بررسی آیفون 13 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی آیفون 13 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری


منبع: تکراتو

3

1402/6/7

07:59


بررسی آیفون 13 پرو نشان می‌دهد که این گوشی یکی از قدرتمندترین گوشی‌های ساخته شده تا به امروز است که دوربین فوق‌العاده و نمایشگر بسیار باکیفیتی دارد.

بررسی آیفون 13 پرو ؛ موشکافی سیستم، دوربین، عملکرد و باتری

بررسی آیفون 13 پرو نشان می‌دهد که این گوشی یکی از قدرتمندترین گوشی‌های ساخته شده تا به امروز است که دوربین فوق‌العاده و نمایشگر بسیار باکیفیتی دارد.

آیفون 13 پرو یکی از بهترین گوشی‌هایی است که تا به امروز مورد نقد و بررسی قرار دادیم. این گوشی شرکت اپل در چنان سطح بالایی قرار دارد که نمی‌توان ایراد خاصی در آن پیدا کرد؛ البته نمی‌توان از حذف تاچ‌ آیدی و حداکثر توان شارژ 20 واتی آن چشم‌پوشی کرد.

این گوشی هوشمند امکاناتی مثل یک نمایشگر فوق‌العاده و دوربین‌هایی بسیار حرفه‌ای دارد. در عین حال، قیمت آیفون 13 پرو نسبت به آیفون 13 پرو مکس 100 دلار ارزان‌تر است. در این مطلب به بررسی آیفون 13 پرو می‌پردازیم و به شما خواهیم گفت که چرا این محصول اپل یکی از بهترین گوشی‌هایی است که می‌توانید بخرید.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های 2023

بهترین گوشی های سامسونگ 2023

بررسی آیفون 13 پرو

آیفون 13 پرو مجهز به یک نمایشگر 120 هرتزی 6.1 اینچی OLED، تراشه بایونیک A15 اپل و یک سیستم دوربین قدرتمند است. مهم‌تر از همه اینکه بین این گوشی و آیفون 13 پرو مکس از نظر مشخصات و امکانات تفاوتی وجود ندارد. هر دو گوشی قابلیت‌های زوم تله فوتوی مشابهی دارند و هر 4 مدل آیفون 13 مجهز به سیستم لرزشگیر نوری سنسور شیفت هستند. در مجموع با صرف‌نظر از خرید 13 پرو مکس و انتخاب آیفون 13 پرو که ارزان‌تر و کوچک‌تر است، قابلیت خاصی را از دست نمی‌دهید.

بررسی آیفون 13 پرو

بررسی آیفون 13 پرو

جدول زیر مشخصات آیفون 13 پرو را به طور کامل نشان می‌دهد.

 بررسی آیفون 13 پرو
مشخصات فنی آیفون 13 پرو
طراحی و ساختار
  • 146.7×71.5×7.7 میلی‌متر
  • 204 گرم
  • پنل جلویی و پشتی شیشه‌ای (گلس ساخت کورنینگ)، فریم فولاد ضدزنگ
  • نانوسیم و eSIM یا دو سیم‌کارت (نانوسیم، dual stand by)
  • IP68، مقاوم در برابر گردوغبار و آب (عمق 6 متری آب به مدت 30 دقیقه)
  • اپل پی (ویزا، مسترکارت، AMEX)
  • رنگ بندی گرافیت، طلایی، نقره‌ای، آبی و سبز
نمایشگر
  • Super Retina XDR OLED با قابلیت‌های HDR10 و Dolby Vision، روشنایی 1000 نیت در حالت HBM و 1200 نیت در حالت حداکثری، نرخ نوسازی 120 هرتز
  • 6.1  اینچ، نسبت نمایشگر به بدنه حدود 86.0 درصد
  • 1170×2532 پیکسل، نسبت تصویر 19.5:9، تراکم پیکسلی حدود 460 ppi
  • گلس سرامیک شیلد
پردازنده
  • اپل A15 Bionic (5 نانومتری)
  • شش هسته‌ای (دو هسته Avalanche با فرکانس 3.23 گیگاهرتز، چهار هسته Blizzard با فرکانس 1.82 گیگاهرتز)
  • Apple GPU (گرافیک 4 هسته‌ای)
نرم‌افزار iOS 15 قابل ارتقا به iOS 16.6 و iOS 17
رم و حافظه
  • رم 6 با حافظه 128 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 256 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 512 گیگابایت
  • رم 6 با حافظه 1 ترابایتی
  • نوع حافظه NVMe
دوربین اصلی
  • 12 مگاپیکسل، لنز واید 26 میلی‌متری، فوکوس خودکار با تشخیص فاز دوال پیکسل، لرزش‌گیر سنسور شیفت، دیافراگم f/1.5
  • 12 مگاپیکسل، لنز اولترا واید 13 میلی‌متری با پوشش 120 درجه، دیافراگم f/1.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز
  • 12 مگاپیکسل، لنز تله فوتوی 77 میلی‌متری با دیافراگم f/2.8، فوکوس خودکار با تشخیص فاز، لرزشگیر اپتیکال تصویر، زوم اپتیکال 3x
  • اسکنر تشخیص عمق TOF 3D LiDAR
  • فلش LED دوگانه، HDR (پانوراما و عکس)
  • ضبط ویدئوی 4K با سرعت 24، 30 و 60 فریم در ثانیه، ضبط ویدئوی 1080 پیکسل با سرعت 30، 60، 120 و 240 فریم در ثانیه، 10 بیت HDR، ضبط ویدئوی دالبی ویژن HDR با سرعت 60 فریم در ثانیه، پشتیبانی از حالت Cinematic (1080 پیکسل با سرعت 30 فریم در ثانیه)،  قابلیت ضبط صدا به‌صورت استریو، پشتیبانی از ProRes
دوربین سلفی
  • 12 مگاپیکسل، لنز واید 23 میلی‌متری، 1/3.6 اینچ سایز سنسور، دیافراگم f/2.2
  • سنسور بیومتریک / تشخیص عمق SL 3D
  • HDR
  • قابلیت ضبط ویدیوی 4K با سرعت 24، 25، 30 و 60 فریم در ثانیه، 1080 پیکسل با سرعت 30، 60 و 120 فریم در ثانیه، پشتیبانی از لرزشگیر الکترونیکی تصویر (gyro-EIS)
باتری
  • باتری غیر قابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت 3095 میلی‌آمپر ساعت
  • 50 درصد شارژ در مدت‌زمان 30 دقیقه (به گفته کمپانی)
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم سریع 15 وات MagSafe
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم سریع 7.5 واتی Qi
اسپیکر
  • اسپیکرهای استریو
  • عدم پشتیبانی از جک 3.5 میلی‌متری صدا
شبکه و قابلیت‌های اتصال
  • Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6، دو بانده،‌ هات‌اسپات
  • بلوتوث نسخه 5.0, A2DP, LE
  • GPS، GLONASS, GALILEO, BDS, QZSS
  • NFC
  • Lightning, USB 2.0
سنسورها فیس آیدی، شتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج

بررسی آیفون 13 پرو از نظر طراحی

طراحی آیفون 13 پرو شباهت زیادی به آیفون 12 پرو دارد، اما با دو تفاوت؛ یعنی بزرگتر بودن برجستگی دوربین و کوچکتر بودن ناچ. لنزهای دوربین این گوشی و جزیره دوربین آن برجسته هستند و این گوشی روی سطوح صاف و میز کاملاً تکان می‌خورد و ثابت نیست. اپل اعلام کرده که ناچ این گوشی نسبت به آنچه قبلاً در محصولات این شرکت مشاهده کرده بودیم 20 درصد کوچکتر است و در عمل قطعاً تفاوت بین این مدل و آیفون 12 پرو را حس می‌کنید.

بررسی آیفون 13 پرو

بدون شک، کوچکتر شدن ناچ این گوشی حرکت مثبتی است؛ اما همچنان وجود آن نامطلوب است. اپل هنوز از تکنولوژی فیس آی‌دی استفاده می‌کند. بنابراین ناچ گوشی‌های این شرکت همچنان پابرجا خواهد بود.

یکی از مشخصات مهمی که در آیفون 13 پرو وجود ندارد، قابلیت پشتیبانی از تاچ آی‌دی است. در بعضی شایعات ادعا شده بود که اپل در حال تست یک تکنولوژی حسگر اثرانگشت زیر صفحه نمایش است؛ شبیه به آنچه در بهترین گوشی‌های اندرویدی وجود دارد. اما هنوز چنین قابلیتی را از این شرکت ندیدیم و راهکاری که با انتشار iOS 14.5 و با استفاده از اپل واچ معرفی شد، به اندازه کافی خوب نیست.

بیشتر بخوانید:

بررسی آیفون 14 پرو مکس

بررسی آیفون 14 پرو

وجود فریم استیل ضد زنگ باعث شده که آیفون 13 پرو شیک‌تر و حرفه‌ای‌تر به نظر برسد. در مجموع وزن این گوشی نسبت به وزن 204 گرمی ثبت شده برای آن سنگین‌تر به نظر می‌رسد.

بررسی آیفون 13 پرو

بررسی iPhone 13 Pro

از آنجایی که طراحی آیفون 13 پرو به میزان زیادی ثابت مانده و تغییر نکرده، به نظر می‌رسد که این گوشی یک آپگرید تکراری نسبت به سری قبل باشد. ظاهراً اپل سعی کرده که از نظر طراحی ریسک بزرگی انجام ندهد و در عوض بیشتر متمرکز بر ارتقای دوربین شده است. همچنین به لطف ارائه پکیج تعمیر دستگاه‌های آیفون، خود کاربران می‌توانند بعضی از تعمیرات این گوشی را انجام دهند؛ اما باید مراقب باشید چون برای این کار نیاز به یکسری مهارت فنی خواهید داشت.

بررسی آیفون 13 پرو از نظر نمایشگر

در این بخش از بررسی iPhone 13 Pro نگاهی به نمایشگر این گوشی داریم. اندازه پنل OLED این گوشی مشابه با سری قبل است؛ در نتیجه در این نمایشگر 6.1 اینچی پیکسل‌های زیادی جای می‌گیرند. این نمایشگر با تکنولوژی سوپر رتینا XDR ساخته شده که کنتراست بسیار زیادی دارد، رنگ‌ها را به زیبایی به تصویر می‌کشد و از نظر زوایای دید فوق‌العاده است.

بررسی iPhone 13 Pro نشان می‌دهد که سطح اشباع رنگ این گوشی و امتیاز دقت رنگ Delta-E آن تقریباً شبیه به آیفون 12 پرو است. اما روشنایی این گوشی به 1024 نیت می‌رسد که رقم قابل توجهی محسوب می‌شود.

بررسی آیفون 13 پرو

البته یکی از مهم‌ترین مشخصات فنی آیفون 13 پرو از نظر نمایشگر، نرخ نوسازی 120 هرتزی ProMotion این گوشی است. نمایشگر آیفون 13 پرو می‌تواند به صورت خودکار بین نرخ‌های نوسازی 10 و 120 هرتز جابه‌جا شود و تجربه کاربری روانی فراهم کند. کاربرانی که استفاده از نرخ نوسازی 120 هرتز را تجربه کرده باشند، به سختی می‌توانند به نرخ 60 هرتز و پایین‌تر برگردند.

در مقایسه پهلو به پهلوی آیفون 13 پرو و آیفون 12 پرو قدرت تکنولوژی ProMotion به وضوح مشهود است. با این فناوری نه تنها خواندن متن صفحات وب حین اسکرول کردن راحت‌تر است، بلکه زمانی که بین ایمیل‌های جی‌میل جابجا می‌شوید، قفل صفحه را باز می‌کنید و غیره، تجربه کار با یک محصول مرغوب را کاملاً حس خواهید کرد.

نمی‌توان گفت که آیفون 13 پرو مجهز به بهترین نمایشگر موجود در بازار است، اما قطعاً به‌لطف استفاده از فناوری ProMotion قدرت رقابت این گوشی بسیار بیشتر شده است.

بیشتر بخوانید:

بررسی آیفون 14

بررسی آیفون 14 پلاس

بررسی آیفون 13 پرو از نظر دوربین

بررسی iPhone 13 Pro را با مروری بر امکانات دوربین این گوشی ادامه می‌دهیم. همان‌طور که در جدول مشخصات فنی آیفون 13 پرو اشاره شده، این گوشی مجهز به سه دوربین 12 مگاپیکسلی است؛ از جمله یک لنز تله فوتو با فاصله کانونی 77 میلی‌متر و زوم اپتیکال 3 برابری. دوربین اصلی این گوشی حسگری بزرگتر و دیافراگمی عریض‌تر دارد؛ در نتیجه نسبت به قبل امکان ورود نور بیشتری را فراهم می‌کند.

بررسی آیفون 13 پرو

مشخصات آیفون 13 پرو

دوربین اولترا واید 12 مگاپیکسلی 120 درجه‌ای این گوشی هم حسگر بزرگتری دارد؛ به همراه قابلیت فوکوس خودکار برای عکاسی زاویه عریض واضح‌تر. این گوشی اپل در نور کم عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، مخصوصا نسبت به مدل قبلی و رقبا.

دوربین آیفون 13 پرو تعادل روشنایی و رنگ را به خوبی حفظ می‌کند. رنگ‌های این گوشی طبیعی‌تر و شاداب‌تر هستند. گلکسی اس 21 پلاس در مقایسه با این گوشی تصاویر رنگ پریده‌تری ایجاد می‌کند. همچنین، فوکوس آیفون واضح‌تر و کنتراست آن قوی‌تر است.

علاوه‌براین، دوربین آیفون 13 پرو نور مستقیم خورشید را هم بسیار بهتر مدیریت می‌کند. نورپردازی تصویر کاملاً خوب است و عمق و جزئیات زیادی دارد. در فضاهای سرپوشیده هم تصاویر آیفون بسیار زیبا و دارای فوکوس واضح و تن رنگی مناسب هستند.

تصاویر ثبت شده توسط لنز اولتراواید آیفون 13 پرو هم کیفیت خیلی خوبی دارند، به همراه توازن رنگ طبیعی، نورپردازی مناسب و فوکوس واضح. قطعاً قابلیت فوکوس خودکار دوربین آیفون 13 پرو در این زمینه بی‌تأثیر نیست. در مقابل، در تصاویر ثبت شده با گلکسی اس 21 پلاس رنگ‌ها بیش از حد اشباع شده‌اند و فوکوس دوربین هم دقیق و مناسب نیست.

مقایسه تصاویر پرتره این دو گوشی هم نشان می‌دهد که جلوه بوکه آیفون 13 پرو قوی‌تر و دقیق‌تر است و برخی جزئیات را به شکل هنرمندانه‌ای محو می‌کند. در مقابل، جلوه بوکه گلکسی اس 21 پلاس ضعیف‌تر است و این گوشی آنطور که باید، متمرکز بر سوژه اصلی تصویر نیست و صورت فرد را بیش از حد صاف می‌کند.

تصاویر حالت شب آیفون 13 پرو و همچنین سامسونگ S21 پلاس زیبا هستند؛ اما روشنایی تصاویر S21 پلاس بیشتر است. تصاویر این گوشی واضح‌تر و دارای رنگ‌هایی بهتر هستند. انتظار می‌رفت که حالت شب آیفون 13 پرو از حالت شب گلکسی اس 21 پلاس پیشی بگیرد؛ اما حداقل در صحنه‌های خیلی تاریک شرایط این طور پیش نرفت.

این موضوع تعجب آور است و تفاوت مشابهی با آیفون 13 مینی هم مشاهده شد (در مقایسه با گلکسی S21 معمولی). اپل تغییراتی را در حالت شب ایجاد کرده که حالا برای دوربین‌های تله فوتو و اولتراواید این گوشی هم قابل استفاده هستند؛ به همین دلیل، مشاهده چنین نتایجی تعجب آور است.

بررسی آیفون 13 پرو

مشخصات فنی آیفون 13 پرو

اپل یک حالت ماکرو هم برای این محصول در نظر گرفته که از لنز اولتراواید گوشی برای عکاسی از فاصله 2 سانتی‌متری استفاده می‌کند. تجربه کار با این حالت نشان می‌دهد که تصاویر ثبت شده با آن زیبا، جزئیات واضح و فوکوس دقیق و درست است. در مقابل، گلکسی S21 پلاس که از دوربین زوم برای عکاسی استفاده می‌کند، رنگ‌های خیلی گرم، کنتراست ضعیف و فوکوسی نرم دارد.

اگر روی تصاویر ماکروی آیفون کمی پردازش انجام می‌شد، خروجی کار بهتر می‌بود. اما در نهایت این بررسی نشان می‌دهد که لازم نیست یک گوشی حتماً لنز ماکروی اختصاصی داشته باشد تا تصاویر زیبایی ثبت کند.

بیشتر بخوانید:

بررسی S23 Ultra

بررسی گلکسی S22 اولترا

حالت ماکروی این گوشی یک سوئیچ خودکار است. اما به گفته شرکت اپل «تنظیمات جدیدی اضافه می‌شود که باعث می‌شود هنگام عکاسی از فاصله نزدیک برای تصاویر ماکرو، سوئیچ و جابه‌جایی خودکار غیرفعال شود.» ظاهراً در حالت ماکروی این گوشی مشکلاتی مشاهده می‌شود و هنگامی که این حالت به صورت خودکار فعال می‌شود، عملکرد دقیق و واضحی ندارد. اما شرکت اپل این مشکلات را آپدیت‌های نرم‌افزاری برطرف می‌کند.

بررسی آیفون 13 پرو از نظر دوربین سلفی نشان می‌دهد که لنز 12 مگاپیکسلی سلفی هم از حالت شب پشتیبانی می‌کند. این دوربین هم سطح مناسبی از گرمای صحنه را جذب می‌کند اما به نظر می‌رسد که عکس‌های ثبت شده با گلکسی اس 21 پلاس زیباتر هستند و در مواقعی که نور پس زمینه شدید باشد هم این گوشی عملکرد بهتری دارد.

بررسی آیفون 13 پرو

آیفون 13 پرو دارای سبک‌های عکاسی اختصاصی است؛ یعنی فیلترهایی که از پیش تنظیم شده و آماده هستند. هر یک از این سبک‌ها به صورت بلادرنگ نمایان شده و به شما اجازه می‌دهند که سطح تعادل نور و رنگ مناسب را برای حالت مورد نظرتان انتخاب کنید. این حالت‌ها مثل حالت شاداب یا کنتراست بالا راه‌های جدیدی برای عکاسی در اختیار شما قرار می‌دهند بدون اینکه نیاز به اعمال فیلتر بعد از عکس گرفتن داشته باشید. همچنین این حالت‌ها برای هر دو دوربین پشت و جلو قابل استفاده هستند.

بررسی آیفون 13 پرو از نظر کیفیت ویدیوها

در چندین سال اخیر، برای کاربرانی که به کیفیت ویدیوها اهمیت می‌دهند، آیفون اولین انتخاب بوده است. در آیفون 13 پرو شاهد رونمایی از قابلیتی به نام Cinematic Mode هستیم که در واقع همان ویدیوهای پرتره هستند، اما با امکاناتی بیشترو ویدیوهای تولید شده در این حالت کاملاً حرفه‌ای و هنری هستند. در این حالت علاوه بر اعمال یک جلوه بوکه در اطراف سوژه، همچنان که در حال فیلمبرداری هستید، سوژه و حرکات آن هم دنبال می‌شوند.

بررسی آیفون 13 پرو

بررسی آیفون 13 پرو

مثلاً این حالت می‌تواند تشخیص دهد که سوژه وارد فریم شده یا از آن خارج می‌شود و فوکوس را به صورت پویا تغییر می‌دهد. یا اگر سوژه پشت سر را نگاه کند، آیفون 13 پرو به قسمتی جابه‌جا می‌شود که شخص در حال تماشای آن است. ویدیوها در این حالت با کیفیت 1080p@30fps ضبط می‌شوند. در عمل، حالت Cinematic بسیار خوب عمل می‌کند و قدرت موتور عصبی تراشه A15 Bionic اپل را به تصویر می‌کشد؛ اما ممکن است کاربران زیاد از این تکنولوژی استفاده نکنند.

آیفون 13 پرو از دالبی ویژن HDR با کیفیت 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند. همچنین می‌توانید با فرمت ProRes فیلمبرداری کنید که در سطح کاملاً حرفه‌ای قرار دارد. اما این حالت فقط برای مدل‌هایی با 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه قابل استفاده است. نسخه 128 گیگابایتی این گوشی محدود به کیفیت 1080 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه است.

بررسی آیفون 13 پرو از نظر عملکرد

یکی از مهم‌ترین مشخصات آیفون 13 پرو مربوط به سیستم روی تراشه این گوشی است. این گوشی دارای یک پردازنده 6 هسته‌ای و جی‌پی‌یوی 5 هسته‌ای است و از  یک موتور عصبی ارتقاء یافته بهره می‌برد. (آیفون 13 و آیفون 13 مینی دارای جی‌پی‌یوی چهار هسته‌ای هستند) این امکانات در کنار 6 گیگابایت رم، آیفون 13 پرو را تبدیل به یک گوشی قدرتمند کرده‌اند. تراشه A15 از اسنپدراگون 888 قوی‌تر است و مهارت اپل در ساخت این تراشه‌ها را به تصویر می‌کشد.

بررسی آیفون 13 پرو

در عین حال، نباید قدرت گرافیکی آیفون 13 پرو را هم نادیده گرفت. جی‌پی‌یوی تراشه بایونیک A15 اپل قدرتمند و 50 درصد سریع‌تر از رقبا است. امکان ارزیابی دقیق عملکرد گیمینگ این گوشی در دنیای واقعی وجود ندارد، چون iOS نرخ فریم در بازی‌ها را ارزیابی نمی‌کند. اما عناوین سنگینی مثل Genshin Impact و Asphalt 9 در آیفون 13 پرو کاملاً روان و عالی اجرا می‌شوند.

در مجموع، نتایج ارزیابی‌ها و تست‌های بنچمارک نشان می‌دهند که پردازنده آیفون 13 پرو نسبت به آیفون 12 پرو و همچنین نسبت به اسنپدراگون 888 در گلکسی S21 پلاس، عملکرد بسیار بهتری دارد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های گیمینگ 2023

بهترین گوشی های شیائومی 2023

یکی از تست‌های اجرا شده برای بررسی عملکرد آیفون 13 پرو، تست تبدیل یک ویدیوی 4K به 1080p است. آیفون 12 پرو این کار را ظرف 27 ثانیه انجام داده و رکورد گلکسی اس 21 برای انجام این کار، یک دقیقه است. آیفون 13 پرو هم این کار را ظرف 26 ثانیه انجام داده که نسبت به آیفون 12 پرو چندان چشمگیر نیست؛ اما باز هم برتری اپل را نسبت به کوالکام اسنپدراگون 888 نشان می‌دهد. در مجموع، بررسی آیفون 13 پرو و تجربه کار با آن نشان می‌دهد که این گوشی یکی از قدرتمندترین آیفون‌های بازار است.

بررسی آیفون 13 پرو

بررسی iPhone 13 Pro

شرکت اپل قابلیت‌های فایوجی گوشی‌های خودش را ارتقاء داده و آیفون 13 پرو نسبت به قبل از باندهای فایوجی بیشتری پشتیبانی می‌کند. در نتیجه در مکان‌های بیشتر و با اپراتورهای بیشتری پوشش خواهد داشت. تکنولوژی Smart Data Mode هم این امکان را فراهم کرده که هر زمان نیازی به شبکه فایوجی وجود ندارد، تلفن شما به حالت LTE جابه‌جا شود.

البته هنوز اینترنت نسل پنجم همه جا پشتیبانی نمی‌شود؛ اما برای سال‌های پیش رو که قطعاً شاهد پیشرفت این فناوری خواهیم بود، این گوشی سخت‌افزار لازم را دارد.

بررسی آیفون 13 پرو از نظر ماندگاری شارژ و باتری

بررسی iPhone 13 Pro را با نگاهی به باتری این گوشی ادامه می‌دهیم. همان‌طور که احتمالاً در جریان هستید، شرکت اپل اطلاعات مربوط به باتری گوشی‌های خودش را فاش نمی‌کند. اما مشخص است که در آیفون 13 پرو از باتری بزرگتری نسبت به نسل قبل استفاده کرده است.

شرکت اپل اعلام کرده که آیفون 13 پرو نسبت به آیفون 12 پرو 1.5 ساعت شارژدهی بیشتری دارد. این در حالی‌است که معمولاً شرکت اپل از نظر تخمین ماندگاری شارژ گوشی‌های خودش محافظه کارانه عمل می‌کند.

بررسی آیفون 13 پرو

قطعاً وجود باتری بزرگتر در آیفون 13 پرو بی‌تأثیر نبوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد که ماندگاری شارژ این گوشی نسبت به سری قبل حدود 3 ساعت و نسبت به گلکسی اس 21 پلاس حدود 2 ساعت بیشتر است. بررسی آیفون 13 پرو مشخص می‌کند که مجموع شارژدهی این گوشی به 12 ساعت و 18 دقیقه می‌رسد.

برای کاربرانی که به دنبال ارتقای گوشی هستند، این یک مزیت مهم محسوب می‌شود. چون آیفون 13 پرو حتی با وجود اتصال به شبکه فایوجی و داشتن یک نمایشگر تطبیق‌پذیر، ماندگاری شارژ بسیار خوبی دارد.

متأسفانه شرکت اپل برای این محصول قابلیت شارژ سریع را پیاده سازی نکرده و حداکثر سرعت شارژ آیفون 13 پرو در حالت باسیم 20 وات و در حالت بی‌سیم 15 وات است. این در حالی‌است که در دنیای اندروید، گوشی‌هایی مثل وان پلاس 9 پرو قابلیت پشتیبانی از شارژ باسیم 65 وات و بی‌سیم 50 وات را دارند و حتی شیائومی به رکورد 120 وات رسیده است.

در آیفون 13 پرو همچنان به جای کابل USB-C از کانکتور لایتنینگ استفاده می‌شود. همچنین شارژری هم با این گوشی به دست کاربران نمی‌رسد.

بیشتر بخوانید:

بهترین گوشی های میان رده 2023

بررسی آیفون 13

بررسی آیفون 13 پرو از نظر نرم‌افزار

در این قسمت نگاهی به مشخصات آیفون 13 پرو از نظر نرم‌افزاری داریم. این گوشی اپل با iOS 15 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که دارای امکاناتی مثل تغییراتی در اعلان‌ها، جستجوی تصویری/ متنی زنده، اصلاحاتی در فیس تایم و خیلی از اپلیکیشن‌های اصلی است.

بررسی آیفون 13 پرو

مشخصات آیفون 13 پرو

در آیفون 13 پرو قابلیت نرم‌افزاری اختصاصی مشاهده نمی‌شود؛ اما نمایشگر ProMotion و تراشه بایونیک A15 باعث می‌شود که بهترین تجربه استفاده از iOS 15 را با این محصول داشته باشید. این گوشی، جدیدترین نسخه نرم‌افزارها را به بهترین شکل اجرا کرده و قدرت این پردازنده را به خوبی به تصویر می‌کشد.

در صورتی که کاربر اپل واچ هستید، توصیه می‌شود که قبل از خرید آیفون 13 پرو تحقیقات لازم را انجام دهید چون به نظر می‌رسد که بعضی مدل‌های آیفون 13 برای باز کردن قفل با اپل واچ مشکل داشته باشند. اما چنین مشکلی برای همه کاربران ایجاد نشده و اپل رسماً وجود آن را تأیید کرده است. البته، این مشکلات تا حدود زیادی با آپدیت‌های نرم‌افزاری برطرف شده‌اند.

یکی از مشخصات و امکانات مهم iOS 15.4 این بود که در این نسخه از iOS، فیس آی‌دی با ماسک هم چهره کاربر را تشخیص می‌داد. در iOS 16 هم که قطعاً برای آیفون 13 پرو قابل نصب خواهد بود، قابلیت‌های دیگری مثل باز کردن قفل فیس آی‌دی در حالت افقی گوشی وجود دارد. این گوشی آپدیت iOS 17 را نیز دریافت می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های خیلی خوب iOS این است که توسعه دهندگان مختلف همچنان در حال تولید اپلیکیشن‌هایی قوی برای این گوشی هستند.

مروری بر مشکلات رایج آیفون 13 پرو

آیفون 13 پرو هم مثل هر محصول دیگری، مشکلات خاص خود را دارد؛ از جمله اینکه قفل گوشی با اپل واچ باز نمی‌شود که البته با آپدیت نرم‌افزاری، این مشکل برطرف می‌شود. همچنین گفته شده که گاهی اوقات نمایشگر لمسی این گوشی سرعت واکنش لازم را ندارد.

بررسی آیفون 13 پرو

بعلاوه، بررسی آیفون 13 پرو نشان می‌دهد که گاهی اوقات دوربین این گوشی بدون هیچ هشداری بین لنزهای مختلف جابه‌جا می‌شود. نمایشگر ProMotion این گوشی هم برخی اپلیکیشن‌ها را با نرخ 120 هرتز اجرا نمی‌کند. خوشبختانه برای این مشکل هم راه‌حلی وجود دارد که با آپدیت نرم‌افزاری به دست کاربران می‌رسد.

قیمت آیفون 13 پرو و تاریخ رونمایی از این گوشی

قیمت آیفون 13 پرو با 128 گیگابایت حافظه داخلی 999 دلار است و در حال حاضر امکان خرید این گوشی وجود دارد. قیمت آیفون 13 پرو با 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه به ترتیب 1099، 1299 و 1499 دلار است. بد نیست بدانید که قیمت مدل آخر برابر با قیمت یک مک بوک پروی مجهز به تراشه M1 و ‌هارد 512 گیگابایتی است. قیمت آیفون 13 پرو در ایران در زمان نگارش این مقاله، از 57.000.000 تا 105.900.000 تومان است.

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی مشخصات فنی آیفون 13 پرو و امکانات کلی این گوشی پرداختیم. آیفون 13 پرو یکی از بهترین آیفون‌هایی است که در حال حاضر می‌توان خرید و برای کاربرانی که گوشی‌های بزرگتر را نمی‌پسندند، انتخاب خوبی محسوب می‌شود. ماندگاری شارژ این گوشی هم نسبت به مدل‌های قبلی آیفون پیشرفت چشمگیری داشته و دوربین آن، تصاویر و ویدیوهای زیبا و چشم‌نوازی را ثبت می‌کند.

البته در این محصول اپل دو ایراد مشاهده می‌شود؛ یعنی عدم پشتیبانی از شارژ سریع و همچنین تکنولوژی تاچ آی‌دی. با وجود سختی‌های باز کردن قفل آیفون 13 پرو به صورت دستی و زمان لازم برای استفاده از اپل پی، باز هم این محصول اپل سایر امکانات و مشخصاتی که از یک گوشی مرغوب و رده بالا انتظار می‌رود را دارد.

سوالات متداول

آیفون 13 پرو در سال 2023 ارزش خرید دارد؟

همان‌طور که می‌دانید، گوشی‌های سری آیفون 14 در بازار ایران رجیستر نمی‌شوند و احتمالا سری آیفون 15 نیز که به‌زودی رونمایی می‌شوند، با همین سرنوشت روبه‌رو خواهند شد. بنابراین، سری آیفون 13 در ایران، آخرین گوشی‌های آیفونی هستند که عملا برای کاربران ایرانی کارایی دارند. اگر از طرفداران گوشی‌های اپل هستید، قطعا از خرید آیفون 13 پرو پشیمان نمی‌شوید.

آیا آیفون 13 پرو ضد آب است؟

همان‌طور که در جدول مشخصات آیفون 13 پرو اشاره شده، این گوشی دارای گواهینامه ضدآب IP68 است. یعنی اینکه به طور کامل در برابر نفوذ خاک و گل حفاظت شده و تا 30 دقیقه در عمق 6 متری آب دوام دارد.

بیشتر بخوانید:

منبع: tomsguide

نظر شما درباره بررسی آیفون 13 پرو و امکانات این گوشی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با تکراتو به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو