راهنمای خرید ماشین ظرفشویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!


منبع: روزانه

4

1402/6/5

10:33


خرید ماشین ظرف‌شویی اگر با معیارهای درست و از یک برند معتبر باشد، می‌تواند زندگی و کارهای روزمره آسان و لذت‌بخش کند، صرف جویی در زمان و مصرف آب و برق در کنار تمیزی ظروف بدون نگرانی از بابت شکستن یا لب پر شدن آن‌ها واقعاً هر شخصی را برای خرید این دستگاه‌های دوست‌داشتنی وسوسه می‌کند، ما در این مقاله تمام آنچه که باید بدانید را با شما به اشتراک گذاشتیم

اگر قصد دارید عضو جدیدی به نام ماشین ظرفشویی را به خانه‌تان اضافه کنید یا اگر می‌ خواهید آن را با مدل بهتری جایگزین کنید، مقاله راهنمای خرید ماشین ظرفشویی، صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید می‌ تواند همه آنچه که باید درباره این دستگاه‌های شگفت‌انگیز و جذاب بدانید را به شما خواهد گفت.

صرفه‌ جویی در مصرف انرژی و آب و همین‌ طور صرف جویی 30 دقیقه در هر روز و بیش از 230 ساعت در سال، انگیزه‌ های جذاب و خوبی برای خرید ماشین ظرف‌شویی است. اما به‌ تنهایی کافی نیست و قبل از خرید باید در انتخاب و نگاهتان به آن‌ها حرفه‌ ای باشید، چون قطعاً نمی‌ خواهید بعد مدتی دوباره ظرف‌ ها را دربیاورید و دوباره بشورید یا نسبت به تمیز نبودن ظروف شک داشته باشید، یا از سروصدای آن کلافه باشید، یا به  دنبال تکنسین ماهر بگردید و در آخر هم به یک وسیله دکوری در آشپزخانه تبدیل شود. پس تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

خرید ماشین ظرفشویی

اگر می‌خواهید خرید ماشین ظرفشویی به‌آسانی وارد فروشگاه شدن و انتخاب بی‌ دردسر آن باشد، ما سعی کردیم همه نکات لازم را با شما به اشتراک بگذاریم، تا یک انتخاب هوشمندانه و ایده آل داشته باشید. همان‌ طور که می‌ دانید همه ماشین‌ های ظرف‌شویی با اولویت‌ها و بودجه همه یکسان نیستند. به همین دلیل ما این راهنمای خرید را در کنار هم قرار داده‌ایم تا به شما کمک کنیم ویژگی‌ های «لازم» را از «خوب اما غیر مفید» جدا کنید و توضیح دهیم که چه انتظاری می‌ توانید از قیمت‌ های مختلف داشته باشید.

چگونه بهترین ماشین ظرفشویی را انتخاب کنیم؟

این سؤال اول کاربران است، به این نکات خوب توجه کنید.

تناسب ابعاد ماشین ظرفشویی با ظرف‌ها و آشپزخانه

هنگام خرید یک ماشین ظرف‌شویی به دنبال ابعادی باشید که با آشپزخانه شما تناسب داشته باشد و همچنین ابعاد داخلی متناسب با ظروفی که داخل آن قرار می‌دهید، به تعداد اعضای خانواده و حداکثر تعداد مهمان‌هایی که میزبانی خواهید کرد فکر کنید، یکی از گله‌ها و دغدغه‌های کاربران این است که علی‌رغم ابعاد بزرگ ماشین ظرف‌شویی نمی‌تواند همه ظروف را در خود جای دهد، پس اندازه ماشین ظرف‌شویی را مدنظر قرار دهید.

اگر شما یک آشپزخانه کوچک دارید، ممکن است تصمیم بگیرید یک ماشین ظرف‌شویی 24 اینچی  یا یک ماشین ظرف‌شویی رومیزی 8 نفره را بخرید. محبوبیت آنها روزبه‌روز در حال افزایش است. برای اطمینان از اینکه ماشین ظرف‌شویی شما متناسب با آشپزخانه شما است، قبل از انتخاب نهایی، فضای خود را به‌دقت اندازه‌گیری کنید و از فروشنده بخواهید مدلی متناسب با آن را به شما پیشنهاد دهد.

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

ظرف‌ها با ماشین ظرفشویی هماهنگ باشند.

قبل از خرید بپرسید ظرف‌هایتان با ظرفشویی هم‌خونی داره؟ یا نه؟ به تنظیمات داخلی ماشین ظرفشویی نگاهی دقیق کنید به‌عنوان‌مثال فضای بین ظرف‌ها و قفسه‌ها. طراحی فضای داخلی ماشین ظرف‌شویی و قفسه‌ها بسیار مهم است اینکه فضای کافی برای انواع ظروف داشته باشد.

طراحی ماشین ظرفشویی مهم است چراکه فقط شیک‌بودن کافی نیست!

فولاد ضدزنگ محبوب‌ترین متریال برای ساخت لوازم آشپزخانه است در انتخاب و خرید ماشین ظرفشویی، سعی کنید از مدلی استفاده کنید که میزان فولاد ضدزنگ آن بالا باشد، هر چند که بر روی قیمت نهایی تأثیر می‌گذارد؛ اما خیالتان از بابت عمر و دوام آن راحت باشد.

مصرف انرژی ماشین ظرف‌شویی

توصیه ما ماشین ظرف‌شویی سازگار با محیط‌زیست است چرا؟ چون یکی از بهترین ویژگی‌های خرید ماشین ظرفشویی، صرفه‌جویی در مصرف آب و برق است، تحقیقات ما نشان داده است که خرید ماشین ظرفشویی استاندارد سالانه در مصرف بیش از 3.5 گالن آب صرف جویی می‌کند،  اگر محیط‌زیست و پایداری برای شما مهم است، شما می‌توانید یک ماشین ظرف‌شویی  با برچسب CR Green Choice را انتخاب کنید. ما معتقدیم که این گزینه‌ها از کارآمدترین مدل‌هایی هستند که می‌توانید بخرید، و کمترین احتمال تأثیر منفی بر محیط‌زیست را دارند و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند.

ماشین ظرف‌شویی نباید بیش از 5٫8 گالن آب در هر چرخه استفاده کند یک ماشین ظرف‌شویی با درجه‌بندی ENERGY STAR به این معنی است که استاندارد است ماشین‌های ظرف‌شویی استاندارد  بیش از سه و نیم گالن مصرف آب در هر چرخة شستشو مصرف نمی‌کند، و علاوه‌برآن در هزینه‌های شما صرفه‌جویی می‌کند؛ بنابراین حتماً مصرف آب را در نظر بگیرید.

مطلب مشابه: نحوه تمیز کردن ماشین ظرفشویی و نکات مهم برای نظافت این دستگاه

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

سرعت چرخه‌های شستشو ماشین ظرفشویی

سرعت  چرخه‌های شستشو چقدر باشد؟ یک ماشین ظرف‌شویی معمولی حداقل سه تنظیمات دارد: معمولی، سنگین و سبک. انتخاب چرخه شستشو  برای هر ماشین و برندی متفاوت است و  باید به مدت زمانی که صرف شستشو می‌کند دقت کنید و مدلی با مدت‌زمان کمتری انتخاب کنید تا به‌صرفه جویی در مصرف برق و آب کمک کند نه اینکه محرکی برای اتلاف انرژی باشد.

ماشین‌های ظرف‌شویی اقتصادی از گرمای باقی‌مانده در داخل دستگاه برای خشک‌کردن ظرف‌ها استفاده می‌کنند. در بسیاری از موارد، این کار کافی است. بااین‌حال، برخی از ماشین‌های ظرف‌شویی با گزینه‌های خشک‌کردن اضافی همراه هستند و ممکن است شامل یک عنصر گرما برای خشک‌کردن ظرف‌ها با یک فن برای گردش هوای گرم که فرایند خشک‌کردن را سرعت می‌بخشد، باشند.

قفسه‌های مناسب ماشین ظرف‌شویی

قفسه‌ها و فیلترهای ماشین ظرف‌شویی بسیار مهم هستند، اغلب در ماشین ظرف‌شویی دو نوع فیلتر وجود دارد: خود تمیزکردن و دستی، مدل دستی آن قبل از شروع کار نیاز دارد که ظروف از باقی‌مانده غذاها تمیز شوند و سپس وارد دستگاه شوند و مدل خود تمیز کن می‌تواند باقی‌مانده غذاها را به مسیر خروجی هدایت کند.

قفسه‌های قابل‌تنظیم به شما اجازه می‌دهد که داخل ماشین ظرف‌شویی را مجدداً پیکربندی کنید، به شما امکان می‌دهد تا پیکربندی ماشین ظرف‌شویی خود را به‌تناسب اندازه ظروف خود سفارشی کنید.

قفسه سوم به طور معمول یک قفسه باریک‌تر است که بالای قفسه دومی قرار دارد و ممکن است یک بازوی شستشو جداگانه داشته باشد.

 و اگر برای‌تان جذاب است به این گزینه هم فکر کنید، اتصال به Wi-Fi ، به شما امکان می‌دهد تا برنامه شستشو خود را از طریق رایانه یا تلفن هوشمند برنامه‌ریزی کنید این سه قابلیت یعنی قفسه‌های قابل تنظیم، اتصال به وای‌فای و سرعت چرخه‌های شستشو بر روی قیمت ماشین ظرف‌شویی تأثیر می‌گذارد؛ اما در نهایت سبب انعطاف‌پذیری، رفاه و راحتی بیشتر کاربران می‌شود.

مکان و رنگ مناسب برای ماشین ظرف‌شویی

جاسازی آن قبل خرید ماشین ظرف‌شویی مهم است. ماشین‌های ظرف‌شویی به یک مکان ثابت نزدیک به شیر آب، پریز برق و سینک ظرف‌شویی برای تخلیه  نیاز دارند، برخی از آن‌ها زیر کابینت قرار می‌گیرند؛ چون ابعاد بزرگ‌تری دارند، بعضی از مدل‌های کوچک‌تر روی میز می‌توانید قرار دهید.

البته باید در یک مکان خشک، مناسب و بر روی ارتفاع مناسبی قرار گیرند  معمولاً بین 20 تا 24 اینچ عرض، 22 تا 24 اینچ عمق و 25 تا 28 اینچ ارتفاع دارند؛ بنابراین قبل از خرید مکان آن را مشخص کنید و از جایی که باید قرار  گیرد اطمینان حاصل کنید.

برخی از مدل‌های آن معمولاً با رنگ سیاه، در برابر اثر انگشت حساس هستند، به دکوراسیون آشپزخانه‌تان توجه کنید و مدلی متناسب با سبک آشپزخانه‌تان انتخاب کنید.

مطلب مشابه: لیست لوازم خانگی برای شروع زندگی (تمام اقلام مورد نیاز و ضروری)

راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

بوی ماشین ظرف‌شویی

لوله‌های تخلیه ماشین ظرف‌شویی با فولاد ضدزنگ یا پلاستیک ساخته می‌شوند، لوله‌های فولادی ضدزنگ در برابر لکه‌ها و بوها مقاومت بیشتری دارند، سریع‌تر خشک می‌شوند و بادوام‌تر هستند. لوله‌های پلاستیکی به همان اندازه بادوام هستند؛ اما ممکن است در برابر لکه‌ها و بو مقاوم نباشند و هر چند وقت یکبار نیاز باشد آن‌ها را تمیز کنید.

صدای مناسب ماشین ظرف‌شویی

صدای ماشین ظرف‌شویی نیابد روی اعصاب راه برود! شما هم موافقید؟ صدای کم‌تر از 45 دسی‌بل ایدئال است و تقریباً ساکت به‌حساب می‌آید، بین 45 تا 50 دسی‌بل معادل سطح صدا با بارش ثابت است. صدای 50 دسی‌بل  یا بالاتر معادل صدای یک مکالمه عادی است که قطعاً نمی‌خواهید از آشپزخانه‌تان بشنوید، پس در هنگام خرید ماشین ظرف‌شویی، باید این موضوع را مدنظر قرار دهید به‌خصوص که در آپارتمان‌های کوچک امروزی این موضوع می‌تواند حسابی روی اعصابتان باشد.

انتخاب یک ماشین ظرف‌شویی مناسب با معیارها و بودجه‌ای که دارید، در وقت شما صرف جویی می‌کند، می‌توانید آن را با اعضای خانواده‌تان سپری کنید، همین‌طور مشکلات سلامتی مرتبط با سرپا ایستادن زیاد نظیر خار پاشنه و کمردرد را نخواهید داشت و در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد کرد.

بهترین برند ماشین ظرف‌شویی

بهترین برند ماشین ظرف‌شویی، به اولویت‌ها و بودجة شما بستگی دارد، اینکه کدام معیارها برایتان اولویت دارد؟ مصرف کمتر انرژی یا ابعاد آن؟ تعداد اعضای خانواده و مهمان‌هایی که خواهید داشت و غیره. ممکن است همان ابتدای کار به‌خاطر خوش‌نامی و اعتبار این برند المانی، سراغ ماشین ظرف‌شویی بوش بروید، اما کافی نیست؛ چراکه صرفاً اعتبار یک برند نمی‌تواند تمامی نیازهای شما را پوشش دهد. در تصویر زیر بهترین برند ماشین ظرف‌شویی، بر اساس فروش سالانه و استاندارهای انرژی اتحادیه اروپا را مشاهده می‌کنید.

راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

در این میان برند ال‌جی، بوش و سامسونگ هر ساله در این لیست قرار دارند، و از بهترین برند ماشین ظرف‌شویی در جهان هستند. اما باتوجه‌به بودجه و معیارهایی که برای انتخاب دارید باید انتخاب کنید، مطمئناً نمی‌خواهید بعد از خرید آن را با قیمت کمتر و به‌عنوان کالای دست‌دوم بفروشید یا هر بار با روشن‌کردن آن نگران عملکرد و تمیزی ظرف‌ها باشید.

چه ظروفی را نباید در ماشین ظرفشویی قرار گذاشت؟

پرسش اول بسیاری از کاربران است،بعضی از ظروف قابلیت استفاده در ماشین ظرف‌شویی را ندارند، برای مثال تمامی ظروف و بشقاب و قاشق‌های چوبی بله تمامی آن‌هایی که از چوب ساخته شده‌اند، مدت زمانی که در معرض آب قرار دارند سبب می‌شود که ورم کنند و فرم و شکل اصلی خود را از دست بدهند.

رنده، چاقوها و هر وسیله  تیز و برنده چون علاوه بر آسیب‌دیدن قفسه‌های ماشین ظرف‌شویی، سبب کندشدن آن‌ها می‌شود ممکن است حین بیرون آوردن آن‌ها دستتان زخمی شود. دررابطه‌با چاقوی آشپزخانه علاوه بر کندشدن و آسیب به دستتان، دسته چاقوهاست که بعد از مدتی جدا خواهد شد و دیگر چاقو قابل‌استفاده نیست. علاوه بر این، ظروف تزیینی و یا تعمیر شده را در ماشین ظرف‌شویی نباید گذاشت.

مطلب پیشنهادی: راهنمای بالا بردن قدرت مکش جاروبرقی و نکاتی برای افزایش مکش

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

نحوه چیدن ظرف‌ها در ماشین ظرف‌شویی چگونه باشد؟

از قفسة پایینی شروع کنید تا به قفسة آخر می‌رسید، به‌تناسب هر کدام از ظروف و قفسه‌ها ظروف را رو به بازوهای آب و بافاصله کنار هم قرار دهید، هر کدام برجای خود لیوان‌ها، کاسه‌ها سر جای خود در قفسه و قاشق و چنگال‌ها روبه‌بالا در قسمت مخصوص قرار دهید. از تلنبار کردن ظرف‌ها و بیش از حد پر کردن قفسة دستگاه بپرهیزید.

راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

شستن قابلمه در ماشین ظرف‌شویی

آیا ماشین ظرف‌شویی قابلمه می شوره، شستن قابلمه در ماشین ظرف‌شویی،  این سؤالی است که بسیاری از کاربران به دنبال آن بوده‌اند اینکه شستن قابله‌ها چقدر وقت‌گیر هستند و بعضی از انواع تفلون، چدنی و سرامیکی و مسی  هرکدام دستورالعمل‌های خاص برای شستشو دارند، اما با آن‌ها چه کنیم؟ در این بخش می‌خواهیم همه بایدونبایدهای لازم دررابطه‌با پرسش‌های شما کاربران را عزیز را مطرح کنیم.

ماشین ظرف‌شویی قابلمه شور داریم؟

فقط قابلمه‌های گرانیتی را می‌توان در ماشین ظرف‌شویی قرارداد، حتی ظروف آلومینیومی و رویی به‌خاطر خاصیت قلیایی مواد شوینده آن، ظروف مسی و زودپز به‌خاطر سوپاپ‌هایش نباید داخل ماشین ظرف‌شویی قرار گیرند.

فشار آب و مواد شوینده قوی ماشین ظرف‌شویی در کنار گرمای خشک‌کن ممکن است سبب شکستگی برخی ظروف نازک و حساسی مانند لیوان‌های کریستالی شوند، بنابراین هنگام شستشو به علامت ظروف قابل‌استفاده در ماشین ظرف‌شویی نگاه کنید.

مطلب پیشنهادی: رفع بوی بد ماشین لباسشویی و پیدا کردن منبع بود نامطبوع

راهنمای خرید ماشین ظرفشویی؛ صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید!

شستن قابلمه چدن در ماشین ظرف‌شویی چطور؟

قابلمه‌های چدنی سالم‌ترین ظروف و اگر به‌درستی نگهداری شوند می‌توانند تا سال‌ها عمر کنند، اما نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار گیرند؛ چون پوشش داخلی آن‌ها با مواد شویندة ماشین ظرف‌شویی و آب داغ از بین می‌رود.

ظروف تفلون در ماشین ظرف‌شویی؟

ظروف تفلون و حاوی مواد نچسب به‌طورکلی نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار گیرند، چون مواد شوینده دستگاه خاصیت قلیایی قوی دارد، از طرفی خشک‌کن و آب داغ به‌مرورزمان به پوشش داخلی آن‌ها آسیب می‌زند.

علاوه بر این موارد، ظروف عایق داری؛ چون فلاسک ظروف ملامین و اکریلیک، ظروف شیشه‌ای با برچسب و طرح‌های رنگی و ظروف پلاستیکی با ضخامت کم (با دمای هوای خشک‌کن ماشین ذوب می‌شوند) نباید در ماشین ظرف‌شویی قرار گیرند.

ظروف آکروپال در ماشین ظرف‌شویی؟

این ظروف زیبا و گران‌قیمت بهتر است با دست و با اسکاچ نرم شسته شوند، چون وقتی در ماشین ظرف‌شویی قرار می‌گیرند بعد مدتی رنگ زرد می‌گیرند و شفافیت و زیبایی سابق را ندارند.

کاربردهای ماشین ظرف‌شویی

در کنار همه اینها، ماشین ظرف‌شویی کاربردهای دیگری هم دارد که می‌تواند شما را از ساعت‌ها شستن و سرپا ایستادن نجات دهد. برای مثال:

 کیسه‌های زیپ‌دار را با استفاده از ماشین ظرف‌شویی می‌توان به‌ راحتی شست، کافی است، دو تا از قفسه‌ها را خارج کنید، زیپ کیسه را باز کنید و آن را در درون دستگاه قرار دهید. ابزار هنری شیشه‌ای یا پلاستیکی، قلم‌موهای نقاشی و ظروفی که تمیزکردن آن‌ها با دست‌کار سختی است برای ماشین ظرف‌شویی گزینه خوبی است.

حتی برس‌های پلاستیکی، شانه‌ها و سنجاق‌سرها البته بدون مو، می‌توانید آن را در قفسه بالایی قرار دهید و از راحتی کارتان لذت ببرید. جاصابونی، جای مسواک، و هر ابزار مراقبت شخصی که باید به طور منظم ضدعفونی و شسته شوند، آنها را روی دور عادی دستگاه، روی قفسه بالایی قرار دهید و منتظر نتیجه بمانید.

اگر حیوان خانگی دارید، شستن ظروف آن‌ها برای جلوگیری از رشد باکتری بسیار ضروری است و کافی است آن‌ها را داخل ماشین ظرف‌شویی قرار دهید و بعد از بیرون آوردن آن‌ها، دستگاه را روی حالت ضدعفونی قرار دهید.

یکی دیگر از ابزارآلاتی که تمیز کردنشان واقعاً آسان نیست و از طرفی باید منظم تمیز و شسته شوند، اجزای جاروبرقی، دریچه‌های هوا، اجزای جداشدنی پنکه‌ها، قفسه‌های یخچال، هر پلاستیک جداشدنی و سخت را به‌راحتی می‌توانید در ماشین ظرف‌شویی قرار دهید.

و البته فراموش نکنیم که چقدر دیربه‌دیر سراغشان می‌رویم، بله شیشه‌های ادویه و ترشی‌ها که کابینت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، به‌راحتی می‌توان در ماشین ظرف‌شویی قرارداد و بدون معطلی خشک کرد و دوباره از آن‌ها استفاده کرد و از عطر ادویه‌ها لذت برد.

ابزارآلات باغبانی فلزی و کوچک، اسباب‌بازی‌های پلاستیکی کودکان که همیشه مراقب باشید کثیف و حاوی جرم‌های قدیمی نباشند، سینی مایکروویو، ظروف فلزی روی گاز، سینی مایکروویو، و همه فلزاتی که به خود چربی جذب می‌کنند و تمیزکردن آن‌ها با دست وقت‌گیر و سخت است، کافی است از دور عادی دستگاه استفاده کنید و از راحتی کار و تمیزی آن‌ها لذت ببرید.

جمع‌بندی

خرید ماشین ظرف‌شویی اگر با معیارهای درست و از یک برند معتبر باشد، می‌تواند زندگی و کارهای روزمره را آسان و لذت‌بخش کند، صرف جویی در زمان و مصرف آب و برق در کنار تمیزی ظروف بدون نگرانی از بابت شکستن یا لب پر شدن آن‌ها واقعاً هر شخصی را برای خرید این دستگاه‌های دوست‌داشتنی وسوسه می‌کند، در این مقاله از سایت روزانه با عنوان راهنمای خرید ماشین ظرف‌شویی، صفر تا صد هر آنچه که باید بدانید را به شما به اشتراک گذاشتیم. کافی است که ابعاد آشپزخانه و معیارهایی که برایتان اولویت دارند را در نظر بگیرید و در آخر از عضو جدید آشپزخانه‌تان لذت ببرید.

مطلب پیشنهادی: راهنمای خرید ظروف و لوازم چوبی آشپزخانه و نکات مهم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو