مقاله سعی شد ۱۵ مورد از محبوب‌ترین لیست ارزهای دیجیتال NFT معرفی شود و خلاصه‌ای از ویژگی‌ها و کاربردهای هر پروژه بیان گردد. در صورتی که یک یا چند مورد از این لیست در انتخاب‌های شما قرار دارند حتماً اخبار مربوط به تیم‌ توسعه‌دهنده و رویدادهای آن‌ها را دنبال کنید. توصیه ما این است از سرمایه‌گذاری بر روی صرفاً یک ارز دیجیتال خودداری نمایید و تمام سرمایه خود را در معرض ریسک زیاد این بازار قرار ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو