خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن

خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن


منبع: روزانه

4

1402/5/31

10:51


لیمو عمانی در عین سادگی و ظاهر خشن و تیره، اما خواصی مفید و شفابخش دارند، در کتاب‌ها و دستورالعمل‌های آشپزی سرزمین ما و بخشی از خاورمیانه لیمو عمانی شگفت‌انگیز و خوش‌طعم‌کننده پای ثابت طرز تهیه بسیاری از غذاها هستند، حتی چای و دم‌نوش‌هایی که گاهی بهترین مسکن هستند. معمولاً  لابه‌لای سبزی و گوشت خورشت‌ […]

خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن

لیمو عمانی در عین سادگی و ظاهر خشن و تیره، اما خواصی مفید و شفابخش دارند، در کتاب‌ها و دستورالعمل‌های آشپزی سرزمین ما و بخشی از خاورمیانه لیمو عمانی شگفت‌انگیز و خوش‌طعم‌کننده پای ثابت طرز تهیه بسیاری از غذاها هستند، حتی چای و دم‌نوش‌هایی که گاهی بهترین مسکن هستند.

معمولاً  لابه‌لای سبزی و گوشت خورشت‌ خود را نشان می‌دهد و بخشی از ادویه و چربی غذا را به خود جذب می‌کند، به همین خاطر است که گفته می‌شود لیموعمانی یا لیمو امانی  غذا را کنار بشقابتان بگذارید و آن را نخورید. اگر اخیراً به شما توصیه شده دم‌نوشی با آن تهیه کنید یا کنجکاو شده‌اید که بدانید چرا داخل هر آشپزخانه ایرانی پیدا می‌شود تا انتهای مطلب همراه ما باشید. خواص لیموعمانی شما را شگفت‌زده می‌کند.

خواص لیمو عمانی

لیمو و عطر شگفت‌انگیز آن را تصور کنید! این میوه جذاب در نوع‌های کوچک و ترش آن، را می‌توان خشک کرد، و باگذشت چند هفته لیموعمانی به دنیا می‌آید. خواص لیموعمانی با درشت و تیره بودن این محصول رابطة مستقیمی دارد و کیفیت، مرغوبیت و تازگی لیمو تازه هنگام خشک‌شدن به‌خوبی در ظاهر آن دیده می‌شود. فرایند خشک‌شدن بر روی ظاهر آن تأثیر می‌گذارد و اگر جلوی آفتاب خشک شود دارای پوسته‌ای به رنگ قهوه‌ای روشن و درون آن سیاه خواهد بود.

طبع لیمو عمانی

طبع لیموعمانی سرد و خشک است، در پخت بسیاری از غذاهای سرزمین ما و خاورمیانه، دم‌نوش‌های گیاهی و ادویه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد، سرشار از فلاونوئیدها، اسیدسیتریک، املاحی چون آهن، فسفر، اسیدآمینه، اسیدفولیک، ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین C است. اولین خواص لیمو خشک را کاهش فشارخون و چربی خون می‌دانند؛ اما داستان به همین‌جا ختم نمی‌شود، در طب سنتی شرقی لیست بلندی از خواص لیموعمانی برای رفع نفخ شکم و مشکلات گوارشی، افزایش اشتها و دفع مواد صفراوی و غیره وجود دارد.

خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن

 لیموعمانی خوشمزه

سرشار از آنتی‌اکسیدان است و باید اشاره کرد مصرف مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان چقدر ضروری است؛ چراکه در برابر رادیکال‌های آزاد مولکول‌هایی ناپایداری که به تخریب سلول‌های بدن می پردارند تنها سپر دفاعی ما هستند. اضافه‌کردن لیموعمانی به غذا به آن خاصیت اسیدی می‌دهد که به جذب آهن توسط بدن کمک می‌کند.

خواص لیموعمانی برای فشارخون

بسیار مشهور است، از بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند این ماده غذایی حاوی پتاسیم برای عضلات قلب بسیار عالی است، زیرا پمپاژ خون را تقویت و تنظیم می‌کند، همچنین باعث کاهش فشارخون و کاهش کلسترول می‌شود.

لیموعمانی برای سیستم گوارش

سیستم هضم سالم را ارتقا می‌دهد، اسهال و سایر مشکلات معده را درمان کرده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. یک پاک‌کننده طبیعی برای دستگاه گوارش بوده، یبوست را برطرف و اشتها را باز می‌کند. با تمیزکردن روده با درصد بالای ویتامین C و خواص ضدباکتری، باکتری‌های مضر، مواد زائد و سایر سموم را از بدن خارج می‌کند و در نهایت به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی نیز کار می‌کند.

مطلب مشابه: خواص فلفل تند برای سلامت (فواید برای دستگاه گوارش تا سلامت پوست)

خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن

در ابتدای مقاله گفتیم  که ظاهر و باطنش یکی نیست، این ظاهر بدرنگ و خشن و درون‌سیاه لیموعمانی حاوی اسیدفولیک، ویتامین B و اسیدآمینه، همراه با  مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم است که به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند.

دم‌نوش لیموعمانی برای سرماخوردگی

معجزه می‌کند چرا؟ چون  ویتامین C را ذخیره می‌کند، لیموی عمانی با التهاب و سرماخوردگی مقابله می‌کند و باعث افزایش کارایی در سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین از بدن در برابر عفونت‌ های ویروسی و استرس محافظت می‌کند. لیموی امانی تحرک جسمی را افزایش می‌دهد، از پوکی‌استخوان جلوگیری کرده و استخوان‌ها، عضلات و دندان‌ها را تقویت می‌کند.

و در اثر از هسته آن علاوه بر تهیة دم‌نوش، روغنی تهیه می‌شود که می‌تواند به‌عنوان آبرسانی قوی با تولید کلاژن به تغذیه پوست کمک می‌کند.

خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن

دم‌نوش لیمو عمانی

در این بخش می‌خواهیم سراغ طرز تهیه و معرفی نوشیدنی‌هایی با این (میوه یا خشکبار؟) دوست‌داشتنی برویم  بله دم‌نوش لیموعمانی، در هر فصلی از سال که باشد فرقی نمی‌کند، نوشیدن یک دم‌نوش لیموعمانی را به خودتان هدیه دهید و استراحت کنید تا بدنتان از این ترکیب خوشمزه لذت ببرد. اما قبل از معرفی آن‌ها، باید گفت نوشیدن هیچ دم‌نوشی روزانه توصیه نمی‌شود، برای مثال نوشیدن دم‌نوش لیو امانی روزانه سبب دفع و تکرار ارار است که بعدها بدن را با بی‌آبی و کمبود الکترولیت مواجه می‌کند؛ بنابراین اعتدال در هر غذایی یا هر چیزی در طب شرقی یک اصل اساسی است که باید از آن پیروی کنید.

ریختن لیموعمانی در چای

برای افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند بسیار توصیه می‌شود بخصوص اگر مقداری زیره سیاه به آن اضافه کنید، به جریان‌سازی خون در عروق و شریان قلب کمک می‌کند. در کنار دم‌کردن چای روزانه یا چای سبز گاهی به آن لیموعمانی اضافه کنید؛ چون به دفع مواد زائد و سموم بدن هم کمک می‌کند.

کافی است لیموعمانی بدون هسته و آب و شکر داخل قوری بریزید و صبر کنید آب به جوش بیاید و  بعد شعله را کم کنید و مقداری هل به آن اضافه کنید و بعد یک دقیقه آن را بردارید و در آخر کمی گلاب به آن اضافه کنید.

مطلب مشابه: خواص روغن کنجد و 10 فایده شگفت انگیز برای سلامت بدن

دم نوش آویشن و لیمو عمانی

یکی از نوشیدنی‌های مشهور، دم‌نوش آویشن و لیموعمانی است که  به رفع انگل روده کمک می‌کند، برای بوی بدن دهان و عفونت لثه بهترین دواست،  علاوه‌برآن، برای خواب راحت‌تر در شب و رفع تنگی دستگاه تنفس بخصوص در این هوای آلوده، بسیار توصیه می‌شود. به‌جای نوشیدنی‌های قندی و انرژی‌زا، این بار روی دم‌نوش پونه و لیموعمانی  حساب کنید، برای شروع دوره قاعدگی و دردهای آن و رفع درد در ناحیه قفسه سینه و درمان سرفه  عالی است.

دمنوش ساده لیمو عمانی

در آخر  اگر فقط می‌خواهید یک دم‌نوش لیموعمانی  ساده تهیه کنید، کافی است بعد از به جوش‌آمدن آب قوری، ورقه‌های لیمو خشک بدون دانه را در آن بریزید و بعد قوری را روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید، بعد بیست دقیقه آماده است یک دم‌نوش جذاب و ترش، اگر مایل بودید می‌توانید به آن شوید، گل‌گاوزبان و دارچین و یا زنجبیل اضافه کنید با عسل یا نبات شیرین کنید، هر کدام از این گیاهان خاصیت و شفابخشی دم‌نوش لیموعمانی را دوبرابر می‌کنند.

خواص لیمو عمانی و طبع آن؛ مزایای مصرف لیمو عمانی و طرز تهیه دمنوش های آن

مضرات لیموعمانی

بعد از لیست بالایی از خواص و فواید آن، باید سراغ وجه تاریک آن هم رفت! بله مضرات لیموعمانی اما چطور؟  وقتی لیست بلندی از فواید و خاصیت‌های آن می‌توان چید، اما باید گفت لیموعمانی در آشپزخانه‌های ما جایگاه برجسته‌ای دارند و قصد نداریم آن‌ها را بیرون کنیم؛ اما وقتی به غذا اضافه می‌شوند و همراه آنها پخته می‌شوند همانند یک اسفنج عمل می‌کنند، تمام ادویه‌ها، اسیدهای چرب غذا را جذب می‌کند.

مضرات لیموعمانی برای مردان

 همین‌طور، جز اینکه نبایدآن را همراه با غذا بخورند ولی مصرف آن به‌صورت دم‌نوش یا حتی در غذاهایی خورشتی به دلیل وجود ویتامین سی فراوان به حفظ کیفیت اسپرم و تقویت آن در مردان (خواص لیموعمانی برای مردان) کمک می‌کند. پس به آقایان توصیه می‌کنیم از مزایای آن برای سلامتی‌تان استفاده کنید؛ ولی  خوردن لیموعمانی در خورشت را کنار بگذارید.

جذب بیش از حد آهن

مصرف بیش از حد لیموعمانی  و یا اضافه‌کردن بیش از دو یا سه عدد به غذاها، سبب افزایش جذب  آهن غذا می‌شود که مصرف و جذب بیش از اندازة آهن برای بدن مضر است و به اندام‌های داخلی بدن آسیب می‌رساند همان‌طور که فقر آهن برای سلامتی مفید نیست. طرز استفاده از لیموعمانی  چه در غذاها چه برای تهیه دم‌نوش‌ها و یا پودر لیموعمانی باید در حد اعتدال باشد و همچنین در جای خشک و خنک در ظروف دربسته به‌دوراز نور نگهداری شوند.

جمع‌بندی

خواص لیموعمانی  علی‌رغم ظاهر ساده و خشک آن‌ها، غنی و پربار است و می‌توان مفصل درباره آن‌ها صحبت کرد، در این مقاله سعی کردیم به چند مورد پرکاربرد آن‌ها در زندگی روزمره‌مان اشاره کنیم، تقویت لثه و سیستم ایمنی بدن، در کنار آنتی‌اکسیدان‌های ضروری و موردنیاز بدن و همچنین بهبود جریان خون در رگ‌هایمان بخشی از خواص آن است.

برای مردان بسیار توصیه می‌شود؛ چون تعداد و کیفیت اسپرم و هورمون‌های مردانه را بالا می‌برد، به هضم بهتر غذا و سیستم گوارشی کمک می‌کند و  برای زنان و به‌ویژه زنان باردار که همواره در معرض کمبود آهن هستند بسیار توصیه می‌شود، علاوه‌برآن دم‌نوش‌های شفابخش و خوشمزه‌ای می‌توان با آن برای  خانواده یا دوستانتان تهیه کنید.

مطلب مشابه: خواص مارچوبه؛ مارچوبه چیست و خواص درمانی مارچوبه، تأثیر مارچوبه بر لاغری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو