این نشانه‌های ظاهری در نوزادان نباید شما را نگران کند

2

1402/5/26

18:56


با توجه به اینکه اغلب پدر و مادرهای جوان هنگام تولد نوزاد بی‌تجربه هستند؛ ممکن است در مورد هر گونه واکنشی از طرف نوزاد مانند گریه کردن، خوابیدن، خوردن و … نگران شوند و سؤالات زیادی هم در این خصوص برایشان به وجود آید که در مورد بسیاری از آن‌ها جای نگرانی وجود ندارد.

این نشانه‌های ظاهری در نوزادان نباید شما را نگران کند

به گزارش بهداشت نیوز هنگامی که نوزاد شما متولد می‌شود سؤالات و سردرگمی‌هایتان در مورد مسائل مختلف مربوط به کودک بیشتر می‌شود. اما با داشتن اطلاعات در مورد مسائل مختلف مربوط به فرزندتان می‌توانید بهتر شرایط جدید را مدیریت کنید. البته گاهی نگرانی والدین با جست‌وجو در اینترنت بیشتر خواهد شد. چون اطلاعات ضد و نقیضی به آن‌ها می‌دهد. بنابراین بهتر است حتماً در این مورد با پزشکان متخصص مشورت کنند. برای یافتن پاسخ درست سؤالات رایج والدین درباره بعضی نگرانی‌ها در خصوص فرزندان تازه متولد شده‌شان با دکتر آرام طبائی، متخصص بیماری‌های کودکان از دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

تغییر شکل و فرم سر نوزاد | دلیل خربزه ای بودن سر نوزاد چیست؟

به طور کلی از ۱۸ ماهگی تا دو سالگی سرنوزادان فرم اصلی خود را می‌گیرد. اما والدین معمولا از شکل سر نوزاد نگران می‌شوند. در واقع خربزه‌ای شکل بودن سر بعضی نوزادان یا تورم ناحیه ملات سر نوزاد اغلب بر اثر کشش و تطابق با کانال زایمانی (لگن مادر) است و بعد از چند هفته فرم درستی به خود می‌گیرد. بنابراین جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

تورم پستان در نوزادان | آیا برجستگی پستان نوزاد تازه متولد شده طبیعی است؟

والدین باید نسبت به این موضوع آگاه باشند که سینه‌های متورم در نوزادان دختر یا پسر تازه متولد شده بسیار طبیعی است و معمولاً ظرف مدت چند روز فروکش خواهد کرد. اما آن‌ها به هیچ وجه نباید پستان متورم فرزند تازه متولد خود را فشار دهند و تحریک یا دستکاری کنند.

مشاهده خون در پوشک | آیا وجود لکه خون در پوشک نوزاد خطرناک است؟

ممکن است پدر و مادرها در روزهای اول تولد فرزندشان متوجه ترشحات صورتی رنگ یا قرمز از قسمت تناسلی نوزاد دخترشان بشوند که طبیعی است و جای نگرانی ندارد و دلیل آن قطع استروژن از بدن مادر است.

سر و صدای عجیب نوزاد | دلیل سر و صدای نوزاد چیست؟

بیماری‌های کودکان، صداهای مختلف نوزادان مثل نق زدن، نالیدن، خرناس کشیدن، زور زدن و... گاهی باعث می‌شود والدین فکر کنند شاید فرزندشان مشکل خاصی دارد. در صورتی که اگر نوزاد بیماری بارز دیگری مانند گرفتگی بینی بر اثر ابتلا به سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌های تنفسی نداشته باشد؛ این نشانه‌ها طبیعی هستند و معمولا به دلیل انسداد راه بینی نوزادان، شل بودن حنجره آن‌ها یا کولیک نوزاد است که با افزایش سن برطرف خواهد شد.

عطسه زیاد نوزادان | علت عطسه های پی در پی نوزاد چیست؟

والدین گاهی نگران عطسه کردن زیاد نوزاد می‌شوند. در صورتی که باید بدانند عطسه باعث باز شدن سوراخ‌های بینی گرفته می‌شود و اغلب نیز بعد از شیر خوردن نوزاد اتفاق می‌افتد. پس دلیل آن صرفاً به دلیل بیماری و سرماخوردگی نخواهد بود.

تورم اندام تناسلی نوزاد | ورم اندام تناسلی نوزاد طبیعی است؟

بعد از تولد به دلیل وجود هورمون‌های مادر در نوزاد تورم اندام تناسلی در نوزاد دختر و پسر طبیعی است. البته در مورد طولانی شدن آن حتماً باید با پزشک اطفال مشورت کنند تا دلایل آن بررسی شود.

 بی‌حالی و خواب آلودگی نوزاد | خواب زیاد نوزاد خطرناک است؟

بعضی از خانواده‌ها نگران بی‌حالی و خواب آلود گی نوزادان هستند و فکر می‌کنند چرا فرزند تازه متولد شده آن‌ها بیشتر اوقات روز را در خواب به سر می‌برد. در حالی که طبیعی است نوزادان ساعت زیادی از روز را بخوابند. در واقع می‌توان گفت ساعت نرمال خواب برای نوزادان در طول روز ۱۷ تا ۱۸ ساعت است که این نشانه بی‌حالی یا بیماری نوزاد به حساب نمی‌آید.

رنگ عجیب ادرار | رنگ ادرار نوزاد نشان‌دهنده چیست؟

گاهی نوزادان چون به‌اندازه کافی شیر نمی‌خورند یا بر اثر پوشش زیاد و تعرق؛ دچار کم آبی می‌کند. در نتیجه ممکن است ادرار آن‌ها نارنجی رنگ شود که این موضوع معمولاً نشانه تغذیه نامناسب و نرسیدن آب کافی به بدنشان است. راه حل آن هم تغذیه و پوشش مناسب است. ضمن آنکه به طور طبیعی هم نوزادان دفع اسهالی حاوی دانه‌های ریز دارند.

سکسکه زیاد نوزاد | علت سکسکه زیاد نوزاد چیست؟

پدر و مادرها باید توجه داشته باشند ممکن است نوزادان در طول روز قبل از خوردن شیر یا بیشتر اوقات بعد از آن دچار سکسکه شوند. یعنی سکسکه زیاد در نوزادان معمولاً به دلیل گرسنگی یا آروغ نزدن است.

لرزش بدن نوزاد | لرزش نوزاد در موقعیت‌های مختلف طبیعی است؟

ممکن است چانه یا دست و پای نوزادان هنگام بغض، گریه، حمام کردن، تعویض پوشک یا لباس دچار لرزش شود که البته وقتی دست روی آن‌ها می‌گذاریم لرزش آن‌ها قطع خواهد شد.  

بند ناف نوزادان | چه موقع بند ناف می افتد؟

توجه داشته باشیم بند ناف نوزادان معمولاً طی ۷ تا ۱۴ روز بعد تولد می‌افتد. اما والدین باید توجه داشته باشند اگر افتادن بند ناف نوزادشان بیشتر طول کشید، خونریزی و ترشح داشت یا اطراف ناف قرمز بود حتماً باید به متخصص کودکان مراجعه کنند تا بررسی‌های لازم در مورد آن صورت گیرد.

رنگ غیر طبیعی نوزاد | رنگ پوست نوزاد چرا تغییر می کند؟

نوزادان نرمال و طبیعی هنگام تولد هموگلوبین بالایی دارند و ممکن است روزهای اول تولد کمی قرمز به نظر برسند یا دچار زردی شوند و پوستشان سبزه به نظر بیاید که با برطرف شدن زردی، رنگ پوستشان هم تغییر خواهد کرد. همچنین ممکن است نوزادان با توجه به زمان تولد خود پوستشان چرب‌تر؛ یعنی دارای ورنیکس (چربی) باشد که خود به خود و به مرور زمان جذب پوست می‌شود. البته زردی پوست نوزادان حتماً باید به موقع بررسی و درمان شود.

گریه بی‌اشک نوزاد | چرا گریه نوزادان بدون اشک است؟

توجه داشته باشیم نوزادان نرمال بدون اینکه قطره‌ای اشک بریزند ممکن است ساعت‌ها گریه کنند و چشمانشان خیس نشود که این موضوع کاملا طبیعی است و نباید به نظر غیرطبیعی بیاید.

 
منبع: همشهری آنلاین

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو