ایجاد انگیزه در نوجوانان و بررسی علل مختلف بی انگیزگی در سنین نوجوانی

ایجاد انگیزه در نوجوانان و بررسی علل مختلف بی انگیزگی در سنین نوجوانی


منبع: آرگا

4

1402/5/29

19:07


احتمالا یکی از مهم ترین وظایف اصلی والدین بعد از تأمین نیازهای مالی و عاطفی، هدف دار کردن و انگیزه مند کردن نوجوانان است. دلیل این که بر روی دوران نوجوانی بسیار تاکید شده این است که این دوران زمینه ساز ورود به اجتماع، شروع کار و فعالیت و رسیدن به اهداف عالی است. دوران نوجوانی و بلوغ دوران بسیار حساسی است. به همین خاطر توجهی که والدین نسبت به فرزندشان دارند باید در دوران نوجوانی دو برابر شود. زیرا کوچکترین غفلت از سوی والدین ممکن است موجب از بین رفتن آمال و آرزوهای نوجوان شود. در این مقاله به راه های ایجاد انگیزه در نوجوانان اشاره شده است.

از روش ‌های ایجاد انگیزه در نوجوانان چه اطلاعی دارید؟ زمانی که والدین از خودشان می ‌پرسند «چگونه به نوجوانم انگیزه بدهم»؟ به این معنا است که چگونه می ‌توانم کاری کنم که نوجوانم آن چه را که می‌ خواهم انجام دهد یا چکار کنم که او در زندگی تعادل داشته باشد. نوجوانی دوره بسیار حساسی است که خود والدین هم آن را به شکل های مختلفی تجربه کرده‌ اند.

ایجاد انگیزه در نوجوانان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و بخش اعظم تصمیمات آن ‌ها را شکل می ‌دهد. به همین خاطر ایجاد انگیزه در نوجوان یا پیشگیری از ناامیدی و بی انگیزگی، نیازمند صبوری و دقت عمل والدین است. هر قدم اشتباه ممکن است به بی انگیزه ‌تر شدن نوجوان منجر شود. به همین خاطر لازم است والدین روش درست برخورد با نوجوانان را بدانند. آن ها در این ارتباط می توانند از مشاوران خانواده کمک بگیرند. در ادامه به روش های ایجاد انگیزه در نوجوانان خواهیم پرداخت.

انگیزه به چه معناست؟

داشتن انگیزه تنها دلیل اعمال، امیال و نیاز‌های افراد است. انگیزه به یک فرد در انجام یک رفتار و تکرار آن جهت می بخشد. انگیزه از دو منبع ناشی می ‌شود. به این معنا که یا از دیگران و اتفاقات بیرونی تأثیر می پذیرد که به آن انگیزه بیرونی گفته می‌ شود. یا از درون فرد نشأت می گیرد که انگیزه درونی نامیده می شود. انگیزه یکی از مهم ‌ترین دلایلی است که فرد را به حرکت و انجام کار در می آورد و به طور کل باعث ایجاد امید به زندگی می‌ شود. تسلط بر انگیزه ‌ها فرد را در رسیدن به سطوح بالایی از اهداف که نیازمند تمرینات پایدار و ارادی هستند، کمک می کند.

دنبال کردن اهدافی مانند پزشکی، نوازندگی یا ورزش حرفه ‌ای به انگیزه‌ ای قوی نیاز دارد. نوجوانی دورانی حساس در زندگی است که چالش ‌ها و بحران‌ های بسیاری در آن وجود دارد. بی ‌انگیزگی یکی از همین چالش ها به حساب می آید.

دلایل بی انگیزگی در نوجوانان

مهم ترین علل بی انگیزگی در نوجوانان چیست؟

برای ایجاد انگیزه در نوجوانان یافتن علل بی انگیزگی بسیار مهم است و کمک می‌ کند با اصلاح و رفع آن‌ ها انگیزه خود و یا فرزند نوجوان تان را افزایش دهید. برخی از مهم ترین دلایلی که تاکنون شناسایی شده ‌اند، عبارتند از:

۱. عدم اعتماد به نفس

ممکن است نوجوان به انجام کاری علاقمند باشد اما واقعا به این که می ‌تواند آن را انجام دهد اعتقادی نداشته باشد. این نوجوانان به طور مداوم صدایی در سرشان می‌ شوند که می‌ گوید «تو نمی ‌توانی، پس به دنبال سعی کردن نباش».

۲. دلیل محکم نداشتن

احتمال دارد نوجوان واقعا برای انجام کاری دلیل پیدا نکند یا پاداش و مزایای آن کار به اندازه‌ ای نباشد که او را مصمم و علاقمند به انجام دادن نشان دهد.

۳. اهداف بزرگ

گاهی هدف مورد نظر آنقدر بزرگ و دست نیافتنی به نظر می ‌رسد که نوجوان از نگاه کردن به آن هم دچار ترس می شود. او سعی نمی‌ کند که با مشکل روبرو شود و غول را از بین ببرد. بلکه تنها به خاطر ترس از شکست ترجیح می دهد فرار کند.

۴. به سادگی خسته شدن

در زندگی راه‌ های زیادی برای رفتن و کارهای زیادی برای انجام دادن وجود دارد. فکر کردن به همه این موارد در بهترین حالت به ایجاد استرس و در بدترین حالت به نابودی نوجوان و از بین رفتن انگیزه در او منجر می شود. درگیر شدن در مسیرهای متنوع و پر تعداد و داشتن چند هدف همزمان تنها فرد را خسته می کند. آن چیزی که برای انجام جدی یک کار نیاز است، تعیین هدف مشخص، برنامه ریزی و محرک رفتن به یک مسیر است که اگر برنامه ریزی و انگیزه کافی وجود نداشته باشد، هیچ وقت به دست نمی ‌آید.

روش های انگیزه مند کردن نوجوانان

۵. بی تابی و بی قراری

در واقع رسیدن به هدف خیلی بیشتر از حدی که نوجوان تصور می کند، طول می‌ کشد. این بی تابی و بی قراری و نداشتن مهارت تاب آوری در اکثر مواقع باعث ترک کردن مسیر رسیدن به هدف و در نهایت شکست و بی انگیزگی می‌ شود.

۶. سبک زندگی ناسالم و عوارض آن

در این مورد نوجوان دچار خستگی و کندی بیش از حد می ‌شود. در این مدت دردهای جسمی آزار دهنده، تیرگی و ابهام در تفکر، عدم تمرکز و پرش فکری آن‌ ها را آزار می‌ دهد. برخی راه‌ های سالم زندگی کردن که باعث بالا بردن انگیزه در نوجوانان می ‌شود، شامل موارد زیر است:

  • ورزشی که به عرق کردن منجر شود.
  • درمان اختلالات خواب و داشتن خواب کافی و به موقع (۷-۸ ساعت در شب).
  • تغذیه سالم و پرهیز از مواد غذایی مضر.
  • خوردن صبحانه سالم.
  • لذت بردن از غذا و طعم آن و عدم انجام کارهایی مثل چک کردن موبایل یا تماشای تلویزیون هنگام غذا.
  • محدودیت در استفاده از محرک‌ هایی مثل نیکوتین و کافئین و الکل؛ مضرات و تأثیرات مخرب اعتیاد به هر کدام از مواد یاد شده به ویژه اعتیاد به الکل کاملا مشخص است و نه تنها می تواند منجر به بی انگیزگی شود، بلکه می تواند مشکلات شدیدتری در زندگی فرد به وجود آورد.

۷. تعیین کردن اهداف خیلی بزرگ یا خیلی کوچک

در این جا گاهی اهداف آنقدر کوچک هستند که فرد را از منطقه راحتی و آسایش خود خارج نمی‌ کند و موفقیت در آن‌ ها اثر مثبت چندانی ندارد. گاهی نیز آنقدر بزرگ و زیاد تعیین می‌ شوند که نوجوان نمی ‌داند چگونه با آن ‌ها برخورد کند. در نتیجه باعث تخریب اعتماد به نفس او خواهد شد. زمانی که اعتماد به نفس تخریب شود، فرد دیگر به توانایی ‌های خودش باور ندارد و انگیزه و امیدی نیز برای انجام کار در او شکل نخواهد گرفت.

۸. مبتلا شدن به بیماری ترس

ترسیدن به صورت ناخودآگاه انگیزه ‌های نوجوان را برای انجام یک کار از بین می ‌برد. به این معنی که او از شکست خوردن و شرمنده شدن پیش خودش می ترسد. در چنین شرایطی فرد از موقعیت‌ های ناشناخته و حتی موفقیت نیز هراس دارد. ترس از موفقیت یکی از عوامل بازدارنده انجام کار و رسیدن به انگیزه است. این ترس با علائمی زیر همراه است:

  • به عقب انداختن یک وظیفه
  • اضطراب
  • مقاومت برای انجام ندادن
  • نگرانی شدید
  • ترس و استرس ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند و باعث ایجاد بی ‌انگیزگی در نوجوانان می شوند.

نگاهی به روش های ایجاد انگیزه در نوجوانان

تشویق رمز ایجاد انگیزه در نوجوان است. اما باید با شیوه درست و در جای مناسب از آن استفاده شود. در ادامه به چند مورد از ابزارهای درست تشویق و پرورش فرزند اشاره شده است.

چگونه برای نوجوانان انگیزه ایجاد کنیم؟

برنامه‌ ریزی مناسب

بعد از انتخاب هدفی متناسب با خصوصیات نوجوان، گام بعدی داشتن برنامه ‌ریزی مناسب است. برنامه‌ ریزی مناسب بهتر است تحت نظارت یک روانشناس یا مشاور صورت گیرد. چرا که اگر برنامه ریزی توسط یک متخصص انجام شود، خصوصیات و توانمندی ‌های نوجوان را در نظر می ‌گیرد. به این صورت که باعث به وجود آمدن انگیزه و پیشرفت در او خواهد شد.

انتخاب هدف مناسب

انتخاب هدف باید عاقلانه صورت گرفته و قابل دستیابی باشد. مهم ترین ویژگی که باعث انتخاب یک هدف مناسب می‌ شود، این است که فرد از خودش و نیروهایش شناخت کافی داشته باشد. نوجوان باید خودش را بدون مقایسه کردن با دیگران بشناسد. این که چه موضوعاتی برای او جذابیت دارد، چه چیزی را دوست ندارد و یا این که چه کارهایی به او انگیزه می ‌دهد. شناسایی این ویژگی ها باعث می ‌شود تا شخص آگاهی و بینش بهتری نسبت به خودش پیدا کند و هدف مناسب ‌تری را انتخاب نماید. هدف های خیلی کوچک یا هدف ‌های بیش از حد بزرگ معمولا باعث از بین رفتن انگیزه در نوجوانان می ‌شوند. در واقع مهم ترین عامل تأثیرگذار بر ایجاد انگیزه در نوجوانان، انتخاب هدف مناسب است.

بیش از اندازه سخت نگیرید

یکی دیگر از مواردی که باعث ایجاد انگیزه در نوجوانان می شود، آرامش دادن به او است. زبان ادب و احترام به همراه آرامش در بیان، بهتر و سریع تر از بی احترامی و سخت گیری در تربیت نوجوانان جواب خواهد داد. متأسفانه والدین بیش از حد سخت گیر باعث ایجاد مشکلات روحی و روانی شدیدی در نوجوان می شوند و اضطراب و استرس آن ها را تشدید می کنند. سخت گیری بیش از اندازه والدین، نوجوان  را از درس و انجام تکالیفش دلسرد می کند. بهتر است گاهی از اشتباهات و کوتاهی بچه ها چشم پوشی کنید و چنانچه دوباره آن ها را تکرار کردند، تلاش کنید با آرامش با آن ها برخورد نمایید. بدون تردید خراب کردن شخصیت نوجوان بزرگترین خطایی است که والدین بدون آگاهی و تنها به این خاطر که می خواهند فرزند بهتری داشته باشند، انجام می دهند.

تشویق و تعریف از نوجوانان

یکی از کارهایی که باعث انگیزه مند کردن نوجوانان می شود، تشویق و تعریف کردن از آن ها است. تشویق کردن کنترل شده و همراه با منطق حتما مؤثر واقع می شود. زمانی که نوجوان احساس کند شما از رفتارها و عملکرد او راضی هستید، تلاش می کند خود را بهتر اصلاح کند.

اگر نوجوان همیشه تشویق شود و در کنارش در نهایت احترام و آرامش با او رفتار شود، انگیزه می گیرد و در مراحل بعدی بهتر رفتار می کند. متأسفانه به دلایل گوناگون دیده شده که به خاطر بی دقتی و نادیده گرفته شدن، نوجوانان ناامید می شوند و دیگر انگیزه ای برای رسیدن به اهداف خود ندارد. گاهی اوقات می توانید با آن ها قرارداد ببندید. مثلا به فرزند خود بگویید در صورت انجام دادن تکالیفش بدون کمک شما به مدت ۱ ماه، برای او هدیه ای بخرید و از این طریق او را تشویق کنید.

راهکارهایی برای ایجاد انگیزه در نوجوانان

مشارکت با نوجوانان

پرسیدن نظر نوجوانان درباره موضوعات گوناگون و دقت کردن به فعالیت ‌های آن ‌ها باعث می‌ شود تا انگیزه بیشتری برای فعالیت داشته باشند. برای بالا بردن انگیزه نوجوان می ‌توان در طول کارهای گوناگون به اهداف و علایق آن‌ ها توجه کرد و در رابطه با این موضوعات با آن ‌ها وارد مذاکره شد. والدین نباید علاقه ها و هدف های نوجوان خود را سرزنش و سرکوب کنند. بلکه باید با او همراه شوند تا نوجوان موضوعات گوناگون را امتحان کند و به اهداف مورد علاقه خودش برسد. شرکت در کلاس‌ ها و آموزش ‌های مرتبط با شیوه های تصمیم‌ گیری، انتخاب اهداف مناسب، برنامه ‌ریزی، مهارت‌ های زندگی و… می ‌تواند هم برای نوجوان و هم برای والدین تأثیرگذار باشد.

مدیریت زمان را به او آموزش دهید

یکی از مهم ترین عوامل انگیزه مند کردن نوجوانان، یاد دادن مدیریت زمان به او است. تلاش کنید با مثال هایی به او یاد بدهید که برای هر کاری برنامه ریزی کند و به این صورت بر روی زمان خود مدیریت داشته باشد. به طور مثال مسئولیت هایی که برای او تعیین می کنید را در برنامه اش جای بدهید.

تکالیف و زمان انجام آن ها را در برنامه قرار دهید. ساعات تفریح و درس خواندش را به صورت جدا در جدول زمان بندی او بکشید. این گونه زمان و نوع فعالیت های نوجوان به طور کامل معلوم و آشکار خواهد شد. با این کار به جز این که او را منظم و مسئول بار می آورید، می توانید نوع برنامه ریزی کردن را به او آموزش دهید. در این صورت فرزندتان هر روز صبح که از خواب بیدار می شود با هدف و با انگیزه است و می داند برنامه های امروز او دقیقا چه چیزهایی هستند.

شوخ طبع باشید و با نوجوان شوخی کنید

یکی از مؤثرترین راه های ایجاد انگیزه در نوجوانان این است که با او شوخی کرده و به مهربانی رفتار کنید. رفتار مناسب والدین در خانواده به جز به وجود آوردن محیطی امن، سبب باانگیزه کردن نوجوانان هم خواهد شد. گاهی اوقات ارتباطات اشتباه و غیر صمیمانه والدین با نوجوانان در بی‌ انگیزگی و افزایش مشکلات این دوران تأثیرگذار است و والدین نمی ‌توانند با وجود انجام بسیاری از روش ها، انگیزه را در فرزندان خود بالا ببرند؛ در این موارد مراجعه به مشاور یا روانشناس می ‌تواند بهترین راه‌ حل ممکن باشد.

راه های ایجاد انگیزه در نوجوانان

نقش و تأثیر والدین در افزایش انگیزه در نوجوانان

این روش‌ ها سریع ‌ترین و آسان ‌ترین راه‌ های ایجاد انگیزه در نوجوانان هستند. در هر مورد، نوجوان نیازمند راهنمایی و آموزش والدین است و چیزی که به اثربخشی این موارد کمک می کند، پیگیری، دقیق عمل کردن و صبور بودن برای رسیدن به هدف می ‌باشد. این روش‌ ها مسئولیت پذیری، تحمل، مهارت حل مسئله، مهارت ‌های زندگی و همکاری کردن را به نوجوان آموزش می‌ دهند و به او کمک می ‌کنند در شرایط مختلف، بهترین تصمیم‌ ها را بگیرد و آینده روشن تری پیش روی خودش ببیند.

در بسیاری موارد ارتباطات غلط و غیر صمیمانه والدین با نوجوانان در بی ‌انگیزگی و افزایش چالش ‌های این دوران مؤثر هستند و والدین نمی ‌توانند با وجود اعمال روش ‌های مذکور انگیزه را در فرزندان خود افزایش دهند؛ در این زمینه مراجعه به مشاور و روانشناس می ‌تواند بهترین راه‌ حل موجود باشد.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. در پایان پیشنهاد می کنیم مقالات انواع بی انگیزگی و سندرم بی انگیزگی را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو